Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 973 739
  • 47 167

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tulipas mieleen

Tietääkö kukaan mistä Suomessa vois löytää sellaisen kulttiflipperin nimeltä Addams Family? Sitä on tarkottu tosi paljon menneinä aikoina ja muistot palais.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tulipa tuossa vastikään napattua kolmas tarkastusmaksu paikallisjunassa tämän vuoden puolella. Työkaveri tuossa lausumahan, että näissäkin on muka joku kertymätilastointi, josta voi parhaassa tapauksessa saada jatketun petoksen syytteen. Lieneekö tässä totuusperää, kun aika kaukaa haetulta moinen minusta kuulostaa?
Kuten Myyrä totesi niin "ajatuksen asteelle" taisi jäädä. Muutoin kuuluisi kai Ihmettelyketjuun mutteikö olisiko halvempaa vain ostaa se lippu?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Muutoin kuuluisi kai Ihmettelyketjuun mutteikö olisiko halvempaa vain ostaa se lippu?
Mielenkiinnosta laskin, että ainakin metrolla liikkuessa lippu kannattaa ostaa. Kuukausilippu on 20€ ja tarkastusmaksu 80€, joten pummilla olisi päästävä yli 4 kk, jotta se kannattaisi. Lippujen tarkastajia näkee kuitenkin n. kahden viikon välein, joten neljän kuukauden pummaus on vaikeaa.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Mielenkiinnosta laskin, että ainakin metrolla liikkuessa lippu kannattaa ostaa. Kuukausilippu on 20€ ja tarkastusmaksu 80€, joten pummilla olisi päästävä yli 4 kk, jotta se kannattaisi.
Tuo toki on esim. opiskelijan hinta, ilman alennuksia maksetaan tuplat. Siltikin tarkastajia tulee käytännössä vastaan sen kerran per 2kk vaikka välttelisikin suurimpia sakkorysiä, eli käytännössä saman verran maksaa lippu kuin pummaaminenkin - mikä toki ei liene sattumaa. Joten maksakaa siis pummit suosiolla, rahaa menee saman verran, ei tarvitse jännittää ja olette sitten muutenkin parempia ihmisiä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiinnosta laskin, että ainakin metrolla liikkuessa lippu kannattaa ostaa. Kuukausilippu on 20€ ja tarkastusmaksu 80€, joten pummilla olisi päästävä yli 4 kk, jotta se kannattaisi. Lippujen tarkastajia näkee kuitenkin n. kahden viikon välein, joten neljän kuukauden pummaus on vaikeaa.

Ja voisin kuvitella, että matkanteosta tulee huomattavasti mukavampaa kun ei tarvitse aamuin ja illoin vatsa solmussa jännittää jatkuvasti mahdollisia tarkastajia.

Toki joku ei välttämättä jännitä, mutta minä ahdistuisin jos jatkuvasti pitäisi pälyillä ympärilleni ja huolehtia nalkkiinjäämisestä.

Kerran jäin tarkastajille kiinni, muistan sen kesän 2003. Ei ollut matkakortilla arvoa tai aikaa, ei yhtään pikkurahaa taskuissa ja automaatille en olisi enää ehtinyt seteleitä nostamaan eli ajattelinpa että mennään nyt ilman lippua.

Yhtään en jaksanut pällistellä ja kytätä, ja olipa yllätys että parin asemavälin kuluttua tuli tarkastajat huutelemaan matkalippuja. En muistanut koska olisi edellisen kerran tarkastajat osuneet, joten kyllä vitutti sillä hetkellä. Viisikymppiä maksoin lyhyestä junapyrähdyksestä stadiin, ja sen jälkeen olen jaksanut nähdä sen vaivan että pidän huolen että matkakortilla on arvoa tai sitten on käteistä mukana ettei tarvitse pummilla matkustella.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Toki joku ei välttämättä jännitä, mutta minä ahdistuisin jos jatkuvasti pitäisi pälyillä ympärilleni ja huolehtia nalkkiinjäämisestä.
Pummaus ei sovi minunkaan luonteelleni. Kerran menin pummilla, koska matkakortistani loppui aika ja matkustin myöhään arki-iltana. Ajattelin, etteivät tarkastajat ole liikkeellä. Eivät he onneksi olleetkaan, mutta koko matkan ajan pääni kääntyi kuin pöllöllä ja lähtöherkkyyteni penkiltä oli satasen juoksijoiden luokkaa ennen laukausta. Ei olisi ollut edes rahaa maksaa tarkastusmaksua, joten se toi oman paineensa tilanteeseen. Heti kun pääsin ulos metrosta menin lähimmälle Ärrälle ostamaan lippuun aikaa. Elämä on tarpeeksi jännää muutenkin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Poliisin avustajana ollut kameratolppa otti kuvan kaveristani ja lappu tuli minulle kotiin, jossa pyydetään ilmoittamaan kuskin tiedot. Siinä luki sallittu nopeus: 50, todettu nopeus: 60.

Kysymys kuuluukin: onko tästä todetusta nopeudesta jo valmiiksi vähennetty se 3km/h varmuusvähennys, jolloin köyhtyisi 85 euron verran. Vai vähennetäänkö vasta tuosta se 3 km/h, jolloin ssäästytään sakolta?
 

Vee_-

Jäsen
Laitoin jokin aika sitten (tänään) netissä määräaikaisen (6kk) tilauksen PlusTV:lle Canal+ Total -paketista, tilausvahvistus yms. tuli sähköpostiin. Huomasin kuitenkin, että tuli hätiköityä tilauksen kanssa. Onko minulla jokin kuluttajanoikeus perua tilaus, kun kerran korttia ei ole toimitettu, enkä ainuttakaan laskua ole vielä saanut? Sopimusehdoissa toki lukee, ettei määräaikaista sopimusta voida purkaa, mutta onko näissä jokin peruutusaika?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
- Pystyykö kytky-puhelimen vaihtamaan toiseen, samalta palveluntarjoajalta, vaikka sopimuskausi on vasta puolivälissä ja laitemaksua vielä se puolet suorittamatta?
Riippuu operaattorista, mutta ainakin Saunalahdella muistaakseni onnistui. Ensin lunasti nykyisen luurin itselleen, sitten valitsi uuden ja aloitti samalla uuden sopimuskauden.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo toki on esim. opiskelijan hinta, ilman alennuksia maksetaan tuplat. Siltikin tarkastajia tulee käytännössä vastaan sen kerran per 2kk vaikka välttelisikin suurimpia sakkorysiä, eli käytännössä saman verran maksaa lippu kuin pummaaminenkin - mikä toki ei liene sattumaa.
Ja oikeastaan lisäksi pitää muistaa myös se, että tarkastajien tullessakin noin 95% tapauksista kerkeää itse astua ulos metrosta siinä asemalla. Tuon prosenttiluvun heitin ihan hatusta, mutta jotenkin noinhan se menee..

Itselläni on aina aikaa ladattuna korttiin. Vähän päälle 40 euroa maksaa kuukaudessa (opiskelijat puoleen hintaan) ja sillä rahalla saa käyttää rajattomasti metroa, ratikkaa, busseja, junia ja vielä Suomenlinnan lauttaakin. Helsingin joukkoliikenne on kyllä halpaa ja toimivaa, toisin kuin esimerkiksi jossakin saatanan haisevassa Oulussa, josta tänään tulin.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, PS Kemi Kings
Poliisin avustajana ollut kameratolppa otti kuvan kaveristani ja lappu tuli minulle kotiin, jossa pyydetään ilmoittamaan kuskin tiedot. Siinä luki sallittu nopeus: 50, todettu nopeus: 60.

Kysymys kuuluukin: onko tästä todetusta nopeudesta jo valmiiksi vähennetty se 3km/h varmuusvähennys, jolloin köyhtyisi 85 euron verran. Vai vähennetäänkö vasta tuosta se 3 km/h, jolloin ssäästytään sakolta?

On vähennetty. Muuten olisit saanut huomautuksen. Eli kaveri on ajanu siihen 63km/h.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tietääkö kukaan mistä Suomessa vois löytää sellaisen kulttiflipperin nimeltä Addams Family? Sitä on tarkottu tosi paljon menneinä aikoina ja muistot palais.

Sama kysely, mutta hakusessa Tommy, Corvette, The Simpsons, Roadshow, Attack From Mars ja Who Dunnit. Nuo ovat omasta mielestä parhaat kuulahakkauspelit...
 

lexicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, THFC
olisinko saanut kumottua tarkastusmaksun jos olisin jäänyt kiinni tietämättäni pummilla ajelusta? Matkakortissani oli kuitenkin aikaa (vuosikymmenen loppuun asti kun on työsuhdelippu).

Kyllä olisit. Ilmeisesti sen kertalipun hinta pitää maksaa tarkastajalle tai sitten siellä palvelupisteessä, mutta sakko kyllä kumotaan jos kautta löytyy kortista - myös vaikka kortti on hukkunut, henkkareilla palvelupisteessä pystytään kyllä selvittämään kauden voimassaoloajat jne.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Tietäisikö joku vastauksen tällaiseen matkakorttikysymykseen: Jonkin aikaa sitten matkustelin vajaan viikon tietämättäni pummilla (junalla ja metrolla)ennen kuin huomasin ettei matkakorttini ollutkaan lompakossa. Joku oli palauttanut matkakorttini Tapiolan yhteispalvelupisteeseen josta sen kävin hakemassa, mutta olisinko saanut kumottua tarkastusmaksun jos olisin jäänyt kiinni tietämättäni pummilla ajelusta? Matkakortissani oli kuitenkin aikaa (vuosikymmenen loppuun asti kun on työsuhdelippu).

Olisit. Voimassa olevan matkakortin voi käydä myöhemmin näyttämässä toimistolla, jolloin tarkastusmaksu kumoutuu. Näitä tapauksia olen seurannut muutaman kerran vierestä junassa.

Edit: masa myöhäinen
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Alkuun kiitokset kaikille tätä matkakorttiasiaa kommentoineille!

Jos tarkastajan näkee kerran kahdessa kuukaudessa niin seutumatkustus (n.90€/kk) tulisi ainakin selkeästi halvemmaksi maksamatta lippua. Yllättävän harvoin näkyy tarkastajia ainakin m-junassa. Tosin aina välillä on kausia, jolloin noita tulee vastaan melkein päivittäin.
Näinhän se menee, seutumatkailija kun olen. Kiinnijäämisen riski on kuukausilipun hintaan nähden kuitenkin aika pieni, joskin kuluva vuosi on ollut osaltani aika epäonnekas. Pitkällä aikavälillä asiaa tutkittuani tarkastajia liikkuu aika vähän paikallisjunissa, ainakin pääradalla. Kulkemani matka on vielä sen luonteinen, että pääsen vailla pysähdyksiä paikasta A paikkaan B muutamassa minuutissa, joten tarkastajat eivät ainakaan pääse kesken matkan hyppäämään kyytiin.

Tietäisikö joku vastauksen tällaiseen matkakorttikysymykseen: Jonkin aikaa sitten matkustelin vajaan viikon tietämättäni pummilla (junalla ja metrolla)ennen kuin huomasin ettei matkakorttini ollutkaan lompakossa. Joku oli palauttanut matkakorttini Tapiolan yhteispalvelupisteeseen josta sen kävin hakemassa, mutta olisinko saanut kumottua tarkastusmaksun jos olisin jäänyt kiinni tietämättäni pummilla ajelusta? Matkakortissani oli kuitenkin aikaa (vuosikymmenen loppuun asti kun on työsuhdelippu).
Aika klassinen tapaus. Asiallinen reklamointi HSL:n toimistolle, jossa he tarkastavat lippusi voimassaolon. Todennäköisesti sakkoa ei tarvitse näin maksaa, jos valitus tehdään 14 päivän sisällä pikavoiton saannista. Näin olen ainakin kuullut.

Tarkastajaille on (yleensä) turha mussuttaa yhtään mitään, sillä he ovat pyöveleitä eivätkä tuomareita. Ja niinhän sen pitääkin mennä, toimisto hoitaa selitykset. Joskin kokemuksesta voin sanoa, että joskus vakuuttavat sanat voivat upota smurffeihinkin yllättävän tehokkasti :)
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kiitos myös täältä matkakortti keskustelulle. Hukkasin perhana oman korttini polttareissa pari-kolme viikkoa sitten. Nyt sitten huomasin, että se arvo voi olla kortilla ja jopa kortti palautunut toimipisteeseen(mihin en jaksanut uskoa). No perhana, juuri sinä päivänä lataamani arvo on yhä kortilla ja 11e niin saan uuden kortin tilalle ja arvon kortille.

Asiakaspalvelijalle tuonne muuten täysi kymppi, asiantunteva, ripeä ja ystävällinen. Kiitos
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tietääkö kukaan, että joutuuko K-kaupan kassa maksamaan kassavajeen omasta pussistaan vai meneekö firman piikkiin? Tuli vaan mieleen, kun huomasin, että myyjä antoi mulle kakskymppiä liikaa takaisin. Ostokset maksoivat vähän päälle 40 euroa, maksoin kolmella 20 euron setelillä ja himassa kuittia tutkiessa huomasin myyjän lyöneen käteisen määräksi 80 e ja antaneen myös vaihtorahat sen mukaan. Ihan siksi kysyn, että jos menee myyjän pussista, niin saatan harkita virheen korjaamista. Ei paljon omatuntoa muuten paina.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietääkö kukaan, että joutuuko K-kaupan kassa maksamaan kassavajeen omasta pussistaan vai meneekö firman piikkiin? Tuli vaan mieleen, kun huomasin, että myyjä antoi mulle kakskymppiä liikaa takaisin. Ostokset maksoivat vähän päälle 40 euroa, maksoin kolmella 20 euron setelillä ja himassa kuittia tutkiessa huomasin myyjän lyöneen käteisen määräksi 80 e ja antaneen myös vaihtorahat sen mukaan. Ihan siksi kysyn, että jos menee myyjän pussista, niin saatan harkita virheen korjaamista. Ei paljon omatuntoa muuten paina.

En osaa yksittäisen K-Kaupan säännöistä sanoa, mutta S-ketjussa yli 5€:n erotukset pitää periaatteessa itse maksaa. Tämäkin tosin riippuu esimiehestä, siitä heittääkö joku toinen kassa mahdollisesti saman verran ylöspäin (mahdollinen vaihtovirhe, jos ovat keskenään vaihtaneet rahaa jne.) ja henkilöstä itsestään. Eli, jos joltain henkilöltä aina puuttuu rahaa, hän joutuu luultavasti helpommin maksamaan erheensä, koska saattaa johtua puhtaasta huolimattomuudesta kuin sellainen, jonka kassa on pääsääntöisesti aina noin plusmiinus nolla.

Jos mä olisin sä, ottaisin yhteyttä ja pyytäisin heitä tarkistamaan tilanteen illalla. Jos puuttuu se noin pyöreät 20€, palauttaisin viimeistään tuolloin rahan. Rehellisyys maan perii :).
 
Kävin eilen automaatilla nostamassa rahaa tai siis yritin nostaa, mutta siihen ruutuun tuli "Toimintahäiriö - ota kortti pois tjms" -teksti. Onko vika siinä automaatissa vai minun kortissa? Ei siinä kortissa kuitenkaan mitään naarmuja tai muuta näkynyt, mitä sitä nyt tuossa vähän vilkaisin...
 

Nick Neim

Jäsen
Kävin eilen automaatilla nostamassa rahaa tai siis yritin nostaa...

Yleensä tollaiset johtuu automaatista (oman kokemuksen perusteella), mutta helpoitenhan se selviää kun yksinkertaisesti kokeilet sitä korttia. Jos kortti toimii esim. kaupan kassalla, tai toisella automaatilla, vika luultavasti oli automaatissa. Mikäli kortti temppuilee muuallakin, yhteyttä pankkiin. Tää kai niin vaikeeta ole?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Toimintahäiriö - ota kortti pois tjms" -teksti.

Pari kertaa noin käynyt ja molemmilla kerroilla olen kuitenkin rahaa saanut nostettua, kun olen uudelleen kortin koneeseen syöttänyt. Joskus on käynyt niin, että Electron ei suostu lukittumaan siihen lukijaan, mutta siitäkin olen selvinnyt pitämällä korttia ns. manuaalisesti lukijassa. Vahva veikkaus siis on, että korttisi on kunnossa. Mutta helppohan se on selvittää.


Kiitokset tästä. Harkitsen asiaa, eli toisin sanoen käytän luultavasti nuo vääryydellä haltuuni saamat rahat kaljaan.
 

lexicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, THFC
Tietääkö kukaan, että joutuuko K-kaupan kassa maksamaan kassavajeen omasta pussistaan vai meneekö firman piikkiin?

K-kaupathan ovat kauppiasvetoisia vissiin kaikki, joten talon sisäiset säännöt ja tavat ovat pitkälti kauppiaasta kiinni. Aikoinaan olin neljä vuotta tuossa lafkassa duunissa, eikä meillä kyllä kassavajeita omista pusseista makseltu. Eipä niitä nyt hirveästi ollutkaan, mutta jotkut hektiset päivät aiheuttivat (etenkin osalle henkilökuntaa) ohilyöntejä ja mitä milloinkin. Toisaalta silloin myynnit olivat myös erinomaisia joten se varmasti edesauttoi ymmärrystä.

Eli kauppakohtaista, mutta väittäisin kyllä, että pääsääntöisesti tuommoista 20 euron miinusta ei joudu pulittamaan itse. Eri asia sitten jos ei ole ensimmäinen eikä toinen kerta kyseisellä myyjällä.

Ai niin, R-kioskillakin periaatteessa oli korvausvelvollinen kaikista yli 8 euron (?) heitoista, mutta kävipä yksi aamu kun vielä puoliunessa availin kioskia, että yksi ensimmäisistä asiakkaista tuli lunastamaan n. 150 euron veikkausvoittoa ja jostain kumman syystä iskin hänelle käteen 50 euroa ylimääräistä. Pohjakassa oli vielä melko tyhjä ja jouduin kympeillä ja femmoillakin laskemaan tuota voittoa ja epic fail. Saman tien, kun noin 10 minuuttia myöhemmin aloin kertaamaan laskutekniikkaani, soittoa esimiehelle joka sitten kävi läpi asian pääkonttorin kanssa ja selvisin makselematta mitään. Tuossa tilanteessa olisin kyllä mukisematta maksanutkin mutta mukavia olivat kun säästivät rahani.
 
Viimeksi muokattu:

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Nyt tarvii törkeät peilipilotti aurinkolasit, mieluiten kullatuilla kehyksillä, ei nyt aitoa kultaa tietenkään mutta jos löytyy joltain tietoa mistä löytää tai saa tilata niin apu kelpaa.

On meinaan itsellä keinot jo vähissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös