Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 107 601
  • 47 279

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Kuinkas tämä Valioliigaa koskeva päätös koskee maksu-tv:n kuluttajaa esim. Suomessa? Onko mahdollista ostaa maksu-tv kanavat ja -kortti ulkomaiselta palveluntarjoajalta? Onko kokemuksia?
Itselläni kokemusta ei löydy, mutta kyllähän noita ulkomaisia maksutv-paketteja on tilattu netistä, tokihan se aiemmin on ollut hieman hankalaa kun on pitänyt välikäsien kautta hankkia. Kannattaa suunnata esim. Huoltovalikko-nimiselle satelliittitv-aiheiselle keskustelupalstalle. Taitaa tosin olla ainakin tällä hetkellä foorumisoftan päivitys menossa.

Tokihan tuossa melkoiset alkuinvestoinnit on (varsinkin jos ei ole vielä satelliittivastaanotto vehkeitä) kun pitää mahdollisesti isompaa lautasta sun muuta roipetta hommata.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Todella sekalainen ja ennen kaikkea epämääräinen kysymys, mutta yritetään nyt kun täältä yleensä alaan kuin alaan tietäjiä löytyy. Tänään olisi tarkoitus mennä nimittäin puolituntinen carting-sessio kaahailemaan, ja näin ensikertalaisena kiinnostaisi kuulla vinkkejä ja neuvoja menestykselliseen suorittamiseen. Panoksena on kuitenkin työkavereiden varaukseton kunnia.

Puoli tuntia on naurettavan pieni aika, joten omaksumisen on tapahduttava nopeasti. Millä avuin ruutulipulle ensimmäisenä muutenkin kuin jumittumalla lähtöruutuun? Taustoista sen verran, että ajokokemusta on henkilöautoilusta muutama vuosi ja viime kesällä tuntumaa on haettu myös törmäilyautoista.
 
Todella sekalainen ja ennen kaikkea epämääräinen kysymys, mutta yritetään nyt kun täältä yleensä alaan kuin alaan tietäjiä löytyy. Tänään olisi tarkoitus mennä nimittäin puolituntinen carting-sessio kaahailemaan, ja näin ensikertalaisena kiinnostaisi kuulla vinkkejä ja neuvoja menestykselliseen suorittamiseen. Panoksena on kuitenkin työkavereiden varaukseton kunnia.

Minua ei voi laskea tietäjäksi mutta sen verran on ajokokemusta, että osaan neuvoa varmaan jotenkin totaalisia aloittelijoita.

Suorat ajat täysiä. Se on sääntö, nössöilyä ei sallita. Toinen ja kaikista tärkein juttu eli karting-auto vetää todella helposti ympäri kääntäessäsi rattia. Eli vaikka vauhtia olisi vähän älä silti ala vetämään mitään "90 asteen" käännöksiä. Auto on yleensä tällöin välittömästi toisin perin.

Kolmas sääntö: pyri jarruttamaan jo suoran lopulla ja kiihdyttämään jo kurvissa mutta jarrutus sopivissa suhteissa ettei mene nössöilyksi! Näin ne ajaa formuloissa, en tiedä hyötyykö kartingissa tästä mutta itse teen aina näin :D

Ja viimeinen neuvo vielä. En tiedä millainen rata siellä on mutta, jos siellä on hirveästi kurveja ja vain vähän suoraa, ohittaminen on pirun vaikeaa. Tällöin ainoaksi mahdollisuudeksi jää jarruttamisen jättäminen mahdollisimman myöhään kurviin, jolloin kerkeät kiilaamaan toisen eteen. Ei ehkä mikään herrasmiesohitus mutta tässähän ajetaan perkele työkavereiden kunniasta!
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Todella sekalainen ...

Eipä tuohon edelliseen paljoa voi amatööri lisäillä, mutta koitetaan.

Jos rata ei ole tuttu, niin ota parista ekasta rundista kaikki irti: aja rauhassa ja katsele niitä ajolinjoja siinä, kun lämmittelet renkaita. Kylmillä renkailla et saa mitää aikaa aikaiseksi, vaan lähinnä spinnailet. Aina kun se lähtee sladiin, niin voit sanoa hyvästit hyvälle kierrosajalle silläkertaa. Kurvista kun tulet ulos, niin kaasu on jo pitänyt olla pohjassa kauan aikaa, eli kaikenmaailman nössöilyt pois. Ja kun alat lämmittelyn jälkeen ajamaan ekaa aikaa, niin siinävaiheessa ruutulipulla täytyy olla jo vauhtia niinpaljon, kuin siitä lähtee...

Ja vaikka periaatteessa on kiellettyä vasemman jalan jarrutus ja jarrut ei siitä hirveemmin tykkään( loppuvaiheessa ei hirveämmin enään pidä), niin se on siltikin paras. En tosin voi sanoa, että sopiiko kaikille radoille ( omat kokemukset on vain Käpylän ja Vantaan VM-centerin radoilta), mutta aikalailla niissä täytyy kokoajan mennä kaasu pohjassa. Hivenen auttaa muutamassa tiukemmassa kurvissa vasemman jalan jarrutus...
 
Viimeksi muokattu:

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Puoli tuntia on naurettavan pieni aika, ....

Ja senverran lisään vielä, että puolituntinen radalla on PITKÄ aika! Veikkaan, että ensimmäisen 10 minuuttisen aikana teet sen ajan, jos olet sen tehdäksesi. Lopunaikaa vaan ajelet ja koitat puristaa rattia... Ei sitä jaksa...
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Minua ei voi laskea tietäjäksi mutta sen verran on ajokokemusta, että osaan neuvoa varmaan jotenkin totaalisia aloittelijoita...
Eipä tuohon edelliseen paljoa voi amatööri lisäillä, mutta koitetaan...
Kiitos kummallekin! Vakuuttavan oloista tarinaa, joten yritetään repiä teorista sitten kaikki irti radalla.

Ja vaikka periaatteessa on kiellettyä vasemman jalan jarrutus ja jarrut ei siitä hirveemmin tykkään( loppuvaiheessa ei hirveämmin enään pidä), niin se on siltikin paras.
Tämä vähän ihmetytti, että mikä ihmeen vasemman jalan jarrutus? Onko sillä sitten eroa jarruttaako oikella vai vasemmalla jalalla? Kytkintä noissa vehkeissä ei taida olla ja luontevaahan se on oikealla jarruttaa muutenkin. Vai mitä tässä en ymmärrä, kun en carting-autojen tekniikasta ole perillä lainkaan?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
..että mikä ihmeen vasemman jalan jarrutus?

Pidät sen kaasun vaan kokoajan pohjassa ja jos/ kun tarvetta ilmenee, niin vasemmalla sitten kohtuullistat vauhtia suhteessa tilanteeseen... Pitää vähän niitä kierroksia paremmin ylhäällä ja kurvista / tilanteesta pääset paremmin / nopeammin ulos/ pois..

Edit: Ne "yleisöajeluun " tarkoitetut on oikeasti ihan mopoja ja kun nostat jalkasi pois kaasulta, niin niitä kierroksia ei saa sinne ylös ihan heti. Turhauttaa vaan, kun joutuu taas venailemaan, että saa sen paskan vauhtiin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä vähän ihmetytti, että mikä ihmeen vasemman jalan jarrutus? Onko sillä sitten eroa jarruttaako oikella vai vasemmalla jalalla?
Kokeilepa jarruttaa oikealla jalalla, kun istahdat siihen penkkiin. Huomaat kyllä eron.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Tämä vähän ihmetytti, että mikä ihmeen vasemman jalan jarrutus?
Tarkoittaa sitä että painaa kaasua ja jarrua samaan aikaan. Huono termi kartingiin koska jarrua ei voi painaa kuin vasemmalla jalalla.

Ja olen kyllä aika varma että puolen tunnin ajamisen jälkeen et ole enää sitä mieltä että olipa naurettavan lyhyt aika.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Jos et tarvitse kuin yhden-kaksi, eikä kukaan osaa neuvoa ns. perinteistä ostopaikkaa, niin kysäisehän Oluttupa Viidestä Pennistä tai Rymy-Eetusta.

Täytyypä kysäistä, kiitoksia neuvosta!
Toisaalta tästähän saa hyvän tekosyyn lähteä ensi vuonna Oktoberfesteilla käymään...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tänään olisi tarkoitus mennä nimittäin puolituntinen carting-sessio kaahailemaan, ja näin ensikertalaisena kiinnostaisi kuulla vinkkejä ja neuvoja menestykselliseen suorittamiseen. Panoksena on kuitenkin työkavereiden varaukseton kunnia.

Neuvoja jo tulikin polkimien käytöstä, eli kaasu auki ja jarrulla sidot tarvittaessa. Toki yleensä radan henkilökunta ei tästä tyylistä oikein pidä, mutta ei se niin väliä.

Toinen on se, että kallistat itseäsi mutkassa ulkoreunan puolelle. Kyllä, ulkoreunan puolelle. Tämä siistä syystä, että kartingautoissa on jäykkä taka-akseli, jolloin matka hidastuu mutkissa, jos molemmat vetävät pyörät ovat maassa/lattiassa kiinni.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulta on kadonnut Sampopankin tililtäni yli 1000 euroa. Ne ovat kaikki vielä varauksina tililläni, 60€ torstailta, 490€ perjantailta ja 480€ lauantailta. Minulla ei ole hajuakaan, että kuka on onnistunut käyttämään rahaa pankkitililtäni.
Sampopankki on tänään hyvittänyt tililleni 1030€ eli rahat on saatu takaisin. Toivottavasti varaskin saataisiin kiinni.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Sanokaahan palstan astianpesukonegurut, että minkälainen kone kannattaisi hankkia. Haussa on 300-450 €:n kone (60 cm). Mitä konetta ostaessa pitäisi ottaa huomioon? Oulusta kun oon, niin tässä olisi pari paikka, mistä olisi suht helposti hankittavissa:

Astianpesukoneet - Veikon Kone
Kodin ykkönen

Olisi hienoa, jos joku osaisi tuolta jotain sopivaa konetta suositella/kertoa omia kokemuksiaan. Mulla ei ap-koneista ole oikein mitään kokemusta, niin vähän paha lähtä nollatiedoilla suht kallista konetta ostelemaan. Kodin ykköseen olisi lahjakorttia, eli periaatteessa se on etusijalla. Selvästi paremman diilin löytyessä ei muualta ostokaan ole pois suljettua.
 

Timppa73

Jäsen
Sanokaahan palstan astianpesukonegurut, että minkälainen kone kannattaisi hankkia. Haussa on 300-450 €:n kone (60 cm). Mitä konetta ostaessa pitäisi ottaa huomioon? Oulusta kun oon, niin tässä olisi pari paikka, mistä olisi suht helposti hankittavissa:

Astianpesukoneet - Veikon Kone
Kodin ykkönen

Olisi hienoa, jos joku osaisi tuolta jotain sopivaa konetta suositella/kertoa omia kokemuksiaan. Mulla ei ap-koneista ole oikein mitään kokemusta, niin vähän paha lähtä nollatiedoilla suht kallista konetta ostelemaan. Kodin ykköseen olisi lahjakorttia, eli periaatteessa se on etusijalla. Selvästi paremman diilin löytyessä ei muualta ostokaan ole pois suljettua.
Muutamia huomioitavia asioita:
- Minkä kokoiseen perheeseen vai itsellesi yksistään.
- Huomioi ala- ja yläkorin täyttömahdollisuudet ja vajaatäytön pesu (½-pesu).
- Mukana olevan otto- ja poistoletkun pituus, mittaa sijoituspaikasta paljonko tarvit = jatkopalat ja kiinnittimet samalla reissulla. Asentajalta ostettaessa tulee kerrointa letkunpätkän hintaan kivasti ja itseasennettuna (en suosittele) taas ajelee paikasta toiseen etsiessä sopivia letkuja ja liittimiä.
- Energian ja veden kulutus normaalipesulla, et kuitenkaan sitä ekopesua käytä kun et/ette huuhtele astioita puhtaaksi ennen koneeseen laita.
- Takuun pituus, asennus ja kotiinkuljetus.
- Valmistaja, valmistusmaa ja -materiaali. Muovi kun ei oikein kuumasta vedestä toistuvasti pidä ja ei ne puolan tai italian ruuvaajat kovin huonoja merkkilaitteita saa kasattua tänäpäivänä.

Muista ennen asennusta paikoilleen ostaa paikallisesta halpisrautakaupasta ja laittaa vuotoallas alle (n20eur hintaa): huomaa nopeammin ongelman, jos vettä joskus valuu rikkoontumisen yms takia (vakuutusyhtiökin tykkää ja maksaa korvauksia mahdollisessa vesivahinkotilanteessa).

Mitä tarkoittaa nugetti (ja ei, en seiso maccarin jonossa)?
Wiki on ystäväsi: http://fi.wiktionary.org/wiki/nugget
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sähköstä ymmärtäviä

Onko jatkislaisissa sähköstä ymmärtäviä...?

Minulla on sekä iPhone että iPad. Molemmissa on ostettaessa tullut oma laturinsa mukana, ja nuo laturit (tai oikeasti ne kai ovat jonkin sortin muuntajia) ovat fyysisesti kutakuinkin identtisiä. Se mikä niissä on erona, on tarrassa oleva numero. Puhelimen laturi kertoo, että sen ulostulo on 5 volttia / 1 ampeeri, padin laturissa vastaava ulostulo on 5,1 volttia / 2,1 ampeeria.

Nyt minulla lojuu nuo molemmat laturit näkyvillä ja käytän niitä aina sen mukaan, kumpaa laitetta lataan. Voinko kuitenkin käyttää huoletta tuota padin laturia myös puhelimeen ja hävittää näkyvistäni tuon puhelimen laturin? Siksi haluaisin käyttää tuota padin, kun se ymmärrettävästi lataa nopeammin. Mutta voiko se rikkoa puhelimesta jotain?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voinko kuitenkin käyttää huoletta tuota padin laturia myös puhelimeen ja hävittää näkyvistäni tuon puhelimen laturin?
Toki voit. Voit toki mitata yleismittarilla, minkälaisia lukemia ko. muuntajat todellisuudessa antavat, mutta en usko 0,1 V suuremman jännitteen rikkovan laitetta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Toki voit. Voit toki mitata yleismittarilla, minkälaisia lukemia ko. muuntajat todellisuudessa antavat, mutta en usko 0,1 V suuremman jännitteen rikkovan laitetta.

Mitään kun sähköstä ymmärrä, niin mites nuo ampeerit sitten? Ne on kuitenkin tuplat..
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kännykästä (perus nokialainen) hävisi ladattu soittoääni ja taustakuva. Muistikortilla ei ole enää mitään. Apua ja hätä, miten saan kaiken takaisin?

Edit. Liikutin muistikorttia, ongelma ratkesi, paniikki peruttu.
 
Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitään kun sähköstä ymmärrä, niin mites nuo ampeerit sitten? Ne on kuitenkin tuplat..
Käsittääkseni ne vaikuttavat vain tehonkestoon (P = U * I). Eli muuntaja antaa maksimissaan ko. ampeerimäärän ulos. Toisin sanoen puhelimen laturi ei todennäköisesti riittäisi padille. Jos olen väärässä, niin korjatkaa ihmeessä.

EDIT: Ihan saletti en asiasta ole, mutta minulla on sellainen käsitys, että nuo AC/DC-muuntajat antavat ulos vain sen verran sähkövirtaa, mitä laite tarvitsee, jännitteen pysyessä kuitenkin samana (suunnilleen). Liian suuri jännite saattaa hyvinkin rikkoa laitteen.

EDIT2: Yksi asia, mikä vielä on syytä varmistaa, on se, että muuntajilla on sama napaisuus (polariteetti). Erittäin todennäköisesti on, varsinkin kun on kyse saman valmistajan laitteista.
 
Viimeksi muokattu:

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Osaisiko joku sanoa jotain sellaisesta "nettisysteemistä" kuin WAYN (Where are you now?). Googlasin sen verran, että tuollainen on tosiaan olemassa, mutta uskaltaako tuon nyt avata? Siis sähköpostiini on tullut tuon WAYN kautta viesti "Heikiltä" (sukunimikin on oikein). Nähdäkseni viestin olisi minun kuitenkin annettava tietojani tuonne ja annettava ilmeisesti lupa lähettää jotakin mainosmatskua tai vastaavaa. En oikein ymmärrä miten mikäkin netissä toimii, joten kysyn täältä viisaammilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös