Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 626 375
  • 4 656
Suosikkijoukkue
KalPa
Hauskaa tämä uhriutuminen, kun kuitenkin muistetaan millä kulmalla sitä luisteltiin vaihdosta sisään.

Tässähän kirjoittaja indikoi, että joku oikeasti haluaisi vastaanottaa noita kikkelikuvia.
Ja myöhemmin kerrottiin sarkasmista yms.

Joku sentään ymmärsi pointin yllä.

Kuten sanoin, en hyväksy noita miesten toimia missään muodossa mutta ei täällä saa näköjään olla huolissaan niistä nuorista naisista, jotka ei ymmärrä että kun laittaa internettiin jotain niin jotkin pervot ottavat sen asian jonain muuna.

Ylivoimaisesti suurin vastuu on taklaajalla mutta taklattava voisi myös murto-osan miettiä mihin voi itse vaikuttaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jokaisen naisen (tai miehen), joka laittaa itsestään vähäpukeisia kuvia vaikkapa sinne instagramiin, pitäisi kyllä ymmärtää, että paluupostissa tulee varmasti kaikenlaista palautetta ja paskaakin. Minun mielestäni se on tekopyhää ulista jossain iltapäivälehdissä tällaisesta. En minä puolustele niitä idiootteja, jotka dickpickejä lähettävät, mutta jokaisen somettajan tulisi muistaa, että niitä on. Halusi tai ei.
Niin, monista se on sairasta että asia on noin niinkuin sen ilmaiset ja asian ei pitäisi olla noin. Ilmeisesti sinun linjasi on se, että häirintään pitää vaan tottua jos aikoo itsestään postailla kuvia esimerkiksi uimarannalta. Samaa logiikkaa noudattaen jos on uimarannalla pitäisi varautua siihen että joku tulee läähättämään tai häiriköimään. Kyllähän sitä on itse ansainnut sen ja pitäisi ymmärtää että asiat nyt vain ovat näin.

Jotenkin tämmöinen mahdollisimman peittävän vaatetuksen kannattaminen naisille tuntuu kyllä hyvin erikoiselta. Tai no ainakin ollaan sitä mieltä että häirintä on oma syy jos pukeutuu muuten kuin erittäin peittävästi.
Kuten sanoin, en hyväksy noita miesten toimia missään muodossa mutta ei täällä saa näköjään olla huolissaan niistä nuorista naisista, jotka ei ymmärrä että kun laittaa internettiin jotain niin jotkin pervot ottavat sen asian jonain muuna.

Ylivoimaisesti suurin vastuu on taklaajalla mutta taklattava voisi myös murto-osan miettiä mihin voi itse vaikuttaa.
Sinä vahvasti implikoit että miehet ovat vain viettinsä vallassa olevia tahdottomia henkilöitä jotka eivät voi vaikuttaa käytökseensä. Olet tässä puolustellut dick pickien lähettämistä, puhunut siitä kuinka pitäisi laittaa räkänauru rekatioita kaikkialle jne. Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu onkin aivan vitun hulvatonta hommaa kun on sen uhriksi joutunut. Eli kun uskaltaa näyttää ihoa on täysin normaalia että vastauksena tulee dick pickejä yms.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Sinä vahvasti implikoit että miehet ovat vain viettinsä vallassa olevia tahdottomia henkilöitä jotka eivät voi vaikuttaa käytökseensä. Olet tässä puolustellut dick pickien lähettämistä, puhunut siitä kuinka pitäisi laittaa räkänauru rekatioita kaikkialle jne. Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu onkin aivan vitun hulvatonta hommaa kun on sen uhriksi joutunut. Eli kun uskaltaa näyttää ihoa on täysin normaalia että vastauksena tulee dick pickejä yms.
En implikoi mitään mutta yhteiskunnassa on näitä sairaita yksilöitä sukupuolesta riippumatta.

Räkänauru tuli sille että vahingossa jotain näkyy paidan alta ig:ssä. Siellä ei vahingossa näy mikään. Kiva kaivella yksittäisiä sanoja sieltä täältä ja soveltaa niitä sopivaksi.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin, monista se on sairasta että asia on noin niinkuin sen ilmaiset ja asian ei pitäisi olla noin. Ilmeisesti sinun linjasi on se, että häirintään pitää vaan tottua jos aikoo itsestään postailla kuvia esimerkiksi uimarannalta. Samaa logiikkaa noudattaen jos on uimarannalla pitäisi varautua siihen että joku tulee läähättämään tai häiriköimään. Kyllähän sitä on itse ansainnut sen ja pitäisi ymmärtää että asiat nyt vain ovat näin.

Ihan hieno olkiukko taas..

Me boomer-sukupuoli vielä jotenkuten ymmäretään se, että sinne nettiin ei kannata laittaa mitään sellaista, josta et sitten ole valmis ottamaan vastaan myös jotain negatiivista. Edelleenkin, onhan se nyt typerää lähetellä jotain dickpickejä, mutta esimerkiksi avovaimoni ei ole moisia saanut ainuttakaan elämänsä (some-)aikana. Liekö syynä siihen se, että on hyvin tarkka siitä, mitä sinne someen tunkee.

Se pointti nimenomaan on se, että jos postaat itsestäsi kuvan uimarannalta, varaudu siihen, että niitä idiootteja riittää sitä kommentoimaan. Jos se ei sinusta ole kivaa, älä postaa sitä bikinikuvaa. Ei se tämän vaikeampaa ole.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Suosikkijoukkue
KalPa
Se pointti nimenomaan on se, että jos postaat itsestäsi kuvan uimarannalta, varaudu siihen, että niitä idiootteja riittää sitä kommentoimaan. Jos se ei sinusta ole kivaa, älä postaa sitä bikinikuvaa. Ei se tämän vaikeampaa ole.
Hyvä nosto.

Sen rantsu-kuvan voi julkaista myös privaatimmin omille tutuilleen, mutta miksi se julkaistaan useasti julkisesti kaikille maailmassa.

Ei meidänkään perhe 70-80 luvuilla fujicolor kuvia laittanut Anttilan seinälle vaan ihan kirjahyllyssä kotona ne olivat.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihan hieno olkiukko taas..

Me boomer-sukupuoli vielä jotenkuten ymmäretään se, että sinne nettiin ei kannata laittaa mitään sellaista, josta et sitten ole valmis ottamaan vastaan myös jotain negatiivista. Edelleenkin, onhan se nyt typerää lähetellä jotain dickpickejä, mutta esimerkiksi avovaimoni ei ole moisia saanut ainuttakaan elämänsä (some-)aikana. Liekö syynä siihen se, että on hyvin tarkka siitä, mitä sinne someen tunkee.

Se pointti nimenomaan on se, että jos postaat itsestäsi kuvan uimarannalta, varaudu siihen, että niitä idiootteja riittää sitä kommentoimaan. Jos se ei sinusta ole kivaa, älä postaa sitä bikinikuvaa. Ei se tämän vaikeampaa ole.
Sä jumitat sinne nettiin. Nämä häirinnät eivät ole pelkkiä netin ongelmia.

Olen myös päässyt aika vähällä ahdistelulla viime vuosina liikkuessani, minkä en oleta olevan kiinni omasta erinomaisesta käytöksestäni enkä edes vanhenemisestani vaan siitä, että liikun vapaa-ajallani enimmäkseen mieheni kanssa ja olen liikkunut jo 90-luvulta asti.
 

444

Jäsen
Lainaan nyt tätä, vaikka kovin moni tuntuu (tarkoituksellisesti?) missaneen sen @Brent Sapergia pointin tuossa keskustelussa..

Jokaisen naisen (tai miehen), joka laittaa itsestään vähäpukeisia kuvia vaikkapa sinne instagramiin, pitäisi kyllä ymmärtää, että paluupostissa tulee varmasti kaikenlaista palautetta ja paskaakin. Minun mielestäni se on tekopyhää ulista jossain iltapäivälehdissä tällaisesta. En minä puolustele niitä idiootteja, jotka dickpickejä lähettävät, mutta jokaisen somettajan tulisi muistaa, että niitä on. Halusi tai ei.

Ei toiseen asuntoonkaan saa mennä ilman lupaa, mutta silti me lukitsemme kiltisti ovemme kotoa poistuessamme. Jos minä en lukitse ja kotini tyhjennetään, auta armia kuinka minut lynkataan tällä palstalla idiootiksi, kun en etukäteen mieti seurauksia.
Vähän niinkuin jos nainen kävelee Kaisaniemenpuiston läpi yöllä, niin ihan vähän on oma syy, että tuli raiskatuksi?
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihmiskunnasta löytyy aina vaihtelevia määriä varkaita, murhaajia ja dickpickien lähettelijöitä. Näistä on mahdotonta päästä kokonaan eroon. Jos jätät aina polkupyörän lukitsematta, niin todennäköisesti se jossain vaiheessa pöllitään. Jos pistät nettiin vähäpukeisia kuvia kaiken kansan nähtäväksi, niin todennäköisesti jossain vaiheessa dickpick postilaatikkoon kolahtaa. Niin se vain menee.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ihmiskunnasta löytyy aina vaihtelevia määriä varkaita, murhaajia ja dickpickien lähettelijöitä. Näistä on mahdotonta päästä kokonaan eroon. Jos jätät aina polkupyörän lukitsematta, niin todennäköisesti se jossain vaiheessa pöllitään. Jos pistät nettiin vähäpukeisia kuvia kaiken kansan nähtäväksi, niin todennäköisesti jossain vaiheessa dickpick postilaatikkoon kolahtaa. Niin se vain menee.
Kummasta pitää pyrkiä eroon ja kumpaan haluat puuttua? Selfieen vai dickpickeihin?
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paljonkohan dickpicien lähettämisen syynä on se, ettei kyseisellä miehellä ole sellaista ruumiinrakennetta, että voisi laittaa tutkitusti tehokkaamman ylä- tai kokovartalokuvan?
Esimerkkinä "Helsinki vanhoissa kuvissa" -Facebook-ryhmässä ollut kuva noin 70 vuoden takaa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vaikkapa tuossa lainatussa viestissä.

Pitäisi kyllä ymmärtää kuinka typerältä ja typerän toiminnan puolustelulta nämä kommentit keskenään näyttävät.

Niin, jokaisen tulisi ymmärtää, että on olemassa typeriä ja typerästi käyttäytyviä ihmisiä. Ei sen sanominen ääneen ole heidän puolustelua.

Sä jumitat sinne nettiin. Nämä häirinnät eivät ole pelkkiä netin ongelmia.

En kai minä tätä ole missään kiistänytkään?

Minä olen keskustellut nimenomaan tuohon internet-häirintään liittyvistä asioista.

Vähän niinkuin jos nainen kävelee Kaisaniemenpuiston läpi yöllä, niin ihan vähän on oma syy, että tuli raiskatuksi?

Niin. Jos se ei olisi siitä kävellyt, ei olisi myöskään tullut raiskatuksi. Joskus huonoista valinnoista joutuu kärsimään rajustikin. Kyllä sinäkin tämän ymmärrät, haluat taas vähän vain hämmentää keskustelua keskittymällä asian sijasta nimimerkkiin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Niin, jokaisen tulisi ymmärtää, että on olemassa typeriä ja typerästi käyttäytyviä ihmisiä. Ei sen sanominen ääneen ole heidän puolustelua.
Mitä aiot tehdä typerän käytöksen vähentämiseksi? Juuri nyt syytät uhreja. Oletko sinä ymmärtänyt että tämä ei ole oikea tapa vähentää väärää käytöstä ja toimit itse väärin?

Uhrien syyllistäminen on vastuun siirtelyä tekijöiltä uhreille. Sitä voidaan kutsua puolusteluksi. Oliko sinulle jo monesko kerta parin viikon sisään? Valitse taistelusi.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitä aiot tehdä typerän käytöksen vähentämiseksi? Juuri nyt syytät uhreja. Oletko sinä ymmärtänyt että tämä ei ole oikea tapa vähentää väärää käytöstä ja toimit itse väärin?

En minä aio tehdä sen vähentämiseksi yhtään mitään. Et sinä idiotismia pysty maailmasta poistamaan tai vähentämään, vaikka mitä tekisit. Aina on se pieni osa, jotka sellaisia ovat ja sellaisiksi myös jäävät. (edit. Ei minua häiritse typerät ihmiset ja heidän typerät kommentit niin paljoa, että heistä eroon haluaisin.)

Edelleenkään en syytä uhreja, vaikka kovasti taas sitä maalailet. Joskus uhriksi voi joutua myös omien valintojen seurauksena (ovi-esimerkki). Rikoksen/vääryyden tekijä tekee aina väärin, mutta monesti se rikos tapahtuu juurikin sen uhrin oman edesauttamisen takia. Tämäkään fakta ei poistu kieertelemällä ja kaartelemalla.

edit. 2 Et sinä voi voi määrätä minulle tai kenellekkään muullekaan oikeaa tai väärää tapaa toimia. Lait ja asetukset niitä ohjaavat, ei Jatkoajan nimimerkki Osmo Rapeli.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Edelleenkään en syytä uhreja, vaikka kovasti taas sitä maalailet. Joskus uhriksi voi joutua myös omien valintojen seurauksena (ovi-esimerkki). Rikoksen tekijä tekee aina väärin, mutta monesti se rikos tapahtuu juurikin sen uhrin oman edesauttamisen takia. Tämäkään fakta ei poistu kieertelemällä ja kaartelemalla.
Oli siellä kaksi pistettä välissä, ettei sentään samaan lauseeseen tällä kertaa. Tummennetut lisäsin.

En minä aio tehdä sen vähentämiseksi yhtään mitään. Et sinä idiotismia pysty maailmasta poistamaan tai vähentämään, vaikka mitä tekisit. Aina on se pieni osa, jotka sellaisia ovat ja sellaisiksi myös jäävät.
Kirjoitat lapsellisia lauseita kuten "idiotismia ei pysty poistamaan tai vähentämään". Asioihin puuttuminen ja asioiden estäminen ovat useimmille tuttuja.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Näin asia valitettavasti on, vaikka monet edelleen luulevat, että homma on jostain minihameesta tai paljastavasta paidasta kiinni. Esimerkiksi oma 17-vuotias tyttäreni "saa" jatkuvasti seksuaalissävyisiä huomionosoituksia Leppävaara–Helsingin keskusta -akselilla, vaikka hän pukeutuu erittäin peittävästi, sellaiseen hippityyliin, jossa näkyviin jäävät vain kädet ranteesta ulospäin sekä kaula ja pää.
Oma juuri täysi-ikäistynyt pikkusiskoni tekee työkseen pitkää päivää eräässä helsinkiläisellä perinteisesti hyväksi ja rauhalliseksi mielletyllä alueella sijaitsevassa ruokakaupassa, ja miltei joka päivä tulee aivan uskomatonta kommenttia joltakin asiakkaalta. Toki itsekin on joskus duuneissa saanut osakseen jotain härskiä läppää tai perseenpuristeluja, mutta nämä ovat olleet yksittäistapauksia. Tuntuu aivan käsittämättömältä, että maailmassa on noin helvetisti aikuisia miehiä jotka ovat niin vitunmoisia vajakkeja, että pitävät hyvänä ideana kommentoida työtään tekevän ihmisen ulkonäköä tai kertoa ohimennen jonkun fantasiansa mitä haluaisi tälle tehdä.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Niin tuo on helvetin surullista, että jos laittaa itsestään kuvan someen niin on riskinä tulla jollakin tavalla häirityksi seksuaalisesti tai jotenkin muuten. Ja yhtä lailla tavallisessa elämässä, mutta somessa anonymiteetti laskee kynnystä tehdä tyhmyyksiä. Nämä ei lopu ennen kuin somepalveluihin voi rekisteröityä vain oikealla henkilöllisyydellä, estetään kaikki epämääräisen materiaalin lähettely, näistä rangaistaan systemaattisesti. Lienee mahdotonta.

Se joka tekee somepäivityksiä niin hänen syynsä se ei ole koskaan, ei koskaan, mutta millä voisi estää ettei kukaan lähetä paskaa toisille?
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Niin. Jos se ei olisi siitä kävellyt, ei olisi myöskään tullut raiskatuksi. Joskus huonoista valinnoista joutuu kärsimään rajustikin. Kyllä sinäkin tämän ymmärrät, haluat taas vähän vain hämmentää keskustelua keskittymällä asian sijasta nimimerkkiin.
Tällainen on ihan nollatason pyörittelyä. Kyllä nyt esimerkiksi liikenteessä voi tulla auton yliajamaksi tai joutua kolariin, vaikka toimisi itse täysin liikennesääntöjen mukaiseksi. Eikö me kaikki silti olla samaa mieltä siitä, että tällaista ehkäistäksemme on huolehdittava siitä, että liikenteessä kulkijat osaavat ja ymmärtävät säännöt, ja kohdistamme sanktiot yksinomaan niiden rikkojiin?

"Mutta kun sillä oli niin yliajettavan värinen paitakin..."
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kysehän on sellaisesta kysymyksestä, mihin kuuluu vastata yhdellä sanalla. Joko kyllä tai ei.

Onko ok lähettää jollekin tuntemattomalle ihmiselle (joka ei ole sellaista pyytänyt) dickpic?

Mun mielestä tämä on ihan selvä ei. Vähän epäilen, että kukaan tällä palstalla ei pysty vastaamaan tuohon pelkkä "kyllä", jos ja kun kaikki sen jälkeen tulevat sivulauseet tai muu mutkittelu on kiellettyä.

Sitten se on jo toinen kysymys, että lisääkö joillain alalla toimiminen tai jonkunlainen oma somekäytös riskiä siitä, että voi saada dickpic-viestejä. Totta kai lisää. Mutta se ei liity kysymykseen "Onko ok lähettää jollekin tuntemattomalle ihmiselle (joka ei ole sellaista pyytänyt) dickpic?" muuten kuin selittelynä, kiertelynä, kaarteluna ja vähättelynä.
 

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Asiahan on varsin yksinkertainen. Kun kaksi ihmistä kokee intohimoa toisiaan kohtaan, on homma ok ja hienoa.
Jos intohimo on yksipuolista ja himokkaampi osapuoli ilmentää halujaan sopimattomasti homma ei ole ok.

Ylipäätään on tervetullutta kohdella ihmisiä kunnioituksella ja antaa ihmiselle se tila, minkä ihminen tarvitsee. Vaikka se sitten tarkoittaisikin, että jää vain (oma) luu käteen.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Herätän rehellisesti nyt asiaa miksi Ig on täynnä vosuja, joiden nännit näkyy paidan läpi, persevako esillä, viiru näkyy housun läpi jne. julkisesti?

Huomiohuoraus on aikamme sana. Moni kokee itsensä tärkeäksi ryhtymällä perseinfluensseriksi ja jakamalla somessa kuvia takalistostaan. Jos joku haluaa näin tehdä, niin ihan fine. Ne ihmiset, jotka haluavat katsella perseiden kuvia, ottavat kyllä perseinfluensserin seurantaan ja sitten katselevat ja peukuttavat niitä persekuvia. Mutta se, että ryhtyy perseinfluensseriksi, ei tarkoita sitä, että haluaa treffipyyntöjä tai asiattomia viestejä, vaan yksinkertaisesti sitä, että haluaa jakaa kuvia perseestään. On myös eri asia jakaa omilla some-kanavillaan kuvia perseestään kuin että alkaisi lähettää niitä ihmisille privaviesteillä kuten jotkut miehet lähettävät dickpicejä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 1313

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kyllä minä ymmärrän, mitä esimerkiksi @Brent Sapergia ja @Noppa10 ajavat takaa. Ja juuri samalla tavalla minäkin joudun nostamaan käteni ylös, jos kysytään sitä, että mitä sitten pitäisi tehdä. Ja puhutaan nyt siis nettihäirinnästä ja siinä ensisijaisesti dickpick-ilmiöstä.

Monet täällä menevät eettis-moraalisella linjalla. Minä tarkastelen asiaa evolutiivisesta näkökulmasta. Ihan taatusti nuorten (hetero)naisten "herutuskuvat" on nimenomaan laitettu huomion keräämiseksi, ja mitä enemmän huomiota tulee, sitä parempi. Siis - huomiota komeilta miehiltä, jotka kilvan kehuvat ulkonäköä. Erään naisihmisen kanssa puhuttiin aiheesta siitä näkökulmasta, että (hetero)naiselle(kin) on tärkeää, että voi tehdä valinnan: se, että on yksi ainoa hänestä kiinnostunut osapuoli ei ole mikään valinta, ja silloin jätetään valitsematta kokonaan. On siis olemassa vaisto, joka kehottaa hakemaan huomiota ja palkitsee huomiosta.

Asian tekee netissä mutkikkaaksi se, että huomiota tulee myös niiltä, joilta ei halua - ja vielä mutkikkaammaksi asia tulee, kun netissä on valtavasti tahoja, jotka juuri samankaltaisilla kuvilla hakevat huomiota esimerkiksi OnlyFans-tileilleen. Naisen iästä riippumatta sinänsä harmiton bikini-keikistelykuva ("Ostinpa tällaiset uudet bikinit, miltä näyttää?") ei välttämättä eroa millään tavalla OnlyFans-mainoksesta, jossa edellinen sulkuihin laitettu lause olisi katsojan päässä tarkoitettu täydentyväksi "haluatko nähdä kun riisun ne?"

Aikanaan meille varmaan tulee jonkinlaiset käytöstavat nettiin, joilla koetetaan vaikuttaa yleisöön. Tällä hetkellä niitä on vähän, ja toisaalta juuri seksuaalista huomiota ansaintamielessä tavoittelevat tahot ovat valmiit joustamaan ja muokkaamaan omia menetelmiään hakiessaan isoa yleisöä. Toisaalta he varmaan koettavat suunnata mainostuksensa niille tahoille, jotka ovat valmiita maksamaan (enkä usko, että heitä dickpickit juuri haittaavat).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös