Jatketaan Rammstein-ketjun keskustelua täällä, koska itselleni jäi hieman epäselväksi, mitä
@Moderaattorit ketjunnootillaan tarkoittivat, enkä halua bannia.
Käytänössähän jokaikinen kanssakäyminen kahden ihmisen välillä on eriveroinen valta-asema, laissa on vaan ihan syystä kerrottu millainen valta-asema ei ole ok. Tällä maapallolla ei vielä ole luultavasti kaksi ihmistä onnistuneet harrastanmaan haureutta siten että heillä olisi identtinen ikä/sosiaalinen status/varallisuus/palkka/asema yhteiskunnassa/jne.
Aika rajua tekstiä, missä luodaan jokaisesta alle 25 vuotiaan kanssa pehdanneesta hyväksikäyttäjä. Tässähän voidaan alkaa ajaa muutosta missä suojaikä nostetaan sinne paikkeille, mutta epäilen että ei ota tuulta alleen.
Niin kauan kun todisteet ovat että kaksi täysi-ikäistä henkilöä ovat vapaaehtoisesti harrastaneet seksiä keskenään, en näe aihetta polttaa ketään roviolla.
Miksi puhut seksistä haureutena? Seksi on luonnollinen osa elämää ja sen harrastamisessa itsessään ei ole mitään väärää. Kysymys ei edelleenkään ole siitä, saako kuusikymppinen harrastaa seksiä kaksikymppisen kanssa, jos kumpikin niin haluavat. Kysymys on toimintatavoista, mitä kuusikymppinen maailmanluokan tähti käyttää löytääkseen kaksikymppisiä panokavereita. Till Lindemannin kohdalla löytyy todisteita siitä, että hänellä on ollut ihan erikseen palkattu henkilö, joka etsii somessa pääasiassa parikymppisiä nuoria naisia ulkonäön perusteella etkoille ja jatkoille. Lisäksi hänellä on varsin tarkat pukeutumisvaatimukset/-odotukset. Sen lisäksi bileissä on runsain mitoin ilmaista alkoholia tarjolla. Sinänsä siinäkään ei ole mitään väärää tai edes ihmeellistä, mutta kuten todettua, alkoholin runsas nauttiminen vähentää estoja ja vahvaa humalatilaa ei niissä bileissä katsota lainkaan kieroon, kuten voisi kuvitella. Näissä on todellakin vissi ero. Rohkenen epäillä, että Till Lindemann ei ole kiinnostunut näiden nuorten naisten ajatuksista, vaan ihan jostain muusta. Itse en ainakaan näin keski-ikään ehtineenä ihmisenä jaksaisi säännöllisesti viettää aikaa aivan perseet olalla olevien parikymppisten naisten kanssa.
Valtaosa aikuisista ihmisistä ymmärtää valta-asemien olemassaolon, ainakin jollakin tasolla. Ei kai kukaan (tai minä en ainakaan) ole vaatimassa, että ihmiset pysyisivät vain omissa kuplissaan, olipa kysymys sitten statuksesta tai iästä. Itse kannustan kaikkia tutustumaan ihmisiin oman kuplansa ulkopuolelta, koska se avartaa maailmankuvaa. Jos sitten avoimen tutustumisen yhteydessä käy ilmi, että 60v. ja 20v. löytävät yhteisen sävelen ja ryhtyvät suhteisiin keskenään, mitäs se minulle kuuluu. Tällaisessa suhteessa valta-asema voi itse asiassa olla jopa melko tasa-arvoinen, ne ovat todennäköisesti vain eri päistä "arvostusasteikkoa".
Se, että kirjoitin ihmisten aivojen kehittymisestä 25v. asti ei todellakaan viitannut siihen, että kaikki sitä nuoremmat olisivat vastuuttomia eivätkä ymmärtäisi lainkaan minkään tekojensa seurauksia. Täysin päätöntä edes heitellä tällaisia kontekstista irrotettuja juttuja. Kirjoitin näin:
Aivotutkimukset ovat osoittaneet, että aivojen kognitiivinen kehitys on parikymppisellä vielä vaiheessa. Muutokset ohimo- ja otsalohkossa jatkuvat arviolta 25 vuoden ikään asti. Etuotsalohkohan tunnetusti säätelee tunteiden hallintaa, päätösten tekemistä ja riskien arvioimista. Etuotsalohkojen yksi tärkeä tehtävä on myös hillitä impulsiivisuutta. Ja kun tiedämme, että nuorisolaisten aivot tavoittelevat usein nopeaa mielihyvää ja palkintoa, he ovat erityisen alttiita riskikäytökselle ja tällä aivojen kehittymättömyydellä on ihan oikeasti merkitystä ihmisten valintoihin. Tavallaan he ovat monessa mielessä vähän syyntakeettomia, koska aivot eivät ole vielä täysin valmiit. Tämä on ihan yleistä tietoa ja uskon, että myös sivistyneenä pidetty Till Lindemann on asiasta tietoinen. Olenkin päätellyt, että näillä tekijöillä on ollut olennainen merkitys tällaisen harrastustoiminnan pitkäaikaiselle jatkumiselle, koska kiinnijäämisen tai asioiden julkiseksi tulemisen riski on paljon pienempi kuin vaikka 10 v. vanhempien kanssa touhutessa.
Se, että kirjoitin nuorten olevan
tavallaan vähän syyntakeettomia, ei todellakaan viittaa siihen, että mitään vastuuta mistään ei olisi. Tällä viitattiin nimenomaan siihen, että kun alkoholi laskee estoja muutenkin, nämä nuoret naiset voivat olla erityisen alttiita tekemään impulsiivisia asioita, joiden seurauksia ei tule mietittyä ja ymmärrettyä. En ole missään vaiheessa missään teksteissäni viitannut kaikkiin nuoriin naisiin tai naisiin ylipäätään, vaan siihen, että kukaan ei tiedä näistä etkoille ja jatkoille kutsutuista nuorista naisista yhtään mitään. Kukaan ei tiedä heidän henkisestä tasostaan mitään ja näin ollen kukaan ei myöskään pysty arvioimaan, mitä seurauksia jonkun seksileluna olemisella voi olla. Ja mistään muustahan ei niissä bileissä ole kysymys kuin Lindemannin tarpeiden tyydyttämisestä.
@BOL En minä mene iltalehteen itkemään, kun naiset on mua juoksuttaneet pillua lupaillen. Valta-asemia on arkielämässäkin, valta on viehätysvoimaa niin puhelinmyyntiputiikissa kuin julkkiksilla, mutta se on vain julkista.
Edelleen jos tässä ei ole kyse huumaamisesta tai pakottamisesta sekä täysikäisten välisestä kanssakäymisestä, niin mitään väärää saatika laitonta ei ole tehty. Yök-kerroin on sitten oma asiansa, jota jotainen voi oman toleranssinsa kautta peilata.
Ilmeisesti vertaat itseäsi ja omaa pillun perässä juoksemistasi ja siitä aiheutuneita pettymyksiä Till Lindemannin harrastustoimintaan? Suosittelen, että lopetat pillun perässä juoksemisen, koska valtaosa naisista pitää sellaista epäviehättävänä. Iltapäivälehtien kiinnostuksesta en osaa sanoa mitään, mutta onhan niissä nykyisin usein paljonkin ihmisten omakohtaisiin kokemuksiin perustuvia juttuja, että ehkä voisit päästä antamaan vinkkejä ja varoittaa muita miehiä sudenkuopista?
En ole myöskään väittänyt missään kenenkään tulleen raiskatuksi tai huumatuksi, vaan olen kommentoinut toimintatapoja bileiden järjestämisessä. Mun mielestäni ne ovat kaikella tavalla epäilyttäviä, mutta en ole sanallakaan viitannut niihin laittomina. Mun mielestäni kaikkea ei tarvitse hyväksyä, vaikka mitään laitonta ei tapahtuisikaan. Minä en tiedä, mitä Lindemannin bileissä on tapahtunut ja voi olla, että edes kaikki naiset eivät tiedä tai muista. Ja voisin kuvitella, että myöskään Till Lindemann ei ihan jokaista kanssakäymistä voi muistaa. Ellei sitten jostain löydy esim. videoita. Mutta se, että jollakin on hyviä kokemuksia, ei tarkoita sitä, että jollakin toisella ei voisi olla huonoja. Se, että joku toinen ei ole kohdannut laitonta käytöstä, ei tarkoita, että joku toinen ei olisi voinut sellaista kohdata.
Minä olen peräänkuuluttanut sitä, että joku jossain tutkii asiaa ja tällaiset bileet loppuvat, jos niiden perimmäinen tarkoitus on vain ja ainoastaan tarjota Lindemannille mahdollisuuksia toteuttaa seksuaalisia fantasioitaan. Vähintä mitä olisivat voineet tehdä, olisi ollut laatia ja allekirjoituttaa mahdollisimman tarkat sopimukset naisten kanssa ennen bileitä. Tapahtumien kulku lienee kutakuinkin sama aina, joten nekin olisi voinut varmasti listata sopimukseen suuntaa antavine kellonaikoineen. Tällöin jokainen parikymppinen on ehtinyt ennen keikkaa harkita, ovatko ehdot sellaisia, mihin oikeasti haluaa suostua. Avoimesti ja rehellisesti toimimalla koko tilanne muuttuisi olennaisesti. Mutta nyt bileet ovat loppuneet, vaikka mitään laitonta ei ole tapahtunutkaan. Jännästi Lindemannia nyt yhtäkkiä kiinnostaa muiden mielipiteet ja moraali.