Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 977 690
  • 47 170

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin eilen automaatilla nostamassa rahaa tai siis yritin nostaa, mutta siihen ruutuun tuli "Toimintahäiriö - ota kortti pois tjms" -teksti. Onko vika siinä automaatissa vai minun kortissa?
Joo uudelleen kun yrittää niin pitäisi rahaa tulla. Joskus tietenkin jossakin tietyssä automaatissa voi olla jokin häiriö.

Kerran mulle sattui sellainen hassu tapaus, että olin nostamassa automaatista rahaa, mutta sieltä tulikin ulos vain noin puolet siitä summasta jonka olin valinnut, sekin seteli oli siinä silleen taittuneena. Tililtä kuitenkin hävisi se summa jonka olin siihen näpytellyt. Soitin sitten siihen automaatin vieressä olevaan numeroon, josta kyseltiin jotain ja sanottiin lopuksi, että rahat palautuvat mun tilille muutaman päivän sisällä, kuten kävikin.

Ja joskus pari viikkoa sitten mulle sattui sellainen tapaus, krapulassa kun automaatista nostin muistaakseni 70 tai 90 euroa, että viidenkympin seteli lähti kädestäni tuulen mukana. Noin 5-6 metriä se siinä lensi kunnes iskeytyi maahan, josta kävin sen poimimassa. Hieman säikähdin.

Ja noista kaupan kassavirheistä oli kanssa puhetta. Joskus noin vuosi sitten sain Alepasta muistaakseni kympin liian vähän takaisin, jonka tarkemmin hoksasin vasta ulkona. Laitoin sitten illalla huvikseni netin kautta palautetta, tai siis viestin jossa kerroin miten epäilin käyneen ja kyselin olisiko mahdollista saada tuota kymppiä takaisin. Laitoin vielä kellonajankin, mikäli mahdollisesti tarkastaisivat nauhalta tai jotain. Lopulta sieltä soitettiin ja kävin hakemassa sen kympin takaisin. Oli vissiin sen verran kassaeroa siltä päivältä tms.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Nyt tarvii törkeät peilipilotti aurinkolasit, mieluiten kullatuilla kehyksillä, ei nyt aitoa kultaa tietenkään mutta jos löytyy joltain tietoa mistä löytää tai saa tilata niin apu kelpaa.

On meinaan itsellä keinot jo vähissä.

Aviator Sunglasses Mirror Lense Gold Frame [US326] - $75.00 : cheap ray-ban replica sunglasses, ray-ban polarized sunglasses

Eiköhän Reiskalta löydy. Ihan viimeisenä keinonas voit sitten vaikka googlettaa "aviator mirror lense gold frame" niin löytyy varmasti jotain.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämä on kyllä Vitutus-ketjun asiaa, mutta muotoillaan nyt tänne nätimmin.

Tilasin nettikaupasta laitteen ja huomasin, että laitetta ei ole varastossa. Sitä pitää odottaa vähintään yli 3 viikkoa. Kai voin purkaa tuon kaupan ja saada rahani takaisin tilille? Mitään muuta ei ole lähetelty vielä kuin tilausvahvistus.

Voi luoja, että sitä voi tuntea itsensä urpoksi.
 

J.Petke

Jäsen
Tämä on kyllä Vitutus-ketjun asiaa, mutta muotoillaan nyt tänne nätimmin.

Tilasin nettikaupasta laitteen ja huomasin, että laitetta ei ole varastossa. Sitä pitää odottaa vähintään yli 3 viikkoa. Kai voin purkaa tuon kaupan ja saada rahani takaisin tilille? Mitään muuta ei ole lähetelty vielä kuin tilausvahvistus.

Voi luoja, että sitä voi tuntea itsensä urpoksi.

Voit perua. Viestiä vaan asiakaspalveluun.

edit: jos puhutaan suomalaisesta nettikaupasta.. Luultavasti onnistuu kyllä myös ulkolaisessakin
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Voit perua. Viestiä vaan asiakaspalveluun.

edit: jos puhutaan suomalaisesta nettikaupasta.. Luultavasti onnistuu kyllä myös ulkolaisessakin

Suomessa toimiva, mutta ei alkujaan suomalainen. Eiköhän tuo kuitenkin onnistu.

Näin ajattelinkin, mutta kaipasin vähän vahvistusta tähän ketuttavaan tilanteeseen.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Sama kysely, mutta hakusessa Tommy, Corvette, The Simpsons, Roadshow, Attack From Mars ja Who Dunnit. Nuo ovat omasta mielestä parhaat kuulahakkauspelit...

Hmm.. en nyt ole aivan varma, mutta uskoakseni tuo Roadshow on Linnanmäen pelihallissa (joka on typistynyt aivan naurettavan pieneksi räppänäksi). Flippereitä siellä tais olla n. 6 kpl. Lauantaina käväisin muksujen kanssa ja tosiaan muistelisin, että tuo Roadshow siellä on.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siirrettävä ilmastointilaite vai halpa ilmalämpöpumppu?

Kämpän vaihdon myötä meni myös kesäkäytössä aika mahtava laite eli ilmalämpömpumppu, ja ajattelin nyt investoida viilennykseen myös tässä uudessa kämpässä. Mutta tässä kämpässä kun ei ole tarvetta lämmitykseen niin mietin että ajaisiko tuollainen joku Ultimaten tai Einhellin halpa ilmalämpöpumppu asiansa ihan pelkässä viilennyskäytössä (lämmityskäytössähän nuo ei mitään erityisen hyviä kuulemma ole) vai pitäisikö vaan hankkia lähes saman verran maksava siirrettävä ilmastointilaite. Minulla oli tuollainen laite koekäytössä ja muutenhan tuo on ihan hyvä mutta kovin meluisa ja vie aika paljon tilaakin. Siksi ilmalämpöpumppu olisi huomattavasti mukavampi vaihtoehto. Onko kenelläkään siis kokemusta näistä halvoista (alle 500 euron) ilmalämpöpumpuista, kannattaako sellaiseen sotkeutua?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kämpän vaihdon myötä meni myös kesäkäytössä aika mahtava laite eli ilmalämpömpumppu, ja ajattelin nyt investoida viilennykseen myös tässä uudessa kämpässä. Mutta tässä kämpässä kun ei ole tarvetta lämmitykseen niin mietin että ajaisiko tuollainen joku Ultimaten tai Einhellin halpa ilmalämpöpumppu asiansa ihan pelkässä viilennyskäytössä (lämmityskäytössähän nuo ei mitään erityisen hyviä kuulemma ole) vai pitäisikö vaan hankkia lähes saman verran maksava siirrettävä ilmastointilaite. Minulla oli tuollainen laite koekäytössä ja muutenhan tuo on ihan hyvä mutta kovin meluisa ja vie aika paljon tilaakin. Siksi ilmalämpöpumppu olisi huomattavasti mukavampi vaihtoehto. Onko kenelläkään siis kokemusta näistä halvoista (alle 500 euron) ilmalämpöpumpuista, kannattaako sellaiseen sotkeutua?

Hommaa mieluummin oikea kiinteästi asennettava ilmastointilaite, jos et lämmitysominaisuutta tarvitse. Laite on käytännössä samanlainen kuin ilmalämpöpumppu, mutta tarkoitettu ainoastaan jäähdytykseen. Saat euroillesi enemmän vastinetta, kuin noilla kyseenalaista mainetta niittäneillä halpalämpöpumpuilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hommaa mieluummin oikea kiinteästi asennettava ilmastointilaite, jos et lämmitysominaisuutta tarvitse. Laite on käytännössä samanlainen kuin ilmalämpöpumppu, mutta tarkoitettu ainoastaan jäähdytykseen. Saat euroillesi enemmän vastinetta, kuin noilla kyseenalaista mainetta niittäneillä halpalämpöpumpuilla.

Minkä hintaisia tuollaiset kiinteät ilmastointilaitteet sitten ovat? Tuollainen olisi varmaan kieltämättä paras vaihtoehto mutta en nyt viitsisi hirveästi investoida tuohon ja ajattelin siksi että jos tuollaisella halpis-ilmalämpöpumpulla tekisi jotain niin se voisi täyttää minun tarpeeni ihan hyvin. Kun eihän tuota tarvetta loppujen lopuksi niin kovin paljoa ole.

Lämmityskäytössä nuo halpis-pumput ovat tosiaan niittäneet vähän kyseenalaista mainetta mutta haluaisin tietää että onko joku hankkinut tuollaisia pelkästään tai suurimmaksi osaksi viilennyskäyttöön, ja ovatko ne sellaisessa käytössä yhtään parempia?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
-OO-: Edellisestä vastaajasta poiketen uskaltaisin kyllä suositella noita halpoja ilmalämpöpumppujakin, jos tarkoitus on tosiaan vain viilentää. Viilennykseenhän nuo pumput alunperin on tehty ja käsittääkseni suurimmat erot laitteiden välillä on nimenomaan lämmityspuolella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viilennykseenhän nuo pumput alunperin on tehty ja käsittääkseni suurimmat erot laitteiden välillä on nimenomaan lämmityspuolella.

Näin minäkin olen antanut itseni ymmärtää. Pitänee kokeilla vielä ottaa vähän selvää noista josko tuota uskaltautuisi hankkimaan jonkun Einhellin pumpun. Halvimmillaan noita taitaa saada alle neljänsadan ja kun isäukko on noita työkseen asentanut niin ei tarvitse kallista asennusmiestäkään hommata. Fiksummalta tuollainen tosiaan vaikuttaisi kun käytännössä saman verran maksava siirrettävä laite joka pitää todella kovaa ääntä eikä jaksa viilentää kuin pienen huoneen.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Näin minäkin olen antanut itseni ymmärtää. Pitänee kokeilla vielä ottaa vähän selvää noista josko tuota uskaltautuisi hankkimaan jonkun Einhellin pumpun. Halvimmillaan noita taitaa saada alle neljänsadan ja kun isäukko on noita työkseen asentanut niin ei tarvitse kallista asennusmiestäkään hommata. Fiksummalta tuollainen tosiaan vaikuttaisi kun käytännössä saman verran maksava siirrettävä laite joka pitää todella kovaa ääntä eikä jaksa viilentää kuin pienen huoneen.

Ratkaisun kokonaistaloudellisuus riippuu tietysti aika paljon siitä, kuinka pitkäaikaiseen käyttöön olet laitetta ajatellut. Jos olet kenties muuttamassa taas muutaman vuoden kuluttua, niin silloin tuskin kannattaa investoida "laatumerkkiin". Lisäksi, jos saat asennuksen ilmaiseksi, niin se tietysti muuttaa tilannetta aika lailla.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Miksi metalli tuntuu kylmältä? Täällä on viikkotolkulla ollut alin lämpötila yölläkin yli 20 astetta, mutta siitä huolimatta metallipinnat tuntuvat jopa kylmiltä kosketettaessa. Auttakaa fyysikot.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Miksi metalli tuntuu kylmältä?
En ole fyysikko, mutta luulen tietäväni. Metalli johtaa lämpöä niin hyvin, että se käytännössä siirtää lämpöa esim. kädestä pois. Siksi se tuntuu kylmältä, vaikkei varsinaisesti olisikaan.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
En ole fyysikko, mutta luulen tietäväni. Metalli johtaa lämpöä niin hyvin, että se käytännössä siirtää lämpöa esim. kädestä pois. Siksi se tuntuu kylmältä, vaikkei varsinaisesti olisikaan.
Lämmön siirtyminen tässä juuri askarruttaakin. Miten metalli voi olla varaamatta lämpöä (sanoin jo vallitsevasta ilmasto-olosuhteista), jotta se siirtäisi nyt minusta sitä pois? Mikäli metalli olisi saanut osansa vallitsevasta niin minne se sitten purkaa sen ylimääräisen, jotta voi taas edelleen siirtää lämpöenergiaa minusta jonnekkin?

Ei riitä, vaadin tyhjentävän selityksen maallikon termein.
 
Sama kysely, mutta hakusessa Tommy, Corvette, The Simpsons, Roadshow, Attack From Mars ja Who Dunnit. Nuo ovat omasta mielestä parhaat kuulahakkauspelit...

Muistaakseni Espoon Karakalliossa sijaitsevassa ravintola Karkelossa olisi Attack From Mars, en tosin ole varma koska en ole siellä muutamaan vuoteen käynyt. Alan harrastajien ylläpitämä Flipperitutka ei kylläkään sitä löydä...
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Lämmön siirtyminen tässä juuri askarruttaakin. Miten metalli voi olla varaamatta lämpöä (sanoin jo vallitsevasta ilmasto-olosuhteista), jotta se siirtäisi nyt minusta sitä pois? Mikäli metalli olisi saanut osansa vallitsevasta niin minne se sitten purkaa sen ylimääräisen, jotta voi taas edelleen siirtää lämpöenergiaa minusta jonnekkin?

Ei riitä, vaadin tyhjentävän selityksen maallikon termein.
Nimimerkki odwazin vastaus on kyllä pätevä. Sanoit vallitsevien olosuhteiden olevan alimmillaan n. 20 astetta - sehän on ~17 astetta vähemmän kuin oma lämpötilasi, joten ainakin tuolloin aika suuri ero on kyseessä. Vaikka ero olisi vain muutaman asteen, niin kylmempää kohdetta kosketettaessa lämpötilaero pyrkii silti tasaantumaan ja kohde tuntuu viileältä. Jos metallisen kohteen lämpötila on sen 37 astetta, niin lämpöä ei siirry, eikä se silloin enää kylmältä tunnu.
Mitä tulee tuohon "ylimääräisen purkautumiseen", niin hyvää lämpöjohdetta kosketettaessa lämpö johtuu kohteessa eteenpäin ja sieltä taas edelleen ympäristöön, kunnes kohde ei ole ympäristöään lämpimämpi ja saavutetaan taas tasapainotila.

Ihmiset ovat tottuneet mieltämään lämpötiloja ilman mukaan, mutta sehän on lähes täydellinen eriste asiassa kuin asiassa. Hyvin lämpöä johtavien aineiden kohdalla mm. kipurajat ovat n. +5 astetta kylmän päässä ja +45 astetta lämpimän päässä. Kummatkaan eivät tunnu kovin äärimmäisiltä, mutta näin on.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Väliaikainen ajokortti on meikällä menossa tuossa kohta umpeen ja eiköhän ole käynyt klassiset, eli kakkosvaihetta ei ole tullut suoritettua.

Eli miten nykyään toimitaan tuon väliaikaisen ajokortin "lisäajan" kanssa. Poliisilaitokselle mars ja vonkumaan lisäaikaa tuohon vai?
 

Nick Neim

Jäsen
Eli miten nykyään toimitaan tuon väliaikaisen ajokortin "lisäajan" kanssa. Poliisilaitokselle mars ja vonkumaan lisäaikaa tuohon vai?

Voi toki onnistuakin, mulle vaan sanottiin autokoulussa (itelläkin siis tällä hetkellä väliaikainen) että tuon lisäajan kanssa oltaisiin nykyään aika ehdottomia. Toivotaan, että onnistuu. Uuden kuljettajatutkinnon suorittaminen meinaan varmaan vituttaisi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Eli miten nykyään toimitaan tuon väliaikaisen ajokortin "lisäajan" kanssa. Poliisilaitokselle mars ja vonkumaan lisäaikaa tuohon vai?
Minulle meinasi muutama vuosi sitten käydä samalla tavalla, ja silloin kun soitin kysyäkseni lisäaikaa, vaadittiin painavaa syytä sen myöntämiselle. Silloin minulle sanottiin, että jos esim. sairauden takia en ole ehtinyt/pystynyt asiaa hoitamaan, saan lisäaikaa. Ei siis onnistunut, mutta onneksi ehdin sitten viime tipassa suorittamaan kakkosvaiheen.
 

M10

Jäsen
Olen huomenna lentämässä Ryanairilla ja olisi pieni kysymys koskien käsimatkatavaran kokoa. Kuinka tarkkaan siellä syynätään tuollaisen pienemmän matkalaukun kokoa, joka heidän ohjeistuksen mukaan saa olla 55cm x 40cm x 20cm. Mittailin tuossa laukkuni ja muutamalla sentillä menee raja yli tuon korkeuden (20cm) suhteen. Muilla lentoyhtiöillä tuo laukku on mennyt aina läpi käsimatkatavarana, mutta ollaanko Ryanairilla jotenkin tarkempia tuon suhteen? Kokemuksia?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Olen huomenna lentämässä Ryanairilla ja olisi pieni kysymys koskien käsimatkatavaran kokoa. Kuinka tarkkaan siellä syynätään tuollaisen pienemmän matkalaukun kokoa, joka heidän ohjeistuksen mukaan saa olla 55cm x 40cm x 20cm. Mittailin tuossa laukkuni ja muutamalla sentillä menee raja yli tuon korkeuden (20cm) suhteen. Muilla lentoyhtiöillä tuo laukku on mennyt aina läpi käsimatkatavarana, mutta ollaanko Ryanairilla jotenkin tarkempia tuon suhteen? Kokemuksia?
Tuurista riippuen, mutta ovat kyllä erittäin tarkkoja tuosta. Jos joudut sovittamaan laukkua siihen kehikkoon, eikä se sinne mahdu, niin lisähintaa rapsahtaa. Jos laukku menee sen verran kasaan, että se mahtuu kehikkoon, niin lisähintaa ei ymmärtääkseni veloiteta.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
- Pystyykö kytky-puhelimen vaihtamaan toiseen, samalta palveluntarjoajalta, vaikka sopimuskausi on vasta puolivälissä ja laitemaksua vielä se puolet suorittamatta?
Soneran ja Saunalahden osalta onkin muut jo kertoneet, että onnistuu. Jos operaattorisi on DNA niin ei onnistu. Vasta 3kk ennen sopimuskauden päättymistä voi tehdä uuden sopimuksen DNA:lla.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Olen huomenna lentämässä Ryanairilla ja olisi pieni kysymys koskien käsimatkatavaran kokoa. Kuinka tarkkaan siellä syynätään tuollaisen pienemmän matkalaukun kokoa, joka heidän ohjeistuksen mukaan saa olla 55cm x 40cm x 20cm. Mittailin tuossa laukkuni ja muutamalla sentillä menee raja yli tuon korkeuden (20cm) suhteen. Muilla lentoyhtiöillä tuo laukku on mennyt aina läpi käsimatkatavarana, mutta ollaanko Ryanairilla jotenkin tarkempia tuon suhteen? Kokemuksia?

Itse menin Ryanilla kesäkuun lopussa ja tällöin oli sama ongelma. Oma laukku joka aiemmin on ollut reissussa käsimatkatavarana oli liian suuri, korkeus taisi olla jonkun 24cm. Ostinpa sitten halvalla uuden laukun joka noihin mittoihin meni, tosin täynnä ollessaan laukkui oli vähän isompi mutta kun muuten mahtui noihin mittoihin. Mahtui myös lentökentällä niihin mallikehikkoihin kun vähän survaisi.

Suomen päässä lähtöselvityksessä eivät katsoneet koko laukkua, painon tsekkasivat mutta mitat eivät kiinnostaneet. Paluumatkalla sama homma, eli olisi tuo mennyt vanhallakin kassilla todennäköisesti…

Varmaan tosiaan kiinni aikapaljon siitä millainen virkailija on kyseessä…
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös