Onko viime kesäkuussa vanhenneista maitohappobakteereista jo henki pois, vai voisiko noista olla vielä jotain hyötyä?
Älä kuuntele junioria äläkä heitä pois, ihan hyvin nuo toimivat vielä. Minulla on toista vuotta vanhoja maitohappobakteerikapseleita kaapissa, ei mitään eroa uunituoreisiin. Eivät noista ainesosat mihinkään kaikkoa vaikka käyttöpäivä menisi jo umpeen. Koskee monia muitakin troppeja ja lääkkeitä.
Apteekit eivät toki suosittele käyttämään vanhentuneita lääkkeitä, koska apteekit saavat rahaa uusien myymisestä. Toki elintärkeiden lääkkeiden syömisessä ei kannata mitään riskiä ottaa, eli jos elämäsi riippuisi pilleristä X, niin se olisi eri asia, mutta minun melko laajojen kokemuksieni mukaan sen päivämäärän kanssa ei ole niin hengenhätää käsikauppatavaran suhteen, vaikka se vähän ylittyisikin. Jos tuntuu, että teho on heikentynyt, niin sitten voi ottaa kaksikin maitohappobakteerikapselia yhden sijasta.
Sama pätee suurimpaan osaan peruselintarvikkeita. Ei toki kannata jauhelihaa syödä jos se on viime kesäkuulta, mutta muutaman päivän ylitys käyttöpäivissä harvoin tuntuu missään, ellei kyseessä ole tuoretuote. Minulla on ollut jääkaapissa kananmuniakin, joiden päivämäärä on mennyt umpeen kuukausia sitten, ja syömäkelpoisia ovat olleet aivan täysin. Toki olen tarkistanut käyttökunnon rikkomalla ne erilliseen kuppiin. Kananmunastahan näkee ja erityisesti haistaa heti jos se on pilalla, mutta eivät nuo jääkaapissa niin vain miksikään mene.