Sekalaisten kysymysten ketju

  • 414 535
  • 4 783
Tila
Viestiketju on suljettu.

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti rapster
Osta Oxford English Dictionarya parempi englannin sanakirja? Osta parempi sanakirja, kuin se sama, mihin itse oikeamielisyydessäsi tukeudut? Hauskaa. Jos se ei olisi juuri nyt niin epämuodikasta, toteaisin että kahvit lensi näytölle. Vai meinaatko, että se Advanced Learner's tarkoittaisi sitä, että kaikki parhaat sanat ja niiden oikeat määritelmät on säästetty kyseiseen oppilaspainokseen?

Totta kai "domesticated" tarkoittaa myös kesytettyä, ja toki se viittaa siihen myös yksiselitteisemmin kuin monimerkityksinen "domestic" (ehkäpä juuri tämän monitulkintaisuuden selventämiseksi sana "domestic" on saanut aikanaan "-ated" -päätteensä). Jos olisit lukenut noita viestejä tarkemmin, olisit ehkä havainnut, etten muuta ole väittänytkään. Kertaus on opintojen äiti, katsotaanpa siis uudestaan:

1. Väitit, ettei sanalla "domestic" ole merkitystä "kesy" tai "kesytetty". Todistin tämän vääräksi otteella sanakirjasta.

2. Väitit myös, että esim. kotikissasta käytetään termiä "domesticated". Totesin, että näin ei ole, vaan että koti- t. kesykissan - joita sanoja käytetään suomen kielessä tästä yhdestä ja samasta lajista puhuttaessa - yleinen nimi on englanniksi "domestic cat".

Edellisen viestini jälkimmäinen lainaus oli lähinnä "kotieläimen" ja "kesyeläimen" semanttisen merkityseron yleistä ihmettelyä. Olet ilmeisesti vetämässä näiden kahden välille selkeämmänkin rajan, mitä voisin sinulta seuraavana sekalaisena kysymyksenäni (ketjun aiheessa selkeämmin pysyäksemme) vaikka pyytää eksplikoimaan hieman tarkemmiankin. Onhan kotikissa (eli kesykissa) edelleen samaa lajia, vaikka se pääsisikin karkaamaan kesämökiltä... toisaalta ei ole ehkä ensinkään mielekästä puhua koko kissaheimosta ja "kesystä" samassa lauseessa. Määrittely-yritykset saanevat siis ongelmallisia piirteitä heti alusta asti.

Edelleen: voin vaihtaa esim. Websteriin, Britannicaan, Grimbergiin tai vaikka Vakoojan käsikirjaan, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että sanalla "domestic" todellakin on merkitys "kesy" ja vähemmässä määrin myös "kesytetty".

edit: lisätty sana selvennyksen vuoksi ja hieman vittuilua

Olet kylla nyt suoraan sanottuna vaarassa. Mutta ehka sitten ymmarramme sanalla "kesy" eri asioita. Jos selaat ihan ensimmaiseen vatsaukseeni aiheesta, huomannet etten sanonut alkuperaisten merkitysten olevan suoranaisesti vaarin, vaan hieman tarkensin niiden maarittelya.

Luet sita sanakirjaa vaarin, hanki itsellesi sellainen sanakirja josta myos ymmarrat sen asian, Oxford nayttaa olevan sinulle ihan liian vaikea.

"1. Väitit, ettei sanalla "domestic" ole merkitystä "kesy" tai "kesytetty". Todistin tämän vääräksi otteella sanakirjasta. "

Domestic ei tarkoita "kesy" eika "kesytetty". tama on ihan selkea erottelu jonka Englantilaiset kollegani hyvin selkeasti minulle selittivat. Domestic voi tarkoittaa myos sellaista elainta joka ei ole "kesy". Jos pyydystat luonnosta elaimen ja pidat sita kotonasi niin se on silloin domestic vaikka ei olisikaan kesy (domesticated). Sitten kun olet saanut sen kesytettya niin se on domesticated. Minun mielestani naissa on ihan selkea ero.

"2. Väitit myös, että esim. kotikissasta käytetään termiä "domesticated". Totesin, että näin ei ole, vaan että koti- t. kesykissan - joita sanoja käytetään suomen kielessä tästä yhdestä ja samasta lajista puhuttaessa - yleinen nimi on englanniksi "domestic cat"."

Mielestani vaitin painvastoin etta domestic cat on kotikissa, mutta ei kesykissa, kesy(tetty)kissa olisi siis domesticated cat. Domestic tarkoittaa elaimesta puhuttuna sellaista elainta joka asuu ihmisen kanssa, ihmisen kotona tai maatilalla tms. "ihmisen valvonnassa".

Tasta jos viela asiaa pidemmalle lahdetyaan vatvomaan niin se "domestic cat" ei ole lajimaarittely niinkuin "kotikissa" ei myoskaan ole elainrotu. Jos siis sanotaan etta kotikissa villiintyy niin ei se laji siita muutu mutta sen kissan nimitys muuttuu, se ei enaa ole domestic cat kun se ei ela siella ihmisen kotona.

Itse asiassa jos se "domestic cat" heitetaan kotoa ulos niin sita voitaisiin nimittaa "domesticated cat" ja sitten kun se on tarpeeksi kauan ollut erossa ihmisesta ja villiintynyt niin sitten siita tulee "feral cat" joka on lahes sama kuin villi mutta jota kaytetaan nimenomaan etupaassa tallaisista villiintyneista entisista kotielaimista.

Minulla on se etu etta tyoskentelen Englantilaisten ihmisten kanssa ja voin tarkistaa naita sanoja englantia aidinkielekseen puhuvilta henkiloilta. Pelkastaan sanakirjaa lukemalla ei aina niin tarkkaan saa selvaa sanojen eri merkitysten hienoisista eroista.

Kertauksena siis kissaesimerkki:

domestic cat - kissa joka asuu ihmisen kanssa, kotikissa
domesticated cat - kissa joka on alunperin ollut villi mutta jonka ihjminen on kesyttanyt (eika siis sellainen rotu joka on kesytetty tuhat vuotta sitten), vaan sellainen joka on esim. syntynyt villina ja sitten kesytetty
feral cat - kissa joka on ollut kotikissa, jatetty heitteille ja villiintynyt

Lahteeni naihin tulkintoihin ovat siis oma tulkintani tuosta mainitusta sanakirjasta jota ovat tarkentaneet ja korjanneet Englantilaiset kollegani. Sinun lahteesi tuon sanakirjatulkintasi lisaksi?

Ala veda hernetta nenaan, minun kielenkayttoani tarkennetaan ja korjataan harva se paiva ja siita oppii.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Umppari veks

Kaverin puolesta kyselen koska Jatkoaikahan on ehtymätön tiedonlähde.

Onko joku käynyt Helsingissä umpisuolileikkauksessa yksityisellä, esim. Mehiläisessä tms? Paljonkohan tuli hintaa kokonaisuudessaan, mitä se sisälsi ja missä?

Diagnoosi on koteloitunut umpilisäke muistaakseni mutta leikkausjonot ovat karmean pitkät. Eikä sitä kauheasti auttanut muutto Vantaalta Helsinkiin jolloin ilmoittivat kunnalliselta puolelta 2 päivää ennen leikkausta että juu ei me voida sua leikata. Nyt leikkauspäivä on hamassa tulevaisuudessa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Mistä päin Helsinkiä saa nykyään tavallisia puuvilla/farkkupaitoja? Ennen minulla oli pari-kolme vakiokauppaa joista sai paitoja joissa ei ollut ylimääräisä krumeluureja, raitoja, ruutuja tai muita tilpehöörejä. valitettavasti nämä kaupat ovat joko menneet nurin tai poistaneet ko. paitamallit valikoimistaan.
Nykyään useimmat miesten paidat, ei siis pukupaidat, näyttävät minuun silmiini olevan "kind of gay". Tarjoustalon flanellipaidat taas ovat niin heikkoa laatua ettei niitä viitsi ostaa. Jostain Peak Performancen tai Marlboro Classicin mallistosta löytyy hyvän näköisiä paitoja mutta niissä ei hintalappu ole kovin hyvän näköinen. Levi's Storen paitamallisto on jo aikaa sitten muuttunut hip hop/street ym. skeidan tyyliseksi eikä sieltäkään tarvitse nykyään ostaa muuta kuin farkkuja.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Re: Umppari veks

Viestin lähetti InSideHockey
Kaverin puolesta kyselen koska Jatkoaikahan on ehtymätön tiedonlähde.

Onko joku käynyt Helsingissä umpisuolileikkauksessa yksityisellä, esim. Mehiläisessä tms? Paljonkohan tuli hintaa kokonaisuudessaan, mitä se sisälsi ja missä?

Diagnoosi on koteloitunut umpilisäke muistaakseni mutta leikkausjonot ovat karmean pitkät. Eikä sitä kauheasti auttanut muutto Vantaalta Helsinkiin jolloin ilmoittivat kunnalliselta puolelta 2 päivää ennen leikkausta että juu ei me voida sua leikata. Nyt leikkauspäivä on hamassa tulevaisuudessa.

Mehilaisessa noita tehdaan helsingissa kylla, umpisuolileikkauksen hinnasta en tieda tarkkaan mutta sen varmaan saa selville soittamalla mehilaiseen. Itse olin paivaleikkauksessa (aamulla sairaalaan, leikkaus nukutuksessa ja illalla pois) siella pari vuotta sitten ja silloin sen hinta oli reilut 2000 euroa - luulisin etta samassa hintahaarukassa liikutaan tai vahan yli, riippuen leikkauksesta.

Yhteystiedot:
Sairaala Mehiläinen Helsinki
Pohjoinen Hesperiankatu 17
00260 Helsinki
Ajanvaraus ja tiedustelut 010 414 4210


Minua kiinostaisi tietaa etta miten pitka jono umpisuolileikkaukseen on julkisella puolella?
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Re: Re: Umppari veks

Viestin lähetti juppe

Minua kiinostaisi tietaa etta miten pitka jono umpisuolileikkaukseen on julkisella puolella?

Kuulemma niin pitkä että eivät edes lähde antamaan arviota.

On muuten kamala hinta ylimääräisen härpäkkeen poistamisesta.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Re: Re: Re: Re: Umppari veks

Viestin lähetti Ruutiveijari
Ei ole mitään vakuutuksia, joiden piikkiin voisi lykätä?

En tiedä, pitää kysäistä.

Mikäs vakuutus siihen auttaisi ja paljon korvaisi?
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Re: Re: Re: Umppari veks

Viestin lähetti InSideHockey
Kuulemma niin pitkä että eivät edes lähde antamaan arviota.

On muuten kamala hinta ylimääräisen härpäkkeen poistamisesta.

Pikainen kysaisy tuttavalta antoi hinnaksi toisessa yksityissairaalassa pohjoissuomessa 2700 euroa. Siita saanee kelalta jonkun osan pois (jaanee nettohinnaksi silti yli 2000), mutta kannattaa tarkastraa ja kilpailuttaa eri sairaaloita, hinnat vaihtelevat aikalailla.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huuliparralle

Varsinaiseen kysymykseesi minulla ei todellakaan ole vastausta, mutta voisin silti suositella sitä Marlboron malliston harkitsemista uudelleen. Hinnat ovat tosiaan melko korkeat. Itse kuitenkin olen todennut todeksi vanhan viisauden, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.

Parin kunnon paidan (tai minkä muun tahansa vaatekappaleen) hankinta kirpaisee ostohetkellä, mutta ainakin itsellä kyseiset tuotteet ovatkin sitten kestäneet useamman vuoden kulutuksen loistavasti. Samaa kun ei ikävä kyllä voi sanoa jostain Dressmanin kledjuista, joita olen yhden vikatikin jälkeen tietoisesti välttänyt.

Tiedän myös toisen hyvän hieman Marlboroa vastaavan merkin, mutta moderaattoreiden langettama varoitus niskassa, en uskalla tämän enempää mainostaa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Re: Re: Re: Re: Re: Umppari veks

Viestin lähetti InSideHockey
En tiedä, pitää kysäistä.

Mikäs vakuutus siihen auttaisi ja paljon korvaisi?
Sairausturva tms. En tiedä, miten soveltavat mihinkin sairauksiin.

Fennialla ainakin 10% omavastuu ja korvaa 17 000 euroon saakka.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Umppari veks

Viestin lähetti Ruutiveijari
Sairausturva tms. En tiedä, miten soveltavat mihinkin sairauksiin.

Fennialla ainakin 10% omavastuu ja korvaa 17 000 euroon saakka.

Skandia Lifeline ainakin maksoi aikaisemmin tuollaiset tapaukset kokonaan. Vakuutuksen hinta taisi olla noin 500 euroa vuosi.

Mutta Suomessahan ei tarvita sairausvakuutuksia koska verovaroilla kustannetut sairaanhoitopalvelut ovat maailman huippuluokkaa %-d
 

Lint

Jäsen
Mitä merkitsee jos taloyhtiön TV-antennijärjestelmäksi on mainittu PTV. Siis täällä pääkaupunkiseudulla. HTV on tutumpi, mutta PTV on vieras, mieleen palaa korkeintaan joku ikivanha tv-kanava ennen nelosta.

Mitä kanavia mahdollisesti näkyy?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti Lint
Mitä merkitsee jos taloyhtiön TV-antennijärjestelmäksi on mainittu PTV. Siis täällä pääkaupunkiseudulla. HTV on tutumpi, mutta PTV on vieras, mieleen palaa korkeintaan joku ikivanha tv-kanava ennen nelosta.

Jollain on käynyt varmaan kämmi ja todennäköisesti juuri HTV:n antenniverkkoa tarkoitetaan. Sillä kuten itsekin muistit, PTV oli nimenomaan kaapeli-TV verkoissa, kuten HTV, toiminut TV-kanava.

edit: netistä löytynyt isännöitsijätodistuksen täyttöohje kertoo:

Antennijärjestelmä: Talokohtainen tai taloyhtiökohtainen yhteisantennijärjestelmä (YAJ), suuryhteisantennijärjestelmä (SYJ), kaapelitelevisiojärjestelmä (PTV) tms
 
Viimeksi muokattu:

Lint

Jäsen
Viestin lähetti Gags
Jollain on käynyt varmaan kämmi ja todennäköisesti juuri HTV:n antenniverkkoa tarkoitetaan. Sillä kuten itsekin muistit, PTV oli nimenomaan kaapeli-TV verkoissa, kuten HTV, toiminut TV-kanava.

Tätä vähän itsekin ajattelin/toivoin. Välittäjä oli nimittäin itsekin hivenen hoomoilasena PTV:n kanssa.
 

krobbe

Jäsen
Turvallinen ohjelma,

Kertokaapa nuoremmat mikä olisi turvallinen ohjelma netisssä, josta voi imuroida musiikkia. Olen kuullut, että winmx, on ainakin sellainen, josta saattaa tulla pieniä vieraita kylään.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Re: Re: Re: Kuivakaivoton sauna on kuin saha ilman puruttajaa

Viestin lähetti Rööri

Mikäli taas lähdet puuhastelemaan kaatojasi filmivanereiden kanssa, niin sen lisäksi että homma maksaa moninkertaisesti aikaa ja rahaa, se menee myöskin munille.

Hyvä vastaus sinänsä, mutta aikaa ei kyllä säästy ja hintakin varmaan samoissa. Ellei käytä pikalaastia niin evakko aika venuu sellaiseen 3 viikkoon.

Mutta onhan tuo laasti parempi vaihtoehto, sitä en käy kiistämään. Tilanne on vaan sellainen, että mahdollisimman pienin ponnisteluin kämppä myynti kuntoon ja samoin tuo "evakko aika" mahdollisimman lyhyeksi.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Re: Turvallinen ohjelma,

Viestin lähetti krobbe
Kertokaapa nuoremmat mikä olisi turvallinen ohjelma netisssä, josta voi imuroida musiikkia. Olen kuullut, että winmx, on ainakin sellainen, josta saattaa tulla pieniä vieraita kylään.
ShareBear. EMule on myös turvallinen, mutta nallella on paremmin musiikkia saatavilla. Tosin "ohjelma netissä" on hiukan epämääräinen määritelmä kysymykselle. Virustutka ja palomuurihan pitää tietty olla kunnossa. (Niin, oma Norton-asennus ei vieläkään viimeisen päälle, mutta käyttökelpoisessa tilassa.)

Henkilökohtaisesti en mene turvatakuita tietenkään antamaan. Ja muistathan imuroida vain tekijänoikeusvapaata musiiikkia. (Terveiset Axel K:lle).
 

krobbe

Jäsen
Re: Re: Turvallinen ohjelma,

Viestin lähetti Twite
ShareBear. EMule on myös turvallinen, mutta nallella on paremmin musiikkia saatavilla. Tosin "ohjelma netissä" on hiukan epämääräinen määritelmä kysymykselle. Virustutka ja palomuurihan pitää tietty olla kunnossa. (Niin, oma Norton-asennus ei vieläkään viimeisen päälle, mutta käyttökelpoisessa tilassa.)

Henkilökohtaisesti en mene turvatakuita tietenkään antamaan. Ja muistathan imuroida vain tekijänoikeusvapaata musiiikkia. (Terveiset Axel K:lle).

Kiitos Twite my brother in questions!

Ps. Onko kokemuksia ohjelmasta nimeltä earthreactor.com
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
TV-sarja Angel

Kysyisin hölmönä että onko TV-sarja nimeltä 'Angel' tullut Suomessa telkkarista? Käsittääkseni sarjassa seikkailee Buffy:stä tuttu Angel.

Kysyn koska sarjan 'season one DVD-collection' (Suomi-versio) päätyi omistukseeni ja mietin että raskinko repiä muoveja sen ympäriltä. Huvittaakohan sitä katsoa vai saisiko jollekin Buffy-friikille myytyä 22-jaksoa + extrat. Ai niin, tuo ei ollut myyntitarjous vaan sisältyi tähän sekalaiseen kysymykseen.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Re: TV-sarja Angel

Viestin lähetti Twite
Kysyisin hölmönä että onko TV-sarja nimeltä 'Angel' tullut Suomessa telkkarista? Käsittääkseni sarjassa seikkailee Buffy:stä tuttu Angel.

Eikös se Subilla pyörinyt vai pyöriikö vieläkin?
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Re: Re: TV-sarja Angel

Viestin lähetti Ilmestyskirjanpitäjä
Eikös se Subilla pyörinyt vai pyöriikö vieläkin?

Kyllä pyörii parhaillaan. Keskiviikko ja torstaiyössä klo 00.20 alkaen. Menossa ovat 2. tuotantokauden jaksot.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Re: Re: Re: TV-sarja Angel

Viestin lähetti SSee
Kyllä pyörii parhaillaan. Keskiviikko ja torstaiyössä klo 00.20 alkaen. Menossa ovat 2. tuotantokauden jaksot.
Hmmm... Voiko esitysajasta päätellä paljonkin sarjan laadusta? (Omassa telkkarissani näkyviin n. 100 kanavaan ei sisälly Sub.)
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Iltalehdessä oli tänään vähintäänkin outo uutinen:

http://www.iltalehti.fi/2004/06/11/1763001_uu.shtml

Muutama ote:

"Elokuvaohjaaja Olli Saarela löysi kaksi miestä kuolleena saunasta. Toinen miehistä oli Jussi-patsaalla palkittu lavastaja Pertti HiIkamo."

"Saarela ohjaa kesällä Nilsiässä esitettävän Taikahuilu-oopperan, jonka lavastuksesta sairaskohtaukseen menehtynyt Pertti Hilkamo vastasi."

Eli saunasta löytyi kaksi kuollutta miestä, joista toinen kuoli sairaskohtaukseen. Herää kysymys: mihin se toinen kuoli? Yksinäisyyteen???
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Fläppis
Eli saunasta löytyi kaksi kuollutta miestä, joista toinen kuoli sairaskohtaukseen. Herää kysymys: mihin se toinen kuoli? Yksinäisyyteen???

Samaa ihmettelin minäkin tuota juttua lukiessani. Joku tuossa yhtälössä ei oikein täsmää.

Mutta on minulla itse asiassa jotain kysyttävääkin... Ottaako Lidl vastaan kaikenlaiset palautuspullot (pois lukien Alkon pullot)? Joskus silloin kun Lidl Suomeen saapui, muistan olleen juttua siitä ettei sinne kelpaisi kuin heidän omat pullonsa. Muuallehan noita Lidl-pulloja onkin turha lähteä palauttamaan, jos niistä pantin haluaa.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Claudius

Mutta on minulla itse asiassa jotain kysyttävääkin... Ottaako Lidl vastaan kaikenlaiset palautuspullot (pois lukien Alkon pullot)?

Mun mielestä Lidliin ei kelpaa kuin heidän pullot ja vastaavasti heidän pullot ei kelpaa muualle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös