Olen samaa mieltä. Ja ensi vuonna kannattaa ehdottomasti ja mieluummin ehkä jopa pelkästään vetää käteen. Ensi vuonna voimaan astuvassa laissa ei välttämättä määritellä kaikkia asioita mitä saa sanoa tai tehdä, mutta määritellään tiettyjä asioita ja mielestäni se jättää liikaa tulkinnan varaa.Tämä onkin kummallinen juttu. Moni vieläpä kokee, että "nykyään ei saa enää sanoa eikä tehdä mitään", ja kokee myös juuri sen vuoksi joutuvansa katteettomien ahdistelusyytösten kohteeksi. Mielestäni kaikki normaali sanominen ja tekeminen on nykyään aivan yhtä hyväksyttävää kuin aina ennenkin, ja kuten sanoit, suurin osa miehistä onnistuu olemaan ahdistelematta koskaan ketään. Minäkin olen onnistunut, eikä se ole vaatinut minkäänlaista yrittämistä.
Heittäydyn tässä nyt hieman populistiseksi ja annan vaikeaan ongelmaan helpon ratkaisun: jos oikein kovasti himottaa ja ahdisteluttaa, kannattaa vetää käteen. Se on ilmaista ja vieläpä mukavaa. Win-win.
Tämä kaikki ahdistelu voi olla pian rangaistavaa – uusi seksuaalirikoslaki tulee voimaan Tämä kaikki ahdistelu voi olla pian rangaistavaa – uusi seksuaalirikoslaki tulee voimaan
Ensin täytyy sanoa, että tässä laissa on paljon hyvää, paljon oikeasuuntaisia asioita, jotka on ehdottomasti hyvä että vihdoin saadaan rikoslakiin. Aukkoja mielestäni on liiallinen tulkinnan varaisuus, se, että joku asia on rikos jos joku kokee niin ja sama asia ei ole rikos jos joku toinen ei koe niin. Esimerkiksi henkirikos on henkirikos riippumatta mitä rikoksen kohde kokee (kuolee).
Tässä laissa pitää myös muistaa se, että koska se on niin laaja uudistus ja paljon uutta tulkittavaa, niin vanhat rikostuomiot eivät ole suoraan verrannollisia vaan oikeuslaitos joutuu ottamaan uudestaan kantaa ihan uusiin asioihin.
Lisäksi laki ei tarkoita vain sitä, että jos mies sanoo tai tekee naiselle jotain vaan se tarkoittaa myös toisin päin. Esimerkiksi itse olen kokenut elämäni aikana todella paljon ehdotteluja, minua on puristeltu tahtomattani alapäästä, ulkonäköäni ja lätkänpelaajan pakaroitani on kommentoitu ääneen. Ei se tosin minua ole haitannut kuin joissain tapauksissa.
Jos tekijänä on ollut kaunis nainen, niin se on enemmän kuin ok, jos tekijänä on ollut vanhempi pubiruusu, niin se ei ole ollut ihan yhtä ok. Uuden rikoslain myötä minusta tulee vähintäänkin syyttäjä, jos ei jopa tuomari. Voin saattaa tällaisia ihmisiä oikeuden eteen, jos minusta vaan tuntuu siltä.
Seksuaalinen kajoaminen ja raiskaus. Monesti olen ollut tilanteessa, että minulla on aamulla/yöllä paikat jäykkänä ja nainen on käynyt mailaan kiinni minun nukkuessani tai istunut päälleni. Uuden lain mukaan en kuitenkaan ole voinut edes ilmaista suostumustani, jolloin jos minusta tuntuu siltä, voin tehdä naisesta rikosilmoituksen. Nainen siis on tehnyt rikoksen, mutta minä sitten päätän, joutuuko syytteeseen. Tätä varmaan tapahtuu paljon pariskuntien kesken, mutta vaikka eilen se olisi ollut ok, niin tänään se ei välttämättä enää ole.
Sanoisin, että on todella tärkeää, että raiskausrikoksen tunnusmerkistöt laajenevat sekä rikoksista tulisi saada pidempiä tuomioita. Tässä uudessa laissa mielestäni kuitenkin niputetaan samaan kategoriaan henkilö, joka todella raiskaa henkilön sekä henkilö, joka on syytettynä ja mahdollisesti tuomittuna rikoksesta, jos minusta tuntuu siltä.
Toisin sanottuna uuden lain mukaan, se, että minun nukkuessa ja naisen hypätessä ratsastamaan nukkuessani, on kyseessä joko hemmetin hyvää seksiä tai raiskaus. Riippuen minun päätöksestäni se voidaan ainakin viedä oikeuteen.
Oli miten oli, mielenkiintoista seurattavaa tulee tämä laki olemaan ja käsittääkseni on jo varauduttu nouseviin seksuaalirikollisten vankimäärien nousuun.