Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 625 831
  • 4 656

teppana

Jäsen
Ymmärtääkseni en puolustellut Hirviniemen toimintaa mitenkään. Sanoin vain, että 17-vuotiaan paneminen ei ole laitonta - se on kuitenkin varsin tahditonta ja mautonta. Seksuaalinen ahdistelu sen sijaan on rikos ja siitä häntä syytetäänkin - väärin Hirviniemi on eittämättä toiminut moraalisesti 17-vuotiaita kutsuessaan kylään - ja sitten toki toiminut lain edessäkin väärin mikäli hänet tuomitaan seksuaalisesta ahdistelusta.

Sanoin myös sen, että 17-vuotiaan tytön iän määritteleminen ulkonäön perusteella ei ole ihan yksinkertainen asia. Tämäkään minusta ei ollut mitenkään puolustelua - kunhan vain totesin miten asiat omasta mielestäni ovat - en ole väittänyt tätä absoluuttiseksi faktaksi. Sinä ilmeisesti kykenet tähän paremmin - joten hyvä sinulle.

Minä lainasin sinua kun siellä huudellaan vittua ja vaikka mitä. Kaipa näistäkin asioista voi keskustella asiallisesti?

Ähh...pisti kiukuttamaan kun nämä on niin kurjia juttua. Taisin lukea vähän liian aggressiivisesti viestiä minkä laitoit. Pahoittelen. Tämä on tosiaan sellainen "tunteisiin menevä" asia itselle.

Selvennykseksi nyt sanon oman position. Minulle on ihan sama onko Hirviniemen teko ollut teknisesti laillinen vai ei. Minä en usko sekuntiakaan että 35-vuotias mies voi vahingossa päätyä tilanteeseen jossa hän aktiivisesti koittaa tuoda kotiinsa tyttöjä jotka ovat iältään 16-18 vuotiaita. En myöskään jaksa kovin paljon kiltisti tästä puhua, koska se on omasta mielestäni asia josta voi sanoa vittu mikä vittupää

Liika määrä yksittäistä voimasanaa poistaa sen tehon ja siitä herkästi tulee ns. Lighting Rod omalle kirjoitukselle. Tässä selvästi kävi niin. Mutta jos ihan rehellisiä ollaan, olet kyllä minua rankonut viime aikoina ja tiedät sen varmasti itsekin. Ei siinä mitään pahaa ole, mutta ei kai me tässä teeskennellä että tämä tulee täysin puolueettomasta lähteestä?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Ai ihan oikeasti? Ehkä minä sitten asun jossain tynnyrissä kun kukaan omasta 30-40 vuotiaista kavereista ei vahingossakaan mene hakemaan 16-vuotiasta tyttöä kaupungilta kotiin. Aika tyylikästä settiä täällä on kun pitää keksiä tekosyitä tällaisille virheille. Otan kyllä haukut vastaan ja hatun päästä jos olen ainut tällä palstalla joka pitää 35-vuotiaan standardina sitä, että tunnista onko tyttö 16-vuotias. Tai, no ei tarvi tunnistaa onko se 16 mutta pitäisi ymmärtää että nyt ei ole ok.

Miten sää tunnistat 16-vuotiaan tytön? Tämän haluan kuulla, kun ikä koko ajan lähenee 35-vuotta, niin pitää päivittää tutka standardiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei kai tässä tapauksessa tyttöjen iällä ole mitään juridista merkitystä. Vaikka tytöt olisivat olleet 18, niin toiminta voidaan tulkita lain kuvaamaksi seksuaaliseksi ahdisteluksi ja toisinpäin ei ole enempää tai vähempää laillista vaikka tytöt ovat olleet 17v. Moraalisesta puolesta voi toki motkottaa.
 

teppana

Jäsen
Miten sää tunnistat 16-vuotiaan tytön? Tämän haluan kuulla, kun ikä koko ajan lähenee 35-vuotta, niin pitää päivittää tutka standardiin.

Ai haluatko jotain merkkejä? No, 35-vuotiaalle yksi hyvä on se, että 16-vuotias tyttö näyttää siltä että se voisi potentiaalisesti olla sinun tytär.
 

teppana

Jäsen
Ei kai tässä tapauksessa tyttöjen iällä ole mitään juridista merkitystä. Vaikka tytöt olisivat olleet 18, niin toiminta voidaan tulkita lain kuvaamaksi seksuaaliseksi ahdisteluksi ja toisinpäin ei ole enempää tai vähempää laillista vaikka tytöt ovat olleet 17v. Moraalisesta puolesta voi toki motkottaa.

Kyllä, seksuaalinen ahdistelu on mahdollista iästä riippumatta. Näkisin että tässä on kyse moraalisesta asiasta. Varsinkin kun (aiheesta) on nostettu esiin dominoivia seksisuhteita maahanmuuttajien ja nuorten suomalaisten naisten välillä.

Itse näen tämän yksinkertaisena asiana. Hirviniemen ikäisellä miehellä ei ole tekosyitä viedä kotiin syytteen ikäisiä naisia. Se ei teknisesti ottaen ole laitonta, mutta helvetin inhottavaa se on. Eniten ihmettelen tätä "ei ikää tunnista" settiä. En nyt tuolla kylillä luudi menemään mutta aika aktiivinen kuitenkin olen. En käsitä miten voi luulla vaikka 16-vuotiasta 25-vuotiaaksi. Siis miten? Tuo kuulostaa mustalaisten tekosyyltä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Monet 18-vuotiaat naiset kyllä vokottelevat yli 40-kymppisiä miehiä, onko vika silloin miehen?

Vokottelut nyt erikseen, mutta tässä Hirviniemen tapauksessa on kyse seksuaalisesta ahdistelusta. Yllä oleva @dana77:n viesti sen tiivisti hyvin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tässä nyt mikään alkoholin myyntitilanteeseen verrattava tilanne ole kyseessä.

Itse ainakin lähtisin ennen mitään saunailtakutsuja selvittämään ihan keskustelemalla, millaisista tyypeistä on kyse. Ei liene mahdottoman vaikea erottaa jo lyhyen vuorovaikutuksen perusteella, onko ikää 15 vai 30.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Onhan tässä ikäkeskustelussa vahvasti myös kyse siitä, että kiinnostaako about omanikäiset vai selkeästi nuoremmat. Syystä tai toisesta. Jos jälkimmäinen, sitä suurempi vastuu selvitellä mikä on vastapuolen todellinen ikä ja kenties miettiä hetki kannattaako edetä.
 

teppana

Jäsen
Hirviniemeä en puolustele, jos homma on mennyt tyttöjen kertoman tapaan. Isänä olisin ensin hakannut kyseisen henkilön ja sen jälkeen raastupaan.
Monet 18-vuotiaat naiset kyllä vokottelevat yli 40-kymppisiä miehiä, onko vika silloin miehen?



Mutta, otan nyt kuitenkin kantaa vain ja ainostaan tähän osaan jonka lainasin. Ensimmäiseen lauseeseen sanoin vain, että isä tekee mitä tekee. Toki on aika hankala antaa ensin turpiin ja sitten vetää oikeuteen. Mutta jokainen tyylillään.

Toiseen kysymykseen. On. Vika on aina sen, joka ei ymmärrä mitä itse on. 18-vuotiaan naisen vokottelu 40-vuotiaan miehen suuntaan on teknisesti laillista. Jos/kun se mies siihen lähteen, minulta ei saa saunaillassa yläfemmoja. Sinulta ilmeisesti tulee?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taitaa tuo Hirviniemen toiminta täyttää seksuaalisen ahdistelun määritelmän. Ja siitä tuomio tullee. Kyllä tässä kuitenkin haiskastaa jonkunlainen rahastuksen mahdollisuuden käyttämisen yritys. Ei tuosta edes mitenkään voi mitään rahastaa mutta ehkä sitä ei ole tiedetty siinä vaiheessa kun tästä on ilmoitusta oltu tekemässä. Katsottu jotain jenkkisarjoja ja luultu että saadaan jotkut isot korvaukset.

Kuinka paljon tuollaisia tapauksia on että baari-illan jälkeen on menty samoille kämpille ja jatkoille ja siellä koitetaan kepillä jäätä, eli laitetaan kättä paidan alle tai jalan päälle? Sukupuolin ja toisin. Verorahojen haaskausta nyt ainakin, jos ei muuta.
 

teppana

Jäsen
Ei tule läpyjä, mulla on sama "ongelma" kuin sulla, eli kaikki alle kolmikymppisen näköiset tuntuu omalta tyttäreltä. Mutta en minä silloin voi syyllistää sitä miestä, vaikken asiaa komppaakaan.

Mikset voi? Ei se ainakaan vahinko ole. Miten voi 35-vuotias mies viedä kotiin 16-18 vuotiaita tyttöjä ja puolustauta, "luulin että se on laillista"?

Edelleen siihen kysymykseen, 18-vuotiaat voi vokotella 40-vuotiaita. Kenen vika se on jos se päätyy seksuaaliseen tilanteeseen?
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikset voi? Ei se ainakaan vahinko ole. Miten voi 35-vuotias mies viedä kotiin 16-18 vuotiaita tyttöjä ja puolustauta, "luulin että se on laillista"?
En ole Hirviniemen oikeudenkäyntiä seurannut, mutta miten se ei ole laillista?

E: Jos viittaat, että se olisi jotenkin paheksuttavaa, niin sillä taas ei ole oikein mitään tekemistä oikeudenkäynnin kanssa. Hirviniemeä kai syytetään seksuaalisesta ahdistelusta, eikä sillä ole tekemistä uhrien iän kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Mä nyt luulen ettet kiihkossasi osaa erottaa mistä puhun. Laitonta et tuosta saa silloin, jos kanssakäymimen on kumminkin puolin vapaaehtoista.
Jälkimmäiseen, ei se ole kummankaan vika. Jos se 18-v vonkaa ja se nelikymppinen asiaan suostuu, niin mitä sitten? 18-vuotiaalla on äänioikeus ja oikeus päättää tekemisistään. On meillä pareja, jotka on lähteneet tuosta liikkeelle ja 30-vuotta myöhemmin edelleen yhdessä.

En siis tarkoittanut että se olisi laitonta. Tarkoitin että se on moraalisesti kyseenalaista.

Jos sinulle on ok että 18-vuotias tyttö iskee itselleen 40-vuotiaan miehen niin sitten se on. Minä olen sen verran ahdasmielinen että pidän sitä vääränä. Jos sieltä joku pari kestävää suhdetta tulee niin hyvä. Siltikään sen ei pidä olla yhteiskunnallisesti ok. Mutta tämä on arvokysymys ja tiedostan sen.
 
Eikös "se hihhuli" Puolimatka tuominnut eräät suhteet samoin perustein, mistä mm. Jyväskylän yliopisto irtisanoutui painokkaasti? Viittasi elokuvaan, jossa oli sama tilanne ja jolle ehdotettiin Oscaria.
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mikset voi? Ei se ainakaan vahinko ole. Miten voi 35-vuotias mies viedä kotiin 16-18 vuotiaita tyttöjä ja puolustauta, "luulin että se on laillista"?

Jos tietää tyttöjen olevan 16-18 vuotiaita, niin ihan perseestä se on. Mutta jos muikkeli sanoo olevansa 25, ja valehtelee ikänsä, niin minkä sille voi? Minä en pystyisi arvioimaan 16-25 vuotiaiden tyttöjen/naisten ikää edes lähimain oikein. Joku 25 vuotias saattaa mennä 17 vuotiaasta ja toisinpäin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ole Hirviniemen oikeudenkäyntiä seurannut, mutta miten se ei ole laillista?

E: Jos viittaat, että se olisi jotenkin paheksuttavaa, niin sillä taas ei ole oikein mitään tekemistä oikeudenkäynnin kanssa. Hirviniemeä kai syytetään seksuaalisesta ahdistelusta, eikä sillä ole tekemistä uhrien iän kanssa.

On tekemistä. Seksuaalisen hyväksikäytön ikäraja on nimenomaan 18 (lapsen seksuaalisen 16) vuotta. Täysi-ikäisten kesken tapahtuvat seksuaalirikokset ovat eri nimekkeiden alla.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On tekemistä. Seksuaalisen hyväksikäytön ikäraja on nimenomaan 18 (lapsen seksuaalisen 16) vuotta. Täysi-ikäisten kesken tapahtuvat seksuaalirikokset ovat eri nimekkeiden alla.
Lie kuitenkin tuossa Hirviniemen tapauksessa seksuaalinen ahdistelu nimikkeenä, kun siitä kai oli kyse? Olisi aika stretch todeta tuon olevan aseman perusteella tapahtunutta, jos olen oikein ymmärtänyt. Sen verran toki olin väärässä, että jos on alaikäinen niin syyttäjä voi nostaa syytteen, vaikka uhri ei haluaisi eli ei täysin vailla merkitystä ole ikä.
Onhan se laillista. Se on vain iljettävää ja moraalitonta. Yhteiskunnallisesti "luulin että se on laillista" ei tarvi riittää.
Historiallisesti lie taas suhteellisen normaalia. En sitten tiedä kuinka yhteiskunnallisesti tuohon sen suuremmin suhtaudutaan. Isät nyt ei varmaan arvosta, mutta tiedän minäkin useamman nuoremman naisen, jotka on vanhemman kanssa seurustellut teininä, eikä tuosta ole suurta paheksuntaa yleisesti seurannut. Itsekään en toimintaa ymmärrä, mutta mistäpä minä mitään ymmärrän.
 
HS: Kirsi Hytönen, 61, on maksanut nuorten miesten drinkkejä ja tarvitsee seksiä kerran päivässä: "Kyllä he itse tietävät, mitä ovat hakemassa"

Kuka on uhri ja vallankäyttäjä tässä asetelmassa? Puuma vai nuori mies? Puuma haluaa tietysti nauttia kun saa tuntea olevansa vielä viehkeä nuoren miehen silmissä. Miehen motiiveista tulee mieleen parturin kertomus kun nuorekas kaverinsa oli yhteisen taksimatkan päätteeksi todennut rukkaset annettuaan: "Mummolla on hyvä harjoitella!".
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Jos tietää tyttöjen olevan 16-18 vuotiaita, niin ihan perseestä se on. Mutta jos muikkeli sanoo olevansa 25, ja valehtelee ikänsä, niin minkä sille voi? Minä en pystyisi arvioimaan 16-25 vuotiaiden tyttöjen/naisten ikää edes lähimain oikein. Joku 25 vuotias saattaa mennä 17 vuotiaasta ja toisinpäin.

Siksi kannattaisikin vähän jututtaa ja jos varteenotettava epäilys jää, miettiä kahteen kertaan ottaako riskin.

Tästä jää vähän kuva, että osa miehistä juoksee muna pystyssä pannen jokaisen eteen osuvan naisen/tytön ja jos käy ilmi että tyttö olikin lain silmissä vähän liian nuori, niin vedotaan siihen, miten hankalaa on arvioida ikää. Just joo. Jokaisen pitää ottaa vastuu omasta tekemisestään.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Kaiketi läpi ihmiskunnan evoluution hedelmillisessä iässä olleet nuoret naiset ovat kiinnostaneet vanhempia miehiä - ja toisinpäin. Tässä mielessä tämä raastuvassa oleva tapaus ei nostata kulmakarvoja.
Se, kuinka moraalista kyseinen toiminta on ja miten se sopii nyky-yhteiskuntaan, on kokonaan toinen juttu.

Hirviniemen kohdalta olen kyllä moisesta sikailusta yllättynyt - etenkin kun Akun poika on käsittääkseni varusmiespalveluiässä. Sådan son, sådan far?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kuka on uhri ja vallankäyttäjä tässä asetelmassa?

Valta tai vallankäyttäjä ei ole tuossa esimerkissä avainasemassa vaan suostumus. Seksi on vuorovaikutusta, niin normaalissa kanssakäymisessä on selkeää, ollaanko yhdessä mukana ja ollaanko yhteisymmärryksessä sen suhteen, mitä tehdään.

EDIT: Kuinka näyttää toteen, että ongelmatilanteissa suostumusta oli tai ei ollut onkin toinen juttu...
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Siksi kannattaisikin vähän jututtaa ja jos varteenotettava epäilys jää, miettiä kahteen kertaan ottaako riskin.

Tästä jää vähän kuva, että osa miehistä juoksee muna pystyssä pannen jokaisen eteen osuvan naisen/tytön ja jos käy ilmi että tyttö olikin lain silmissä vähän liian nuori, niin vedotaan siihen, miten hankalaa on arvioida ikää. Just joo. Jokaisen pitää ottaa vastuu omasta tekemisestään.

Ihanko tosissasi meinaat, ettei tuolla baarissa ravaa 25-vuotiaita prinsessoja joiden jutut on ihqdaa-tason höpinää? Jos yhdeksi yöksi hakee panoseuraa, niin ei siinä politiikasta tarvitse keskustella.

Kuten aiemmin kirjoitin, jos tietää tytön olevan 17-vuotias, niin pidän tekoa vastenmielisenä. Jos taas samainen 17-vuotias on täysin tuntematon, tulee baarissa vastaan, sanoo olevansa 25-vuotias, ja vielä näyttää 25-vuotiaalta, niin mitä ihmettä sille voi? Parhaimmillaan näillä on vielä tosiaan isosiskon paperit mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös