No minäkin vastaisin että näin se valitettavasti varmaan on. Kun mietin aikoinaan omaa tilannettani esimerkiksi alkoholismista ja mielenterveysongelmista kärsivänä ihmisyksilönä vuosina 2014-2015 niin olin ja olen itse kuitenkin yhä kovin kiitollinen siitä kuinka sisko ja hänen miehensä rohkeasti vain lopulta puuttuivat peliin ja siskon mies vei lopulta minut lääkäriin saamaan tarvitsemaani apua.
Sinä aamuna otti päähän hemmetisti kun tiesi että sinä iltana ei enää dokata, ja vitutus syveni kun kaikki johti neljän kuukauden sairaalajaksoon mielenterveysosastolla ja muutaman vuoden kuntoutukseen mutta jälkeenpäin olen osannut arvostaakin tuota väliin tulemista. Siitä oli iso apu ja tiedä missä olisin yhä jos tilanteeseen ei olisi ulkopuolisten avulla puututtu.
Tietenkin minä itse ryhdyin kyllä oma-aloitteisestikin hakemaan apua hakeutumalla esimerkiksi A-klinikalle mutta se ei auttanut. Vasta tuo jämerämpi puuttuminen asioihin auttoi. Että näen kyllä että sitä apua on vaikea tyrkyttää jos toinen ei siinä vaiheessa ymmärrä ottaa apua vastaan. Mutta kun omaa tilannettani tuolloin muistelen niin kyllä se ulkopuolisen väliin tulo asioihin vain hyvää teki sitten lopulta.
Että voisiko kaveria yrittää saada aukaisemaan silmänsä, havaitsemaan tarvitsevan apua ja hieman auttaa sen selvittämisessä mistä sitä apua saa? Toisaalta, kenestä vain ei taida tuohon olla. Esimerkiksi siskoni mieskin on nykyään mielenterveyshoitaja ja oli tuolloin jo hoitaja itsekin niin se varmaan auttoi jo silloin että hän osasi auttaa. Ja hän ymmärsi asioiden päälle enemmän. Voihan myös toki
@Glove ymmärtää ja osata mutta näen että kaikki eivät osaa ja tämä voi tehdä asioihin puuttumisesta hankalampaa. Toki Glove on jo ymmärtänyt jo nyt asioiden kaverillaan olevan huonosti, kaikilla ei ole edes lopulta aikaa, halua, osaamista ja kiinnostusta valitettavasti ymmärtää edes tuon vertaa.