Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 975 477
  • 47 167

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko kukaan muu jatkoaikalaisista tulossa katsomaan mättöä Töölön kisahalliin tänään kello 18:00 alkaen?

Kuulostaa väkivaltaiselta, yök en syö.

Tässä kuitenkin tulokset kiinnostuneille:

FIGHT FESTIVAL 24 la 20.9.2008
FF24 kamppailtiin Helsingissä Töölön Kisahallissa.

Tulokset:

1. MMA 2X5 MIN -84 KG
Timo Suhonen, Espoon Kehähait vs
Modestas Lukauskas, Liettua
Voittaja: Suhonen, TKO (strikes) 1.erä ajassa 1.06

2. K-1 RULES 3X3 MIN -52 KG
Outi Louhimo, Suomi vs
Junaddi Wasker, Fighting Factory Carbin - Hollanti
Voittaja: Louhimo, kaikin tuomariäänin

3. MMA 2X5 MIN -60 KG
Janne "Jamba" Elonen-Kulmala, Espoon Kehähait vs
Jordy Peute, Pardoel Sports / Gracie Barra NL - Hollanti
Voittaja: Jamba, kaikin tuomariäänin

4. MMA 2X5 MIN -73 KG
Anton Kuivanen, GB Gym Helsinki vs
Juris Karpenko, Latvia
Voittaja: Kuivanen, Submission (armbar) 1.erä ajassa 0.57

5. MUAY THAI 5X3 MIN -67 KG
Tommi Pitkälä, Helsinki Thai-boxing Club vs
Ilvo Soares, Vos Gym - Hollanti
Voittaja: Soares, TKO (Cut) 3.erä ajassa 2.35

6. MMA 3X5 MIN -84 KG
Mikko Suvanto, MMA Imatra vs
Sergei Bal, RusFighters
Voittaja: Suvanto, TKO (strikes) 1.erä ajassa 3.15

7. WAKO-PRO FULL CONTACT EM-OTTELU 10X2 MIN +94 KG
Jukka Saarinen, Järvenpään Kehäkarhut vs
Tihamer Brunner, Unkari
Voittaja: Saarinen, kaikin tuomariäänin (99-93, 99-96, 98-95)

8. MMA 3X5 MIN -93 KG
Marcus Vänttinen, Alliance Porvoo vs
Valdas Pocevicius, Liettua
Voittaja: Vänttinen, TKO (Cut) 3.erä ajassa 0.20

9. WAKO-PRO K-1 RULES EM-OTTELU 5X3 MIN -60 KG
Jesse Palanto, Tampereen Kamppailu-urheilijat vs
Viorel Radoi, Italia
Voittaja: Palanto, kaikin tuomariäänin (50-48, 49-48, 50-49)

10. MMA 3X5 MIN -73 KG
Niko Puhakka, Espoon Kehähait vs
Erikas Petraitis, Liettua
Voittaja: Puhakka, kaikin tuomariäänin
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi Pietaria ympäröivä alue(oblast) Venäjällä on yhä nimeltään Leningradin alue, vaikka nuo kommaripamppujen nimet paikkojen nimistä aika tarkkaan pyyhittiin kartoista Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen? Olisi kiva kuulla jonkun Venäjä-spesialistin (lue TOJ) näkemys asiasta, mutta se ei tunnetusti ole nyt mahdollista.

Ei tähän löydy ainakaan nopeasti mitään järkevää syytä. Todennäköisesti venäläisiä ei kiinnostanut koko asia, olivat kännissä tai eivät vaan jaksaneet muuttaa alueen nimeä. Taisi silloin 1991 tuolla itänaapurissa olla kyllä tähdellisempääkin mietittävää.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Käytän nettiä selatessa Firefoxia ja siihen liitettyä "mouse gestures" lisätoimintoa. Kun selailen vaihtoehtoja niin yhtenä siellä asetuksissa on "go to #1 bookmark". Mitenköhän tuo mahtaa toimia? Minne minun pistää David Krokett jotta pääsen tietyllä hiiren liikkeellä juuri David Krokettin etusivulle? Olen yrittänyt vaihdella kirjanmerkkien paikkaa mutta mikään ei auta. Auttakaa joku!

Ei se tule onnistumaan. Laita punainen DK-paita päälle ja painu Afrikkaan suomalaisturistien ihmeteltäväksi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaksi tärkeää kyssäriä:

1) Pelasiko Rodrigo 1993 Jazzin mestarijoukkueessa laitalinkkinä?
2) Miksi Lionel Richien "Say you, Say me"-kappaleessa on nopea väliosa?

Pikaisia vastauksia odotellen nimimerkki "Pena's the best"

Ekaan kysymykseen olitkin saanut vastauksen hyvin pikaisesti, mutta tähän toiseen jouduit nyt valitettavasti odottamaan vastausta ihan pikkaisen aikaa.

En saanut kappaleen säveltänyttä Lionelia langan päähän, mutta veikkaan, että muodin ja aikakaudelle tyypillisen kikkailunhalun lisäksi kyseessä saattoi olla dramaturgiset syyt. Kappalehan on nimittäin tehty tilaustyönä ja varta vasten Valkeat yöt -elokuvan tunnariksi. Kyseessä oli balettitanssiin liittyvä elokuva, jossa tanssilla, musiikilla ja rytmillä oli iso merkitys.

Väliosa saattoi myös olla justiinsa se ratkaiseva tekijä, jolla Lionel tienasi tuosta biisistä parhaan elokuvaveisun Oscarin.

Niin ja tuo leffa muistetaan ehkä Suomessa parhaiten siitä, että Helsinki sai toimia sen kuvauksissa sijais-Leningradina. Elokuvaa kuvattiin myös Porin Reposaaressa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tiedän että saan tähän vastauksen myös tämän viikon aikana töissäkin ja se vastaus on se asiantuntevin varmaankin. Ja elokuun palkkakuitinhan minä saan nähdä sitten taas perjantaina. Mutta kun ei malttaisi odottaa sinne asti.

Eli saisiko jo nyt melko asiantuntevan ja mahdollisimman selkokielisen vastauksen siihen mikä tämä lomaraha oikein nyt sitten on? Tällaista minulle maksettiin heinäkuun palkan mukana noin 500 euroa?

Minulla on elokuussa kahden viikon kesäloma ja kohta myös uusi palkan maksupäivä. Saanko elokuussa millaista palkkaa sitten esimerkiksi tuolta loma-ajalta vielä? Vai maksettiinko minulle jo palkka tuolta loma-ajalta noina lomarahoina?
 

444

Jäsen
Tiedän että saan tähän vastauksen myös tämän viikon aikana töissäkin ja se vastaus on se asiantuntevin varmaankin. Ja elokuun palkkakuitinhan minä saan nähdä sitten taas perjantaina. Mutta kun ei malttaisi odottaa sinne asti.

Eli saisiko jo nyt melko asiantuntevan ja mahdollisimman selkokielisen vastauksen siihen mikä tämä lomaraha oikein nyt sitten on? Tällaista minulle maksettiin heinäkuun palkan mukana noin 500 euroa?

Minulla on elokuussa kahden viikon kesäloma ja kohta myös uusi palkan maksupäivä. Saanko elokuussa millaista palkkaa sitten esimerkiksi tuolta loma-ajalta vielä? Vai maksettiinko minulle jo palkka tuolta loma-ajalta noina lomarahoina?
Lomaraha on 50% loma-ajan palkasta. Tunnetaan epävirallisesti myös nimellä ”lomaltapaluuraha”. Lomaraha ei ole lakisääteinen suorite, mutta TES:ssä sen maksamisesta voidaan määrätä tai työnantaja voi maksaa sen myös täysin vapaaehtoisesti. Mutta periaate on, että se maksetaan joko kaikille tai ei kellekään.
Loma-ajan palkka puolestaan on laskennallinen summa, joka saadaan jakamalla kuukausipalkkasi 25:llä ja kertomalla käyttämilläsi lomapäivillä. Loma-ajan palkkana voidaan myös maksaa ”vain” kuukausipalkka, mikäli näin on sovittu, mutta lomarahan suuruus on silti suhteessa laskennalliseen loma-ajan palkkaan.

Rautalanka:
- Henkilön kk-palkka on 2500€ ja hänelle on kertynyt 30 lomapäivää. Hän pitää nämä kaikki kesällä, jolloin hänelle maksetaan loma-ajan palkkana 2500€/25*30 = 3000€ (tai kk-palkka 2500€ mikäli näin on sovittu). Jos yrityksessä maksetaan myös lomaraha, sen suuruus on 3000*50% = 1500€, riippumatta siitä, maksetaanko loma-ajalta loma-ajan palkka vai kk-palkka. Yrityskohtaisesti lomaraha voidaan maksaa sitä mukaa kuin lomaa käytetään tai vaikka kerran vuodessa, esim. kesäkuun palkan yhteydessä kaikki yhdellä kertaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikähän on ulkomaanmyynnin perusteella suurin suomalainen tai Suomessa toimiva verkkokauppa? Nämä suuret kuluttajaverkkokaupat tuntuvat joko kotimarkkinavetoisilta (verkkokauppa.com) tai sitten ulkomaalaisilta (zalando). Ei tullut äkkiseltään mitään menestystarinaa mieleen.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mikähän on ulkomaanmyynnin perusteella suurin suomalainen tai Suomessa toimiva verkkokauppa? Nämä suuret kuluttajaverkkokaupat tuntuvat joko kotimarkkinavetoisilta (verkkokauppa.com) tai sitten ulkomaalaisilta (zalando). Ei tullut äkkiseltään mitään menestystarinaa mieleen.

Varusteleka on varmasti ainakin yksi suurimmista, kertoo avoimesta numeroistaan:

 

Glove

Jäsen
Pitäisikö apua tyrkyttää kun näkee, että kaverilla on ongelma ja osaisin tässä tilanteessa auttaa? Vai odottaako, että kaveri älyää itse tilanteen ja kysyy apua?
 

Jeffrey

Jäsen
Pitäisikö apua tyrkyttää kun näkee, että kaverilla on ongelma ja osaisin tässä tilanteessa auttaa? Vai odottaako, että kaveri älyää itse tilanteen ja kysyy apua?

Riippuu varmasti ongelmasta, mutta usein apu menee perille vasta siinä vaiheessa kun autettava avaa sille porttinsa. Silloin tulisi olla kaikin voimavaroin auttamassa, ennen kuin ne portit menevät taas kiinni.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Riippuu varmasti ongelmasta, mutta usein apu menee perille vasta siinä vaiheessa kun autettava avaa sille porttinsa. Silloin tulisi olla kaikin voimavaroin auttamassa, ennen kuin ne portit menevät taas kiinni.

No minäkin vastaisin että näin se valitettavasti varmaan on. Kun mietin aikoinaan omaa tilannettani esimerkiksi alkoholismista ja mielenterveysongelmista kärsivänä ihmisyksilönä vuosina 2014-2015 niin olin ja olen itse kuitenkin yhä kovin kiitollinen siitä kuinka sisko ja hänen miehensä rohkeasti vain lopulta puuttuivat peliin ja siskon mies vei lopulta minut lääkäriin saamaan tarvitsemaani apua.

Sinä aamuna otti päähän hemmetisti kun tiesi että sinä iltana ei enää dokata, ja vitutus syveni kun kaikki johti neljän kuukauden sairaalajaksoon mielenterveysosastolla ja muutaman vuoden kuntoutukseen mutta jälkeenpäin olen osannut arvostaakin tuota väliin tulemista. Siitä oli iso apu ja tiedä missä olisin yhä jos tilanteeseen ei olisi ulkopuolisten avulla puututtu.

Tietenkin minä itse ryhdyin kyllä oma-aloitteisestikin hakemaan apua hakeutumalla esimerkiksi A-klinikalle mutta se ei auttanut. Vasta tuo jämerämpi puuttuminen asioihin auttoi. Että näen kyllä että sitä apua on vaikea tyrkyttää jos toinen ei siinä vaiheessa ymmärrä ottaa apua vastaan. Mutta kun omaa tilannettani tuolloin muistelen niin kyllä se ulkopuolisen väliin tulo asioihin vain hyvää teki sitten lopulta.

Että voisiko kaveria yrittää saada aukaisemaan silmänsä, havaitsemaan tarvitsevan apua ja hieman auttaa sen selvittämisessä mistä sitä apua saa? Toisaalta, kenestä vain ei taida tuohon olla. Esimerkiksi siskoni mieskin on nykyään mielenterveyshoitaja ja oli tuolloin jo hoitaja itsekin niin se varmaan auttoi jo silloin että hän osasi auttaa. Ja hän ymmärsi asioiden päälle enemmän. Voihan myös toki @Glove ymmärtää ja osata mutta näen että kaikki eivät osaa ja tämä voi tehdä asioihin puuttumisesta hankalampaa. Toki Glove on jo ymmärtänyt jo nyt asioiden kaverillaan olevan huonosti, kaikilla ei ole edes lopulta aikaa, halua, osaamista ja kiinnostusta valitettavasti ymmärtää edes tuon vertaa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
No minäkin vastaisin että näin se valitettavasti varmaan on. Kun mietin aikoinaan omaa tilannettani esimerkiksi alkoholismista ja mielenterveysongelmista kärsivänä ihmisyksilönä vuosina 2014-2015 niin olin ja olen itse kuitenkin yhä kovin kiitollinen siitä kuinka sisko ja hänen miehensä rohkeasti vain lopulta puuttuivat peliin ja siskon mies vei lopulta minut lääkäriin saamaan tarvitsemaani apua.

Sinä aamuna otti päähän hemmetisti kun tiesi että sinä iltana ei enää dokata, ja vitutus syveni kun kaikki johti neljän kuukauden sairaalajaksoon mielenterveysosastolla ja muutaman vuoden kuntoutukseen mutta jälkeenpäin olen osannut arvostaakin tuota väliin tulemista. Siitä oli iso apu ja tiedä missä olisin yhä jos tilanteeseen ei olisi ulkopuolisten avulla puututtu.

Tietenkin minä itse ryhdyin kyllä oma-aloitteisestikin hakemaan apua hakeutumalla esimerkiksi A-klinikalle mutta se ei auttanut. Vasta tuo jämerämpi puuttuminen asioihin auttoi. Että näen kyllä että sitä apua on vaikea tyrkyttää jos toinen ei siinä vaiheessa ymmärrä ottaa apua vastaan. Mutta kun omaa tilannettani tuolloin muistelen niin kyllä se ulkopuolisen väliin tulo asioihin vain hyvää teki sitten lopulta.

Että voisiko kaveria yrittää saada aukaisemaan silmänsä, havaitsemaan tarvitsevan apua ja hieman auttaa sen selvittämisessä mistä sitä apua saa? Toisaalta, kenestä vain ei taida tuohon olla. Esimerkiksi siskoni mieskin on nykyään mielenterveyshoitaja ja oli tuolloin jo hoitaja itsekin niin se varmaan auttoi jo silloin että hän osasi auttaa. Ja hän ymmärsi asioiden päälle enemmän. Voihan myös toki @Glove ymmärtää ja osata mutta näen että kaikki eivät osaa ja tämä voi tehdä asioihin puuttumisesta hankalampaa. Toki Glove on jo ymmärtänyt jo nyt asioiden kaverillaan olevan huonosti, kaikilla ei ole edes lopulta aikaa, halua, osaamista ja kiinnostusta valitettavasti ymmärtää edes tuon vertaa.
Varmaan musta kyse. Olen itsekin hakeutumassa hoitoon. Olen mielenterveys/päihdehoitaja ammatiltani. Tänä yönä kaikki eskaloitui, jota @Glove ei edes tiedä. Enemmän jos haluat tietää, niin yv.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kurttuinen kärttyruusu...
Kyseisellä kasvilla on todella hurjan mallinen juurakko, joten niistä ei oikein eroon.
Joka vuosi on sama edessä. Onko kokemusta ja ohjeita asiasta?
Nyt täytyy kyllä myöntää että ko. kasvin poisto-ohjelma ei ole minulle tuttu. Kyllähän noita tienvarsilla näkee mutta poistohommiin en ole joutunut. Luulisi että sen voimat ehtyisi jos vuosi toisensa jälkeen kaivaa ylös sen minkä saa... Tsemppiä yritykseen, muuta minulla ei sitten antaa!
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Istun hörppimässä siideriä Ylä-Malmin torin Bierhaus Kölnissä.

Ja se kysymys.

Onko @pettter lähistöllä? Mustaa Jopoa ei ole näkynyt.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Istun hörppimässä siideriä Ylä-Malmin torin Bierhaus Kölnissä.

Ja se kysymys.

Onko @pettter lähistöllä? Mustaa Jopoa ei ole näkynyt.
Nyt mä ajelen armeijanvihreällä. Se musta pöllittiin alkukesästä. Tai toi vihreäkin pöllittiin, mutta kuukauden päästä sain takaisin.

Jossain luki että poliisille tehdyistä ilmoituksista vain 3 % selviää. Siis miks jengi ei kysele sekakäyttäjäfrendeiltä? Mun kokemusten perusteella 66.7 % pyörävarkauksista selviää. Monesti se on joku tuttu tai tutuntuttu tai viimeistään tutuntutuntuttu.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mitä eroa on HK sinisellä ja punaisella lenkillä?

Wikipediasta:

Helsingin Kauppiaat alkoi vuonna 1963 merkitä makkaran Naturin-keinosuolta olevaan kuoreen sinisellä värillä valmistajan tunnuksen ja sanan lenkkimakkara. Merkinnät johtuivat elintarvikeasetuksen vaatimuksista. Yhtiön toiseen tuotteeseen painettiin punaisella kiuaslenkki. Nimitykset sininen ja punainen kulkeutuivat nopeasti kuluttajien käyttöön.
(...)
Nimi Sininen Lenkki hyväksyttiin tavaramerkiksi Patentti- ja rekisterihallituksessa peräti neljä vuotta kestäneen käsittelyn jälkeen syksyllä 1980. Punaista ei rekisteröity tavaramerkiksi, vaan tuote poistui markkinoilta 1980-luvun alussa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Valitseeko Mauri Peltokangas (ps) rillit sen perusteella miltä ne näyttää otsalla?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt mä ajelen armeijanvihreällä. Se musta pöllittiin alkukesästä. Tai toi vihreäkin pöllittiin, mutta kuukauden päästä sain takaisin.

Jossain luki että poliisille tehdyistä ilmoituksista vain 3 % selviää. Siis miks jengi ei kysele sekakäyttäjäfrendeiltä? Mun kokemusten perusteella 66.7 % pyörävarkauksista selviää. Monesti se on joku tuttu tai tutuntuttu tai viimeistään tutuntutuntuttu.
Näin selvisi 90-luvulla minun automurtokin. Saab 99 vietiin Alpinen stereot. Ilmoitus poliisille ja sitten ajoin paikalliselle TBlle ja katselin ketäs siellä notkuu kahvilla ja röökillä. Jaha Jamppa on ja ei ole vielä kamoissa. Istuin pöytään ja kysyin jampalta että kukas rullaa alueella xx autoja nykyään. Sanoi ettei tiedä, mutta voi selvittää. Annoin 50 markkaa ja sanoin että toinen tulee jos tuot mun mankan takaisin. Seuraavana päivänä Jamppa ja mankka oli TBllä. Oli käynyt hakemassa varkaalta takaisin ja vetänyt turpaan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin selvisi 90-luvulla minun automurtokin. Saab 99 vietiin Alpinen stereot. Ilmoitus poliisille ja sitten ajoin paikalliselle TBlle ja katselin ketäs siellä notkuu kahvilla ja röökillä. Jaha Jamppa on ja ei ole vielä kamoissa. Istuin pöytään ja kysyin jampalta että kukas rullaa alueella xx autoja nykyään. Sanoi ettei tiedä, mutta voi selvittää. Annoin 50 markkaa ja sanoin että toinen tulee jos tuot mun mankan takaisin. Seuraavana päivänä Jamppa ja mankka oli TBllä. Oli käynyt hakemassa varkaalta takaisin ja vetänyt turpaan.
Joo heitin mäkin kakskymppiä kuulemma "löytöpalkkiota" ja kympin vielä päälle että ostaa rinkiin kaljaa. Ostin siis oman pyörän uudestaan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Julkisten kulkuneuvojen hinnat näkee sitten kun tietää lähtöpaikan ja määränpään. Mutta saako noita hintoja tietää joltain sivustolta vaikka määränpäätä ei tietäisi? Pystyisi kenties hintojen mukaan tekemään sen päätöksen mihin sitä voisi reissata?
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Kuka on tämän hetken ylivoimaisin urheilija? Duplantis tuli mieleen IL:n uutisen perusteella, mutta ketä muita täysin omassa kategoriassaan painivia urheilijoita on?

En saa päähäni yhtään muuta yhtä dominoivaa urheilijaa tällä hetkellä, jopa Warholmilla on kirittäjä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kuka on tämän hetken ylivoimaisin urheilija? Duplantis tuli mieleen IL:n uutisen perusteella, mutta ketä muita täysin omassa kategoriassaan painivia urheilijoita on?

En saa päähäni yhtään muuta yhtä dominoivaa urheilijaa tällä hetkellä, jopa Warholmilla on kirittäjä.

Se jenkki-naisuimari jolla oli 28 tms. kaikkien aikojen nopeinta aikaa lajissaan?

Edit. Nopea googlaus ja nimikin löytyi.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös