Saatiinpa eilen naistuttavani kanssa aikaan pieni kärhämä liikennesäännöistä ja auton mekaniikasta.
1) Tulen valoristeykseen, jossa on kaksi kaistaa: Oikealta kaistalta saat nuoliopasteiden mukaan ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Edessä on liikennevalot, joissa on normaali kolmivärinen pallovalo-opastin, ns. pääopastin. Sen lisäksi kyljessä on kaksiaukkoinen (keltainen ja vihreä) nuolivalo-opastin oikealle kääntyville. Jos pelkästään kolmiaukkoisessa opastimessa palaa vihreä valo (lisäopastin ei siis silloin näytä valoja), saako kääntyä risteyksestä oikealle? Mielestäni saa.
2) Auto on vuosimallia 2006. Volkswagen Passat. Ystäväni väittää, että on parempi ajaa alamäet kytkin pohjassa ja jalka pois kaasulta. Minun tietämykseni autoista sanoo, että tällöin kytkinlevyt hankaavat toisiaan vasten, mikä taas kuluttaa kytkintä. Nykyautoissa (ruiskumoottoreissa) kannattaa täten käyttää moottorijarrutusta, eli kaikki polkimet vapaaksi, vaihde jätetään päälle ja annetaan rullata. Kytkinlevyt ovat tiiviisti toisiaan vasten, ja pyörivät samaan tahtiin kulumatta käytännössä lainkaan. Jostain syystä tuttavalleni on opetettu, että paras tilanne saavutetaan runttaamalla kytkin pohjaan alamäessä ja vapaissa liu'uissa.
3) Onko mitään järkeä vängätä autoista tai liikennesäännöistä naisen kanssa?