Selänne ja NHL:n nykytyyli

• 9 799
  • 133

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Ilmeisesti Jatkoajasta on tullut paikka, jossa todellisen kiekkotietämyksensä voi osoittaa haukkumalla Teemu Selänteen maan rakoon. Sillä tavalla erotutaan sunnuntaikiekon seuraajista, jotka lukevat Iltalehteä, ja perustavat mielipiteensä Selänteestä siihen. Hieno homma.

Eipä se toisaalta mikään ihme ole. Suomihan on tavallaan duunarikiekkoilun (kaikella kunnioituksella tätäkin tyyliä kohtaan) luvattu maa, jossa ollaan totuttu siihen, että pelaajilla ei ole mielipiteitä. Täällä pelaajat antavat ympäripöyreitä lausuntoja, ja hoitavat hommansa mukisematta. Ongelma onkin siinä, että viime keväänä hommaa ei hoidettu. Siinä kun suurin piirtein koko joukkue luisteli vetelät housussa Svea Mamman rynnistyksen alla, joukkueen suurin primadonna oli ainoita, joka yritti loppuun asti. Eikä täällä ei olla vieläkään käsitelty kunnolla tuota viime kevään MM-fiaskoa. Suomessa kai uskotaan edelleen, että kun kukaan ei hiisku mitään, asiat kohenevat. Selänne tosin viime syksynä sanoi ääneen sen, että joukkue romahti henkisesti ja oli totaalisessa paniikissa. Jokohan alkaisi kiinnostamaan, että miksi?

En ole suinkaan unohtanut Selänteen ylimieliseltä kalskahtavia lausuntoja viime kevään MM-kisoissa, joissa mies harmitteli mielestään joutavien otteluiden mukanaoloa karkeloissa. En ole myöskään ummistanut silmiäni siltä tosiseikalta, että Teemu ei ole enää niin hyvä kuin kenties luulee. Ei minustakaan ole kovinkaan järkevää lähteä huutamaan, että olisin parempi, mutta valmentaja ei anna olla. Ymmärrän jopa sen, että Teemun lausunnoista saa helposti sellaisen "me tähtikiekkoilijat taas..." -kuvan. Siitä huolimatta voi miettiä, onko Selänteen sanomisissa muutakin takana kuin oma tehottomuus. Joe Thornton valitti aivan samasta asiasta jo kauden alussa. Mikäs Thorntonilla ei tällä kaudella suju, kun kerta avautui? En tiedä muista, mutta minä ainakin näkisin kentällä ennemmin sellaisia pelaajia, jotka oikeasti nauttivat työstään kuin sellaisia, jotka tekevät työnsä vain siksi, että se pitää.

Saa nähdä, kuka ensimmäisenä nimittää minua tämän viestin jälkeen Selänne-faniksi...

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Tiedä sitten mikä mahtaa olla Teemun jatkuvalta tuntuvan valituksen perimmäinen syy, mutta se vaikuttaa jo pateettiselta. En tiedä olisiko mahdollisesti kysymys siitä, että Teme-parka ei suostu hyväksymään sitä, että NHL:ssä pelaa nykyään useita häntä parempia pelaajia ja näin omana puolustusmekanisminaan hän löytää syyt menestymättömyyteen aina muualta kuin itsestään. Toki Selänne on myöntänyt oman polvensa olevan siinä kunnossa, että muille annetaan tasoitusta..

Kaikki kunnia Selänteen henkilökohtaisille saavutuksilla ja etenkin mahtavalle tulokaskaudelle, mutta tuliko sittenkin menestys liian äkkiä - nousiko ns. urea kupoliin? No tuskin sentään, mutta Teemu-raukan ruikutus on vaikuttanut ainakin siihen, että minun arvostukseni Salamaa kohtaan on iskenyt alas. Tämä "miksi en pääse Kariyan kanssa samaan ketjuun" oli kaiken huippu, sillä Teemun mukaan ei tällä tavalla joukkue hitsaannu yhteen! Siis mitä? Onko Avsien joukkuehenki riippuvainen Teemun ketjukavereista, vai tulkitsinko asian väärin? Todennäköisesti jälkimmäinen vaihtoehto on lähempänä totuutta, mutta kannattaisi miettiä siellä Denverinkin suunnalla mitä suustaan päästelee.

Kuinka useasti olette huomanneet Koivun valittavan ketjukavereistaan tai siitä kun joukkue ei satsaa riittävästi?

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti secord

Tämä "miksi en pääse Kariyan kanssa samaan ketjuun" oli kaiken huippu, sillä Teemun mukaan ei tällä tavalla joukkue hitsaannu yhteen! Siis mitä? Onko Avsien joukkuehenki riippuvainen Teemun ketjukavereista, vai tulkitsinko asian väärin? Todennäköisesti jälkimmäinen vaihtoehto on lähempänä totuutta, mutta kannattaisi miettiä siellä Denverinkin suunnalla mitä suustaan päästelee.

Kuinka useasti olette huomanneet Koivun valittavan ketjukavereistaan tai siitä kun joukkue ei satsaa riittävästi?

Minun käsitys asiasta on se, että Teemu haluaisi pelata Paulin kanssa sen takia, että pelitilanne pelaaminen hioituisi vanhalle tasolle. Se on taas ihan toinen juttu onko Teemu ansainnut paikka Paulin rinnalla. Molemmat miehet on ollu aika saamattomia tällä kaudella, jos totta puhutaan. Paul toki on ollut loukkaantuneena ison osan kaudesta, mutta kuitenkin parempaa on lupa odottaa.

No enpä minä kuullu Koivun valittavan tuosta asiasta, mutta ehkä se johtuu siitä, että mies on tätä jees jees porukkaa. Puhutaan ympäripyöreita, mutta ei ikinä asiaa. Jos kysytään erätauolla mitä pitäs tehä, niin 95% varmuudella vastaus on: lisätä luistelua ja koittaa saaha oma peli kulkemaan, niin ei meillä ole mitään hätää.

Minä ainakin kaipaan urheiluun ja etenkin jääkiekkoon persoonia, jotka sanovat mitä ajattelevat eivätkä vaan kertaa ennalta sovittuja lausonta uudestaan ja uudestaan.
Ei tarvii ihmetellä minkä takia jääkiekko ei ole iso juttu jenkeissä. Nekin meinaan haluavat nähdä persoonia, eikä näitä kerpeleen jees miehiä, joilta puuttuu omat ajatukset kokonaan.

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Viestin lähetti repe_joke

No enpä minä kuullu Koivun valittavan tuosta asiasta, mutta ehkä se johtuu siitä, että mies on tätä jees jees porukkaa. Puhutaan ympäripyöreita, mutta ei ikinä asiaa. Jos kysytään erätauolla mitä pitäs tehä, niin 95% varmuudella vastaus on: lisätä luistelua ja koittaa saaha oma peli kulkemaan, niin ei meillä ole mitään hätää.

Tai sitten mies tietää kuinka kantaa vastuullisesti C:tä rinnassaan ja pyrkii ainakin julkisesti välttämään puheita joukkueensa, valmentajan tai ketjukavereiden surkeudesta.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti secord
No tuskin sentään, mutta Teemu-raukan ruikutus on vaikuttanut ainakin siihen, että minun arvostukseni Salamaa kohtaan on iskenyt alas.

Miksiköhän mulle tulee tuosta Temestä käyttämästäsi nimityksestä mieleen että sitä alas painunutta arvostusta Teemua kohtaan ei ole koskaan ollutkaan?

Ja näin Teemu-fanina on kyllä pakko ihmetellä että mitä pahaa se Teemu on näin hirveän monelle suomalaiselle kiekkofanille tehnyt kun jätkää dissataan kuin jotain ruotsalaista. Itse asiassa Teemu tuntuu olevan kaukana alenpana kuin jotkut "ah niin ihanat" ruotsalaiset supertähdet. Paska homma, että jouduitte syntymään tänne Suomeen, kyllä tuolla idässä tai lännessä olisi vaan ollut NIIN paljon kivenpaa. Olen pahoillani.

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Viestin lähetti flintstone
Miksiköhän mulle tulee tuosta Temestä käyttämästäsi nimityksestä mieleen että sitä alas painunutta arvostusta Teemua kohtaan ei ole koskaan ollutkaan?

En tiedä.

Ja myönnetään, arvostan pelaajana Fopan korkeammalle eikä siinä ole maantiedolla mitään merkitystä.

Taitaa tämä aihe olla liian arka joillekin ihmisille. Onhan se ikävää, että nyt Teme-parka ei saa kansalta 100% tukea taakseen vaan osa maamme kiekkoa seuraavista ihmisistä sen kuin lisäävät vettä myllyyn. Voi voi, ettei nyt menisi ihan rusinoiksi kaveri.

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Viestin lähetti repe_joke

Taisi olla pari kautta sitten kun Koivu antoi hyvin selkeän lausunnon huonosti pelatun ottelun jälkeen: "This was disgraceful!" Ympäripyöreitä puheita? No niin no. Yhdyn kyllä siihen Secordin käsitykseen että Koivu on ymmärtänyt olla valittamatta julkisesti joukkueen huonoudesta, etenkin jos itse on ollut suurimman osan ajasta loukkaantuneena. Tällä hetkellä voi sanoa että Canadiensissa on menty eteenpäin monella osa-alueella (esim. Gainey toimitusjohtajana) mutta niistä voidaan keskustella Canadiens-ketjussa.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En edelleenkään ymmärrä, miksi Selänettä ei saisi kritisoida. Onko hän juuri niin pyhä lehmä, kuin joku tossa aikaisemmin mainitsi? Selänne itse kritisoi pelityyliä, valmentajaa ja joukkuekavereita. Mutta jos häntä arvostelee, niin se ei ole joidenkin mielestä hyväksyttävää. Ja lisäksi kenelläkään ei ole mitään varsinaista syytä haukkua Selännettä. Forsbergiä pitäisi kuitenkin vihata sen takia, että hän on Ruotsalainen!? Ok, kun Suomi pelaa Ruotsia vastaan, niin silloin en pidä Ruotsalaisista pelaajista. Se kuitenkin loppuu siihen.

Mielestäni Selänne jakelee aivan asiattomia kommentteja. On ihan ok, että hän kritisoi NHLn nykyistä pelityyliä. Hänen sanoista kuitenkin paistoi läpi tietty ylimielisyys, joka oli nähtävissä tuossa "turhia pelejä MM-kiekossa" jutussa. Näitä lausuntoja tulee jatkuvasti: "joukkue hitsautuu yhteen, jos mä pääsen pelaamaan Kariyan kanssa" tai "joudun pelaamaan tappelijoiden kanssa" - ja ne tappelijat ilmeisesti olivat Nikolishin ja Konowalchuk. Lisäksi, se "ralli" tempaus oli yksi esimerkki Selänteen ylimielisyydestä - tähti tai ei, hänen tulee noudattaa lakia. Hän on kuitenkin vaan ihminen, joka lyö kiekkoa työkseen.

En tiedä onko näissä Selänteen lausunnoissa kyseen vaan siitä, että Teemu on hieman yksinkertainen ja ei näin ollen osaa ilmaista asioita oikein. Tai hän ei ole verbaalisesti lahjakas. Jos hän on maininnut jossain Pohjoisamerikkalaisessa lehdessä, että on "joutunut" pelaamaan tappelijoiden kanssa, niin huhhuh. Missä on se respect, jota pidetään etenkin Yhdysvalloissa erittäin tärkeänä asiana?

Selänne valitti joutuneensa kolmosketjuun. Jos en ole käsittänyt asiaa väärin, niin samaisessa ketjussa pelasi Konowalchuk. Sama mies, jonka rinnalla Hejduk teki juuri (yhdessä ottelussa) tehot 2+2.

Mutta eihän se ole asiallista mainita tällaisia asioita. Selänne on samassa asemassa kuin George W. Bush - kumpaakaan ei saa kritisoida avoimesti/julkisesti. Amerikkalaisten on pakko tykätä Bushista ja Suomalaisten on pakko tykätä Selänteestä. Kohta sitä joutuu Guantanamoon, kun puhuu ilkeitä Teemusta.

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Viestin lähetti clayman
Kohta sitä joutuu Guantanamoon, kun puhuu ilkeitä Teemusta.

Ei Guantanamoon vaan Hartwall-areenan sauna-aitioon Antero Mertarannan ja Ari Mennanderin kanssa. Jos ei siinä opi kunnioittamaan Selännettä niin missä sitten?

Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Ei tässä sen ilkeämpiä Teemusta viitsi nyt kirjoitella, mut sellanen fakta et Selänne palkkasi Tuomas Reunasen (aka. Ami Rasi) kiekkokoulunsa vetäjäksi, näytti jossain juorulehdessä lukeneen. Vuoropuhelu lienee mennyt jotakuinkin näin "Tota, et viittis tulla vetämään mun kiekkokoulua ens kesänä" "Täh? Mähän oon näyttelijä? En mä osaa pelata" "No en osaa minäkään, mut ei sitä lapsille viittis näyttää. Sitäpaitsi palautteen perusteella ne haluaa nähdä ennemmin sut ku mut"
Tämä on nyt sitä sarkasmia.

Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti clayman
En edelleenkään ymmärrä, miksi Selänettä ei saisi kritisoida. Onko hän juuri niin pyhä lehmä, kuin joku tossa aikaisemmin mainitsi? Selänne itse kritisoi pelityyliä, valmentajaa ja joukkuekavereita. Mutta jos häntä arvostelee, niin se ei ole joidenkin mielestä hyväksyttävää. Ja lisäksi kenelläkään ei ole mitään varsinaista syytä haukkua Selännettä. Forsbergiä pitäisi kuitenkin vihata sen takia, että hän on Ruotsalainen!? Ok, kun Suomi pelaa Ruotsia vastaan, niin silloin en pidä Ruotsalaisista pelaajista. Se kuitenkin loppuu siihen.

Mielestäni Selänne jakelee aivan asiattomia kommentteja. On ihan ok, että hän kritisoi NHLn nykyistä pelityyliä. Hänen sanoista kuitenkin paistoi läpi tietty ylimielisyys, joka oli nähtävissä tuossa "turhia pelejä MM-kiekossa" jutussa. Näitä lausuntoja tulee jatkuvasti: "joukkue hitsautuu yhteen, jos mä pääsen pelaamaan Kariyan kanssa" tai "joudun pelaamaan tappelijoiden kanssa" - ja ne tappelijat ilmeisesti olivat Nikolishin ja Konowalchuk. Lisäksi, se "ralli" tempaus oli yksi esimerkki Selänteen ylimielisyydestä - tähti tai ei, hänen tulee noudattaa lakia. Hän on kuitenkin vaan ihminen, joka lyö kiekkoa työkseen.

En tiedä onko näissä Selänteen lausunnoissa kyseen vaan siitä, että Teemu on hieman yksinkertainen ja ei näin ollen osaa ilmaista asioita oikein. Tai hän ei ole verbaalisesti lahjakas. Jos hän on maininnut jossain Pohjoisamerikkalaisessa lehdessä, että on "joutunut" pelaamaan tappelijoiden kanssa, niin huhhuh. Missä on se respect, jota pidetään etenkin Yhdysvalloissa erittäin tärkeänä asiana?

Selänne valitti joutuneensa kolmosketjuun. Jos en ole käsittänyt asiaa väärin, niin samaisessa ketjussa pelasi Konowalchuk. Sama mies, jonka rinnalla Hejduk teki juuri (yhdessä ottelussa) tehot 2+2.

Mutta eihän se ole asiallista mainita tällaisia asioita. Selänne on samassa asemassa kuin George W. Bush - kumpaakaan ei saa kritisoida avoimesti/julkisesti. Amerikkalaisten on pakko tykätä Bushista ja Suomalaisten on pakko tykätä Selänteestä. Kohta sitä joutuu Guantanamoon, kun puhuu ilkeitä Teemusta.

Joo, nyt alkaa löytyyn äijä joka on samoilla linjoilla mun kans.

Selänteen ketjukaveri vaatimukset on ihmetyttänyt jo pitkään mua. Eli:
A) Kariyan vierelle pitää päästä.
B) Pitää olla kunnon pelintekijä.
C) Ketjussa pitää olla mies joka pystyy hoitamaan kulmapelin ja kiekot Selänteelle/Kariyalle. Tätähän Selänne itse ei mun tietääkseni ole sanonut, mut sanohaan sen järki ettei Kariya/Sakic/Selänne ole kova hyvä ratkaisu vaikkapa Ed Jovanovskia, Derian Hatchetia tai Richard Matvicrapia vastaan kulmissa.

Ja sitten vaihtoehdot:
A) Andrei Nikolishin. Ei käy, on tappelija
B) Joe Sakic. Ei käy, ei osaa rakentaa peliä.
C) Peter Forsberg. Tätä ei olla kokeiltu, mutta jos Foppa mättää tehoja samanlaista kyytiä kuin tähänkin saakka AMP-linessa, niin eipä kannatakaan kokeilla. If it isn't broken, don't fix it.
D) Steve Konowalchuk. Sama kuin Nikolishinin kohdalla; tappelija.

Siinä siis Avs-sentterit. Joista Konowalchukin on enemmän LW.

Vertailun vuoksi otetaan taas Hejduk mukaan kuvioihin. Kysyn vaan millaista jälkeä on tullut Konowalchukin vierellä (Esim. viime yönä), Sakicin vierellä "Lethal Weapon linessa" (kun Forsberg oli alkukaudesta loukkaantunut) tai Forsbergin vieressä (vaikkapa viime kaudella).

Että jos on maalintekijä, niin kannattaa itkeä kun ei pääse pelaamaan haluamiensa kaverien kanssa. Jos on oikein tosi maalitykki, niin ennemmin vaikka ilmoittaa "Mä en tykkää liigan pelityylistä", kuin alkaa väkisin yrittämään maalintekoa tappelijoiden (Kariya, Sakic, Konowalchuk, Nikolishin) kanssa. Vai mitä Teemu?

Ja MM-kiekosta vielä sen verran, että noi on kyllä munkin mielestä aika turhia noi Kanada-Japani tai Tshekki-Ukraina tai Suomi-Slovenia pelit. Siis ketä ne hyödyttää? Jos tollasia kisoja on oikeesti pakko pelata, niin pelaisivat samalla järjestelmällä ku olympialaisissa. Ei tarviis kysyy "miks teil ei peli kulje Ruotsia vastaan, kulkihan se Valko-Venäjääkin vastaan". Eikä oo muuten kovin loppuunkulunut kommentti "Ei pidä aliarvioida Italiaa, mä muistan 50-luvulla kun ne teki maalin meitä vastaan, tais olla 5-3 ylivoimalla."

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Jaymond Flurrie
Ja MM-kiekosta vielä sen verran, että noi on kyllä munkin mielestä aika turhia noi Kanada-Japani tai Tshekki-Ukraina tai Suomi-Slovenia pelit. Siis ketä ne hyödyttää?
Japania, Ukrainaa ja Sloveniaa. Nämä maat oppivat kiekkoilusta huomattavasti enemmän pelatessaan kovia maita vastaan, kuin muutamasta pelistä toisiaan vastaan tai voittaessaa B-sarjassa Australian 28-0. Ikäväähän se on, että jääkiekko on niin säälittävä laji, että sitä ei pelata kunnolla kuin pohjoisen napapiirin tuntumassa.

Jay yksi kyssäri, onko sulla canal plussa?

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Jaymond Flurrie
Ei tässä sen ilkeämpiä Teemusta viitsi nyt kirjoitella, mut sellanen fakta et Selänne palkkasi Tuomas Reunasen (aka. Ami Rasi) kiekkokoulunsa vetäjäksi, näytti jossain juorulehdessä lukeneen. Vuoropuhelu lienee mennyt jotakuinkin näin "Tota, et viittis tulla vetämään mun kiekkokoulua ens kesänä" "Täh? Mähän oon näyttelijä? En mä osaa pelata" "No en osaa minäkään, mut ei sitä lapsille viittis näyttää. Sitäpaitsi palautteen perusteella ne haluaa nähdä ennemmin sut ku mut"
Tämä on nyt sitä sarkasmia.
Kannattaa siis harkita ennen kuin seuraavan kerran käytät tuota "sarkasmia".

Ja seuraavaksi jotain aivan erilaista

Miksiköhän se, että jotkut eivät ole heti suoralta kädeltä tyrmäämässä Selännettä alimpaan farmisarjaan kun äijä ei onnistu, tulkitaan joidenkin tahojen puolesta jotenkin vihamieliseksi käytökseksi, esim. clayman uskoo joutuvansa Teemun "puolustelijoiden" toimesta yhdysvaltalaisten sotavankileirille Kuubaan.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti vilpertti
Miksiköhän se, että jotkut eivät ole heti suoralta kädeltä tyrmäämässä Selännettä alimpaan farmisarjaan kun äijä ei onnistu, tulkitaan joidenkin tahojen puolesta jotenkin vihamieliseksi käytökseksi, esim. clayman uskoo joutuvansa Teemun "puolustelijoiden" toimesta yhdysvaltalaisten sotavankileirille Kuubaan.
TÄH!? Esitin oman mielipiteeni ketjun alussa ja heti vedettiin herneitä nenään. En ole missään vaiheessa sanonut, että Selänne kuuluu farmiin. Keskustelu alkoi Selänteen kommenteista, ainakin näin kävi omalta osaltani. Ihmettelen vaan, miksi Teemun pitää aina selitellä ja siirtää syy muualle, kun hän ei pelaa tehokkaasti.

Selänne on kuitenkin NHL-tason pelaaja. Myönnän sen heti. Hän on pelannut monta loistavaa kautta. Kun asuin Yhdysvalloissa, niin seurasin NHL-kiekkoa aktiivisesti. Losissa katsoin Kingsin ja Ducksin pelit telkkarista ja kyllä Teemu pelasi silloin ihan hyvin. Mutta kyttäsi turhan usein vapauttavaa syöttöä ja puolustaminen ei aina kiinnostanut.

En todellakaan odottanut, että joku olisi samaa mieltä tai muuttaisi mieltään kirjoituksieni perusteella. Minulla on oma mielipiteeni ja toisilla on omansa. Kun esitin mielipiteeni, niin heti se tyrmättiin.

EDIT: joku tuolla ketjun toisella sivulla sanoi, että Selänteen arvostelijat ovat vaan kateellisia ja myöhemmin päivitellään, kuinka jotkut ei arvosta Selännettä ja pitävät esim. Forsbergiä parempana pelaajana. Eikö saisi olla omaa mielipidettä? Onko kaikkien pakko tykätä Teemusta?

Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ei toki tarvitse olla samaa mieltä, mutta eihän toki myöskään tarvitse alkaa epäilemään Teemun "puolustelijoiden" viemään kuritushuoneelle :)

En toki tarkoittanut mitenkään vihamieliseksi postiani, pahoittelen jos sellaisen kuvan siitä sai.

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ok, so we agree to disagree. Kuten sanoin jo aikaisemmin, en vihaa Selännettä. Voi olla, että olen saanut väärän kuvan hänestä. Ehkä hänen lausuntonsa ovat vain huonosti muotoiltuja. Alkuperäinen haastatteluhan on kirjoitettu englanniksi, joten en olisi ollenkaan ihmeissään, jos joku härmäläinen uutisihminen olisi käsittänyt asiat väärin. Toisaalta, onhan Selänne antanut näitä haastatteluja televisiossakin. But enough of that. Nyt voinkin jatkaa HPKn nykykunnon ihmettelemistä :-)

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti clayman
EDIT: joku tuolla ketjun toisella sivulla sanoi, että Selänteen arvostelijat ovat vaan kateellisia ja myöhemmin päivitellään, kuinka jotkut ei arvosta Selännettä ja pitävät esim. Forsbergiä parempana pelaajana. Eikö saisi olla omaa mielipidettä? Onko kaikkien pakko tykätä Teemusta?

Ei ole, ainakaan minun mielestäni. Selänteen saa kirota puolestani vaikka manalan alimpiin majoihin, jos niin haluaa. Minua vaan ihmetyttää se, miten näissä keskusteluissa on niin vaikeaa päästä miehen persoonan yli ja tarkastella itse asiaa. Mitä sillä on väliä, jos Selänne olisi vaikka todistetusti maailman huonoin kiekkoilija? Tarkoittaako se automaattisesti sitä, että hänen kommenttinsa nyky-NHL:n tyylistä ovat vääriä? Voi hyvinkin olla, että Teemun avautuminen johtui hänen omista vaisuista otteittastaan, niin kuin tässä ketjussa jo moneen otteeseen on esitetty, mutta siltikin hänen sanomisissaan voi olla perää!

Hyviä mielipiteitä eivät aina esitä ne ihmiset, joista itse pitää tai joilla homma sujuu. Ja Selänteen mielipiteestä saa toki silti olla eri mieltä, mutta minua silti ihmetyttää se vimma, jolla monet käyvät ensin itse mielipiteen esittäjän kimppuun, eivätkä itse asian. Kysyn siis edelleen: mikä Joe Thorntonin pelissä mättää/mätti, kun mies kauden alussa valitti NHL:n mailapelistä? Lähdetäänkö siinäkin tapauksessa ensin tarkastelemaan mielipiteen esittäjää, vai itse mielipidettä?

PS. Minusta tuo kateellisuus-kommentti on yhtä typerä kuin automaattinen "Teemu on huono" -kommentti. Kummassakaan tapauksessa ei mietitä itse asiaa, vaan kuitataan ylimalkaisella heitolla toinen mielipide. Tosin tässä ketjussa nyt sitten elää jo kaksi Selänteen heittämää kommenttia, joten alkaa olla jo kohta vaikeaa erottaa, että kumpaan ihmiset viittaavat. Minä puhun siitä mailapelikommentista. Ne ketjukaverikommentit minäkin olisin taipuvainen kuittaamaan kitinäksi. Ottaakohan tästä viestistä enää mitään selvää...

Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Ihan faktana väliin heitän Coloradon pistepörssin vuodelta 2004 (postitin saman jo Colorado-ketjuun)

Player GP G A P
Tanguay 11 8 11 19
Forsberg 8 5 11 16
Hejduk 11 7 8 15
Sakic 10 5 5 10
Blake 11 3 6 9
Kariya 9 3 5 8
Foote 11 1 7 8
Liles 11 2 3 5
Hinote 11 2 2 4
Nikolishin 11 1 3 4
Skoula 11 1 3 4
Morris 11 0 4 4
Konowalchuk 11 0 4 4
Larsen 9 1 2 3
Skrastins 11 2 0 2
Moore 11 1 1 2
Selänne 10 1 1 2
Worrell 11 1 0 1
Cummins 5 0 0 0
McCormick 2 0 0 0
McAllister 2 0 0 0

Katsokaapas huviksenne missä Selänne on, ja ketkä hänen takanaan on. Noista neljän pelaajan roolituksesta sen verran, että Worrell/Cummins/McAllister ei saa palkkaansa siksi että tekevät pisteitä. McCormickin kohdalla kannattaa huomioida pelatut ottelut.

Että kakkosketjuun Kariyan pariksi?

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Omalla kohdalla noi "ketjukaveri"-puheet ärsyttivät enemmän kuin mikään muu seikka. Olen samaa mieltä, että NHLn ja Sm-liigan pelityylit ovat yleisesti katsottuna menneet turhan paljon siihen puolustavampaan suuntaan. Tässä tulee mukaan myös kiekollisen/kiekottoman pelaajan estäminen - eli kahvaus ja kiinnipitäminen. Tästähän Super-Mario puhui muutama kausi sitten, kun hän pohdiskeli uransa lopettamista.

Selänne taas puhui siitä, kuinka kiekko heitetään päätyyn, eikä taitopelaajille anneta mahdollisuutta pelata luovasti. Teemun kommentti saattaa johtua siitä, että hän on "joutunut" pelaamaan kolmosketjussa, jonka rooliin yleensä kuuluu kiekon iskeminen hyökkäyspäätyyn.

En mitenkään jaksa uskoa, että kaikkia taitopelaajia on käsketty heitämään se kiekko sinne päätyyn. Toisaalta, ehkä Granato on sanonut näin. Pelaajana Granato oli juuri sellainen kolmosketjun työmyyrä, joka meni kulmiin hakemaan kiekkoa - tai näin ainakin Losissa. On siis hyvinkin mahdollista, että hän on ottanut tämän taktiikan/pelityylin käyttöön Coloradossa ja haluaa nähdä koko joukkueen toimivan sen mukaisesti. Jos näin on, niin se ei ole kuitenkaan estänyt joukkueen muita tehopelaajia tekemästä maaleja. Selänteen tehot taas ovat laskeneet edellisiin kausiin verrattuna ja siitä syystä hänen puheet NHLn pelityylistä kuulostavat mielestäni turhalta valittamiselta.

NHLn pelityylistä:
New Jersey onnistui käyttämään trap-systeemiä edukseen ja sen jälkeen monet muutkin joukkueet ovat muuttaneet pelityyliänsä puolustavammaksi. Lisäksi, esim. Minnesota Wild ei pysty kasaamaan sellaista joukkuetta, joka pystyisi mässäilemään maaleilla ja tätä kautta voittamaan otteluita. Sen on turvauduttava puolustavampaan pelityyliin. Itse näen, että NHLn laajentumisen myötä peli on muuttunut juuri tähän suuntaan. Kun kaikille joukkueille ei riitä taitopelaajia ja kaikki seurat eivät ole yhtä varakkaita, niin on päädytty tähän.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Taito-Ojanen
Mitä sillä on väliä, jos Selänne olisi vaikka todistetusti maailman huonoin kiekkoilija? Tarkoittaako se automaattisesti sitä, että hänen kommenttinsa nyky-NHL:n tyylistä ovat vääriä?
Minä olen tästä samaa mieltä. Tärkeämpää on "mitä sanoo" kuin "kuka sanoo". Ihan mielenkiintoista olisi tietää, että kaivoiko joku Tverdovskin tilastot esiin lukiessaan hänen mielenkiintoista haastatteluaan. Miten muuten voisi tietää puhuuko hän asiaa vai ei, kun ei muista ulkoa hänen päivän kuntoaan...

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mietin noita Selänteen lausuntoja tässä ja tuli vaan mieleen, että Teemulle voisi sanoa "welcome to the real world." Kuinka moni oikeasti nauttii työstänsä?

Selänne pelaa jääkiekko ammatikseen. Se on hänen työnsä. Monissa yrityksissä on selkeät toimintatavat ja työtekijöiden tulee noudattaa niitä. Osa näistä toimintatavoista ovat vanhanaikaisia tai ne eivät anna työntekijöille mahdollisuutta toimia luovasti ja keksiä uusia tapoja suorittaa heidän työtehtävänsä.

Jääkiekossa valmentaja sanelee, miten peliä pelataan tai mitä taktiikkaa käytetään pelissä/tietyssä tilanteessa. Jos valmentaja sanoo, että kiekko päätyyn, niin silloin tehdään kuten hän käskee. Tuskin esim. Granato käyttäisi ko. pelityyliä, jos se ei toimisi ollenkaan. Ja tätä pelityyliä on käytetty jo pitemmän ajan. Miksi se huolestuttaa Selännettä juuri nyt?

Ok, Teemu ei enää nauti pelaamisesta. Kaikkihan tässä jossain vaiheessa kyllästyvät työhönsä ja toimikuvaansa. Silloin täytyy joko muuttaa työpaikkaa, ammattia tai sitten on yksinkertaisesti elettävä tilanteen kanssa - just make the most of a bad situation.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti clayman
Jääkiekossa valmentaja sanelee, miten peliä pelataan tai mitä taktiikkaa käytetään pelissä/tietyssä tilanteessa. Jos valmentaja sanoo, että kiekko päätyyn, niin silloin tehdään kuten hän käskee.

Näin tietenkin, jos jääkiekon pelaaminen nähdään vain mekanistisena tuloksentekemisenä.

Näin ei tietenkään, jos jääkiekon pelaaminen nähdään pelaajien omaan luovuuteen ja oivaltamiseen perustuvana urheiluna.

Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti clayman
NHLn pelityylistä:
New Jersey onnistui käyttämään trap-systeemiä edukseen ja sen jälkeen monet muutkin joukkueet ovat muuttaneet pelityyliänsä puolustavammaksi. Lisäksi, esim. Minnesota Wild ei pysty kasaamaan sellaista joukkuetta, joka pystyisi mässäilemään maaleilla ja tätä kautta voittamaan otteluita. Sen on turvauduttava puolustavampaan pelityyliin. Itse näen, että NHLn laajentumisen myötä peli on muuttunut juuri tähän suuntaan. Kun kaikille joukkueille ei riitä taitopelaajia ja kaikki seurat eivät ole yhtä varakkaita, niin on päädytty tähän.

Mulla ei suoraan ole tilastoja, mutta jos verrataan Coloradoa muuhun NHL:ään vuonna 2004, niin kuinka moni joukkue on tehnyt 44 maalia, eli neljä per peli ja jäänyt vain kerran alle kolmen maalin?

Verrataanpa nyt tuohon mainitsemaasi Minnesotaan: 25 maalia, 11 peliä, 2,27 maalia per peli. Minnesota on tehnyt kolme maalia neljä kertaa. Tottakai mä ymmärrän Wildin hyökkäyksen syvyyden, vilkaiskaa vaikka palkkabudjettia. Mutta silti.

Ja sitten tuo Devils, heillähän on aina parempi puolustus kuin hyökkäys. Mutta vuoden 2004 hyökkäyspään tilastot: 20 maalia, 11 peliä, 1,82 maalia per peli. Devils on tehnyt kolme maalia kolmesti. Devilsillähän varmasti budjetissa olisi tilaa hyökkäävämmillekin pelaajille, mutta kun idea on se että tehdään yks ja Brodeur torjuu loput, niin peli on voitettu. Siis karrikoitu esimerkki. Ehkä tosta huomaa miksei väkeä käy hallissa. Jaa juu. Katsokaas vielä mikä noista kolmesta on myynyt viimeiset 400 peliä loppuun. Ehkäpä Amerikan ihmisetkin haluavat mieluummin nähdä maaleja kuin Brodeurin nollapelejä?

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Maple Leaf
Näin tietenkin, jos jääkiekon pelaaminen nähdään vain mekanistisena tuloksentekemisenä.

Näin ei tietenkään, jos jääkiekon pelaaminen nähdään pelaajien omaan luovuuteen ja oivaltamiseen perustuvana urheiluna.
Ja tässä onkin se ongelma. Millä tavalla jääkiekko pitäisi nähdä: 1.) jääkiekkoseurat ovat yrityksiä, jotka tekevät tulosta. Ja näinhän se meneekin - seurojen tulisi tehdä positiivista tulosta taloudellisesti.

2.) jääkiekko on urheilulaji, jossa pelaajilla on vapaus toimia luovasti ja tehdä itsenäisiä ratkaisuja, jotka eivät ole sidonnaisia johonkin tiettyyn pelityyliin.

Ammattiurheilu on nykyään turhan mekaanista. Eikös jalkapallossakin olla siirrytty yhä puolustavampaan pelityyliin? Näin ainakin olen lukenut jossain. Eli vältellään virheitä, jotta joukkue menestyisi ja voittaisi. Samalla unohdetaan, että tarkoitus on myös viihdyttää katsojioita.

Ok, jos halutaan 1-0 pelejä, niin be my guest. Mutta eihän kukaan sellaista halua katsella. Ainakaan jatkuvasti.

Selänne puhui jääkiekon nykytyylistä, mutta hän viittasi myös tuohon "kiekko päätyyn"-tyyliin. Olen samaa mieltä siitä, että liiallinen puolustaminen on haitaksi lajille. Mutta tämä "kiekko päätyyn"-tyyli on mielestäni eri asia. Se liittyy ennemmin pelaajien roolitukseen ja ottelukohtaisiin tilanteihin.

NHLssa on käytetty tätä puolustavampaa pelityyliä jo jonkin aikaa ja Selänne on silti ollut tehokas. Nyt hän ei ole. Ja siitä syystä hänen puheet NHLn nykytyylistä kuulostavat enemmän valittamiselta kuin miltään muulta.

Oletus = Coloradossa isketään kiekko päätyyn. Joukkue tekee kuitenkin maaleja. Tehopelaajat ovat tehokkaita. Jos tämä ko. pelityyli ei sopisi Coloradolle ja joukkue ei menestyisi, niin silloin voisin ymmärtää Selänteen puheet. Hän kuitenkin halusi voittavaan joukkueeseen ja on saanut haluamansa.

Ehkä Coloradon pelityyli suosii erilaisia pelaajia kuin mitä Selänne on. Pitäisikö heidän sitten muuttaa pelityyliänsä, kun Teemu ei onnistu maalinteossa? Avalanche ei kuitenkaan ole sellainen 1-0 joukkue, jonka peli perustuu puolustamiseen. Selännehän sanoi itse, että joukkue pelaa iloista hyökkäyspeliä. Maaleja ainakin syntyy. Ja Selänne taisi sanoa myös, että hänen henkilökohtaisilla tehoilla ei ole niin väliä, kunhan vaan tulisi se Stanley Cup. Eli sama kai se, miten Avs sen mestaruuden voittaa. Onhan Selänne jo ansainnut henkilökohtaista mainetta.

Lopuksi sanon vielä, ettei yhdenkään seuran ole pakko käyttää puolustavampaa pelityyliä. Siihen kuitenkin turvaudutaan, koska sen myötä pienempikin seura voi menestyä.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche.
Viestin lähetti clayman
Hän kuitenkin halusi voittavaan joukkueeseen ja on saanut haluamansa.

Ja Selänne taisi sanoa myös, että hänen henkilökohtaisilla tehoilla ei ole niin väliä, kunhan vaan tulisi se Stanley Cup. Eli sama kai se, miten Avs sen mestaruuden voittaa. Onhan Selänne jo ansainnut henkilökohtaista mainetta.

Mä olen ymmärtänyt tämän osto/myynti käsitteen niin, että kun sä ostat tuotteen/palvelun sä maksat siitä rahaa. Kun sä myyt tuotteen/palvelun, sä saat siitä rahaa.

Tässä kohdassa on myönnettävä että tuo Selänne on aka helvetin viisas jätkä. Se ostaa Stanley Cup voiton ja saa siitä 5,9M$! Pikkuhiljaa mäkin alan ymmärtämään Selännettä "Joo mä meen tonne kentälle ja möhlin jonkulaisen pelin. Ihan sama, pääasia et rahaa tulee ja seura voittaa sen Cupin mulle".

Ehkä joku vois vihjasta Teemulle et se Cup-voitto SAATTAIS tulla helpommin jos Selänne itekin olis valmis tekemään jotain sen voiton eteen. Muutakin kuin olla sillontällön pois kotoa, ja haukkua NHL-kiekko pystyyn.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy