Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 978 994
  • 47 170

Nick Neim

Jäsen
Lisäksi tulee sellainen seikka mieleen, että millä se Areena pyörii? Jos Flashillä, myös flashin versio on (etenkin alitehoisella koneella) merkitsevä. Itse olen vanhempiin koneisiin joutunut rullaamaan flashin version taaksepäin aina 11.1.102.63 jotta esim. GCL on pyörittänyt suht koht sujuvasti.

Mä en näistä niinkään ymmärrä, mutta olen aika varma siitä, että Areena ei vaadi/tarvitse Flashia. Omassa puhelimessa (Samsung Galaxy SII) ei Flashia ole, ja pelejä olen tuon luurin kautta Areenasta katsellut.

Tosin puhelimella katsottaessa kuva pätkii, kun vastaavasti kaveri pystyi katsomaan ihan sujuvaa ja hyvälaatuista kuvaa. Ilmeisesti mulla on vain niin vanha luuri, ettei "tehot" riitä kunnolliseen kuvaan? Netistä ei ainakaan jää kiinni.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mä en näistä niinkään ymmärrä, mutta olen aika varma siitä, että Areena ei vaadi/tarvitse Flashia. Omassa puhelimessa (Samsung Galaxy SII) ei Flashia ole, ja pelejä olen tuon luurin kautta Areenasta katsellut.

Tosin puhelimella katsottaessa kuva pätkii, kun vastaavasti kaveri pystyi katsomaan ihan sujuvaa ja hyvälaatuista kuvaa. Ilmeisesti mulla on vain niin vanha luuri, ettei "tehot" riitä kunnolliseen kuvaan? Netistä ei ainakaan jää kiinni.
Kokeileppa katsella Areenan sovelluksella, jos auttaisi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Myydäänkö Suomessa vielä jossain Lion-suklaapatukoita? Satakunnasta havaintoja?

Satakunnasta ei havaintoja, mutta Kouvolan Robin Hoodissa noita on ainakin ollut. Eli tän Tokmanni-ryhmän kaupoista (mitä Halpahallia ja muita nyt olikaan) voisi käydä katsomassa. Hätävaravaihtoehtona sitten Rainbow'n kopio S-kaupasta.
 

Crick

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sotkamon Jymy, Ducks ja FC Barcelona.
Kävin viikonloppuna Viking Gracella ja toin kaverille yhden tornin nuuskaa sieltä. Tuli oltua vähän pöllyssä siinä ostohetkellä, eikä tietenkään kuittia löydy mistään. Kysyisinkin nyt, että minkä verran pyytelen kaverilta Generalin Classic Portionista? Noutista tuossa ei tarvitse olla.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kävin viikonloppuna Viking Gracella ja toin kaverille yhden tornin nuuskaa sieltä. Tuli oltua vähän pöllyssä siinä ostohetkellä, eikä tietenkään kuittia löydy mistään. Kysyisinkin nyt, että minkä verran pyytelen kaverilta Generalin Classic Portionista? Noutista tuossa ei tarvitse olla.
Just hain vanhempani satamasta ja jäin tänne samalla kahville - he olivat tosin Siljan Baltic Princessilla. Kuvasto on tossa pöydällä ja näyttäisi olevan Siljalla tarjouksessa: General Portion 10x24g 33,90EUR (norm.hinta 39,90EUR).
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Kävin viikonloppuna Viking Gracella ja toin kaverille yhden tornin nuuskaa sieltä. Tuli oltua vähän pöllyssä siinä ostohetkellä, eikä tietenkään kuittia löydy mistään. Kysyisinkin nyt, että minkä verran pyytelen kaverilta Generalin Classic Portionista? Noutista tuossa ei tarvitse olla.


Kuukausi sitten Viking Amorellalla generalin pussitorni oli 35 euroa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En jaksa googlettaa, mutta mihinkä perustuu se, että viisumia anottaessa tulee passin olla voimassa vähintään seuraavat 6 kuukautta?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - mihinkä perustuu se, että viisumia anottaessa tulee passin olla voimassa vähintään seuraavat 6 kuukautta?
Mistään en mitään tiedä, mutta liittyisikö jotenkin siihen, että nuo neek... *KORJAAN* mutak... *KORJAAN* nuo, nuo... tummahipiäiset henkilöt tuolta eteläisemmältä mantereelta eivät pääsisi niin helposti EU:n "suojiin"? Että ei lähdettäisi esim. kolmen kuukauden turistiviisumilla Eurooppaan parin viikon "lomalle", vaikka passia on jäljellä enää kolme viikkoa.

Sveitsissä tuli törmättyä enemmänkin tämänkaltaisiin kavereihin. Muistaakseni esim. Guineasta (vai minkä länsi-Afrikan maan pääkaupunki on Conakry?) tulee valtoimenaan porukkaa Sveitsiin - erityisesti ranskankielisille alueille. Turistiviisumi myönnetään kuitenkin aina pidemmäksi ajaksi kuin varsinaisen loman ajaksi - useimmiten juuri kolme kuukautta. Tämän valtion (oliko nyt Guinea?) lähin konsulaatti sijaitsee Pariisissa, Ranskassa. Todennäköisesti tällä kuuden kuukauden säännöllä pyritään ehkäisemään juuri tuota laitonta maahanmuuttoa.

"Voit tulla maahamme parin viikon 'lomalle'. Passisi pitää kuitenkin olla voimassa vielä kuusi kuukautta matkasi jälkeen. Jos jostain syystä kuitenkin 'lomasi' venyy maassamme, niin sinulla on kuitenkin mahdollisuus hakea uutta passia, vaikka konsulaattiasi ei olekaan maassamme."

Mitään en siis sano varmaksi, mutta esim. länsi-Afrikasta tulee paljon porukkaa ensin Portugaliin. Kun siellä käy olotila "ahtaaksi", niin matka jatkuu useimmiten eteläiseen Ranskaan tai Sveitsin ranskankielisille alueille. Kuitenkin siihen ensimmäiseen EU-/EFTA-maakontaktiin vaaditaan juuri tuo kuuden kuukauden passin voimassaolo viisumin jälkeenkin. Päästyäsi kerran tietylle viisumi-alueelle (tässä tapauksessa EU), sinua on hemmetin hankala potkaista sieltä pois.

Vastaavasti eurooppalaisena: jos haluat matkustaa vaikkapa Australiaan. Muistaakseni turistiviisumi on voimassa aina sen kolme kuukautta. Passisi pitää kuitenkin olla voimassa sen kuusi kuukautta matkasi jälkeenkin. Tällä Australian viranomaiset varmistavat sen, että jos matkasi - syystä tai toisesta - venyy viisumin takarajan yli, sinulla on mahdollisuus (ja velvollisuus) hakea uutta passia maasi konsulaatista. Muutoin... passisi sekä viisumisi voimassaolon umpeuduttua olisit vain "laiton maahanmuuttaja".

Olikohan tarpeeksi epäselvästi selostettu?
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Vastaavasti eurooppalaisena: jos haluat matkustaa vaikkapa Australiaan. Muistaakseni turistiviisumi on voimassa aina sen kolme kuukautta. Passisi pitää kuitenkin olla voimassa sen kuusi kuukautta matkasi jälkeenkin. Tällä Australian viranomaiset varmistavat sen, että jos matkasi - syystä tai toisesta - venyy viisumin takarajan yli, sinulla on mahdollisuus (ja velvollisuus) hakea uutta passia maasi konsulaatista. Muutoin... passisi sekä viisumisi voimassaolon umpeuduttua olisit vain "laiton maahanmuuttaja".

Olikohan tarpeeksi epäselvästi selostettu?

Tuo viimeinen kappale selittänee osaltaan tässä kohtaa. Äiti-venäläiset nyt haluavat sen 6kk varmaan jo ihan silkasta vittuilustakin. Tuli tässä erittäin mielenkiintoinen passinhankintaepisodi päälle. Avautumisketjuun voisi lisätä, että Suomen poliisi käyttää yhä faksia, vaikka on hienot järjestelmät. Toivottavasti uusi passi kuitenkin tulisi alkuviikosta, niin saisi seuraavat paperit menemään. Venäjällä tämä "meidän peli" toteutuu aika hyvin, nopeita lähtöjä ei ole, ja puolinopeissakin tulee palautuksia.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tuo viimeinen kappale selittänee osaltaan tässä kohtaa. Äiti-venäläiset nyt haluavat sen 6kk varmaan jo ihan silkasta vittuilustakin.
Kannattanee palata ihan peruslähtökohtiin!

Passi = virallinen matkustusasiakirja, että olet tietyn maan kansalainen ja saat matkustaa tästä maasta ulos
Viisumi = virallinen matkustusasiakirja, että sinulla on tietyn maan konsulaatin ennalta määrämä oikeus vierailla kyseisessä maassa

Jos viisumisi umpeutuu etkä ole palannut vierailemastasi maasta (tässä tapauksessa: Venäjä) - passin myöntäneen maan viranomaisia (tässä tapauksessa: Suomi) ei kiinnosta vittujakaan missä olet. Olet joko jossain aivan muussa maassa (laillisesti tai laittomasti) tai sitten olet "laiton maahanmuuttaja tai tunkeutuja" oleilemassasi maassa (Venäjä) - mutta voit joka tapauksessa palata takaisin lähtömaahasi (Suomi), sillä sinullahan on voimassaoleva lähtömaasi passi. Sinut voidaan myös tavattaessa karkoittaa takaisin lähtömaahasi (Suomi), mikäli sinut löydetään jostain (vaikkapa Uzbekistanista tai Armeniasta) lymyilemästä ilman viisumia.

Vastaavasti jos passisi umpeutuu etkä ole poistunut maasta viisumisi vierailuajan loputtua - viisumin myöntäneen maan viranomaisia kiinnostaa aivan helvetisti missä kyseinen kaveri luuraa, miksi hän on jäänyt maahamme ja mitä hän puuhaa. Nyt viranomaiset vain toivovat, että jäät kiinni vaikkapa liikenne- tai huumeratsiassa. Olet "laiton maahanmuuttaja tai tunkeutuja", mutta sinulla ei ole myöskään oikeutta palata lähtömaahasi. Sinullahan ei ole voimassaolevaa matkustusasiakirjaa (passia), joka oikeuttaisi tähän.

Mietipä asiaa: oleilet Venäjällä ja jäät kiinni liikenneratsiassa. Viisumisi on päättynyt, mutta passisi on voimassa. => venäläiset viranomaiset lennättävät sinut ensimmäisellä mahdollisella koneella takaisin Suomeen. Mutta... oleilet Venäjällä ja jäät kiinni liikenneratsiassa. Viisumisi on päättynyt eikä passisikaan ole enää voimassa. => venäläiset viranomaiset ottavat sinut kiinni, mutta suomalaiset viranomaiset voivat kieltäytyä ottamasta sinua vastaan. Sinullahan ei ole voimassaolevaa Suomen passia. Näin ollen venäläiset viranomaiset passittavat sinut venäläiseen vankilaan, jossa saat virua niin kauan kunnes Suomen suurlähetystö saa uskoteltua Venäjän viranomaisille, että olet Suomen kansalainen. Suomen kansalaisena sinut voidaan karkoittaa - viisumin voimassaolon loputtua - takaisin lähtömaahasi eli Suomeen. Suomen Venäjän lähetystön tehtävänä on todistaa, että olet Suomen kansalainen sekä venäläisille että suomalaisille viranomaisille.

Eikö ole helpompaa vain pitää se passi voimassa myös matkaa seuraavat kuusi kuukautta?
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olikohan tarpeeksi epäselvästi selostettu?

En nyt jaksa tietää miten selvää tuo oli. Yleisesti passin pitää varmaankin olla voimassa yli aiotun reissun, jos joudut onnettomuuteen tai muuhun tilanteeseen missä et pääse passia uusimaan lähimpään suurlähetystöön.

Tuosta maahanmuuttohöpinästä en tajunnut sanaakaan. Passin voimassaolon tarkoitus on se, että ne ihmiset lähtisivät maasta myös pois. Moniin maihin ei pääse sisälle, jos ei ole osoittaa paluulippua ja passin voimassaoloa maan rajojen ulkopuolelle.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
En nyt jaksa tietää miten selvää tuo oli.
Helvetin epäselvää! Olen aikoinani (vuonna... 2003?) pitänyt jopa piii-i-i-itkän esitelmän (20min pitkä? - AMK:ssa) erilaisista matkustusasiakirjoista. Ehkä en vain osaa selittää niitä riittävän kansantajuisesti?
Yleisesti passin pitää varmaankin olla voimassa yli aiotun reissun, jos joudut onnettomuuteen tai muuhun tilanteeseen missä et pääse passia uusimaan lähimpään suurlähetystöön.
Tämä "normaaleissa" tapauksissa. Nämä tapaukset ovat vain helvetisti harvinaisempia kuin tilanteet, joissa passin voimassaolon ylittänyt kaveri on päättänyt jäädä tiettyyn maahan/tietylle alueelle (EU/EFTA) omasta halustaan.
Tuosta maahanmuuttohöpinästä en tajunnut sanaakaan.
Länsi-afrikkalainen venepakolainen pääsee Portugaliin. Tämän jälkeen häneltä ei kysytä mitään matkustusasiakirjoja - silti hän voi matkustaa Maltalta Nuorgamiin tai Dublinista Kyprokselle. Se riittää kun kerran pääset EU-maahan tai Schengen-alueelle sisälle.
Passin voimassaolon tarkoitus on se, että ne ihmiset lähtisivät maasta myös pois. Moniin maihin ei pääse sisälle, jos ei ole osoittaa paluulippua ja passin voimassaoloa maan rajojen ulkopuolelle.
Juuri näin! Tätä yritin selittää paremmin edellisessä viestissäni.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt tuli niin tarkasti selitettyä, että alkoi ahdistaa. Onneksi viisumisäädökset varsinkin kehitysmaissa muuttuvat koko ajan.

Toisaalta tuskin kukaan uskaltaa yli tuon 6kk rajan lähteä muuttamaan. Se haittaisi jo turismia. Ai niin, nykyinen viisumisekoilu ei haittaa juuri ketään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mutta... oleilet Venäjällä ja jäät kiinni liikenneratsiassa. Viisumisi on päättynyt eikä passisikaan ole enää voimassa. => venäläiset viranomaiset ottavat sinut kiinni, mutta suomalaiset viranomaiset voivat kieltäytyä ottamasta sinua vastaan. Sinullahan ei ole voimassaolevaa Suomen passia. Näin ollen venäläiset viranomaiset passittavat sinut venäläiseen vankilaan, jossa saat virua niin kauan kunnes Suomen suurlähetystö saa uskoteltua Venäjän viranomaisille, että olet Suomen kansalainen.

Osittain oikeaa tietoa, mutta tämä ei ole totta. Suomalaiset (raja)viranomaiset eivät käännytä Suomen kansalaista Suomen rajalta vaikka passi olisi vanhentunut tai vaikka sitä ei olisi lainkaan. Rajalla voidaan tarkistaa eri rekistereistä tietoja ja niiden perusteella tarkistaa matkustajan antamat tiedot. Ongelmat liittyvät käytännössä aina siihen, että "sieltä jostakin" ei päästä pois, koska passi on vanhentunut tai kadonnut.

Länsi-afrikkalainen venepakolainen pääsee Portugaliin. Tämän jälkeen häneltä ei kysytä mitään matkustusasiakirjoja - silti hän voi matkustaa Maltalta Nuorgamiin tai Dublinista Kyprokselle. Se riittää kun kerran pääset EU-maahan tai Schengen-alueelle sisälle.

Tätä on syytä tarkentaa. Matkustaminen Schengen-alueella on vapaata kunhan sen tekee maarajoja pitkin. Lentoyhtiöt vaativat kuitenkin omien sääntöjensä perusteella matkustajilta voimaasaolevia passeja ja tarvittaessa viisumeita/oleskelulupia. Mitä halvempi lentoyhtiö, sitä tiukempi kontrolli.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Suomalaiset (raja)viranomaiset eivät käännytä Suomen kansalaista Suomen rajalta vaikka passi olisi vanhentunut tai vaikka sitä ei olisi lainkaan. Rajalla voidaan tarkistaa eri rekistereistä tietoja ja niiden perusteella tarkistaa matkustajan antamat tiedot. Ongelmat liittyvät käytännössä aina siihen, että "sieltä jostakin" ei päästä pois, koska passi on vanhentunut tai kadonnut.

Tässä tiedossa tai uskossa olen itsekin, että Suomen kansalaista ei ihan perustuslain tai jonkun muun tärkeän pykälän mukaan voi karkoittaa maasta eikä jättää hyväksymättä maahan. Tai siis ei todellakaan voi, tarkan pykälänumeron voi sitten joku kaivaa.

Henkilöllisyyttä tarkistetaan eri keinoin, yhden kaavakkeen täytin missä pariin kohtaan vastasin, kun hain uuden passin ilman mitään henkilöpapereita. Tarjosin hukkuneen passin valokopiota, mutta virkailija tuumasi, että ei tuolla ole mitään käyttöä.

Ulkomaillahan sitten saattaa kannattaa olla mukana edes se kopio, säästyy erinäisiltä hankaluuksilta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Osittain oikeaa tietoa, mutta tämä ei ole totta. Suomalaiset (raja)viranomaiset eivät käännytä Suomen kansalaista Suomen rajalta vaikka passi olisi vanhentunut tai vaikka sitä ei olisi lainkaan.
Tässä tiedossa tai uskossa olen itsekin, että Suomen kansalaista ei ihan perustuslain tai jonkun muun tärkeän pykälän mukaan voi karkoittaa maasta eikä jättää hyväksymättä maahan. Tai siis ei todellakaan voi, tarkan pykälänumeron voi sitten joku kaivaa.
Tässähän siis nyt lähdetään koko ajan siitä olettamuksesta, että henkilö itse haluaa palata takaisin lähtömaahansa.

Viisumien tärkein tehtävä on juuri estää tuota laitonta maahanmuuttoa. Passittoman laittoman maahanmuuttajan karkoittaminen takaisin lähtömaahansa on hemmetin paljon hankalampaa, jos henkilö ei ole itse siihen halukas ja/tai yhteistyökykyinen. Juuri tätä työtaakkaa keventääkseen kohdemaan viranomaiset vaativat, että matkustajan lähtömaan passi on voimassa tietyn ajan myös viisumin päättymisen jälkeen. Tällä kohdemaan viranomaiset varmistavat sen, että (paluuseensa vastahakoisesti suhtautuva) henkilö voidaan myös karkoittaa maasta viisumin voimassaolon umpeutumisen jälkeen ilman sen suurempia kommervenkkeja.
Tätä on syytä tarkentaa. Matkustaminen Schengen-alueella on vapaata kunhan sen tekee maarajoja pitkin. Lentoyhtiöt vaativat kuitenkin omien sääntöjensä perusteella matkustajilta voimaasaolevia passeja ja tarvittaessa viisumeita/oleskelulupia. Mitä halvempi lentoyhtiö, sitä tiukempi kontrolli.
Juuri näin! Tätä en tosin tullut itse maininneeksi omassa tekstissäni. Periaate on kuitenkin se, että henkilö pystyy matkustamaan Portugalin eteläkärjestä Jäämeren rannikolle ilman minkäänlaisia matkustusasiakirjoja.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
En tiedä, mistä ketjusta löytäisin sähkömiehen. Eli lämminvesivaraaja ei lämmitä vettä ja nyt on mittailtu urakalla. Olen aivan tietämätön näistä asioista, mutta olen kuitenkin päässyt siihen tulokseen, että olen aivan pihalla.

Eli varaajalle tulee sähköä. Mittari näyttää joko 400 volttia tai 230 volttia, riippuen mihin tökkään. Sähkö menee myös termostaatin ohi, kumpi tahansa johto ja toinen maahan, näyttää 230 volttia. Vastuksen resistanssi näyttää 55 ohmia.

Sähkömies on käynyt, mutta silloin sulake ei ollut päällä, uskoi minua vain siinä että virta tulee seinästä varaajalle asti. Mittaili jotain ja päätti, että termostaatti on rikki.

En tajua sähköstä mitään. Miten se voi olla rikki, jos sen läpi kulkee sähköä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En tiedä, mistä ketjusta löytäisin sähkömiehen.

Heh, sähkärikaveri sattui olemaan juuri fasessa ja pastesin koko kysymyksesi. Pientä pohdintaa ja lopputulos "toi tarina nyt ontuu jotenkin."

Ja kehoitus antaa sähkömiehen mitata eikä DIY-miehen. Ja sitten jotain pohdintaa mistä tajuamme yhtä paljon. Jotain hajua näyttäisi olevan mistä vikaa lähdettäisiin etsimään.

Kyllä se sieltä löytyy, jostain ketjusta joudut sähkömiehen etsimään, harmi, että en osaa olla avuksi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Heh, sähkärikaveri sattui olemaan juuri fasessa ja pastesin koko kysymyksesi.
Heh, vieläkö sähkärikaverisi sattuu olemaan fasessa?

Asun wanhassa puutalossa (rak.1937), joka on peruskorjattu ja laajennettu joskus vuosituhannen vaihteessa. Samalla on myös (luonnollisesti) kaikki sähkötyöt uusittu. Olen asunut tässä yli seitsemän vuotta vapusta 2007. Nyt ehkä viimeisen vuoden aikana (ehkä aavistuksen kauemminkin?) olen havainnut, että lamppuja menee aivan perkeleesti.

Viimeksi tänä aamuna paukahti vessasta tavallinen "hehkulamppu" - tai siis sellainen perushalogeenilamppu (53W E27). Viimeksi olen vaihtanut sen reilusti tämän vuoden puolella - arvioisin noin helmi-maaliskuussa. Jotenkin tuntuu siltä, että asuntooni tulee jonkinlaisia ylimääräisiä virtapiikkejä tms. Samaten nimittäin vähän joka puolelta asuntoa tuntuu paukkuvan erilaisia lamppuja (halogeeni-, spotti-) tasaisin väliajoin - huomattavasti useammin kuin niiden mielestäni "pitäisi" käytön tai sytytyskertojen mukaan.

Mistä päin kannattaa lähteä hakemaan vikaa?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Viimeksi tänä aamuna paukahti vessasta tavallinen "hehkulamppu" - tai siis sellainen perushalogeenilamppu (53W E27). Viimeksi olen vaihtanut sen reilusti tämän vuoden puolella - arvioisin noin helmi-maaliskuussa. Jotenkin tuntuu siltä, että asuntooni tulee jonkinlaisia ylimääräisiä virtapiikkejä tms. Samaten nimittäin vähän joka puolelta asuntoa tuntuu paukkuvan erilaisia lamppuja (halogeeni-, spotti-) tasaisin väliajoin - huomattavasti useammin kuin niiden mielestäni "pitäisi" käytön tai sytytyskertojen mukaan.

Mistä päin kannattaa lähteä hakemaan vikaa?
Ei sitä vikaa tarvi kaukaa hakea. Lampun valmistajat tekevät lampuista heikkoja jotta niitä myytäisiin.
Livermore's Centennial Light Bulb
Eli 112 vuotta palanut ja puskee valoa edelleen. Voidaan siis tehdä kestäviä, mutta ei haluta.
Toinen on tosiaan jännitteen vaihtelut. Silloin kun hehkulamppuja oli ihan yleisesti myynnissä, oli useimmissa 230V, kun taas muistaakseni jollain valmistajalla oli 240V ja ne kestivät minullakin huomattavasti paremmin.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En tiedä, mistä ketjusta löytäisin sähkömiehen. Eli lämminvesivaraaja ei lämmitä vettä ja nyt on mittailtu urakalla. Olen aivan tietämätön näistä asioista, mutta olen kuitenkin päässyt siihen tulokseen, että olen aivan pihalla.

Eli varaajalle tulee sähköä. Mittari näyttää joko 400 volttia tai 230 volttia, riippuen mihin tökkään. Sähkö menee myös termostaatin ohi, kumpi tahansa johto ja toinen maahan, näyttää 230 volttia. Vastuksen resistanssi näyttää 55 ohmia.

Sähkömies on käynyt, mutta silloin sulake ei ollut päällä, uskoi minua vain siinä että virta tulee seinästä varaajalle asti. Mittaili jotain ja päätti, että termostaatti on rikki.

En tajua sähköstä mitään. Miten se voi olla rikki, jos sen läpi kulkee sähköä?

Et tarvitse vaivan korjaamiseen sähkömiestä vaan putkarin, vastus/kierukka rikki.
Mikä malli ja missä sijaitsee?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Et tarvitse vaivan korjaamiseen sähkömiestä vaan putkarin, vastus/kierukka rikki.
Mikä malli ja missä sijaitsee?
Malli on nibe compact 300, sijaitsee turun lähellä.

Mistä sen tietää, että vastus on rikki? Sähkömies sanoi mitanneensa myös vastuksen ja sanoi, että se toimii. Itsekin mittasin ja sain 55 ohmia sen resistanssiksi. Onko tämä liian iso lukema?

Olen siinä käsityksessä, että sähkömies vaihtaa myös vastuksen mikäli se on rikki. Putkimieskaverini ainakin heitti hanskat tiskiin, kun kävi läpi, ettei ongelma ole missään putkissa tms. ja käski kutsua sähkömiehen.

Täytyy antaa sähkömiehen nyt tehdä temppunsa. Kiinnostaa vaan tämä mittailuhomma ja haluaisin vähän edes tajuta, mitä mittarin kuuluisi näyttää missäkin kohtaa ja mitä mistäkin voi päätellä. Ihmettelen sitä nyt suuresti, miten termostaatti voi olla rikki, jos sen läpi kulkee jännite. Siis rikki siten, ettei varaaja lämmitä lainkaan.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Malli on nibe compact 300, sijaitsee turun lähellä.

Mistä sen tietää, että vastus on rikki? Sähkömies sanoi mitanneensa myös vastuksen ja sanoi, että se toimii. Itsekin mittasin ja sain 55 ohmia sen resistanssiksi. Onko tämä liian iso lukema?

Olen siinä käsityksessä, että sähkömies vaihtaa myös vastuksen mikäli se on rikki. Putkimieskaverini ainakin heitti hanskat tiskiin, kun kävi läpi, ettei ongelma ole missään putkissa tms. ja käski kutsua sähkömiehen.

Täytyy antaa sähkömiehen nyt tehdä temppunsa. Kiinnostaa vaan tämä mittailuhomma ja haluaisin vähän edes tajuta, mitä mittarin kuuluisi näyttää missäkin kohtaa ja mitä mistäkin voi päätellä. Ihmettelen sitä nyt suuresti, miten termostaatti voi olla rikki, jos sen läpi kulkee jännite. Siis rikki siten, ettei varaaja lämmitä lainkaan.

Kysäisin vielä varmistuksen varaaja reklamaatioiden ammattilaiselta ja vastaus oli joko vastus tai termari. Vastuskin voi antaa resistanssia vaikkei toimikaan, muuten kuvailemallasi oireilla vikakohdat ovat yllä lueteltu 99 kertaa sadasta.

Helpoimmalla/halvimmalla (?) pääsisit ottamalla yhteyttä Niben huoltoon, siellä neuvotaan myös takuuajan ylittäneidenkin laitteiden korjaaminen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös