Pallokorva kirjoitti:Niin, ja oikeushyvistähän täällä ei kyllä vielä ollut puhuttu. "Ihmisarvoisen kohtelun oikeushyvä"?? Tota et kyllä ottanut ainakaan mistään kirjasta :). Tuo ihmisarvoinen kohtelu, samoin kuin koskemattomuus, ovat aika subjektiivisia käsitteitä, eikä niitä sellaisenaan tulisi käsittää suojeluobjekteiksi tässä nimenomaisessa kysymyksessä. Loukatun suostumus -nimisellä konstrukstiolla on myös oma osansa, johon saattaa olla hyvä perehtyä. Jos aihe kiinnostaa sinua, käy katsomassa kirjastossa Tapio Lappi-Seppälän artikkeli Lakimies -lehdestä artikkeli vuodelta 2004. En muista missä numerossa kyseinen artikkeli oli (saattoi olla 7-8?), mutta löydät sen varmasti kun laitat tekijän hakuun mukaan. Ja kyseessä on siis artikkeli sellaisena kuin se ymmärretään tieteellisissä julkaisuissa, ei siis mikään city-lehden tapainen puolivillainen reportaasi. Turha minun on tässä sen kummemmin toistella hänen teesejään. Muitakin hyviä artikkeleita on toki saatavilla, mutta tuo tuli ensimmäisenä mieleen.
Olen sanoinkuvaamattoman hyvilläni siitä, että katsot asiaksesi alkaa sivistämään minua tässä asiassa. Kiitos. Käyn heti kirjastossa.
En nyt tiedä, mitkä kriteerit oikeushyvän tulisi täyttää, että ne sulle kelpaisi. Oikeushyviä tai nou, kyseessä on nyt se, kenen intressiä ja miksi tällaisella ehdotuksella haluttaisiin suojella. Samantekevää, halutaanko kikkailla oikeushyvän tai jonkin muun käsitteellä. Niin, ja ihmisarvoinen kohtelu/elämä on mielestäni hyvinkin suojelunarvoinen oikeushyvä, vaikken tätä ole mistään kirjasta lukenutkaan. Kerroit esimerkkini olevan "subjektiivinen". Mainitsetko nyt sitten yhden oikeushyvän, joka ei ole subjektiivinen?
Ja edelleen olen rankasti sitä mieltä, että oikeustieteilijät eivät todellakaan ole sopivimpia arvioimaan sitä, minkälaiset vaikutukset lainsäädännöllä on.