Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 628 224
  • 4 656

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tänään oltiin kasiluokkalaisten kanssa retkellä. Osa poikaporukasta, n. 4/5 koko otoksesta, käyttäytyi huonosti. Luokan tyttöjä mm. estettiin menemästä bussin takaosaan, kun "ne vaan nussivat toisiaan siellä". Yhden kiusatun oppilaan nimeä huudettiin kovaan ääneen yhdessä, ja taputettiin välissä kuin jäähallissa. Hypittiin, pompittiin ja huudettiin kuin hullut. Huonoon käytökseen puuttunut naisopettaja sai kuulla olevansa huora. Viimeisen kuukauden aikana olen kuullut yläkouluikäisten toistuvasti nimittävän naisia huoriksi, jopa oman luokan tyttöjä. Jos olen naisopettajan kanssa selvittämässä jotain tapahtumaa, niin hän saa kuulla olevansa huora. Joka kerta puutun asiaan, oikeasti vihaisena. Minä en silti yleensä ole mikään, yleensä kysyvät vaan, että mitä tämä sinulle (minulle siis) kuuluu. Joskus sentään olen rasisti.

Käydään kasvatuskeskusteluja, kirjataan Wilmaan, ilmoitetaan huoltajille. Hämmästyttävää ja huolestuttavaa on, että yhdeltäkään huoltajalta ei ole koko kevään aikana tullut reaktiota yhteydenottoihin. Käytös ei myöskään muutu. Samaa sanavarastoa käytetään, kun esikoululaiset ovat vieressä jonottamassa ruokalaan tai kodin ja koulun yhteistyöpäivänä vieressä on vieraita huoltajia myymässä jotain leirikoulua varten. Ei ole väliä, kuka kuulee. Tämä on ihmeellistä. Minusta tämä epäkunnioittava käytös naisia kohtaan alkaa jo esiteinien kielenkäytöstä. Pitäisi alakouluikäisille pojille pitää ihan omia tunnetaitotunteja siitä, että miten ihmisille puhutaan.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
@kyykäärme, surullistahan tässä huorittelussa on sekin että olen useamman kerran kuullut (ja tyttäreni vielä useammin) kuinka aikuiset naiset huorittelevat toisiaan pelikentällä. Pojilta on koitettu kitkeä kaikki "mestishomot" pois, mutta naisten peleissä noihin ei kyllä ole mitenkään puututtu edes tuomarien ollessa lähellä.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Tänään oltiin kasiluokkalaisten kanssa retkellä. Osa poikaporukasta, n. 4/5 koko otoksesta, käyttäytyi huonosti. Luokan tyttöjä mm. estettiin menemästä bussin takaosaan, kun "ne vaan nussivat toisiaan siellä". Yhden kiusatun oppilaan nimeä huudettiin kovaan ääneen yhdessä, ja taputettiin välissä kuin jäähallissa. Hypittiin, pompittiin ja huudettiin kuin hullut. Huonoon käytökseen puuttunut naisopettaja sai kuulla olevansa huora. Viimeisen kuukauden aikana olen kuullut yläkouluikäisten toistuvasti nimittävän naisia huoriksi, jopa oman luokan tyttöjä. Jos olen naisopettajan kanssa selvittämässä jotain tapahtumaa, niin hän saa kuulla olevansa huora.
Mikään ei näemmä ole muuttunut sitten oman kasiluokan. Paitsi toki myös osa otti tisseistä ja perseistä kiinn jos bussin matka oli vähän "epätasainen". Eikä sillä, että joskus kasarilla tai ysärillä olisi ollut mikään selitysvelvollinen tyttöjen koskemattomuuden loukkaamisen suhteen.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tänään oltiin kasiluokkalaisten kanssa retkellä. Osa poikaporukasta, n. 4/5 koko otoksesta, käyttäytyi huonosti. ... Samaa sanavarastoa käytetään, kun esikoululaiset ovat vieressä jonottamassa ruokalaan tai kodin ja koulun yhteistyöpäivänä vieressä on vieraita huoltajia myymässä jotain leirikoulua varten. Ei ole väliä, kuka kuulee. Tämä on ihmeellistä.
Täällä ja muuallakin netissä aina puhutaan siitä, kuinka ongelmia aiheuttavat boomerit ja niin kutsutut diginatiivit osaavat käyttäytyä netissä. Tähän olen sanonut, että olen seurannut vierestä muutaman lapsen kasvamista vauvasta teineiksi, ja että olen ollut huolissani siitä, millaiseksi heidän maailmansa on mennyt. En siis ole yksin, enkä usko, että kun suuret ikäluokat ovat haudassa, niin diginatiivien maailma on yhtään sen kauniimpi paikka kuin mennytkään.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@kyykäärme, surullistahan tässä huorittelussa on sekin että olen useamman kerran kuullut (ja tyttäreni vielä useammin) kuinka aikuiset naiset huorittelevat toisiaan pelikentällä. Pojilta on koitettu kitkeä kaikki "mestishomot" pois, mutta naisten peleissä noihin ei kyllä ole mitenkään puututtu edes tuomarien ollessa lähellä.
Tuo on varmaan joku samanlainen juttu kuin "n-sanan" käyttö tummaihoisten kesken, mutta olisi järkevää sekin lopettaa. Turhaa väärän mallin antamista nuoremmille.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyllä minä ymmärrän, mitä esimerkiksi @Brent Sapergia ja @Noppa10 ajavat takaa. Ja juuri samalla tavalla minäkin joudun nostamaan käteni ylös, jos kysytään sitä, että mitä sitten pitäisi tehdä. Ja puhutaan nyt siis nettihäirinnästä ja siinä ensisijaisesti dickpick-ilmiöstä.
Et keksi mitään tapaa dickpicien vähentämiseksi? Montako kuvaa sovelluksella voi lähettää jos menettää sen käyttöoikeudet? Aikana jolloin automaattivalvontakin kuitenkin tunnistaa lukuisia sääntöjen kieltämiä kuvia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä minä ymmärrän, mitä esimerkiksi @Brent Sapergia ja @Noppa10 ajavat takaa. Ja juuri samalla tavalla minäkin joudun nostamaan käteni ylös, jos kysytään sitä, että mitä sitten pitäisi tehdä. Ja puhutaan nyt siis nettihäirinnästä ja siinä ensisijaisesti dickpick-ilmiöstä.

Monet täällä menevät eettis-moraalisella linjalla. Minä tarkastelen asiaa evolutiivisesta näkökulmasta.
Hmm, tässä inhimillisen kanssakäymisen maailmassa eettis-moraalinen linja on aika väistämätön. Ja hyväksi. Epäilenpä että sinullakin lienee eettis-moraalisia normeja - vai eikö todella ole?

Evoluution näkökulma on ainostaan deskriptiivinen ja siinä käytännössä kaikki käy, myös vaikka raiskaukset, jos ne osoittautuisivat tehokkaimmaksi tavaksi lisääntyä. Eli tavallaan näkökulma on täysin hedelmätön, suorastaan frigidi. Hymiö.

Anyways, aikas yksinkertainen asia tämä: älkäämme pyytämättä lähennelkö vieraita ihmisiä, sukupuolesta ja kanavasta riippumatta. Ja kyllähän me halutessamme tähän pystymme - ihmiset eivät ole tahdottomia viettiensä vankeja. Luojan kiitos. Hieman outoa ja kyseenalaista on kovin monimutkaistaa tätä yksinkertaista perusohjetta.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mikään ei näemmä ole muuttunut sitten oman kasiluokan. Paitsi toki myös osa otti tisseistä ja perseistä kiinn jos bussin matka oli vähän "epätasainen". Eikä sillä, että joskus kasarilla tai ysärillä olisi ollut mikään selitysvelvollinen tyttöjen koskemattomuuden loukkaamisen suhteen.
Meilläkin oli kasarilla ne kaverit, jotka tarrasivat aina rintsikoista kiinni tai uimahallissa sukeltelivat tyttöjen alla tai jotain vastaavaa. Mutta puhetyyli ei muistaakseni ollut mitenkään naisia halventava, ainakaan julkisesti. Eikä naisopettajille kukaan uskaltanut huutaa päin naamaa. Jälkeenpäin kyllä sitten kaikennäköisiä lempinimiä keksittiin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jari Vilén sai vähän sapiskaa käytöksestään. Irtisanomiskynnys ei kuitenkaan ylittynyt.

Ministeriön mukaan Vilén on rikkonut virkamiehen käyttäytymisvelvollisuutta. Kirjallisen varoituksen mukaan Vilénin käyttäytyi tehtävässään epäasiallisesti ja häiritsi myös seksuaalisesti Ottawan lähetystön työntekijöitä.
 
Viimeksi muokattu:

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Asian tekee netissä mutkikkaaksi se, että huomiota tulee myös niiltä, joilta ei halua - ja vielä mutkikkaammaksi asia tulee, kun netissä on valtavasti tahoja, jotka juuri samankaltaisilla kuvilla hakevat huomiota esimerkiksi OnlyFans-tileilleen. Naisen iästä riippumatta sinänsä harmiton bikini-keikistelykuva ("Ostinpa tällaiset uudet bikinit, miltä näyttää?") ei välttämättä eroa millään tavalla OnlyFans-mainoksesta, jossa edellinen sulkuihin laitettu lause olisi katsojan päässä tarkoitettu täydentyväksi "haluatko nähdä kun riisun ne?"
Mitäs väliä sillä on, onko bikinikuva "harmiton" vai tarkoitettu Onlyfans-tilin mainokseksi?
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Hmm, tässä inhimillisen kanssakäymisen maailmassa on eettis-moraalinen linja on aika väistämätön. Ja hyväksi. Epäilenpä että sinullakin lienee eettis-moraalisia normeja - vai eikö todella ole?
Totta kai minulla on eettis-moraalisia normeja. Pidän käytöstapoja ihan välttämättömänä ihmisten kanssakäynnille, erityisesti keskenään oudompien tai tuntemattomien ihmisten kanssakäynnille.

Evoluution näkökulma on ainostaan deskriptiivinen ja siinä käytännössä kaikki käy, myös vaikka raiskaukset, jos ne osoittautuisivat tehokkaimmaksi tavaksi lisääntyä. Eli tavallaan näkökulma on täysin hedelmätön, suorastaan frigidi. Hymiö.
Ihmisen evolutiiviseen näkökulmaan pitää huomioida tietysti se, että sosiaalisuus on ihmisen primitiivivaisto, joka palkitsee ja rankaisee yhtä paljon kuin fyysiset vaistot. Monet seikat historiassa ja nykyihmisessä kertovat, ettei raiskaus ole ollut ihmisen pääasiallinen lisääntymisstrategia, joten sitä on aika turha ottaa mukaan.

Ihmisen sosiaaliset primitiivivaistot vaikuttavat, ja olen aika varma, että ihmisyhteisön on yhteistyön mahdollistamiseksi välttämätöntä sopia yhteisistä pelisäännöistä eli käytöstavoista. Näillä käytöstavoilla on kuitenkin ympäröivän todellisuuden aiheuttamia reunaehtoja.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mitäs väliä sillä on, onko bikinikuva "harmiton" vai tarkoitettu Onlyfans-tilin mainokseksi?
En ymmärrä kysymystä.

Olen jossain aiemmassa viestissä puhunut siitä, kuinka some kuplauttaa ihmiset. Keskustelun aiheena taisivat olla koululuokat. Niissä siis lapset ja nuoret voivat olla fyysisesti samassa paikassa, mutta oppilailla voi olla todella isot erot siinä, mitä materiaalia heidän kuplansa syöttävät.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Edellä mainittu oman kodin ovien lukkoon laittaminen on minun mielestäni oiva esimerkki oman turvalliseen tilaan suhtautumisesta. On täysin väärin että röyhkeät mulkerot tunkeutuvat yksityiselle pyhälle alueelle kotiin pahat mielessään. Jokainen joka on murron kohteeksi joutunut tuntee vihaa, turvattomuuden tunnetta ja inhoa tekijää kohtaan. Materian menetys on hyvin usein pienempi paha kuin henkinen kärsimys joka rikoksista noin yleisesti seuraa. Olkaamme siis hyviä toisiamme kohtaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihmisen evolutiiviseen näkökulmaan pitää huomioida tietysti se, että sosiaalisuus on ihmisen primitiivivaisto, joka palkitsee ja rankaisee yhtä paljon kuin fyysiset vaistot. Monet seikat historiassa ja nykyihmisessä kertovat, ettei raiskaus ole ollut ihmisen pääasiallinen lisääntymisstrategia, joten sitä on aika turha ottaa mukaan.
Tämä on sivuhuomio, mutta voimmeko kauheasti ennustaa menneen evoluution kautta sen tulevia muotoja? Teollisteknologisessa sivilisaatiossamme ehkä pärjätään eri ominaisuuksilla ja toimintatavoilla kuin aikoinaan savanneilla, ja kukapa tietää miten paljon ja miten radikaalisti olosuhteet vielä tästäkin muuttuvat.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ymmärrä kysymystä.

Olen jossain aiemmassa viestissä puhunut siitä, kuinka some kuplauttaa ihmiset. Keskustelun aiheena taisivat olla koululuokat. Niissä siis lapset ja nuoret voivat olla fyysisesti samassa paikassa, mutta oppilailla voi olla todella isot erot siinä, mitä materiaalia heidän kuplansa syöttävät.
Sinun mukaasi se, että "harmiton bikini-keikistelykuva" ei välttämättä eroa millään tavalla "OnlyFans-mainoksesta", tekee asian mutkikkaaksi. En ymmärrä, mitä mutkikkuutta tuosta tulisi. Paitsi toki siinä tapauksessa, jos ajattelet, että sisällön tuottaminen Onlyfansiin jotenkin tarkoittaisi, että olisi velvollisuus ottaa valittamatta vastaan kaikki häiriköinti. Mutta et kai sentään ajattele niin?
 
Lainaan nyt tätä, vaikka kovin moni tuntuu (tarkoituksellisesti?) missaneen sen @Brent Sapergia pointin tuossa keskustelussa..

Jokaisen naisen (tai miehen), joka laittaa itsestään vähäpukeisia kuvia vaikkapa sinne instagramiin, pitäisi kyllä ymmärtää, että paluupostissa tulee varmasti kaikenlaista palautetta ja paskaakin. Minun mielestäni se on tekopyhää ulista jossain iltapäivälehdissä tällaisesta. En minä puolustele niitä idiootteja, jotka dickpickejä lähettävät, mutta jokaisen somettajan tulisi muistaa, että niitä on. Halusi tai ei.

Ei toiseen asuntoonkaan saa mennä ilman lupaa, mutta silti me lukitsemme kiltisti ovemme kotoa poistuessamme. Jos minä en lukitse ja kotini tyhjennetään, auta armia kuinka minut lynkataan tällä palstalla idiootiksi, kun en etukäteen mieti seurauksia.
Ja vielä jos niitä laittaa julkiseen profiiliin. Toki sinänsä ihan eri keskustelu se, että miksi ihmiset haluavat näin tehdä (=jakaa itsestään julkisesti esimerkiksi paljastavaa materiaalia). Toki eihän mikään oikeuta ahdistelemaan, kuten ei vaikka varastamaankaan. Mutta tosiaan ne ovet pidetään lukossa ihan varmuuden vuoksi, ehkä se somen pitäminen yksityisenä voisi olla sama asia?

Julkisella paikalla tapahtuvaan ahdisteluun tuo ei toki auta lainkaan, vaan sen kitkemiseen täytyy keksiä toiset keinot.
 
Vähän niinkuin jos nainen kävelee Kaisaniemenpuiston läpi yöllä, niin ihan vähän on oma syy, että tuli raiskatuksi?
Tämä on sinänsä vähän tyhmä nosto sillä kyllähän ihminen voi vaikuttaa jopa hyvinkin paljon siihen minkälainen riski on joutua rikoksenuhriksi. Se ei luonnollisestikkaan silti tarkoita sitä, että syy olisi uhrin tai teko jotenkin oikeutettu.

Ylivedetty ja raju vertaus, mutta jos kaatokännissä yksin kuljet Bangkokin sivukujia setelit taskusta pilkottaen ja sinut ryöstetään, niin oliko toiminnallasi vaikutusta siihen, että jouduit rikoksen uhriksi?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tämä on sinänsä vähän tyhmä nosto sillä kyllähän ihminen voi vaikuttaa jopa hyvinkin paljon siihen minkälainen riski on joutua rikoksenuhriksi. Se ei luonnollisestikkaan silti tarkoita sitä, että syy olisi uhrin tai teko jotenkin oikeutettu.

Ylivedetty ja raju vertaus, mutta jos kaatokännissä yksin kuljet Bangkokin sivukujia setelit taskusta pilkottaen ja sinut ryöstetään, niin oliko toiminnallasi vaikutusta siihen, että jouduit rikoksen uhriksi?
Mitä väliä tuolla kysymyksellä on? Kumpaan meidän pitäisi tässä ketjussa ja täällä Suomessa puuttua? Heikommassa asemassa olevien raiskaamiseen vai Bangkokin kännisten suomalaisten ryöstelyyn?
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tällainen on ihan nollatason pyörittelyä. Kyllä nyt esimerkiksi liikenteessä voi tulla auton yliajamaksi tai joutua kolariin, vaikka toimisi itse täysin liikennesääntöjen mukaiseksi. Eikö me kaikki silti olla samaa mieltä siitä, että tällaista ehkäistäksemme on huolehdittava siitä, että liikenteessä kulkijat osaavat ja ymmärtävät säännöt, ja kohdistamme sanktiot yksinomaan niiden rikkojiin?

"Mutta kun sillä oli niin yliajettavan värinen paitakin..."
Totta kai sanktiot kohdistetaan niihin. Mutta jos olet vaikka pienen lapsesi kanssa pyöräilemässä ja hän vaan pyöräileekin suoraan suojatien yli sen kummemmin katsomatta tai hidastamatta ja meinaa jäädä auton alle, niin etkä tuossa tilanteessa kysy mitä ihmettä hän ajatteli? Vai syytätkö vain varomatonta autoilijaa jonka syy mahdollinen törmäys olisi ollut?
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Totta kai sanktiot kohdistetaan niihin. Mutta jos olet vaikka pienen lapsesi kanssa pyöräilemässä ja hän vaan pyöräileekin suoraan suojatien yli sen kummemmin katsomatta tai hidastamatta ja meinaa jäädä auton alle, niin etkä tuossa tilanteessa kysy mitä ihmettä hän ajatteli? Vai syytätkö vain varomatonta autoilijaa jonka syy mahdollinen törmäys olisi ollut?
Tuossahan on nimen omaan niin, että autotielle pyöräilevä rikkoo yhteisiä sääntöjä vaaratilanteen aiheuttaen. Miten tää sun mielestä käytännössä vertautuisi seksuaaliseen ahdisteluun? Mies vilkuttaa kadulla ja toinen käy työntämässä tissinsä avoimeen kämmeneen? Sellaisessa tilanteessa kyllä saattaisin tissilliseltä kysyäkin, että mikä homma. Ei vertaudu mielestäni kovinkaan hyvin tuohon aiemmin mainittuun skenaarioon, jossa yleistä kulkuväylää aiheuttava nainen olisi jotenkin vastuullinen siitä, että joutuu puskaraiskaajan tms uhriksi.
 
Mitä väliä tuolla kysymyksellä on? Kumpaan meidän pitäisi tässä ketjussa ja täällä Suomessa puuttua? Heikommassa asemassa olevien raiskaamiseen vai Bangkokin kännisten suomalaisten ryöstelyyn?
Se, että on täysin idioottimaista väittää ettei itse pystyisi vaikuttamaan siihen jopa suurestikin siihen todennäköisyyteen joutuuko rikoksen uhriksi vai ei. Ja toistan, se ei tietenkään tarkoita, että mahdollisen rikoksen tekijän toiminta olisi jotenkin vähemmän väärin, hyväksytympää ja ymmärrettävämpää.

Totta kai meidän pitää pyrkiä jatkossakin vähentämään raiskauksia, häirintää ja kaikkia muitakin rikoksia. Mutta nolliin me emme niitä saa, joten jokaisen kannattaa edelleen kyllä oman elämänsä riskienhallintaa suorittaa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään oltiin kasiluokkalaisten kanssa retkellä. Osa poikaporukasta, n. 4/5 koko otoksesta, käyttäytyi huonosti. Luokan tyttöjä mm. estettiin menemästä bussin takaosaan, kun "ne vaan nussivat toisiaan siellä". Yhden kiusatun oppilaan nimeä huudettiin kovaan ääneen yhdessä, ja taputettiin välissä kuin jäähallissa. Hypittiin, pompittiin ja huudettiin kuin hullut. Huonoon käytökseen puuttunut naisopettaja sai kuulla olevansa huora. Viimeisen kuukauden aikana olen kuullut yläkouluikäisten toistuvasti nimittävän naisia huoriksi, jopa oman luokan tyttöjä. Jos olen naisopettajan kanssa selvittämässä jotain tapahtumaa, niin hän saa kuulla olevansa huora. Joka kerta puutun asiaan, oikeasti vihaisena. Minä en silti yleensä ole mikään, yleensä kysyvät vaan, että mitä tämä sinulle (minulle siis) kuuluu. Joskus sentään olen rasisti.

Käydään kasvatuskeskusteluja, kirjataan Wilmaan, ilmoitetaan huoltajille. Hämmästyttävää ja huolestuttavaa on, että yhdeltäkään huoltajalta ei ole koko kevään aikana tullut reaktiota yhteydenottoihin. Käytös ei myöskään muutu. Samaa sanavarastoa käytetään, kun esikoululaiset ovat vieressä jonottamassa ruokalaan tai kodin ja koulun yhteistyöpäivänä vieressä on vieraita huoltajia myymässä jotain leirikoulua varten. Ei ole väliä, kuka kuulee. Tämä on ihmeellistä. Minusta tämä epäkunnioittava käytös naisia kohtaan alkaa jo esiteinien kielenkäytöstä. Pitäisi alakouluikäisille pojille pitää ihan omia tunnetaitotunteja siitä, että miten ihmisille puhutaan.

On tuo kielenkäyttö muuttunut selvästi huonompaan suuntaan viimeisen viiden vuoden aikana, ai että kun tuli taas muistutus siitä, miksi en enää ole yläkoulun opettaja. Ja vaikka et sitä suoraan sanonut, lueskelin vähän rivien välistä osasyyn naisopettajien huorittelulle ja yleisesti epäkunnioittavalle käytökselle heitä kohtaan. Kunnon jengimeininkiä taas.
 
Tuossahan on nimen omaan niin, että autotielle pyöräilevä rikkoo yhteisiä sääntöjä vaaratilanteen aiheuttaen. Miten tää sun mielestä käytännössä vertautuisi seksuaaliseen ahdisteluun? Mies vilkuttaa kadulla ja toinen käy työntämässä tissinsä avoimeen kämmeneen? Sellaisessa tilanteessa kyllä saattaisin tissilliseltä kysyäkin, että mikä homma. Ei vertaudu mielestäni kovinkaan hyvin tuohon aiemmin mainittuun skenaarioon, jossa yleistä kulkuväylää aiheuttava nainen olisi jotenkin vastuullinen siitä, että joutuu puskaraiskaajan tms uhriksi.
Ei tämän tarvitse vertautua seksuaalisen häirintään vaan sinun viestisi esimerkkiin. Ja joo toki voit vaihtaa tuon pyörän tilalle vaikka juoksemisen.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mitä väliä tuolla kysymyksellä on? Kumpaan meidän pitäisi tässä ketjussa ja täällä Suomessa puuttua? Heikommassa asemassa olevien raiskaamiseen vai Bangkokin kännisten suomalaisten ryöstelyyn?

Mutta minkä ihmeen takia käytännön tosiasian ääneen sanomisesta (kirjoittamisesta) täytyy ottaa ihme kierroksia ja rakennella olkiukkoja uhrin syyllistämisestä?
Jos teinityttö vetää kaameat jurrit ja sammuu minihameessa Kaisaniemen puistoon, niin on huomattavasti suuremmassa vaarassa joutua rikoksen uhriksi, kuin jos ei tekisi niin. Tämän asian esiintuominen ei syyllistä uhria yhtään sen enempää, kuin kehottaa lastaan käyttämään alikulkua koulumatkallaan mieluummin kuin suojatietä vähentääkseen riskiä joutua auton yliajamaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös