Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 982 244
  • 47 171

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mistä johtuu että hiukset alkavat kihartua iän mittaan?
Alkavatko ne? En ole huomannut. Monilla ne tippuvat päästä kokonaan. Parilla lapsistani puolestaan hiukset kihartuivat runsaastikin ihan pienenä, mutta ei enää.


Hei, ans kun arvaan. Tuli mieleen että lapsena hiukset ovat ohuemmat, ja samoin hiusvärkki näyttäisi ohenevan vanhemmiten. Jospa tämä liittyy asiaan; paksumpi hius ei väänny mutkalle niin helposti kuin ohkainen. Voin olla toki hakoteilläkin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Eikö löydy tietoa? Kuukkeli petti, mutta että jatkis?

Ei täysin. Hiusten kiharuus johtuu hiuksen muodosta. Kiharat hiukset ovat soikeita poikkileikkaukseltaan ja suorat hiukset pyöreitä.
Sitä en tiedä miksi tämä muuttuu iän myötä. Vaihtuuhan joskus varhais lapsuuden kiharainen pehko suoriksi hiuksiksi, niin miksei toisinkin päin? Ilmeisesti hiustuppi muuntuu iän myötä ja aiheuttaa käyttäjälleen myös harmaita hiuksia.
 
Olen ostamassa yksitehosilmälaseja. Miten tänä päivänä laatu vaihtelee eri liikkeiden välillä? Vai onko laadulla enemmän väliä juuri kaksi- ja moniteholaseissa? Specsaversiltä saisi kahdet yhden hinnalla. Oli kivan näköisiä kehyksiäkin. Tartunko?
 

PuTi

Jäsen
Onko kellään tietoa siitä löytyykö suomesta mitään koulutuspaikkoja ihmisen seksuaalisuuden opiskeluun? Jos ei löydy linjaa suoraan tälle, niin millä aloilla seksuaalisuuteen voisi perehtyä myöhemmin? Sosiaali- ja terveysala?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kellään tietoa siitä löytyykö suomesta mitään koulutuspaikkoja ihmisen seksuaalisuuden opiskeluun? Jos ei löydy linjaa suoraan tälle, niin millä aloilla seksuaalisuuteen voisi perehtyä myöhemmin? Sosiaali- ja terveysala?

En tiedä voiko tuota alaa opiskella suoraan, mutta jos fikassa on ennestään joku soveltuva sosiaali- ja/tai terveydenhuoltoalan tutkinto, niin esimerkiksi tällaisia järjestetään: Vetovoimainen ja kansainvälinen korkeakoulu Jyväskylässä - Jyväskylän ammattikorkeakoulu
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Olen ostamassa yksitehosilmälaseja. Miten tänä päivänä laatu vaihtelee eri liikkeiden välillä? Vai onko laadulla enemmän väliä juuri kaksi- ja moniteholaseissa? Specsaversiltä saisi kahdet yhden hinnalla. Oli kivan näköisiä kehyksiäkin. Tartunko?
Juttelin hiljattain erään optikon kanssa näistä halpalinsseistä ja totetesin että sama juttu pätee joka alalla: Laatu maksaa. Specsavers myy kiinalaista halpatuotantoa ja laatu on sen mukaista. Ranskalaiset ja kotimaiset ovat kuulemma laadullisesti (ja tarkkuudeltaan) aivan eri planeetalta.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Juttelin hiljattain erään optikon kanssa näistä halpalinsseistä ja totetesin että sama juttu pätee joka alalla: Laatu maksaa. Specsavers myy kiinalaista halpatuotantoa ja laatu on sen mukaista. Ranskalaiset ja kotimaiset ovat kuulemma laadullisesti (ja tarkkuudeltaan) aivan eri planeetalta.

Tottakai laatu maksaa. Ainahan se on ollut niin. Mersun ja Trabantin välillä on eroa, vaikka niillä molemmilla on (periaatteessa) päässyt paikasta A paikkaan B. Ja Tolo Rossollakin on Formulassa maaliin päästy.

Eri asia on se, mitä haluat tai pystyt siitä laadusta maksamaan. Veikkaan, että Specsaversin lasit kuitenkin hakkaavat laadussa Tiimarin lasit, joita varsin monet käyttävät. Tiimarilaseja kun ostaa neljät vuodessa, on hinta haukuttu verrattuna Specksiin.

Vielä kun muistat, mikä on ollut tutun optikkosi pointti hommassa, niin aletaan olla totuuden lähteillä. Money talks and ...
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Vielä kun muistat, mikä on ollut tutun optikkosi pointti hommassa, niin aletaan olla totuuden lähteillä. Money talks and ...
Optikon pointti oli että laatu maksaa? Juteltiin nimittäin siitä että nykypäivänä ihmiset ovat ylpeitä siitä että on ostanut halvinta mahdollista paskaa. "Maksoin vain 29,90€ Chungchang DVD-soittimesta, kun tuossa toisessa kaupassa haluttiin 59,90€ jostain Sony-merkkisestä".

20 vuotta sitten ylpeiltiin sillä että oltiin ostettu laadukasta tavaraa.
Veikkaan, että Specsaversin lasit kuitenkin hakkaavat laadussa Tiimarin lasit, joita varsin monet käyttävät.
Sitä en epäile hetkeäkään, mutta nythän ei todellakaan ollut kyse Tiimarin muovilaseista, vaan ihan optikolta ostetuista laseista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sen verran maailmaa nähnyt, että veikkaan jotta optikon pointti oli että osta meiltä eikä naapurin liikkeestä.

Juuri näin... Kyllähän optikko tietenkin sanoo ettei kannata ostaa halpista koska se kaikki on omasta myynnistä pois. Minä ostin joskus reilut 5 vuotta sitten ensimmäiset lasini Favopticilta, kun siihen asti olin käyttänyt paikallisen optikkoliikkeen merkkilaseja, ja yritin ottaa mahdollisimman paljon selvää etukäteen että onko noissa isoja laatueroja. Törmäsin ainakin sellaiseen ruotsalaiseen tutkimukseen jossa oli testattu kaikkien pohjoismaiden isojen ketjujen (myös halpisketjujen) lasit ja tulos oli että laadussa ei ole merkittäviä eroja. Ja olen nähnyt jotain muitakin riippumattomia tutkimuksia joissa oli vertailtu halpislaseja kalliimpiin ja niistäkään ei mitään sellaisia eroja löytynyt että asialla olisi oikeastaan merkitystä. Nyt on kolmannet Favopticin lasit menossa ja eipä noissa ole ollut mitään ongelmaa. Näkö ei ole huonontunut, kehykset on kestäneet hyvin (paremmin kuin ne viimeisimmät optikkoliikkeestä ostetut kehykset joita piti pari kertaa käyttää korjattavana) eikä noissa muutenkaan mitään laatuongelmia ole ollut.

Voi tietysti olla että tuossa Specsaversin ja näiden nettikauppojen välillä on jotain eroja laadussakin koska osa näiden nettikauppojen halpuudesta selittyy sillä että niissä jää monia väliportaita pois. Mutta ainakin tuota Favopticia minä kyllä voin ihan lämpimästi suositella.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mulla on sellainen kokemus Tikkurilan Specsaversista, että en sinne enää jalallani astu.

Pari kk vanhojen linssien pinnoite alkoi kuoriutua pois.Pari kertaa kävin näyttämässä. Minun piikkiini pistivät, vaikka eivät syytä keksineet. Lopulta kysyivät, olenko pessyt astianpesuaineella. Olinhan minä. Samalla tavalla kuin edelliset 20 v. lasejani. Näyttivät vielä jostain hoito-ohjeesta kohdan, jossa kiellettiin muulla kuin silmälasienpesuaineella puhdistus.

Kävinpä siis ostamassa muutaman kuukauden vanhojen lasien tilalle Nissenistä lasit. Kysyin ohimennen, saako pestä astianpesuaineella. Saa, sitähän meillä on suihkupulloissa itselläkin liuoksena!

Tästä suivaantuneena kirjoitin Specsaversin Suomen päämajaan valituksen. Parin kuukauden päästä siitä Tikkurilan kaupan pääpiru soitti minulle illalla pahoittelusoiton, ja käski tuoda lasit seuraavana päivänä. Ne nähtyään sanoi kyseessä olevan selvän valmistusvian!

Minulla on sitten nykyään kolmet lasit. Specsaversistä yhdet ja Nisseniltä kahdet yhden hinnalla.

Huono laatu ei vituta niinkään kuin liikkeessä kaksi kertaa osakseni saama vittuilu kesätipuilta, joiden ulkonäköä pääpiru minulta uteli. Kuulemma eivät enää olleet töissä. Toinen oli sen verran tiineenä, että tuskin silloin enää siellä olikaan.

Lisää kokemuksia. Äitini osti kaksitehot Porin Specsaversistä. Niissä on ollut jatkuvasti vikaa. Ensin oli hiottu pieleen, sitten sangat eivät millään sovi naamalle. Monta kertaa on joutunut ramppaamaan korjauttamassa.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Unohtui sitten näköjään kaiken muun hyvän lisäksi ruokakassi neljäksi tunniksi huoneenlämpöön, suurin osa tuotteista onneksi on sellaisia ettei hätää mutta tuo jauheliha huolestuttaa. Kertokaahan uskaltaako syödä 4h huoneenlämmössä ollutta suojakaasuun pakattua naudan jauhelihaa?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Unohtui sitten näköjään kaiken muun hyvän lisäksi ruokakassi neljäksi tunniksi huoneenlämpöön, suurin osa tuotteista onneksi on sellaisia ettei hätää mutta tuo jauheliha huolestuttaa. Kertokaahan uskaltaako syödä 4h huoneenlämmössä ollutta suojakaasuun pakattua naudan jauhelihaa?

Jos ei haise yhtään omituiselle eikä ole mennyt harmaaksi niin kyllä sen vielä kärsii syödä. Joskus on minullaki unohtunut lämpimään joksikin aikaa ja olen minä ne aina syönyt, eikä noista mitään vatsavaivoja ole tullut.

Mutta tietenkin omalla vastuulla sitten...
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ostamassa yksitehosilmälaseja. Miten tänä päivänä laatu vaihtelee eri liikkeiden välillä? Vai onko laadulla enemmän väliä juuri kaksi- ja moniteholaseissa? Specsaversiltä saisi kahdet yhden hinnalla. Oli kivan näköisiä kehyksiäkin. Tartunko?

Kehykset ovat ainakin itselläni yleensä se rillien hankkimisen halvin osa. Linssit, linssien hiominen, heijastuman esto yms. maksaa sen nelisen hunttia, itse kehykset pari sataa. Ja juuri tuon käsityön ison merkityksen vuoksi en mistään halpisliikkeistä tahdo ostaa. Enkä oikein ketjuistakaan perusta. Viimeisimmät rilliostokset olen tehnyt Forumin Arvolasta, ja sitä kyllä suosin jatkossakin.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kellään täällä tietoa tai kokemusta siitä, että kuinka kauan Suomen Pankilta on kestänyt maksaa vaihdetut markat tilille? Tajusin vaan, että tässähän on vierähtänyt reilut pari viikkoa jo aikaa tuosta toimittamisesta. Koitin hieman googlella katsoa, mutta kovasti tuli vaan erilaista lehtien artikkeleita hitteinä, joista nyt ei mitään tietoa löytynyt.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko kellään täällä tietoa tai kokemusta siitä, että kuinka kauan Suomen Pankilta on kestänyt maksaa vaihdetut markat tilille? Tajusin vaan, että tässähän on vierähtänyt reilut pari viikkoa jo aikaa tuosta toimittamisesta. Koitin hieman googlella katsoa, mutta kovasti tuli vaan erilaista lehtien artikkeleita hitteinä, joista nyt ei mitään tietoa löytynyt.

Palauttaessani 29.2. S-pankkiin markkoja ja pennejä, kertoivat kolikoiden laskujonon olevan n. 3 kuukauden mittaisen eli kesäkuun alussa olisi tilillä.
 

Masentaja

Jäsen
Itse ostin specsaversiltä aikoinaan lasit. Ne kesti useamman vuoden, kunnes yksinkertaisesti kova elämä tuhosi linssit. Nykyiset on nisseniltä ja on kyllä kehykset aika kuraa vaikka halvimmat mahdolliset ei ollut. Ja ei ne specsaversinkään linssit halpoja ole, kun tulee kova ja heijastamaton pinta jotka on pakko ottaa. Itse sain noihin specsaversin linsseihin ekat naarmut vajaassa parissa viikossa. Mutta muuten ne meni kyllä hyvin, kehykset oli "iskemättömät" vielä pitkänkin käytön jälkeen. Nää nissenin pokat ei meinaa päähän muotoutua, vaikka useamman kerran oon säädättänyt. Kerran akka totes ettei hän voi muokata kun on kädet niin huonona. Onko se vittu mun vika, miettis ammattiansa jos ei voi basic settiä tehä. Mutta seuraavalla kerralla varmaan suksin sitten instrulle... Tosin meinaan käydä aurinkolaseihin ostaa linssit specsiltä, niissä ei hienouksia tarvitse olla. Sillon ostin kahdet lasit, toiset arskat vahvuuksilla ja niihin samoihin kehyksiin meinasin vaihdattaa vaan linssit.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan se ny vittu. Palkkatyötä pitäis keksiä. Ny heti. Enkä kaupan kassalle meinaa mennä. Aivan kauhia yhtälö.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Onhan se ny vittu. Palkkatyötä pitäis keksiä. Ny heti. Enkä kaupan kassalle meinaa mennä. Aivan kauhia yhtälö.
Postia kantamaan. Sinne pääsee jos osaa lukea, ja siitäkin ollaan välillä valmiita tinkimään.
 

Rocco

Jäsen
Kun lehdissä puhutaan epäterveelisistä pikaruoka-asioista, miksi aina kuvassa on McDonald´sin tuotteita? Miksi ei rasvaisemman Hesburgerin?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun lehdissä puhutaan epäterveelisistä pikaruoka-asioista, miksi aina kuvassa on McDonald´sin tuotteita? Miksi ei rasvaisemman Hesburgerin?
Tuota minäkin olen hieman ihmetellyt.

Ja moni mäkkisafkaa moittiva syö kotona vielä huonompaa tai ainakin yksipuolisempaa ruokaa, näitä joitakin kaupan eineksiä siis. Sekin vähän kummastuttaa.

Muutama viikko sitten luin jostakin, että Suomessa Hesburger olisi suositumpi kuin McDonalds, joka tuli ainakin mulle suurena yllätyksenä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Muutama viikko sitten luin jostakin, että Suomessa Hesburger olisi suositumpi kuin McDonalds, joka tuli ainakin mulle suurena yllätyksenä.
Taitaa johtua siitä, että pääkaupunkiseutua lukuunottamatta Mäkkejä on melko vähän Suomessa. Turussakin vain 2 (+ Raisiossa 1). Hesejä taitaa olla jokaisella ABC-asemalla ja muutenkin pienemmissä kaupungissa suurten asutuskeskusten ulkopuolella.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuota minäkin olen hieman ihmetellyt.

Ja moni mäkkisafkaa moittiva syö kotona vielä huonompaa tai ainakin yksipuolisempaa ruokaa, näitä joitakin kaupan eineksiä siis. Sekin vähän kummastuttaa.

Muutama viikko sitten luin jostakin, että Suomessa Hesburger olisi suositumpi kuin McDonalds, joka tuli ainakin mulle suurena yllätyksenä.

Turun "lähistöllä" on 4kpl McDonaldseja, kaksi Turussa, yksi Raisiossa ja yksi Salossa. Hesburgereita sen sijaan on pelkästään Turussa 20kpl.

Helsingin seudulla 25 Mäkkäriä ja Pelkästään Helsingissä 26 Heseä.

Selittää varmasti aika paljon tuota suosiota.

Edit: Hidas taas.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Turun "lähistöllä" on 4kpl McDonaldseja, kaksi Turussa, yksi Raisiossa ja yksi Salossa. Hesburgereita sen sijaan on pelkästään Turussa 20kpl.

Helsingin seudulla 25 Mäkkäriä ja Pelkästään Helsingissä 26 Heseä.
No joo, totta. Mutta kun miettii, että McDonaldsista saa sentään hieman parempaa ruokaa ja vielä hieman edullisemmin kuin Hesestä, niin kyllä hieman kummastuttaa. Ja ovathan Mäkkärit vähän tilavampia ja tyylikkäämpiäkin paikkoja kuin Heset.

Edit. Niin siis Heset ovat suositumpia, koska niitä on enemmän, eikä pienillä paikkakunnilla ole välttämättä ollenkaan Mäkkäriä. Mutta jos McDonalds ja Hesburger olisivat vierekkäin, niin mua hieman kummastuttaa Hesen valitsevat ihmiset.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös