No se oli suora vastaus suoraan kysymykseen, kun minulta kysyttiin nimenomaan mitä minä aion asian eteen tehdä. Siinä kanssakirjoittajat ovat ihan oikeassa (kuten vaikka äsken ollut kassaesimerkki todisti), että ei siltä häirinnältä valitettavasti pysty kokonaan ennaltaehkäisemään itseään tai ketään muutakaan oikein mitenkään. Mutta tosiaan, kyllä meni keksin lukuisiakin tapoja, joilla sitä riskiä voi pienentää. Ja siinä tullaan niihin omiin valintoihin, jotka on tässä ketjussa kärjistetty ihan järjettömyyksien rajoille.
@Euro71 tuossa laittoi jo aiemmin hyvän listan, mikä meistä olisi itse kunkin tässä yhteiskunnassa hyvä sisäistää. Uskon, että tuota listaa seuraamalla pienentää omaa häirintäriskiään kyllä melkoisesti. Ei toki poista sitä kokonaan. Kyllä minä myös kärjistetysti väitän, että niin pitkään kuin niitä yksinäisiä humaltuneita naisia liikkuu pimeissä puistoissa ja kujilla, niin niin pitkään sellaisista paikoista löytyy myös sitä paskasakkia, jotka tilanteesta pyrkivät hyötymään.
Jotenkin pitäisi saada ahdistelijoiden (ja toki raiskaajien) toiminta muutettua/poistettua, mutta kun minä en itse kuulu kumpaankaan ryhmään, niin en minä pysty itse nykyistä enempää asiaan vaikuttamaan. Oman osani teen siinä, että en noihin syyllisty ja toisaalta puutun, jos sellaista havaitsen. En minä oikein enempää pysty asialle omalta osaltani tekemään.
Keskustelu jostakin asiasta on hyväksi havaittu keino vaikuttaa, mutta tässäkin ketjussa nähdyllä keskustelukulttuurilla (hyväksytään vain yksi ainoa totuus) harvoin saadaan pitkässä juoksussa hyviä tuloksia aikaiseksi.
Onhan se lista ihan järkevä ja hyvä. Mutta se on jokaisen ihmisen tiedossa. Ei ongelma ole siinä, etteikö ihmiset ymmärtäisi arkijärkeä ja osaisi vältellä selkeitä vaarallisia tilanteita. Näin tehdään jatkuvasti ja niiden esiin nostaminen jotenkin merkittävänä keskustelun osiona seksuaalisessa häirinnässä on lähinnä nillittämistä ja aidon ongelman sivuuttamista.
Jokainen ymmärtää, tai pitäisi ymmärtää, miten käyttäytä arkisissa tilanteissa riskien vähentämiseksi. Tällaisesta ei tarvita kertauksia ja kursseja silloin kun keskustellaan seksuaalisen häirinnän yleisyydestä yhteiskunnassa. Näiden esiin nostaminen vain alleviivaa ongelmaa entisestään, seksuaalinen ahdistelu ja häirintä on vieläkin aivan liian hyväksyttyä sekä arvaamatonta. Ongelma on myös käytännön tasolla lähes kokonaan naisiin kohdistuvaa. Jos otetaan 10 000 limaista kommenttia, katsetta ja kosketusta esim. työpaikalla, väitän että 9 9xx kpl näistä kohdistuu naisiin.
Tottakai jokainen saa nostaa keskustelussa esiin niitä pointteja mitä haluaa, mutta täytyy ymmärtää että useimpia ihmisiä ei juurikaan kiinnosta käydä keskustelua näistä arkielämän "hyvistä neuvoista joita noudattamalla voit vähentää riskejä". Ne ovat tiedossa, ne ovat käytössä ja niiden kertaukselle ei tässä keskustelussa ole minkäänlaista tarvetta.