Mainos

Seksin ostokielto - kannatatko vai vastustatko?

  • 12 562
  • 155

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
vlad kirjoitti:
koko viesti
vlad.

"Olen lukenut jostakin", "ymmärtääkseni"; tämä on juuri sitä, mistä aikaisemmin puhuin.

Myöskin haluaisin tietää, missä määrin pidät "toimintavapautta" perusoikeutena? Jos toimintavapaus on perusoikeus, niin kaikenlainen kriminalisointi lienee perusoikeuksiin puuttumista?

Ottaen huomioon prostituution laajuuden vammaiset ovat tässä keskustelussa hyvin marginaalinen ryhmä. Lisäksi vammaiset voivat kyllä saada seksiä ihan ilmaiseksikin.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Ted Raikas kirjoitti:
EEn näin kirkkoon kuulumattomanakin voisi sanoa, että kirkko pitäisi lakkauttaa, kun ajattelee miten tärkeä uskonto on monelle ihmiselle ja tuki ja turva.

En tietenkään tarkoittanut kirkon lakkauttamista, vaan sen irroittamista valtiosta. Tämä ennen kaikkea kirkon ja kristinuskon itsensä takia, sillä kirkon ja valtion epäpyhä allianssi on aina ollut kristinuskolle turmiollinen siitä asti, kun Konstantinus kääntyi kristinuskoon 300-luvulla.

Mitä vähemmän valtiolla on valtaa päättää kirkon asioista, sen parempi, sillä kirkko on ennenkaikkea hengellinen yhteisö, ei valtiollinen. Tällä hetkellä valtio voi vaikuttaa kirkon kantoihin ja toimintaan liiaksi, koska valtio maksaa kirkon työntekijöiden palkan.

Kun asiaa ajatellaan tarkemmin, on koko valtion ja kirkon liitto täysin järjetön asia, mutta koska näin on ollut käytännössä viimeisen 1600 vuoden ajan, on asiaa oppinut pitämään itsestäänselvyytenä.


Ted Raikas kirjoitti:
Ideasi on silti todella hyvä, mietin vaan, että olisiko se kirkon kannalta hyvä heidän asemalleen? Uskoisin, että ne verotulot on heille melko tärkeitä kuitenkin. Kirkko tuskin moiseen suostuisi ikipäivänä, mutta itse kannatan tuota ajatuksena.

Riippuu mitä tarkoitetaan "asemalla". Kirkon varallisuudelle ei olisi tietenkään hyvä asia, että se menettäisi oikeuden kerätä veroja. Jos kirkon toiminnasta tulisi täysin vapaaehtoisesti tuettua, jouduttaisiin aika suuri osa sen työntekijöistä irtosanomaan, joka tietysti olisi näiden ihmisten kannalta ikävä asia. Moni heistä, kuten diakonissat, tekee kuitenkin tärkeää työtä.

Jos asiaa tarkastellaan hengelliseltä kantilta, niin näen enemmän positiivisia kuin negatiivisa asioita. Jos kirkko erotetaan valtiosta, niin uskon että suurin osa ihmisistä, joilla ei ole kristillistä vakaumusta, tulisi jossakin vaiheessa eroamaan siitä. Vain se väki, jolla on kristillinen vakaumus, jäisi kirkon yhteyteen, ja toimintaa pyöritettäisiin heidän voimin. Kirkosta ja sen toiminnasta eroaisivat ne, joiden motiivina kirkossa olemiselle on kenties joku muu, kuin pelkkä kristillinen usko. Motiivina voi olla esimerkiksi pelkkä virka, josta valtio maksaa palkkaa. Kun kristillisen uskon ulkopuolella oleva ihminen menettää tämän viran, ei hänellä ole enää mitään syytä jäädä kirkkoon.

Lähihistoria tuntee esimerkkejä ns. vapaista kristillisistä seurakunnista, jotka ovat kasvaneet ilman valtion avustusta ja kontrollia. Helluntaiseurakunta syntyi Yhdysvalloissa vuonna 1914 muutaman kymmenen ihmisen toimesta, tänään siihen kuuluu yli 500 miljoonaa inmistä maailmassa. Lähes joka kymmenes maapallon asukas on helluntailainen! Ja tämä tapahtui ilman veronkanto-oikeutta, valtiollisia virkoja jne.

Minusta kristillisen seurakunnan tulisi olla, kuten Raamattukin sanoo, kristillisen vakaumuksen omaavien ihmisten hengellinen yhteisö. Ihmisten, joilla on yhteinen usko Jeesukseen Kristukseen. Tämän kummempia vaatimuksia ei tarvita, ja valtion sotkeminen tähän aiheuttaa lopulta pelkkää haittaa ja etääntymistä alkuperäisestä, ihanteellisesta kristillisyydestä.

Pitkä vastaus, ja aiheeseen liittymätön...toivottavasti modet eivät pistä pahakseen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
The Original Jags kirjoitti:
En tietenkään tarkoittanut kirkon lakkauttamista, vaan sen irroittamista valtiosta.
Joo, en olettanutkaan, että tarkoitit. Meinasin vaan sitä, että sinänsä itse kirkonvastaisena ihmisenä, en silti sitä missään tapauksessa ajaisi alas tyystin kokonaan. Vaan tiedostan sen tärkeyden monelle ihmiselle ns. turvapaikkana ja elämänsuuntana. Sen jopa tälläisenä buddhisti/pakana/teosofisti/hörhönä totean ja ymmärrän oikein hyvin.

Riippuu mitä tarkoitetaan "asemalla".
No sitä, mitä kirkko varmasti itse ajattelee. Siellä tuskin moni hurraisi kädet pystyssä sille, että kirkko erotettaisiin valtiosta tuntuvasti jopa pysyvästi. Ihan ymmärrettävää, heidän kannaltaan.

Jos asiaa tarkastellaan hengelliseltä kantilta, niin näen enemmän positiivisia kuin negatiivisa asioita. Jos kirkko erotetaan valtiosta, niin uskon että suurin osa ihmisistä, joilla ei ole kristillistä vakaumusta, tulisi jossakin vaiheessa eroamaan siitä. Vain se väki, jolla on kristillinen vakaumus, jäisi kirkon yhteyteen, ja toimintaa pyöritettäisiin heidän voimin.
Hyvin ajateltu, joskin nykymaailmaa ajatellen hieman utopistisesti. Utopistiset ajatukset tosin on usein niitä hienoimpia, missä pohjalla on ajatuksena kaunis periaate. Sääli vaan, että harvoin jos koskaan toteutuvat käytännössä. Tuossa ajatusmallissasi kirkko olisi siis enää eräänl. lahko (näin käsitin), jonka parissa liikkuisi vain hurskaat. Monet sydämessään tosiuskovaiset ja hienot ihmiset voisivat tuohon myöntyä, niin, että kirkko olisi eräänl. vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä tekevä laitos. Tosin se varmaan menisi siihen, että jäsenten tulisi maksaa suht iso summa (vrt. kymmenys) osallistumisesta siihen. Kyllä kirkon varallisuus heikkenisi pahasti, koska se pienenisi instituutiona merkittävästi.

Kuten jo aiemmin sanoin, hieno ja oikeasuuntainen ajatus, mutta käytännössä mahdoton. Suuremmassa maassa, kuten Yhdysvalloissa, se on vielä mahdollinen, johtuen suuresta väkiluvusta. Myös joku kansainvälinen lahko voi toimia, mutta pelkästään Suomen maassa se ei varmasti sujuisi kovinkaan hyvin.

No, lopetan omalta kohdaltani tämän asianvierestä puhumisen. Palatkaamme aiheeseen.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Special Guest kirjoitti:
Jätä tämä murheen laakso; karista sosialismin pölyt jaloistasi ja
lähde Amerikkaan - Yhdysvalloissa kirkko ja valtio on eriytetty toisistaan tehokkaammin kuin missään muualla.

Yhdysvaltoihin minua ei saisi kirveelläkään.

Yhdysvaltojen valtion alkuvaiheessa kyseisen valtioon liittyi tietenkin paljon hyviä asioita, kuten uskonnonvapaus. Vapaus, veljeys ja tasa-arvo - Ranskan vallankumouksen symbolit - olivat tietynlaisia perustuksia USA:n lainsäädännölle.

Toisaalta koko valtio perustettiin intiaanien kuvottavan kansanmurhan pohjalle, joten valtiolla oli oma pimeä puolensa heti alusta asti.

Nykyisin USA on kuitenkin jotakin muuta, kuin vapauden, veljeyden ja tasa-arvon tyyssija. Toki lahjakas ja hyväonninen ihminen voi siellä menestyä, mutta miksi ottaa riskiä, ettei onni olekaan suotuisa? Ymmärrän hyvin niitä suomalaisia pioneereja, jotka 1800-luvun ja 1900-luvun alun nälkävuosina muuttivat Yhdysvaltoihin, koska tuo valtio tarjosi tuolloin aivan erilaiset mahdollisuudet menestykseen kuin köyhä ja takapajuinen Suomi, mutta nykyisin tilanne on vähän toisenlainen.


Special Guest kirjoitti:
Mielipiteitäsi siteeraamalla pääsee hyvin lähelle.
Sympatiat ja antipatiat ovat lähes identtiset.

Eli sympatiat ja antipatiat määrittelevät vasemmistolaisuuden. Nyt enää tarvitsee tietää tarkemmin, mitä vasemmistolainen sympatiseeraa ja mitä kohtaan tuntee antipatiaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vekurinen kirjoitti:
Myöskin haluaisin tietää, missä määrin pidät "toimintavapautta" perusoikeutena? Jos toimintavapaus on perusoikeus, niin kaikenlainen kriminalisointi lienee perusoikeuksiin puuttumista?

Ottaen huomioon prostituution laajuuden vammaiset ovat tässä keskustelussa hyvin marginaalinen ryhmä. Lisäksi vammaiset voivat kyllä saada seksiä ihan ilmaiseksikin.

Nämä "ymmärtääkseni" sun muut liittyvät ihan aiheesta julkaistuihin artikkeleihin ja haastatteluihin ei siis mihinkään mutuun tai epämääräiseen huhutietoon (esim. Helsingin Sanomissa tai Nyt-liitteessä julkaistiin juttu "keikkatyöläisistä" syksyllä, luin itse kyseisen jutun referaatin sekä jutun pohjalta käytyä keskustelua IS:n sivuilla).

Suomessa näiden "keikkatyöläisten" osuus on suurempi kuin esim. Kesi-Euroopassa, Suomessa "keikkatyöläisinä" on paljon opiskelijoita jotka rahoittavat osan opinnoistaan tai osan muusta elämästään mielummin toimimalla jonkin miehen "rakastajana" tai seksikumppanina kerran pari kuussa kuin menemällä kaupan kassalle istumaan useaksi tunniksi illassa monena päivänä viikossa.

Suomessa rikollisuus liittyy voimakkaimmin juuri ulkomailta tuotaviin naisiin ja sitten niihin "huumeprostituoituihin", muut jäävät suurimmilta osin rikollisjoukkojen ulottumattomiin koska ryhmät liikkuvat täysin toisistaan poikkeavissa ympyröissä.

Minä pidän "toiminnanvapautta" perusoikeutena silloin kun kyseisessä toiminnassa ei vahingoiteta toisen omaisuutta tai toista henkilöä sekä toimintaa mikä perustuu ehdottomaan valinnan vapauteen. Kriminaalinen toiminta sulkeutuu pois "toiminnanvapaudesta" jo sen tähden koska se tähtää toisen omaisuuden tai toisen henkilön vahingoittamiseen eikä se ole luonteeltaan molemminsuuntaisesti vapaaehtoista.

Jos minä haluan myydä itseäni ja joku nainen haluaa ostaa myymiäni palveluja niin kyseessä on vapaaehtoinen toiminta johon en katso valtiovallalla olevan tarvetta puuttua. Jos kyseisessä toiminnassa on välikäsiä jotka estävät vapaaehtoisuuden tai perivät osan rahoistaan itselleen tilanne muuttuu jo sellaiseksi jossa valtiovallalla on tarvetta puuttua tapahtumien kulkuun koska silloin rikotaan nykyisiä lakeja.

En siis mitenkään näe tarvetta nykyisien lakien tiukentamiselle vaan tarvetta tehokkaammalle toiminnalle nykyisien lakien puitteissa.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ted Raikas kirjoitti:
Myös joku kansainvälinen lahko voi toimia, mutta pelkästään Suomen maassa se ei varmasti sujuisi kovinkaan hyvin.
Tarkennetaan sen verran, että helluntailaisia on Suomessa vajaa 50000. Enemmistö seurakunnista toimii ilman mitään katto-organisaatiota paikallisella tasolla ja palkattuja työntekijöitä on lähes jokaisessa, suurimmissa useitakin. Tämä on nyt mutua, mutta uskoakseni suurin osa varoista tulee vapaaehtoisina lahjoituksina, kun verotusoikeutta ei ole. Eli voi tuo Jagsin esittämä systeemi toimia Suomessakin.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Kommentoin vielä lyhyesti uskontoteemaa.

Ted Raikas kirjoitti:
Hyvin ajateltu, joskin nykymaailmaa ajatellen hieman utopistisesti. Utopistiset ajatukset tosin on usein niitä hienoimpia, missä pohjalla on ajatuksena kaunis periaate. Sääli vaan, että harvoin jos koskaan toteutuvat käytännössä.

Ajatus ei ole ollenkaan utopistinen minusta, sillä jopa Suomessa toimii useita tuhansia jäseniä omaavia kristillisiä seurakuntia ilman tai lähes ilman valtion tukea. Helluntaiseurakunta on tietysti merkittävin, jolla lienee Suomessa jopa 50000-70000 jäsentä. Mutta myös Vapaakirkko, Adventtikirkko, Babtistit ja muut valtiosta riippumattomat seurakunnat toimivat Suomessa pelkästään omin varoin. Ne palkkaavat työntekijänsä ja pyörittävät toimintaansa seurakuntalaisten vapaaehtoisten avustusten avulla.

On tietysti totta, ettei tällä tavalla ole mahdollista rakentaa mahtipontisia kirkkorakennuksia, mutta mielestäni kristinusko ei niitä tarvitsekaan. Toimintaa jouduttaisiin myös pyörittämään pienemmällä joukolla, mutta ovatpahan ainakin aidosti hommassa mukana. Virkamieskristillisyyttä on nähty Suomessakin ihan tarpeeksi.


Ted Raikas kirjoitti:
Tuossa ajatusmallissasi kirkko olisi siis enää eräänl. lahko (näin käsitin), jonka parissa liikkuisi vain hurskaat. Monet sydämessään tosiuskovaiset ja hienot ihmiset voisivat tuohon myöntyä, niin, että kirkko olisi eräänl. vapaaehtoista hyväntekeväisyyttä tekevä laitos. Tosin se varmaan menisi siihen, että jäsenten tulisi maksaa suht iso summa (vrt. kymmenys) osallistumisesta siihen. Kyllä kirkon varallisuus heikkenisi pahasti, koska se pienenisi instituutiona merkittävästi.

Kristillinen usko on siitä hassu juttu, että se avaa usein myös ihmisten kukkaroiden nyörejä siinä määrin, että toiminnan pyörittäminen vapaaehtoispohjalta on mahdollista. Kymmenysten maksu on ainakin omassa seurakunnassani vapaaehtoista, eivätkä muutkaan seurakunnat tietääkseni siihen jäseniään velvoita. Omassa seurakunnassani on sellainen käytäntö, että kymmenykset maksetaan nimettömässä kirjekuoressa - seurakunta ei näin edes tiedä, kuka maksaa kymmenyksiä ja kuka ei. Toki saman voi tehdä myös pankkisiirtona, jolloin maksajan henkilöllisyys tietysti paljastuu.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lahkot on lahkoja, mutta luterilainen kirkko ei taipuisi enää tässä vaiheessa tuollaiseen marginaalisuuteen. Sillä on liian suuri yhteiskunnallinen merkitys ja asema, että se ei vaan millään onnistuisi. Toisaalta se on hirvittävän maallinen, eli sitä kauttakaan tuollaiseen siirtyminen ei käy päinsä. Sama pätee katolilaisuuden ja ortodoksisuuden kanssa, siellä missä ne on valtauskontoja.

Osin maallisuuden takia en kirkkoa kannata tai siihen kuulu.
 
The Original Jags kirjoitti:
Yhdysvaltojen valtion alkuvaiheessa kyseisen valtioon liittyi tietenkin paljon hyviä asioita, kuten uskonnonvapaus. Vapaus, veljeys ja tasa-arvo - Ranskan vallankumouksen symbolit - olivat tietynlaisia perustuksia USA:n lainsäädännölle.

Eivät nuo arvot mihinkään ole kadonneet.
Ne ovat vain jalostuneet entisestään - esimerkkinä orjuus, joka vallitsi vielä tuolloin, 220 vuotta sitten.
Arvot ovat myös kasvaneet korkoa ja niiden hedelmänä tämän päivän Yhdysvallat on maailman voimakkain valtio, joka pystyy jakamaan oikeutta ja levittämään vapautta sekä ihmisyyden perusarvoja ympäri maailmaa.

The Original Jags kirjoitti:
Toisaalta koko valtio perustettiin intiaanien kuvottavan kansanmurhan pohjalle, joten valtiolla oli oma pimeä puolensa heti alusta asti.

Kysyit vasemmistolaisuudesta.

No, tuo on juuri sitä.

Tyypillinen esimerkki 60-luvun kommunistihippi-sukupolven suorittamasta historian "uudelleenarvioinnista."
Ensinnäkin intiaanisodat eivät olleet mikään "kansanmurha"
Toiseksi, Yhdysvaltain synty ei mitenkään perustunut intiaanien "kansanmurhalle" (vaikka termi hyväksyttäisiinkin)
Kansakunnan laajeneminen on aivan eri asia.
Kautta historian heikompi kulttuuri on joutunut väistymään voimakkaamman tieltä eikä Yhdysvaltain intiaanisodat ole mikään erikoistapaus.
Tuo ymmärrettiin ja pidettiin luonnollisena asiana aina 60-luvulle asti, jolloin marxismi heilautti mittarin toiseen ääripäähän ja syntyi "jalon villin" käsitys, joka piti mustavalkoisesti intiaaneja valkoisina ja valkoisia mustana.



The Original Jags kirjoitti:
Eli sympatiat ja antipatiat määrittelevät vasemmistolaisuuden.

Ei.

The Original Jags kirjoitti:
Nyt enää tarvitsee tietää tarkemmin, mitä vasemmistolainen sympatiseeraa ja mitä kohtaan tuntee antipatiaa.

Lue omia viestejäsi.
Ollaan rähmällään itään, puolustellaan Venäjää, sympataan punikkeja Suomen vapaussodassa ja pelätään kaikkea mikä tulee Amerikasta tai muuten vain oikealta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kannattaisi ehkä Special Guestinkin tarkistaa se oma pollansa välillä, ennen kuin laukoo. Helppohan se on muita syytellä kommareiksi, kun itse kuulostaa puheissansa joltain äärioikeistoilais-natsilta. Jos ihan näin rehellisiä ollaan.

Ihan yhtä pahaa yksisilmäilyä sekin.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
vlad kirjoitti:
Nämä "ymmärtääkseni" sun muut liittyvät ihan aiheesta julkaistuihin artikkeleihin ja haastatteluihin ei siis mihinkään mutuun tai epämääräiseen huhutietoon (esim. Helsingin Sanomissa tai Nyt-liitteessä julkaistiin juttu "keikkatyöläisistä" syksyllä, luin itse kyseisen jutun referaatin sekä jutun pohjalta käytyä keskustelua IS:n sivuilla).

Ymmärrän (sen verran olen kirjoituksiasi seurannut), ettet noita esimerkkejä päästäsi keksinyt. Mutta asia ei muutu miksikään. Asioiden vallitsevan tilan, parannusehdotusten ja toimenpiteiden vaikutuksen edes jotenkin tarkka määrittely vaatii painavampaa taustamateriaalia kuin artikkeleita ja haastatteluja.

Mielestäsi kriminaalinen toiminta ei kuulu tämän maagisen "toimintavapauden" piiriin. Kun kriminalisoinnit ja rikosoikeus yleensäkin ovat aikaan, paikkaan ja yleisesti moraaliin sekä valtapyrkimyksiin sidottuja, eikö tämä mielestäsi koverra koko toimintavapauden käsitteen, tai ainakin käyttökelpoisuuden tässä kontekstissa, tyhjäksi?

Esimerkki: toiminta x on rikoslain mukaan kiellettyä sanktion uhalla. Toiminta x ei siis kuulu toimintavapauden piiriin.
-->ajatellaan tilannetta ennen x:n kriminalisoimista:
toiminta X:ää ei ole kriminalisoitu, se siis kuuluu toimintavapauden piiriin, ja sitä ei voida kriminalisoida, koska se kuuluu toimintavapauden piiriin.

Kierrätköhän nyt kehällä tämän "toimintavapauden" kanssa?
 
Viimeksi muokattu:

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Ted Raikas kirjoitti:
Kannattaisi ehkä Special Guestinkin tarkistaa se oma pollansa välillä, ennen kuin laukoo. Helppohan se on muita syytellä kommareiksi, kun itse kuulostaa puheissansa joltain äärioikeistoilais-natsilta. Jos ihan näin rehellisiä ollaan.

Ihan yhtä pahaa yksisilmäilyä sekin.

Mielestäni vallitsevassa keskustelussa, jota kuulee joka paikassa, räikeintä yksisilmäilyä on kaikkien oikeistolaisten leimaaminen natseiksi. On aika paradoksaalista, että nykyajan kommarihipit ovat kaikessa suvaitsevaisuudessan ja rakastavaisuudessaan oppineet tällaisen mantran trendikkään amerikkalaisuuden vastustamisen myötä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hmm, prostituutiosta USA-väittelyyn alta sivussa, väittäisin että en edes itse pystyisi vastaavaan.

Prostituutio lienee se ihmiskunnan vanhin ammatti ja kieltämällä ostaminen lähinnä hankaloitettaisiin kaikkien elämää, mutta en näe prostituution vähentyvän olennaisesti tällaisen seurauksena. Voidaan jopa nähdä uhkakuvia siitä, miten prostituution kaipuu vie sitten idän ja etelän markkinoille, joissa sitten tarjolle saattaa tulla nuorempiakin vuosikertoja (toki voi aina sitten keskustella onko lapsiprostituutio elämää suurempi asia, kun tilanne on se mitä on Venäjällä).

Jos ihminen tarvitsee prostituoidun palveluksia ja prostituoitu on niitä tarjoamassa, niin on vaikea ymmärtää miksi tätä pitäisi erityisesti ryhtä kieltämään ja tuhlaamaan resursseja valvontaan, jolla ei välttämättä saataisi merkittäviä hyötyjä yhteiskunnalle. Jossain määrin voisi miettiä asiaa siltä kannalta, että onko seksi vain "onnistujien" yksinoikeus ja jos ei noin elämässä yleensä käymään flaksi, niin kuolkoot sitten neitsyenä. (Ne, jotka käyttävät palveluita oto eivät kuulu tietenkään tähän ryhmään).

Bordellit, niin, onkohan asialle oikeastaan yhtään kunnollista vasta-argumenttia, kun jokatapauksessa prostituution täydellinen estäminen on utopiaa. Naisten sortamisesta yms. puhutaan vaikka kuinka, mutta kun suht selvästi noita vapaaehtoisiakin prostituoitujakin on niin voidaanko myöskään tältä kannalta yleistää kaikkia prostituoituja sorretuiksi seksityöläisiksi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vekurinen kirjoitti:
On aika paradoksaalista, että nykyajan kommarihipit ovat kaikessa suvaitsevaisuudessan ja rakastavaisuudessaan oppineet tällaisen mantran trendikkään amerikkalaisuuden vastustamisen myötä.
Jepjep. En varmaankaan ole kommari, ajatellen, miten elän ja ajatellen myös sitä, miten paljon amerikkalaiseen viihteeseenkin panostan pienessä elämässäni loppujen lopuksi.

Totesin vain, miten nimimerkki Special Guestin viesteissä voi huomata äärioikeistoilaisen hurmoshengen usein, eikä pelkästään tässä tapauksessa. Tuomitsemassa ties ketä milloin mistäkin, yleensä kommarimeiningistä. Kyllä minua henk.koht. rasittaa joku äärivasemmistolainen sanailu ja kiihkoilukin, ei siinä mitään.

Itse näen itseni aika puolueettomana tapauksena, kun en esim. äänestä ketään missään vaaleissa.

Hipistä en tiedä, ehkä jotain sensuuntaista vikaa voi täältä löytyä, sitä en kiellä. Kommari on sitten toinen asia, koska suosin yksilöllisyyttä, niin se lienee aika kaukana kommunismista. Vai? Onko individualisti kommari?
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Ted Raikas kirjoitti:
Jepjep. En varmaankaan ole kommari, ajatellen, miten elän ja ajatellen myös sitä, miten paljon amerikkalaiseen viihteeseenkin panostan pienessä elämässäni loppujen lopuksi.

Totesin vain, miten nimimerkki Special Guestin viesteissä voi huomata äärioikeistoilaisen hurmoshengen usein, eikä pelkästään tässä tapauksessa. Tuomitsemassa ties ketä milloin mistäkin, yleensä kommarimeiningistä. Kyllä minua henk.koht. rasittaa joku äärivasemmistolainen sanailu ja kiihkoilukin, ei siinä mitään.

Itse näen itseni aika puolueettomana tapauksena, kun en esim. äänestä ketään missään vaaleissa.

Hipistä en tiedä, ehkä jotain sensuuntaista vikaa voi täältä löytyä, sitä en kiellä. Kommari on sitten toinen asia, koska suosin yksilöllisyyttä, niin se lienee aika kaukana kommunismista. Vai? Onko individualisti kommari?

Omaa retoriikkaasi noudattaen:
Totesin vain, miten usein keskusteluissa törmää amerikkalais-ja oikeistolaisvastaisiin ennakkoluuloihin. Ovat tuomitsemassa ties ketä milloin mistäkin, yleensä natsimeinigistä:)

Sinun suuntautumisesta minulla ei ole tietoa, eikä se minua juurikaan kiinnosta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vekurinen kirjoitti:
Mielestäsi kriminaalinen toiminta ei kuulu tämän maagisen "toimintavapauden" piiriin. Kun kriminalisoinnit ja rikosoikeus yleensäkin ovat aikaan, paikkaan ja yleisesti moraaliin sekä valtapyrkimyksiin sidottuja, eikö tämä mielestäsi koverra koko toimintavapauden käsitteen, tai ainakin käyttökelpoisuuden tässä kontekstissa, tyhjäksi?

Esimerkki: toiminta x on rikoslain mukaan kiellettyä sanktion uhalla. Toiminta x ei siis kuulu toimintavapauden piiriin.
-->ajatellaan tilannetta ennen x:n kriminalisoimista:
toiminta X:ää ei ole kriminalisoitu, se siis kuuluu toimintavapauden piiriin, ja sitä ei voida kriminalisoida, koska se kuuluu toimintavapauden piiriin.

Kierrätköhän nyt kehällä tämän "toimintavapauden" kanssa?

Tietysti asiaa voi tarkastella tuostakin näkökulmasta josta sinä asiaan suuntaat katseesi, se ei ole (mielestäni) sen oikeampi mutta ei myöskään väärempi näkökanta kuin omanikaan.

Mielestäni valtiovallan ei vaan tule turhaan viedä ihmisiltä pois tätä "toiminnanvapautta", turhana poisvientinä pidän juuri sellaisia tapauksia joissa pyritään rajoittamaan aikuisten ihmisten keskinäsiin vapaaehtoisiin sopimuksiin nojautuvia tekoja, ja tarkastelen tätä tilannetta siten, että pidän nykyistä vallitsee tilannetta "nollatasona" johon tätä "toiminnanvapautta" verrataan ja josta sitä ei minun mielestäni saisi rajoittaa lisää.

Painotan vielä, että minun mielestäni nykyinen rikoslaki antaa poliiseille mahdollisuuden käydä sellaista prostituutiota vastaan mikä loukkaa yksilönvapautta ja johon voidaan liittää rikollisia käyttötarkoituksia, eli tässä tapauksessa minusta ei ole tarvetta (eikä järkeä) astua enemmin poliisivaltion suuntaan ja ryhtyä estämään ihmisiä harjoittamasta prostituutiota tai ostamasta seksipalveluja henkilöiltä jotka toimivat alalla vapaaehtoisesti.

Mitä tulee esimerkkiisi. Jos voidaan todistaa, että joku "toiminnanvapauden" piiriin kuulunut toiminta onkin haitallista yksilöille tai yhteiskunnalle suuressa mitassa tai jos se sortaa yksilönvapauksia niin tuolloin mielestäni kyseinen toiminta voidaan kriminalisoida mutta kriminalisoinnin ei missään nimessä pidä olla hätäisen ja painostuksenalaisen työskentelyn tulos vaan harkitun ja asiaa kokonaisvaltaisesti pohtineen tutkimuksen lopputulos. Mielestäni, jos siis verrataan esimerkkiäsi ja seksin ostoa niin seksin ostoa ei mielestäni ole tarvetta siirtää "toiminnanvapauden" piiristä pois koska prostituution lieveilmiöiden kimppuun voidaan käydä menestyksellisesti jo nykyisen rikoslain puitteissa mikäli resursseja ja halua on.

On myös syytä miettiä onko lakeja syytä kaikissa tapauksissa muokata sellaisiksi ettei poliiseilla ole lainkaan mahdollisuutta tai resursseja valvoa niitä - tällainen olisi laki seksin ostamisen kieltämisestä. Ruotsissa vastaavan lain astuttua voimaan suhtautuminen lakiin on ollut hyvinkin ristiriitaista, poliisiylijohto kiittelee lakia mutta kentältä kuuluu paljon päinvastaista kommentointia jonka mukaan lainkirjainta on likimahdotonta kunnolla valvoa koska internetin kautta prostituution välittäminen on siirtynyt likimain täysin valvonnan ulottumattomiin. Poliiseilla ei yksinkertaisesti riitä resursseja valvoa netti-ilmoittelua tai muuta pimeää ilmoittelua. Mielestäni Suomessa ei pidä haksahtaa tähän kuoppaan vaan ennemmin pitää laki sellaisena, että se on valvottavissa mutta antaa myös ihmisille tietyn vapauden.

vlad.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
vlad kirjoitti:
Tietysti asiaa voi tarkastella tuostakin näkökulmasta josta sinä asiaan suuntaat katseesi, se ei ole (mielestäni) sen oikeampi mutta ei myöskään väärempi näkökanta kuin omanikaan.

Mitä tulee esimerkkiisi. Jos voidaan todistaa, että joku "toiminnanvapauden" piiriin kuulunut toiminta onkin haitallista yksilöille tai yhteiskunnalle suuressa mitassa tai jos se sortaa yksilönvapauksia niin tuolloin mielestäni kyseinen toiminta voidaan kriminalisoida mutta kriminalisoinnin ei missään nimessä pidä olla hätäisen ja painostuksenalaisen työskentelyn tulos vaan harkitun ja asiaa kokonaisvaltaisesti pohtineen tutkimuksen lopputulos. Mielestäni, jos siis verrataan esimerkkiäsi ja seksin ostoa niin seksin ostoa ei mielestäni ole tarvetta siirtää "toiminnanvapauden" piiristä pois koska prostituution lieveilmiöiden kimppuun voidaan käydä menestyksellisesti jo nykyisen rikoslain puitteissa mikäli resursseja ja halua on.

Mielestäni tässä ei nyt ole kyse näkökulmista, vaan siitä, että käytät kehäpäätelmää argumentointikeinona.

Aikaisemman logiikkasi mukaan toiminnanvapauteen ei kuulu rikollisuus. Siis: seksin ostaminen kuuluu toimintavapauteen, koska sitä ei ole kriminalisoitu jne. Mutta jos se kriminalisoitaisiin, se ei kuuluisi toimintavapauden piiriin, koska se on kriminalisoitu.

Tätä hämärtää se, että uudemmassa viestissä käytät jo aivan muita argumentteja.
 

Piiskuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oranssi, sympatiat sinisille
Osallistunpa minäkin tähän prostituutiokeskusteluun. Paljon tässä on jo sanottu, eli en ala toistelemaan jo sanottua. Yksi oleellinen seikka on kuitenkin ilmeisesti jäänyt vielä mainitsematta: oikeushyvien suojelu. Kriminalisointinormeilla pyritään suojelemaan jotain oikeushyvää, olkoon se sitten omaisuus, henki, terveys jne. Säätämällä seksin osto rangaistavaksi ei varsinaisesti suojeltaisi mitään oikeushyvää, vaan kyseessä olisi pikemminkin moraalista "oikeaa" heijasteleva normi. On nähdäkseni hieman arvelluttavaa säätää lain tasolla rangaistavaksi sellaisia seksuaalisen toiminnan muotoja, joilla ei varsinaisesti aiheuteta mitään haittaa mutta jotka syystä tai toisesta eivät vastaa enemmistön (tai vähemmistön) käsitystä moraalisesti oikeasta toiminnasta.

Riski siitä, että ihmiset eivät kokisi tällaista lakia "oikeaksi", on todellinen. Toisaalta lakien säätäminen, joiden noudattamista ei käytännössä pystytä valvomaan ja joita ihmiset eivät miellä oikeutetuiksi, järkeviksi tai hyväksyttäviksi, saattaa aiheuttaa ajan mittaan ns. legitimiteettikriisin. On mielestäni valitettavaa, että rikoslain virheellisesti kuvitellaan olevan keino poistaa mikä tahansa yhteiskunnallinen ongelma. Taustalla on ilmeisesti jokin lapsenomainen usko, että kun lailla on milloin minkäkinlainen toiminta säädetty rangaistavaksi, niin simsalabim, ongelmat katoavat kuin sormia napsauttamalla ja ihmiset alkavat käyttäytyä uuden lain edellyttämällä tavalla. Koetaan, että jotain on tehtävä, ja tehokkuuden nimissä säädetään huonosti valmisteltu laki. Ja tässä huumassa ei joko tiedosteta tai haluta nähdä kriminalisoinnin rajallisia mahdollisuuksia vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Esimerkkinä voidaan mainita autoilijoiden puhelinkäyttäytyminen. Kaikki autoilijat ilmeisesti ovat tietoisia, että ilman hf-laitteita puhelimen käyttö on ajon aikana kielletty, ja jos setä konstaapeli näkee, tuleepi sakko. Tuoreen tutkimuksen mukaan valtaosa autoilijoista piut paut välittää laista, koska eivät miellä sitä järkeväksi. Ei kiinnosta. Toisenlaisena esimerkkinä, jossa toiminta on kriminalisoitu, mutta jolla ei liene sen suurempaa käytännön vaikutusta, voitaneen mainita RL 17:22:n mukainen sukurutsa. Vaikka kyseistä pykälää ei rikoslaissa olisikaan, tuskin tässä maassa lähisukulaisten kesken paneskelu merkittävästi tämänhetkisestä tasostaan lisääntyisi. Jos tuolle linjalle ollaan lähdössä, tuskin siinä kaivetaan ensin Suomen Laki I:stä esiin ja lukaistaan, onko toiminta nyt varmasti ihan ok. Samaa logiikkaa noudattaen henkilöt sitten pidättäytysivät sukurutsasta, kun huomaisivat lainkohdan lukaistuaan, että voi jukupätkä, tästähän voi seurata kaksi vuotta vankeutta, eipäs sittenkään nussita.

Julkinen paine ko. lakimuutokseen on tuntuva, eikä nykytilan puolustaminen ole yhdellekään kansanedustajalle erityisen suositeltava vaihtoehto leimaantumisriskin takia. Tästä johtuen veikkaan, että laki menee heittämällä läpi eduskunnassa, ja kohta meillä on täten taas yksi toimimaton lisäpykälä rikoslaissa. Oikeustieteilijöiltä löytyisi kyllä tähänkin asiaan asiantuntemusta, mutta vaikuttaa jälleen kerran siltä, ettei tällaiselle asiantuntemukselle ole Hölmölässä sijaa. Ja tällä tarkoitan ensisijassa lain säätämiseen ja sen vaikutuksiin liittyviä kysymyksiä, en niinkään yhteiskunnallis-moraalisia seikkoja.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Pallokorva kirjoitti:
Osallistunpa minäkin tähän prostituutiokeskusteluun. Paljon tässä on jo sanottu, eli en ala toistelemaan jo sanottua. Yksi oleellinen seikka on kuitenkin ilmeisesti jäänyt vielä mainitsematta: oikeushyvien suojelu. Kriminalisointinormeilla pyritään suojelemaan jotain oikeushyvää, olkoon se sitten omaisuus, henki, terveys jne. Säätämällä seksin osto rangaistavaksi ei varsinaisesti suojeltaisi mitään oikeushyvää, vaan kyseessä olisi pikemminkin moraalista "oikeaa" heijasteleva normi. On nähdäkseni hieman arvelluttavaa säätää lain tasolla rangaistavaksi sellaisia seksuaalisen toiminnan muotoja, joilla ei varsinaisesti aiheuteta mitään haittaa mutta jotka syystä tai toisesta eivät vastaa enemmistön (tai vähemmistön) käsitystä moraalisesti oikeasta toiminnasta.

Riski siitä, että ihmiset eivät kokisi tällaista lakia "oikeaksi", on todellinen. Toisaalta lakien säätäminen, joiden noudattamista ei käytännössä pystytä valvomaan ja joita ihmiset eivät miellä oikeutetuiksi, järkeviksi tai hyväksyttäviksi, saattaa aiheuttaa ajan mittaan ns. legitimiteettikriisin. On mielestäni valitettavaa, että rikoslain virheellisesti kuvitellaan olevan keino poistaa mikä tahansa yhteiskunnallinen ongelma. Taustalla on ilmeisesti jokin lapsenomainen usko, että kun lailla on milloin minkäkinlainen toiminta säädetty rangaistavaksi, niin simsalabim, ongelmat katoavat kuin sormia napsauttamalla ja ihmiset alkavat käyttäytyä uuden lain edellyttämällä tavalla. Koetaan, että jotain on tehtävä, ja tehokkuuden nimissä säädetään huonosti valmisteltu laki. Ja tässä huumassa ei joko tiedosteta tai haluta nähdä kriminalisoinnin rajallisia mahdollisuuksia vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Esimerkkinä voidaan mainita autoilijoiden puhelinkäyttäytyminen. Kaikki autoilijat ilmeisesti ovat tietoisia, että ilman hf-laitteita puhelimen käyttö on ajon aikana kielletty, ja jos setä konstaapeli näkee, tuleepi sakko. Tuoreen tutkimuksen mukaan valtaosa autoilijoista piut paut välittää laista, koska eivät miellä sitä järkeväksi. Ei kiinnosta. Toisenlaisena esimerkkinä, jossa toiminta on kriminalisoitu, mutta jolla ei liene sen suurempaa käytännön vaikutusta, voitaneen mainita RL 17:22:n mukainen sukurutsa. Vaikka kyseistä pykälää ei rikoslaissa olisikaan, tuskin tässä maassa lähisukulaisten kesken paneskelu merkittävästi tämänhetkisestä tasostaan lisääntyisi. Jos tuolle linjalle ollaan lähdössä, tuskin siinä kaivetaan ensin Suomen Laki I:stä esiin ja lukaistaan, onko toiminta nyt varmasti ihan ok. Samaa logiikkaa noudattaen henkilöt sitten pidättäytysivät sukurutsasta, kun huomaisivat lainkohdan lukaistuaan, että voi jukupätkä, tästähän voi seurata kaksi vuotta vankeutta, eipäs sittenkään nussita.

Julkinen paine ko. lakimuutokseen on tuntuva, eikä nykytilan puolustaminen ole yhdellekään kansanedustajalle erityisen suositeltava vaihtoehto leimaantumisriskin takia. Tästä johtuen veikkaan, että laki menee heittämällä läpi eduskunnassa, ja kohta meillä on täten taas yksi toimimaton lisäpykälä rikoslaissa. Oikeustieteilijöiltä löytyisi kyllä tähänkin asiaan asiantuntemusta, mutta vaikuttaa jälleen kerran siltä, ettei tällaiselle asiantuntemukselle ole Hölmölässä sijaa. Ja tällä tarkoitan ensisijassa lain säätämiseen ja sen vaikutuksiin liittyviä kysymyksiä, en niinkään yhteiskunnallis-moraalisia seikkoja.

Olen eri mieltä. Eihän tässä ole juuri muusta kuin oikeushyvistä puhuttukaan. Joka osaa lukea, löytää ne kohdat tuolta. Terminologia on tietysti ollut erilaista.

Tällaisen lainsäädännön tarkoitus olisi epäilemättä suojella esim. ihmisarvoisen kohtelun oikeushyvää tai fyysisen koskemattomuuden oikeushyvää (vrt. "väärinkäytökset").

Oikeustieteilijöiden joukosta ei liiemmin taida tähän asiaan apua löytyä. Taitaa olla sosiologia ja muu aiheeseen liittyvä empiria, joka nuo vaikutukset parhaiten tuntee.
 

Piiskuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oranssi, sympatiat sinisille
Vekurinen, sekoitat hieman asioita toisiinsa. Pidä lainoppi ja oikeustiede toisistaan erillään. Nimenomaan oikeustieteilijöiden joukosta löytyy parhaat asiantuntijat vastaamaan kysymykseen, kuinka tehokkaasti asioihin ja ongelmiin voidaan puuttua lakeja säätämällä. Ja nyt tarkastellaan siis lainvalmisteluun ja -säätämiseen liittyviä kysymyksiä sekä lailla säätämisen vaikutusten etukäteisarviointia. Yhteiskunta-/valtiotieteilijät saattavat sitten osata vastata kattavammin kysymyksiin itse prostituutiosta ilmiönä ja siihen liittyvistä ongelmista. Tällöinkin tarvitaan kuitenkin poikkitieteellistä lähestymistä. Yritin tuossa aikasemmin sanoa, että niin kuin muissakaan lainvalmisteluun ja -säädäntöön liittyvissä kysymyksissä, ei prostituutiokeskustelussakaan mielestäni pitäisi sivuuttaa lailla säätämisen seurausten huolellista arvioimista.

Niin, ja oikeushyvistähän täällä ei kyllä vielä ollut puhuttu. "Ihmisarvoisen kohtelun oikeushyvä"?? Tota et kyllä ottanut ainakaan mistään kirjasta :). Tuo ihmisarvoinen kohtelu, samoin kuin koskemattomuus, ovat aika subjektiivisia käsitteitä, eikä niitä sellaisenaan tulisi käsittää suojeluobjekteiksi tässä nimenomaisessa kysymyksessä. Loukatun suostumus -nimisellä konstrukstiolla on myös oma osansa, johon saattaa olla hyvä perehtyä. Jos aihe kiinnostaa sinua, käy katsomassa kirjastossa Tapio Lappi-Seppälän artikkeli Lakimies -lehdestä artikkeli vuodelta 2004. En muista missä numerossa kyseinen artikkeli oli (saattoi olla 7-8?), mutta löydät sen varmasti kun laitat tekijän hakuun mukaan. Ja kyseessä on siis artikkeli sellaisena kuin se ymmärretään tieteellisissä julkaisuissa, ei siis mikään city-lehden tapainen puolivillainen reportaasi. Turha minun on tässä sen kummemmin toistella hänen teesejään. Muitakin hyviä artikkeleita on toki saatavilla, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen.

Ja painotettakoon vielä, että en minä tässä ota kantaa prostituutioon ja sen moraaliseen sopivuuteen, vaan ainoastaan siihen, pitäisikö seksin ostosta säätää laissa, ja vieläpä rikoslaissa. Tähän nimenomaiseen rangaistavaksi säätämiseen liittyy kiistatta vakavia ongelmia, ja keskustelua pitäisi mielestäni ohjata enemmän siihen suuntaan, eikä keskittyä tunnepohjaiseen pohdiskeluun järjestäytyneen rikollisuuden uhreista, "seksiorjista". Kuten joku on jo aikaisemminkin todennut, kyllä näihin pystytään puuttumaan jo voimassa olevan rikoslain tarjoamin välinein. En halua monopolisoida keskustelua rikosoikeuteen perehtyneitten pelikentäksi, mutta perusasiat pitäisi olla kuitenkin tiedossa ennen kuin voi tuoda tähän keskuteluun jotain lisää. Niin karulta kuin se kuulostaakin, ei kaikki juridiikan kysymykset ole mitään mielipidekysymyksiä.
 

kantriantero

Jäsen
Suosikkijoukkue
pää-ääni, AISA
Tässä ostokieltokeskustelussa haiskahtaa minusta aika ikävältä varsinkin naisjärjestöjen harrastama tarkoitushakuinen retoriikka, jossa prostituutiosta halutaan räikeästi puhua lähes yksinomaan ihmiskauppana, jonka vastustamiseen ostokiellon argumentaatiokin sitten pääosin näyttää perustuvan. Erityisesti "seksipalveluista" puhuminen halutaan kieltää kokonaan, sillä "on kuitenkin tärkeä nähdä, että seksin ostaminen on rikos eikä taloudellinen transaktio, joka perustuu sopimukseen." [Nytkis ry: Lausunto OM:n asiantuntijakuulemiseen seksuaalipalveluiden ostamisen ja myymisen kriminalisoimisesta (2.4.2003)]

Uuh... olkoonkin, että "poliisin mukaan Suomessa itsenäiset prostituoidut ovat erittäin harvinaisia ja prostituutio erittäin pitkälle järjestäytynyttä".

Lakia perustellaan myös rikoslain ja lainsäätämisprosessin erittäin merkittävällä vaikutuksella arvojen muodostukseen ja käsityksiin oikeasta ja väärästä suomalaisessa yhteiskunnassa. Samalla seksin myyminen halutaan kuitenkin säilyttää laillisena. Aika outoa moraalia, jos pahana nähty asia onkin yhdeltä puolelta sallittua, mutta toiselta ei.

Lausuntoihin voi kokonaisuudessaan tutustua Nytkisin sivulla.

http://www.nytkis.org/lausunnot.htm
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Special Guest kirjoitti:
Kautta historian heikompi kulttuuri on joutunut väistymään voimakkaamman tieltä eikä Yhdysvaltain intiaanisodat ole mikään erikoistapaus.

Jos ja kun tämä on mielestäsi realiteetti, joka on vain hyväksyttävä, on kai Sinun johdonmukaisuuden nimissä turha kitistä siitä, että marxilainen ajattelu on osoittanut voimansa vallatessaan kaikkien eurooppalaisten mielet? Minkä me sille voimme, että edustamasi maailmankuva ei ole heikompana tässä kilpailussa tajunnoistamme pärjännyt?

Mitä tulee ketjun varsinaiseen aiheeseen, en oikein ymmärrä, ketä seksin ostokielto lopulta palvelisi. Prostituutioon pakotetut naiset - joita myös varmasti on - pakotettaisiin siihen edelleen joka tapauksessa. Prostitutioiduiksi vapaaehtoisesti ryhtyneillä naisilla (ja miehillä) tulee puolestaan olla - kuten feministit muissa yhteyksissä hanakasti vaativat - oikeus omaan ruumiiseensa eli oikeus niin halutessaan tehdä siitä myös kauppatavaraa.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
kantriantero kirjoitti:
Uuh... olkoonkin, että "poliisin mukaan Suomessa itsenäiset prostituoidut ovat erittäin harvinaisia ja prostituutio erittäin pitkälle järjestäytynyttä".
Yksittäisenä huomiona.. eiköhän poliisi sano näin vain, koska he eivät näiden itsenäisten prostituoitujen kanssa asioi. Poliisit näkevät vain tämän rikollisten järjestäytyneen parituksen. Tähän poliisien kommenttiin ei kannata ihmisten luottaa.

Seksin oston ja myymisen täyskielto rajoittaisi vain näiden itsenäisten prostituoitujen toimintaa. Rikollisten käsissä olevaan prostituutioon sillä ei olisi juuri mitään merkitystä. Painaisi vain toimintaa enemmän maan alle.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kristitylle koko asia on sinänsä markinaalinen koska todellinen kristitty ei harrasta seksin ostamista.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
mixu kirjoitti:
Kristitylle koko asia on sinänsä markinaalinen koska todellinen kristitty ei harrasta seksin ostamista.

Eikös Jeesus, jota siis kai voidaan kristittynä pitää, aikoinaan ollut kovinkin hyvää pataa juuri tätä ammattia harjoittavien kanssa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös