4
444
Lomaraha on 50% loma-ajan palkasta. Tunnetaan epävirallisesti myös nimellä ”lomaltapaluuraha”. Lomaraha ei ole lakisääteinen suorite, mutta TES:ssä sen maksamisesta voidaan määrätä tai työnantaja voi maksaa sen myös täysin vapaaehtoisesti. Mutta periaate on, että se maksetaan joko kaikille tai ei kellekään.Tiedän että saan tähän vastauksen myös tämän viikon aikana töissäkin ja se vastaus on se asiantuntevin varmaankin. Ja elokuun palkkakuitinhan minä saan nähdä sitten taas perjantaina. Mutta kun ei malttaisi odottaa sinne asti.
Eli saisiko jo nyt melko asiantuntevan ja mahdollisimman selkokielisen vastauksen siihen mikä tämä lomaraha oikein nyt sitten on? Tällaista minulle maksettiin heinäkuun palkan mukana noin 500 euroa?
Minulla on elokuussa kahden viikon kesäloma ja kohta myös uusi palkan maksupäivä. Saanko elokuussa millaista palkkaa sitten esimerkiksi tuolta loma-ajalta vielä? Vai maksettiinko minulle jo palkka tuolta loma-ajalta noina lomarahoina?
Loma-ajan palkka puolestaan on laskennallinen summa, joka saadaan jakamalla kuukausipalkkasi 25:llä ja kertomalla käyttämilläsi lomapäivillä. Loma-ajan palkkana voidaan myös maksaa ”vain” kuukausipalkka, mikäli näin on sovittu, mutta lomarahan suuruus on silti suhteessa laskennalliseen loma-ajan palkkaan.
Rautalanka:
- Henkilön kk-palkka on 2500€ ja hänelle on kertynyt 30 lomapäivää. Hän pitää nämä kaikki kesällä, jolloin hänelle maksetaan loma-ajan palkkana 2500€/25*30 = 3000€ (tai kk-palkka 2500€ mikäli näin on sovittu). Jos yrityksessä maksetaan myös lomaraha, sen suuruus on 3000*50% = 1500€, riippumatta siitä, maksetaanko loma-ajalta loma-ajan palkka vai kk-palkka. Yrityskohtaisesti lomaraha voidaan maksaa sitä mukaa kuin lomaa käytetään tai vaikka kerran vuodessa, esim. kesäkuun palkan yhteydessä kaikki yhdellä kertaa.