Tässä Vuohijoen tapauksessa minua harmittaa erityisesti seuraava:
Vuohijoki on monella tapaa piristävä ja urheilijoiden valtavirrasta hyvällä tavalla poikkeava tapaus. Hän on korkeasti koulutettu, sopivalla tavalla suora, ryhdikäs, suorapuheinen ja sosiaalinen ja lisäksi hyvällä tavalla kiinnostunut yhteiskunnallisista kysymyksistä, mistä hyvänä esimerkkinä nämä Ukrainaan liittyvät auttamishankkeet, jotka kertovat myös hyvästä toimeenpanokyvystä. Kaiken tähän asti tiedetyn pohjalta hänellä olisi ollut ihan ensiluokkaiset mahdollisuudet profiloitua osaavana ja aktiivisena urheilun järjestötoimijana sekä urheilu- ja miksei muunakin poliitikkona. Latu olisi ollut avoin myös kansainvälisiin luottamustehtäviin ja hänen itse halutessaan myös esimeriksi kotimaan politiikkaan.
Mutta sitten, suora lainaus HS:n jutusta: ”Mua pyydettiin mukaan, koska ringistä uupui yksi pelaaja. Siinä oli sellaista herjanheittoa. Jos mä tuollaisella lähtökohdalla lähden istumaan johonkin pöytään, niin en mä ole silloin työporukassa vaan urheilijana urheilijoiden kanssa.”
Jos yllä mainituilla foorumeilla haluaa toimia ja edetä, niin ihan perusasia on, että et voi olla koskaan julkisilla paikoilla yhtenä perustason toimijana aiemmassa vertaisryhmässäsi, vaan olet aina liikkeellä ollessasi enemmän tai vähemmän edustustehtävässä, jossa pitää käyttäytyä tehtävän edellyttämällä arvokkuudella. Jossain frendien kanssa mökillä voi ehkä olympiakomitean hallituksen jäsen heitellä näitä kikkelijuttuja, mutta ei todellakaan missään kisareissussa, jossa ei olla itse edes urheilijan roolissa mukana.
Lähinnä minua säälittää se, että tarve tällaiselle ronskille puheelle on niin suuri, että sen nimissä ollaan valmiita vetämään lupaava luottamushenkilöura vessasta alas. Joko kyse on piittaamattomuudesta tai tyhmyydestä, enkä osaa nyt sanoa, kumpi tässä on huonompi vaihtoehto.
Seksuaalista häirintää ei ole tapahtunut ja Vuohijoki on itse irtisanoutunut tehtävästään, eikä arvatenkaan ole uusia luottamustehtäviä hetkeen hakemassa, joten sikäli asia on loppuun käsitelty. Annille onnea niihin tehtäviin ja niille foorumeille, jossa hän jatkossa vaikuttaa. Tästäkin voi ottaa opiksi, jos malttaa ensin lopettaa uhriutumisen ja muiden syyttelyn.