Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 963 511
  • 47 166
Osta ja raportoi. Eikö lie ihan normaaleja lieroja myydä, tosin kärpäsentoukkiakin olen bongannut myös kesällä myynnistä ja kai ne kaloille kelpaa muutenkin kuin pilkin koukussa.
Ainakin motonetistä löytyy jotain hollantilaisia lieroja. Kuvan perusteella näyttää ihan samanlaisilta kun meidän omat madot. Täytyy käydä purkki ostamassa ja testata.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
On kokeiltu ja saman lailla toimivat kuin maasta tongitut.
Katkaravut toimivat myös helkkarin hyvin. Kaupasta pakastekatkoja, sulatus ja hetki mikrossa. Mikroon siksi, että niistä tulee hieman "sitkeitä", eivätkä hajoa niin helpolla kun laittaa koukkuun. @maksalaatikko tää sulle myös.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tässä on nyt laiskoteltu kesän ajan, mutta puretaanpas taas pitkästä aikaa tätä sumaa.

Mikä mahtaa olla pisimmän käsikarvan maailmanennätys? Luulen, että olen aika vahvoilla tuossa kisassa.

Kysymyksesi on esitetty kesällä 2008. En tiedä, mikä on ollut silloinen ennätys, mutta Guinnesin ennätystenkirjassa nykyinen (miesten) maailmanennätys on vuonna 2017 mitattu 21,7 cm.

Ennätyksen haltija on amerikkalainen David Reed. Hän ryhtyi kasvattamaan ennätyskarvaansa "tehdäkseen vaikutuksen naisiin".

Tosin, jos itse olet malttanut kasvattaa vuodesta 2008 asti karvaasi, niin mistäpä sitä tietää vaikka yltäisit jo uuteen ennätykseen. Ei muuta kuin viivoitin käteen ja mittailemaan ja tarvittaessa yhteydenotto Guinnesin virallisille tarkistajille!
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Brio Sky Train vm. 2003

Kyselin huuto.netin keskustelupuolella samasta asiasta, mutta eihän siellä keskustella muusta kuin lastenvaatteiden nimikoinnista, lastenvaunujen tuunauksesta yms.

Millainen harvinaisuus tämä Brio Sky Train mahtaa olla? Kyseessähän on siis ihan Brion perusjunarataa, jossa kiskot nostetaan keltaisten Sky Train -tukien avulla toiseen tai kolmanteen kerrokseen ja erityiset Sky Train -junat kulkevat kiskojen alla. Jos olen oikein käsittänyt, niin Sky Train oli joku Brion teemajuttu vuonna 2003.

Suomesta/suomeksi tuotteesta ei löydy pahemmin edes tietoa saati sitten tarjontaa. Ulkomaisissa nettikaupoissa tuote on lähes poikkeuksetta "out of stock". Pidemmän aikaa olen myös seurannut huuto.netin tarjontaa eikä viimeisen parin vuoden aikana ole ollut ollenkaan myynnissä.

Tuli vain mieleeni kysäistä, koska olen kerännyt kummipojalleni Brion junarataa. Nyt pojan kiinnostus on ollut hiipumassa (saattaa johtua myös kesästä, mutta merkkejä oli jo keväällä). Erityisesti olen metsästänyt nk. erikoisosia (kaikki on luonnollisesti alkuperäistä Brioa; ei Biltema/Ikea/tms halpiskopioita).

Kaapissa olisi avaamaton Sky Train -peruspakkaus ja muutamia Sky Train -junia/-vaunuja (paristokäyttöisiäkin). Jos kerran pojan kiinnostus hiipuu, niin kannattaakohan noita edes avata? Onko jollain minkäänlaista käsitystä millaisissa hinnoissa tuollaiset Suomessa ovat olleet? Brio-keräilijät? Jopa eBayssa Sky Train -peruspaketteja on todella harvoin myynnissä.

Ei nuo tosiaan näytä edelleenkään olevan mitään yleisesti tarjolla olevia leluja, mutta ei niillä myöskään taitaisi rikastumaankaan päästä. Ebayssa näytti olleen myynnissä pelkkä juna avaamattomassa paketissa noin 20 euron hintaan, käytetty Sky Train -peruspaketti paketissaan puolestaan oli noin 30 euroa. Jos kuitenkin päädyit antamaan ne kummipojallesi aikoinaan, niin häntä tuskin Brion junat enää kiinnostaa. Käy hakemassa six-pack kaljaa ja vaihda se noihin leluihin, saat varmaan jonkinlaista voittoa tehtyä. Tai jos joku keräilijältä sattuu justiinsa tuo uupumaan muuten täydellisestä sarjastaan, niin valttikorti on sun käsissäsi. Harvinainen artikkeli tuo vaikuttaisi tosiaan olevan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tulipa tuossa mieleen, että sirkuksissa on tämä yksi ohjelmanumero lopussa, jossa klovni pyyhii meikkiä pois ja soittaa trumpetilla(?) erään viisun. Nyt kysyisin, että mikäs viisu tämä on? Onko tälle ohjelmanumerolle jokin tietty nimi? Löytyisikö audio tai filmipätkää jossain netistäs, itse kun en löytänyt?

Kunhan kyselen, kiitos etukäteen. :)

Enpäs tiedä tarkoitetaanko tätä, mutta tunnetuimman sirkuslaulun oikea nimi on Entry of The Gladiators ja se on tshekkiläisen Julius Fučíkin sävellys vuodelta 1897.



 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Talokirjoja asuntomessuilta?

Eli tarkoituksena on lähteä patsastelemaan jossain vaiheessa Vaasan asuntomessuille ja aloin miettimään, että onkohan siellä edustajia paikalla esitteiden/talokirjojen kanssa?

Aiemmin on tullut tilattua netin kautta noita läpysköjä. Ajattelin, että jos messuilla käydessä saisi päivitystä tietoihin ilman, että joutuu antamaan yhteystietoja tusinalle myyntimiehiä.

Vaasan asuntomessuilla en käynyt, mutta olen aika varma, että sieltäkin sai halutessaan pari muovikassillista esitteitä mukaan. Esitteitä saattaa olla saatavana myös rautakaupoista, ainakin joissain kaupoissa olen nähnyt niitä esitetelineissä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko kukaan maistanut horsmahyytelöä? Onko minkä makuinen tuote ja minkä kanssa kannattaa tarjota?

En ole maistanut, enkä muista että olisin ennen tätä edes kuullutkaan horsman elintarvikekäytöstä. Mutta onneksi muut ovat:


 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pitäisi varmaan virittää verkkoja mansikoiden suojaksi, ennen kuin fasaanit ja värittömättömämmät lintuset ovat pistelleet poskiinsa kaikki. Mutta meni jo nyt sormi suuhun. Pitääkö se verkko laittaa tiukasti kasvien ympärille vaiko vähän irti? Vai pitäkö mennä vakoilemaan naapureilta?

Ihan sama. Sä olet laiska paska, etkä kuitenkaan jaksa käydä keräämässä niitä mansikoita, joten parempi antaa edes lintujen nauttia niistä.

Tai sitten voit kaivaa ne puskanrähjät saman tien ylös, etkä vasta parin vuoden päästä. Ps. puskien alla on sitten jotain edellisen omistajan ihmeellisiä salaojavirityksiä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minun sekalainen kysymykseni koskee aihetta sekalaiset kysymykset. Eli milloin sekalaisten kysymysten ketju vol III aukeaa?

Sitten kun tämä toinen ketjukin menee rikki. Ei ole vielä mennyt, vaikka olen kuinka kovasti yrittänyt.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mitä pizzerioiden jauhelihan on ja miten se valmistetaan?

Veikkaan että tulee useimmiten pakasteena tukusta, on edullisinta sorttia (sika-nautaa) ja valmistetaan jauhamalla lihasta, niin kuin jauheliha yleensäkin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kuinka moni jatkiksen kirjoittaja on uransa aikana saanut modesetien huomion niin hyvin, että on saanut nimensä varoitustauluun (varoitus, pelikielto tai sopimuksen purku)? En nyt tarvitse tarkkaa lukumäärää vaan jonkinlaista prosentiosuutta?

Modet ovat tainneet useammankin kerran vastata, että heillä ei ole mitään tilastoja rangaistuksista. Tai sitten eivät vaan kerro.

Mutta jos jotain karkeaa arviota yrittäisi itse spekuloida, niin olisikohan noita pelikieltoilmoituksia keskimäärin nykyään joku 3-5 kappaletta viikossa ja samassa ilmoituksessahan voi olla useampi eri käyttäjälle annettu rangaistus. Vuodessa pelikieltoja voisi sen myötä laskea olevan ehkäpä joku 300-400. Jatkoajan reilun 20 vuoden aikana niitä olisi sitten ollut yhteensä about 7000, jos oletetaan että tahti on pysynyt suunnilleen samana läpi vuosien.

Käyttäjiä palstalla on etusivun mukaan yli 18.000 + sitten varmaan jokunen tuhat, jotka on vuosien varrella poistuneet tai poistettu. Oma mutu-fiilis on kuitenkin se, että pelikieltoja ja muita sanktioita tulee aika monesti yksille ja samoille tyypeille. Voisikohan tuon 7000 jakaa esimerkiksi kolmella?

Silloin vastaus kysymykseesi voisi olla suurinpiirtein 10%.

Varoituksia ja huomautuksia ja rikepisteitä saa varmaan useampikin, mutta niistä kun ei samalla tavalla ilmoiteta, niin niiden seuraaminen ja lukumäärän edes summittainen arvioiminen on ainakin minulle ihan mahdoton tehtävä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mistä Tampereella edullista muuttoapua? Muistelisin että mielenterveyskuntoutujien, työttömien yms. yhdistykset tarjoaisivat muuttopalvelua, mutta pikaisella googletuksella ei mitään löytynyt.

Muuttoajankohta tämän kuun lopussa ja Kalevasta Armonkalliolle pitäisi piano yms. roinaa roudata.

Postasin tämän kahteen ketjuun, toivottavasti modesedät eivät suutu.

Myös joku urheiluseura voisi tehdä tällaisia talkoohommia kohtuullista korvausta vastaan. En kyllä suosittele mainitsemaan pianoa oma-aloitteisesti.

Tai sitten menet jonkun stereoidipunttisalin ovelta huutamaan, että "saatanan risukepit, lyön kympistä vetoa että yksikään teistä ei jaksa nostaa edes yhtä tavallista pianoa".
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lupasin järjestää erääseen tapahtumaan mahdollisuuden tehdä sellaisia isoja saippuakuplia. Eli siis n. parimetrisestä rautalangan pätkästä silmukka ja saavista vettä ja hervottomia kuplia kehiin. Sattuisiko palstalta löytymään kokemusta, millainen saippua ja/tai koostumus toimisi parhaiten?

Suosittelen ostamaan valmista teollista saippuakuplaseosta esimerkiksi marketin leluosastolta.

Huomattiin viime kesänä, että saippuakuplien jahtaaminen on ihan ykköspuuhaa meidän koiralle. Kun se pieni purkki loppui aika nopsaan, niin koitettiin sitten moninaisten internetistä löytyneiden ohjeiden (fairya, sokeria...) mukaan tehdä itse. Ei kyllä saatu mitään litkua toimimaan kunnolla, joten ostettiin suosiolla isompi purkki kaupasta.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi ihmeessä passiin merkitään myöntämis päiväksi se päivä, jolloin passia on vasta haettu, eikä sitä milloin sen saa oikeasti itselleen? Siinä menee viikko hukkaan ja kun moneen maahan pitää passin olla voimassa puoli vuotta maahan saapumisen jälkeen, niin passi on voimassa periaatteessa viikoa vajaa 4,5 vuotta. Kusetusta sanon ma.

Voi olla kusetustakin, mutta ehkä kyse on ennemminkin siitä, että eivät vaan pysty varmuudella ennustamaan että milloin se passi on oikeasti valmiina ja toimitettu hakijalle.

Semisti enemmän saattaisi nimittäin harmittaa, jos passiin olisi laitettu myöntämispäiväksi vaikkapa 30.8. mutta se tulisikin perille jo pari päivää aiemmin. Sitten se tarkka tullimies hoksaisi katsoa passia riittävän tarkasti 28.8. eikä kelpuuttaisi sitä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ompelusetti

Mistä voi ostaa sellaisen pienen ompelusetin? Eli jossa on pari neulaa ja mustaa lankaa?

Kyllä varmaan marketeista, clas ohlsoneista ja krääsäkaupoista luulisi löytyvän. Mutta tässä hitusen miehisempi vaihtoehto:

 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
F-secure

Minulla on käytössä virustentorjuntaohjelmana F-Secure PC Protection plus 6.15. Eilen tämä kuitenkin yhtäkkiä ilmoitti, että "Virustentorjuntasi saattaa olla vanhentunut."

Mistä voin päivittää sen ajantasalle ilmaiseksi, vai pitääkö ostaa uusi?

Tämä ei ole ihan suora vastaus kysymykseesi (johon olisit luultavasti saanut aikanaan vastauksen tietokoneongelmia-ketjusta), mutta jos virustentorjuntaohjemasi saattoi olla vanhentunut tuolloin, niin nyt 13 vuotta myöhemmin se on ihan 100% varmuudella vanhentunut.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lukeeko tuo avomies sittenkin Jatkoaikaa kirjautumatta sisään, vai miksi täältä on taas hävinnyt tiedot viesteistä, joita en ole vielä lukenut? Ärsyttää.

Saattaa lukea, mutta ei sen pitäisi vaikuttaa ilmoituksiin uusista viesteistä. Voit testata ihan itse niin, että kirjaudut ulos ja katsot miltä palsta silloin näyttää verrattuna siihen näkymään, kun olet kirjautuneena.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Karvojen poisto

Ei ole vanhaksi tulemista. Karvoja alkaa kasvaa muun naaman lisäksi mm. korvista ja nenästä.

Onko kukaan nähnyt suomessa parturia, joka polttaisi korvakarvoja? Saksassa näin parturissa tällaisen palvelun, pienessä pensselissä oli ilmeisesti sinoli/muu alkoholiliekki (sininen, melkein läpinäkyvä) jolla siveltiin nopeasti korvaa ja toisella kädellä parturi läppäisi sitten korvan sammuksiin. Karvat lähtivät hienosti ja ihovaurioita ei syntynyt.

Nenäkarvat pystyy juuri ja juuri poistamaan jotenkin itsekin.

On nähnyt. Etsi vaan lähin turkkilainen parturi, niin nenä- ja korvakarvat saa kyllä kyytiä.

 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nelosella kun pyörii tää SM-Liigan mainos, ni tekikö Lehterä maalia niiden veivailujen päätteeksi mitä siinä mainoksessa näytetään?

Tero Lehterä pelasi liigassa noin 500 matsia ja teki niissä noin 100 maalia. Ihan tilastomatemaattinen veikkaus on siis, että ei tehnyt tästäkään paikastaan maalia.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nyt tunnutaan kehuvan, että rapuja olisi tosi paljon. Siksi kiinnostaisikin kokeilla ravustaa. Mitähän lupia ravustamiseen tarvitaan? Ja kuinkahan todennäköistä on jäädä kiinni, jos lupia ei ole? Ja mitähän tuollaiset ihan perus rapumerrat mahtavat maksaa. Ravustus on siis ihan uutta, vaikka kalastettua tuleekin jonkun verran.

Ravustuslupa / lupa vesialueen omistajalta / maksettu kalastonhoitomaksu tarvitaan. Kiinnijääminen on tuurista kiinni, tosin ei sitten ainakaan kannata leveillä facebookissa tai instagramissa saalistaan, jos ei ole sitä luvallisesti hankkinut... Kärähtäessä näyttäisi sanktio olevan 50 euroa / jokirapu. Rapumerrat näyttäisi koosta ja mallista riippuen maksavan noin 10-50 euroa / kpl.


 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tuolla Valeksin ketjussa kun pohtivat eri urheilulajien rankingsysteemejä, niin ajattelin vähän sopivammassa pohdiskella tai kysyä aiheesta. Eli tenniksessä on tosiaan tasoluokat ilman ikä- tai sukupuolirajausta, eli aloitetaan pohjalta ja noustaan rankingissa kohti A:ta. Itselleni tutumpi kilpalaji on sulkapallo, siinähän menee systeemi ihan samoin, sillä erotuksella että A on paras amatöörisarja ja sen päällä on vielä S, eli kilpasarja. Ilmeisesti poolissa yms. pubilajeissa (pahoittelut halventavasta termistä) sama juttu. Mietinkin, olisiko perusteena tuolle jaottelulle vs. ikäluokat se, ettei ko. lajeissa tapahdu fyysistä kontaktia eikä voimantuottopotentiaali tai ulottuvuus ole läheskään ainoa (joskin absoluuttisella huipulla etenkin noissa mailalajeissa hyvin oleellinen) merkittävä tekijä tasoa määrittämään? Mitä kaikkia muita lajeja on, missä kilpailijat luokitellaan ainoastaan meriittien perusteella?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös