Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

• 657 880
  • 4 744

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ahhhh noita Nordinin saamia kommentteja. ”Mitäs oli vähissä vaatteissa” -osasto luottaa myös Nordiniin.

Olisikin siitä pukeutumisesta kiinni. Tämäkin ”rouva” tuon todennut aivan potaskaksi.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Maria on aina ollut todella pimee tyyppi mut et syyllistää naisia siitä et niitä ahdistellaan ni todella oksettavaa. Ei mikään pukeutuminen tai vaikka ois alasti ni oikeuta kajoamaan toiseen ilman lupaa.
Eiköhän tuo ammattihuijari ja huuhaapuoskari (voiko puhua edes puoskaroinnista noissa käärmeöljykoijauksissa?) retosta myös siitä ilosta, kun on kokemansa vihollisen, eli puolueetonta, asiallista, ja sivistävää tiedonvälitystä harjoittavan tahon edustaja kuka on kokenut häirintää.

Luulen että suurin osa ihmisistä (myös miespuolisista) tiedostaa nykyisin, mikä ei ole ok. Sitten on toisaalta semmoista väkeä, joilla on kieroonkasvanut käsitys omasta erinomaisuudestaan, tai (enemmän) niitä, jotka ovat mädättäneet arvomaailmansa ja aivonsa ottamalla oppeja "alfa" vloggereilta, joiden tienestit perustuvat toksiseen vihanlietsontaan. Ikävä kyllä, todennäköisesti vielä joku aika noita aivomädän uhreja tullee olemaan enemmän, kunnes ihmiset oppivat käyttämään somealustoja oikein (ja toivottavasti esimerkiksi bännimään täydellisen haitallisen tiktokin kokonaan länsimaailmasta ainakin niin pitkäksi aikaa, kun on Kiinassakin kielletty haittaohjelmistona).

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Marialle Reinon sanoin.

”Täällä mä oon, vieläkin sun
Nousen pystyyn jos kaadun
Haluun saada syttyyn sun soihdun
Sun hymystä mä voimaannun
Ja täällä mä oon niin kauan kun
Viimeisen kerran kaadun
Jos sä haluut sotilaan mä varustaudun
Jos haluut rauhaa mä antaudun”

Voi voi, en tähän ikään ehtineenä naisena ymmärrä tuollaista muiden naisen syyllistämistä, mutta miehesi sanoja mukaillen antaudu, jos siltä tuntuu.

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Tämähän taitaa olla niin, että Nordinin mielestä ajatuksilla voi vaikuttaa maailmaan ja siihen, mitä itselle tapahtuu. Hesarissa tätä avattiin jokunen aika sitten: Elämä | Tästä on kyse onnekkaan tytön syndroomassa, jonka uskotaan tuottavan rahaa, töitä ja luksuslaukkuja

Luonnollisesti, jos voi vaikuttaa positiivisesti, niin voi vaikuttaa myös negatiivisesti. Tämä ei ole Nordinin puolustus, päinvastoin, peräänkuulutan että ylipäätään yhteiskunnassa otettaisiin voimakkaampi kanta kysyisellä tavalla ajattelevia kohtaan. Jos annetaan Vappu Pimiällä tilaisuus kertoa, kuinka ''manifestoidaan'' uusi kesämökki, niin tien keskellä on ''manifestoija'' kertomassa kuinka häirintä johtuu itsestä (kuten yllä), ja tien päässä päätelmä, että syöpä johtuu itsestä. Kuin keskiajalla ikään.

(Oli mm. käsittämätöntä, kuinka Reino Nordin oli Vain elämää:ssä kuin kuka tahansa kun vaimonsa ajattelee em. tavalla.)

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Oma hyvä kaveri joutui mm. Ylilaudan topikin aiheeksi jossa nimettömät haukkuivat ja kritisoivat tämän ulkonäköä. Muutama naispuolinen kaveri tekee somessa sisällöntuotantoa, ei ulkonäköön liittyvää, ja suurin osa palautteesta on juuri näitä mainittuja kommentteja.
Tähän täytyy sen verran kommentoida, että ylilaudalle meneminen ja ketjujen lukeminen on vähän sama asia kun ottaisi juustohöylän käteen ja veistelisi sillä säärestä palasia ja sen jälkeen ihmettelisi, että helvetti kun tämä sattuu.

Ylilauta on täynnä pelkkiä trolleja ja todellisuudesta irtaantuneita teinejä ja mieslapsia, jotka ovat siellä täyttämässä omaa sisällötöntä ja tylsää elämäänsä ja buustaamassa omaa egoaan ja erinomaisuuttaan haukkumalla kaikkea, kaikista ja kaikesta.

En suosittele kenellekään. Ei voi ottaa millään tasolla tosissaan. Harmi, että läheinen ystäväsi on sinne joutunut, mutta menee kategoriaan "Ei mitään arvoa ja näkemättä paskaa"

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tämähän taitaa olla niin, että Nordinin mielestä ajatuksilla voi vaikuttaa maailmaan ja siihen, mitä itselle tapahtuu. Hesarissa tätä avattiin jokunen aika sitten: Elämä | Tästä on kyse onnekkaan tytön syndroomassa, jonka uskotaan tuottavan rahaa, töitä ja luksuslaukkuja
Eikös tuo Nordinin kohdalla pidä ihan paikkaansa? Nainen jauhaa paskaa - johon ei edes kaikilta osin itse usko - ja fyrkkaa tulee tilille. Muuten kyllä aika kummalliselta kuulostaa, että jaksoi esimerkiksi siitä hometalostaan metelöidä monta vuotta (kunnes toki "parani"). Sisäilmaongelmiahan hänen mukaansa ei ole olemassa.

Joku myös kirjoitti palstalla aikoinaan, että Nordin olisi kovinkin ollut jossain tilaisuudessaan lääketieteellisen avun perään. Ilmeisesti Free to Heal ei toimi.

Erittäin vaarallinen ja häikäilemätön henkilö joka tapauksessa.

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Joku myös kirjoitti palstalla aikoinaan, että Nordin olisi kovinkin ollut jossain tilaisuudessaan lääketieteellisen avun perään. Ilmeisesti Free to Heal ei toimi.

Se tais tosiaan olla joskus täällä, että jossain tilaisuudessaan oli kysellyt lääkäriä paikalle.

Tuolloin jo taisin kommentoida, että ei Nordin saanut etänä tarkistettua luottokorttia, niin etäparannus ei toiminut. Tai jotain sen suuntaista.

Että silleen...

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Kamalimmat kokemukset ovat sisältäneet seksuaalista häirintää, tavaroiden heittelemistä, hiuksista vetämistä ja uhkailua.

– Se nimittely on ihan hirveää. Huoritellaan, huudetaan ja uhkaillaan. Ei ole ollenkaan harvinaista, että uhkaillaan, että ”kun lähdet työvuorosta, niin mä odotan sua ulkona” tai ”et ehkä pääse tänään turvallisesti kotiin”.

Nuoret naiset joutuvat Kulmalan mukaan kokemaan eniten häirintää. On runsaasti tilanteita, joissa esimerkiksi heidän takamustaan läpsitään tai rintoja tuijotetaan.

– Oli tällainen tilanne, missä nuori nainen oli palvellut asiakasta. Sitten hän kysynyt, että tarvitseeko hän vielä jotain, niin miesasiakas oli sanonut: ”joo, voitko kävellä ympäri tätä myymälää, niin voin katsoa sun ihanaa persettä”, Kulmala kertoo.

Tuollaisen käytöksen jälkeen ei asiakkaalla pitäisi olla enää mitään asiaa liikkeeseen, mutta milläs tuotakin valvot.

Koulukiusaaminen, seksuaalinen häirintä. Näitä ei vaan haluta saada loppumaan, kun seuraamukset näistä ovat aivan liian lieviä. Uhrit voivat saada elinikäiset traumat, mutta syylliset ne vaan porskuttaa kohti seuraavaa uhria.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Tuollaisen käytöksen jälkeen ei asiakkaalla pitäisi olla enää mitään asiaa liikkeeseen, mutta milläs tuotakin valvot.

Koulukiusaaminen, seksuaalinen häirintä. Näitä ei vaan haluta saada loppumaan, kun seuraamukset näistä ovat aivan liian lieviä. Uhrit voivat saada elinikäiset traumat, mutta syylliset ne vaan porskuttaa kohti seuraavaa uhria.
Niinpä. Aina toivoo, että ihmiset oppisivat käyttäytymään toisiaan kohtaan kunnioittavasti ja fiksusti.

Puuilon mainosta mukaillen, että pahinkin tomppeli vastaisi kysymykseen ”Muutatko käytöstä? En… Muutan.”

godspeed

Jäsen

Ongelmahan tässä on vaan se, että ihminen on käytökseltään aikamoinen apina monessa tilanteessa, jossa toisia ihmisiä tavataan jotenkin spontaanisti. Osa on sitten ihan ihmisluonteessa, jolle vaan ei voi mitään, ellei jengiä suljeta kirjaimellisesti lopuksi elämää laitokseen. Tilalle tulee tosin helposti uusi tyyppi ja sama homma jatkuu. Mitään et voi ennalta estää, koska aina joku saa normeihin sidotusta käytöksestä riippumatta päähänsä käyttäytyä arvaamattomasti ja sopimattomasti. Tosin joskus mietin, että kuinka häiriintynyttä tämä häiritseminen todellisuudessa on, koska se tuntuu olevan paikoittain jossain tapauksissa niin järjestelmällistä.

Toisaalta, miettiikö tällainen ihminen aamulla noustessaan ja aamupalaa syödessään, että alanpa vittupääksi heti kun pääsen ovesta ulos? Ei välttämättä, mutta impulsiiviset tapaukset saattavat provosoitua vähästäkin ja show on valmis alkamaan aina kun siihen on paikka. Unohtavatko he tämän käytöksen palatessaan kotiin mahdollisen perheensä luo? Varmaan niinkin, koska ne pahimmatkin tyypit kuuluvat johonkin ryhmään, jossa pitää myös osata käyttäytyä. Mutta ehkä siellä sitten voidaan niin huonosti itsensä kanssa, että purkautuu dorkailuna kodin ulkopuolella.

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei nyt varsinaisesti liity tämän ketjun aiheeseen, mutta liittyy tuohon linkattuun Puuilo-uutiseen. Nimittäin ihan helvetin vaikea kuvitella edes tilannetta, jossa olisin närkästynyt jollekin asiakaspalveluihmiselle niin paljon, että uhkailisin pahoinpitelyllä ja sanoisin odottavani liikkeen ulkopuolella. Ihan oikeastaan käsittämättömältä tilanteelta tuntuu tuollainen.

Mutta tuollaiseen käytökseen lienee montakin eri syytä. Toisilla se voi olla huono impulssikontrolli, mikä johtaa liialliseen ja liian herkkään triggeröitymiseen eri tilanteissa, toisilla se saattaa olla joku vallan tunteen hakeminen. Esimerkiksi oma isäni on aina ollut tällainen Puuilon kuvailema molopää, ja hän on aina oikein ylpeillyt ja kehuskellut sillä miten hän meni jonnekin haukkumaan jonkun asiakaspalvelijan jostakin ihan pienestä virheestä tai väärinkäsityksestä. Isähän on oikeasti aika surkea alkoholistireppana, joka on purkanut omaa surkeaa lapsuuttaan ja siitä seurannutta alemmuudentuntoaan juuri käyttäytymällä vittumaisesti muita ihmisiä kohtaan. Se ilmeisesti tuo hänelle jotain vallan ja ylemmyyden tunnetta, mitä hän on elämässään kaivannut.

Mutta enpä osaa kyllä kuvitella tuotakaan, miten joku voi vielä vuonna 2024 ajatella että on OK sanoa myyjättärelle että "Kävele ympäri myymälää että voin katsella sun persettä". Jokin aika sitten näin uutisen, jossa kerrottiin että ihmisaivot ovat alkaneet pitkän kehittymisen jälkeen taas taantumaan ja ihmiset ja apinat alkavat taas pikkuhiljaa lähentymään toisiaan. Joidenkin kohdalla tuo kehitys näyttää olevan jo astetta pidemmällä kuin toisilla. Tällaiseen käytökseen on ihan hirveän vaikea löytää mitään muuta syytä kuin puhdas tyhmyys.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Ei kyse ole vain seuraamuksista. Kokemukseni mukaan koulukiusaamisesta kiusaajat usein nauttivat ja heitä ympäröivä neutraalimpi joukko nauttii, jos saa nähdä verta tai jotain muuta sykähdyttävää mitä voi muistella jopa vuosien päästä. Hyvä keino on vetää kiusaajaa turpaan ja suunnata iskut nenään, jos kyse on yksittäisestä kiusaajasta. Yleensä kiusaaja yllättyy ja kiusaaminen loppuu siihen.

Mutta seksuaalisessa ahdistelussa tilanteessa nainen vs ahdistelijana mies tämä ei välttämättä toimi. Juuri siksi jokaisen naisen tulisi käydä mielellään useamman kuukauden kurssi, jossa opitaan miten vastata myös fyysisesti käsiksi käyvään seksuaaliseen ahdisteluun.

Tärkein asia on rento itseluottamus, ääni ja päättäväisyys, miten kommunikoi ahdistelijalle. Otteista vapautuminen ja niiden estäminen, peruspuolustautuminen, iskut, potkut ja muut tekniikat eri tilanteissa sekä erikoistoiminnot vakavassa ahdistelutilanteessa.

Pienellä paikkakunnalla sana leviää nopeasti, jos nainen kykeni vaikkapa ravintolassa estämään rintojensa tai takapuolensa koskettelun ja esimerkiksi miehen oli peräännyttävä. Tässä on aina riski kostosta - jotkut miehet kokevat julkisen häviönsä nöyryyttävänä - mutta ainakin minun kokemukseni mukaan nainen saa jatkossa liikkua paremmin ilman ahdistelua kun tiedetään, että hän puolustautuu.

Kannattaa muistaa sekin, että jos ahdistettu käyttää liian kovia otteita, hän saattaa joutua ainoana tuomituksi. En suosita esimerkiksi tiettyjen itsepuolustuslajien koulutusta ja sen jälkeen ahdistelijan tyrmäämistä jollain iskulla tai potkulla katuun ellei kyse ole raiskauksesta. Kovat otteet voi joskus olla sanoma, jota ahdistelijat ymmärtävät, mutta jos niitä käyttää liian voimallisesti, se tulee eri tavoin tulevaisuusmahdollisuuksiakin katsoen kalliiksi.

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Mutta seksuaalisessa ahdistelussa tilanteessa nainen vs ahdistelijana mies tämä ei välttämättä toimi. Juuri siksi jokaisen naisen tulisi käydä mielellään useamman kuukauden kurssi, jossa opitaan miten vastata myös fyysisesti käsiksi käyvään seksuaaliseen ahdisteluun.
Minun mielestä jokaisen miehen tulisi käydä mielellään useamman kuukauden kurssi, jossa opetetaan kädestä pitäen kuinka toisia ihmisiä (etenkin nuoria naisia) kohdellaan kunnioittavasti.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minun mielestä jokaisen miehen tulisi käydä mielellään useamman kuukauden kurssi, jossa opetetaan kädestä pitäen kuinka toisia ihmisiä (etenkin nuoria naisia) kohdellaan kunnioittavasti.

Totta. Voisi toimia myös niin, että joku ravintolaketju tai ravintola edellyttäisi sitoumusta kaikilta asiakkailtaan kunnioittavaan käytökseen.

Jos se ei toimi, porttikielto. Valitettavasti alalla toimivan tuttavani mukaan tähän ei voida mennä. Voi tulla miesten keskuudessa väärä maine ja laskutus putoaa sen myötä.

Vika on seksuaalisen ahdistelijan kaikissa tilanteissa 100 %. Kun joku läheisistä kuolee oman käden kautta koska ei koskaan toipunut raiskauksestaan, olen nykyään myös kovemman linjan kannattaja.

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kotikasvatus, kotikasvatus ja kotikasvatus.

Jos hyviä tapoja ja toisten ihmisten kunnioittamista ei opeteta jo lapsesta lähtien, niin huonostihan siinä käy kun nuori varttuu aikuiseksi ja pitäisi pärjätä itsenäisesti yhteiskunnassa. Mielenkiintoisia tilanteita tulee eteen, kun ei olekkaan se maailman napa ja pitää toisia ihmisiä huomioida.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tuostahan linkkasin jo tähän ketjuun - tai ehkä toiseen - sen tutkimuksen, kuinka huonosti tällainen tehoaa niihin ihmisiin, jotka aihetta harrastavat. Eli yhtä tyhjän kanssa ja voimavarojen tuhraamista.

Kotikasvatus, kotikasvatus ja kotikasvatus.
Niinhän se tavallisesti menee. Mutta jos sitä ei ole, niin ei sitä oikeastaan voi enää jälkikäteen pakkosyöttää.

Jos hyviä tapoja ja toisten ihmisten kunnioittamista ei opeteta jo lapsesta lähtien, niin huonostihan siinä käy kun nuori varttuu aikuiseksi ja pitäisi pärjätä itsenäisesti yhteiskunnassa. Mielenkiintoisia tilanteita tulee eteen, kun ei olekkaan se maailman napa ja pitää toisia ihmisiä huomioida.
Jeh. Olen täällä monesti ihmetellyt sellaista käsitystä, että nykynuoriso olisi jotenkin avoimempi ja suvaitsevaisempi, kun mun oma kokemus aiheesta on se, ettei kyllä ole yhtään sen avoimempaa eikä suvaitsevaisempaa: olen samaa mieltä ihmisten kanssa siitä, että tavat ovat muuttuneet, mutten esimerkiksi pidä välinpitämättömyyttä suvaitsevaisuutena, ja mielestäni moni kyselytutkimus aiheesta mittaa juuri tätä: "Mitä ajattelisit, jos paras ystäväsi sanoisi olevansa homoseksuaali?" - "Ihan sama, ei vittu kiinnosta." --> Suomessa suvaitsevaisuus nousee?

Haluan ihan oikeasti jokaisen argumenttipohjaisen keskustelijan hetken aikaa miettivän sitä, että mitä nämä kaikki tutkimukset, joita linkataan (joka tietysti on argumenttipohjaisessa keskustelussa todella hyvä), oikeasti ovat tutkineet. Kerroin esimerkin siitä BMI-tutkimuksesta, jossa aineisto oli poikkeuksellisesti avointa, ja se vaikutti enemmän kysyvän ihmisiltä sitä, että missä kuvassa meidän IT-porukka on onnistunut.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Mitä ajattelisit, jos paras ystäväsi sanoisi olevansa homoseksuaali?" - "Ihan sama, ei vittu kiinnosta." --> Suomessa suvaitsevaisuus nousee?
Homolta kysytään homoista? KjehKjeh. Mistä sitä loppupeleissä tietää kuka on tai ei ole suvaitsevainen. Yllättävän paljon ihmiset kertoo mitä kuulija haluaa kuulla.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olen täällä monesti ihmetellyt sellaista käsitystä, että nykynuoriso olisi jotenkin avoimempi ja suvaitsevaisempi, kun mun oma kokemus aiheesta on se, ettei kyllä ole yhtään sen avoimempaa eikä suvaitsevaisempaa: olen samaa mieltä ihmisten kanssa siitä, että tavat ovat muuttuneet, mutten esimerkiksi pidä välinpitämättömyyttä suvaitsevaisuutena, ja mielestäni moni kyselytutkimus aiheesta mittaa juuri tätä: "Mitä ajattelisit, jos paras ystäväsi sanoisi olevansa homoseksuaali?" - "Ihan sama, ei vittu kiinnosta." --> Suomessa suvaitsevaisuus nousee?
Jos verrataan siihen näkökulmaan ettei voisi mennä homon kanssa saunaan tai jopa katkaisisi yhteydenpidon niin tuommoinen hällä väliä asenne todella on parempi.

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos verrataan siihen näkökulmaan ettei voisi mennä homon kanssa saunaan tai jopa katkaisisi yhteydenpidon niin tuommoinen hällä väliä asenne todella on parempi.
Pakko myöntää ettei minuakaan kiinnostaisi yhtään. Miten se meikäläiseen edes liittyy? Eli ihan sama mulle.

En ymmärrä mikä olisi oikea reaktio tuollaiseen kysymykseen.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsekin ajattelen, että jos joku suhtautuu hyvän ystävänsä homoseksuaalisuuteen niin, ettei seksuaalinen suuntautuminen ole ylipäätäänkään minkäänlainen tekijä olipa se mikä tahansa, se on vain hyvästä. Miksi sen pitäisi vaikuttaa mihinkään tai olla minkäänlainen mielenkiinnon kohde kaveripiirille?

Itsellänikin yksi parhaista pitkäaikaisimmista ystävistäni on homoseksuaali, ja tässä on kiinnostanut oikeastaan vain se, miten itse parisuhde ja sen osapuolet ovat voineet, ei itse homoseksuaalisuus. Minulle on aivan yksi lysti, ketä kukakin deittailee tai kenen kassa harrastaa seksiä, kunhan pysytään suostumuksen ja lakien rajoissa. Toki esim. sisarus- ja polyamoriset liitot olisin valmis hyväksymään juridisesti, eli muuttamaan avioliittolakia siltä osin.

Noin muutoin on sanottava, että "ihan sama, ei vittu kiinnosta" on aika hyvä kuvaus homoseksuaalimiehestä.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko olemassa tutkimusta, jossa miehiltä on kysytty ovatko he ahdistelleet naisia? Puristaneet tai "vahingossa" hipaisseet rinnoista tai takapuolesta? Kommentoineet naamatusten jonkun tutun tai tuntemattoman muotoja?
Lähettäneet dickpickejä tai seksiehdotuksia jollain viestimellä?
Itse en esimerkiksi ole ikinä syyllistynyt yhteenkään em. tyyppiseen ahdisteluun.
Myönnän vilkuilleeni naisten rintoja ja kertoneeni seksivitsejä naisten kuullen.
Kuinka yleistä mahtaa ahdistelu olla?
Jotenkin oletan, että pahimmilla ahdistelijoilla on satoja tai jopa tuhansia tekoja.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Homolta kysytään homoista? KjehKjeh. Mistä sitä loppupeleissä tietää kuka on tai ei ole suvaitsevainen. Yllättävän paljon ihmiset kertoo mitä kuulija haluaa kuulla.
Hmmh? Noi on sarja sitä kysymyspatternia, jolla mitataan asenteiden muutosta. Ja kyllä, ihmiset vastaa näihin testeihin about sitä, mitä kysymystutkimuksen tekijät ajavat takaa. Mun pointti oli siis se, että kannattaa olla tarkkana, tarkoittaako tutkimuksen tulos suvaitsevaisuuden vai välinpitämättömyyden kasvamista.

Aika paljon täällä ollaan puhuttu sellaista, että ihmisten kaltoinkohtelun mahdollistaa "suuren yleisön" välinpitämättömyys. Siksi mielestäni ei ole ollenkaan samantekevää, millaisia asenteita vaikkapa nuorisolla oikeasti on - varsinkin jos niiden väitetään näyttävän toteen suvaitsevaisuuden kasvamista.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Aika paljon täällä ollaan puhuttu sellaista, että ihmisten kaltoinkohtelun mahdollistaa "suuren yleisön" välinpitämättömyys. Siksi mielestäni ei ole ollenkaan samantekevää, millaisia asenteita vaikkapa nuorisolla oikeasti on - varsinkin jos niiden väitetään näyttävän toteen suvaitsevaisuuden kasvamista.
On eri asia olla välinpitämätön toisen seksuaalisen suuntautumisen suhteen kuin välinpitämätön sen suhteen kun jotain henkilö ahdistellaan tai syrjitään. Välinpitämättömyys toisen seksuaalisesta suuntautumisesta on vähän verrattavissa siihen että on välinpitämätön toisen hiustenväristä. Kumpikaan ei varsinaisesti kosketa sinun elämääsi. Mutta jos näkee että jossain on ahdistelutilanne niin välinpitämättömyys sitä kohtaan on huomattavan eri asia. Siinä tilanteessa jos on välinpitämätön mahdollistaa toisten toimintaa joka vähintäänkin häiritsee toista ihmistä ja mahdollisesti aiheuttaa vaaraa. Samoin jos tietää että työnantaja syrjii tiettyjä ihmisiä aiheuttaa hiljaisuudellaan aktiivisesti haittaa joillekin ihmisille. Toki itse saattaa hyötyä asiasta kun saa pitää työpaikkansa eikä työnantaja joudu asiasta ongelmiin. Ja ei ihmistä tietysti voi velvoittaa tekemään jotain, mutta tuossa se välinpitämättömyys muiden ihmisten pärjäämisestä on täysin eri asia. Yksi kun on aktiivisen toiminnan huomiotta jättämistä ja toinen on ominaisuus joka ihmisillä on.

Ei sinuakaan varmaan kiinnosta sekään onko joku kaverisi hetero. Ehkä kiinnostaa se onko kumppaneita, miten menee siellä puolella jne. mutta tuskin se on asia jota mietit etukäteen kun lähdette jonnekin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy