Miten näihin asioihin pitäisi suhtautua? Jos työkaveri puristelee perseestä tai ehdottelee, että olisi kiva jos mentäisiin tuonne huoneeseen tutkimaan vähän tarkemmin mitä sieltä housujen sisältä löytyy. Tietysti tämä on astetta vakavampaa, jos kyseessä on esimies-alainen asetelma, mutta voi olla äärimmäisen ahdistavaa ja pelottavaa ihan samallakin tasolla.
Täytyy sanoa että suhtautuminen tähän aiheeseen vaihtelee hyvin paljon sen mukaan onko ahdistelija mies vai nainen. Itsekin olen ahdistelua useamassa työpaikassa kokenut, jossa toisessa jouduin jokaisessa pienen yksikön juhlissa välttelemään keski-ikäistä humalaista rouvaa ja ahdistelu ei ollut vain verbaalista. Esimieheni olisi varmaan nauranut, jos olisin tästä raportoinut. Nykyisessä työpaikassa on vähän erilaisia, eikä niin ahdistavia kokemuksia, jossa naispuoleinen esimies on ollut vieressä. Tästä käytiin myöhemmin esimiehen kanssa keskustelua, joka äityi miettimään tilannetta että mitä jos asetelma olisi ollut vanhempi mies ja nuorempi nainen. Totesin vain että, nii'n ja sanoin että ymmärrän tulevan ex-kollegan sanat huumorina.
Itse kuittasin puheet jälkimmäisessä tapauksessa huonona huumorina ja ensimmäisessä tapauksessa välttelin koko aihetta ja ihmistä. Jos itse nyt hieman vanhempana käyttäytyisin vastaavalla tavalla 20-30 vuotiasta naista kohtaan, niin luulen että siitä tulisi vähän enemmän sanomista. Lähtökohtaisestihan suhtautumisen pitäisi olla sama, mutta ainakin oman kaveripiirin kokemusten mukaan nämä lakaistaan ahdistelijana nainen kategoriassa siinä huumorin alle tai siihen että ollaan hyviä jätkiä, eikä valiteta. Toki tästä puuttuu se fyysisen pelon aspekti, joka toisinpäin on olemassa.