Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 107 601
  • 47 279

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kohta 1 - saa kääntyä.

Kohta 2 - jos nyt ei halua jarrutella moottorilla, niin ennemmin vaihde vapaalle. Silloin ei tarvitse polkea kytkintäkään, vaan voi vaikka taputella jaloilla tahtia lattiaan.

Kohta 3 - itsestäänselvyys.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saatiinpa eilen naistuttavani kanssa aikaan pieni kärhämä liikennesäännöistä ja auton mekaniikasta.

1) Tulen valoristeykseen, jossa on kaksi kaistaa: Oikealta kaistalta saat nuoliopasteiden mukaan ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Edessä on liikennevalot, joissa on normaali kolmivärinen pallovalo-opastin, ns. pääopastin. Sen lisäksi kyljessä on kaksiaukkoinen (keltainen ja vihreä) nuolivalo-opastin oikealle kääntyville. Jos pelkästään kolmiaukkoisessa opastimessa palaa vihreä valo (lisäopastin ei siis silloin näytä valoja), saako kääntyä risteyksestä oikealle? Mielestäni saa.

2) Auto on vuosimallia 2006. Volkswagen Passat. Ystäväni väittää, että on parempi ajaa alamäet kytkin pohjassa ja jalka pois kaasulta. Minun tietämykseni autoista sanoo, että tällöin kytkinlevyt hankaavat toisiaan vasten, mikä taas kuluttaa kytkintä. Nykyautoissa (ruiskumoottoreissa) kannattaa täten käyttää moottorijarrutusta, eli kaikki polkimet vapaaksi, vaihde jätetään päälle ja annetaan rullata. Kytkinlevyt ovat tiiviisti toisiaan vasten, ja pyörivät samaan tahtiin kulumatta käytännössä lainkaan. Jostain syystä tuttavalleni on opetettu, että paras tilanne saavutetaan runttaamalla kytkin pohjaan alamäessä ja vapaissa liu'uissa.

3) Onko mitään järkeä vängätä autoista tai liikennesäännöistä naisen kanssa?


1) Oikealle saa kääntyä, mutta silloin pitää varoa kävelijöitä sekä pyöräilijöitä, koska heillä on myös vihreä valo tuon oikealle kääntyvän tien yli. Kun taas vihreä nuolivalo oikealle taas tarkoittaa sitä ettei "periaatteessa" tarvitse varoa ketään vaan saat kääntyä ihan huoletta, eli kävelijöillä myös punainen valo.

2) Kytkinlevyistä en ymmärrä mitään, mutta autokoulussa opettivat, että nykyaikaisilla autoilla (juuri näillä ruiskumoottoreilla) kannattaa moottorijarruttaa ja polttoaineen kulutus saadaan minimiin.

3) Totta helvetissä kannattaa, koska itsehän olet näissäkin tapauksissa oikeassa ja se kannattaa naiselle opettaa :)
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Saatiinpa eilen naistuttavani kanssa aikaan pieni kärhämä liikennesäännöistä ja auton mekaniikasta.

1) Tulen valoristeykseen, jossa on kaksi kaistaa: Oikealta kaistalta saat nuoliopasteiden mukaan ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Edessä on liikennevalot, joissa on normaali kolmivärinen pallovalo-opastin, ns. pääopastin. Sen lisäksi kyljessä on kaksiaukkoinen (keltainen ja vihreä) nuolivalo-opastin oikealle kääntyville. Jos pelkästään kolmiaukkoisessa opastimessa palaa vihreä valo (lisäopastin ei siis silloin näytä valoja), saako kääntyä risteyksestä oikealle? Mielestäni saa.

2) Auto on vuosimallia 2006. Volkswagen Passat. Ystäväni väittää, että on parempi ajaa alamäet kytkin pohjassa ja jalka pois kaasulta. Minun tietämykseni autoista sanoo, että tällöin kytkinlevyt hankaavat toisiaan vasten, mikä taas kuluttaa kytkintä. Nykyautoissa (ruiskumoottoreissa) kannattaa täten käyttää moottorijarrutusta, eli kaikki polkimet vapaaksi, vaihde jätetään päälle ja annetaan rullata. Kytkinlevyt ovat tiiviisti toisiaan vasten, ja pyörivät samaan tahtiin kulumatta käytännössä lainkaan. Jostain syystä tuttavalleni on opetettu, että paras tilanne saavutetaan runttaamalla kytkin pohjaan alamäessä ja vapaissa liu'uissa.

3) Onko mitään järkeä vängätä autoista tai liikennesäännöistä naisen kanssa?
1. Mennään luonnollisesti pääopastimen mukaan, ellei haluttuun kulkusuuntaan ole mitään lisäopastusta palamassa.

2. Eikös tuo rasita lähinnä painelaakeria. Levyjen tuossa ei pitäisi pahemmin kulua, jos kytkin irroittaa kunnolla. Yhtä kaikki, tyhmää on joka tapauksessa rullailla kytkin pohjassa.

3. Ei ole. Vänkäävät ja haraavat vastaan, vaikka olisitte asiasta samaa mieltä.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Laitetaanpa tälläinen liikennekysymys vielä kun on teemana. Ajan isohkoa katua, tieltä lähtee katu, josta mennään taloyhtiön pihatielle. Pihatielle menevä tie on pienempi sekä päättyy umpikujaan. Avovaimoni väittää kivenkovaan heillä olevan oikeus tulla sieltä meidän eteemme. Meillä ei ole kolmiota eikä muutakaan. Ja ajamme aina päätietä suoraan, joka siis jatkuu normaalisti eteenpäin.

Ilmeisesti pihatieltä tulevilla ei ole kolmiota(?), mutta eikös päätielle liittyvillä ole aina väistämisvelvollisuus?

V: 14 §
Väistämisvelvollisuus

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)


http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

Kyseinen lainaus Finlexin sivuilta.

Miksi edes olen epäillyt itseäni.. Naiset on kamalia vääntökumppaneita. Kuulemaan mukaan monta kertaa on oikeudessa asiasta väännetty kun on ollut kolari. Ei varmasti ole jos toinen tulee pihatieltä prkl!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kohta 2 - jos nyt ei halua jarrutella moottorilla, niin ennemmin vaihde vapaalle. Silloin ei tarvitse polkea kytkintäkään, vaan voi vaikka taputella jaloilla tahtia lattiaan.
Ja vielä, autokoulun opettaja oli aikoinaan sitä mieltä, että vaikkei olisikaan tarvetta jarruttaa, on taloudellisempaa antaa liukua vaihde kytkettynä kuin vaihde vapaana, vaikka liu'ussa hiukan menetetään. Vapaallahan bensaa menee sen tyhjäkäynnin verran, mutta moottorijarrutuksessa ikäänkuin pyörät pyörittävät moottoria eikä päinvastoin. Kohtuu vaikea kotikonstein testata, ja riippunee maastosta.

Ja puuha-petelle: emännältä kortti pois ja kurinpalautusta. Uskomatonta.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ja puuha-petelle: emännältä kortti pois ja kurinpalautusta. Uskomatonta.

Ei sillä mitään korttia olekaan tällä hetkellä, yllätys! Kyseinen henkilö on mielipiteillään jo vaaraksi liikenteelle, joten selvinpäin en kyllä kyytiin mene. Kuulemma asiasta on hänelle tuttu taksikuski usein selittänyt, joten ei nämä mersutakkipäällä, kultaketju kaulassa ja penttimatikais-tyyppisen takatukan omaavat stadilaiset taksikuskit kyllä ole kovin häävejä ihmisiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitäs ne jäätelöt joskus 10-15 vuotta sitten olivat, joissa oli tikussa vitsi?
Yllättäen Joke. Vitsit olivat välillä todella myyttisiä.
Jenga taisi olla sellainen vihreä, jonka replikoita veistettiin kurkuista.
Ja olikos se Calippo Cola tai joku vastaava, jota puristeltiin litteästä kartiosta ylöspäin kunnes se oli sylissä? edit: No Rio Colahan se perkele oli, Calippo on joku ruotsalainen korvike.
Voihan näitä vieläkin olla, mehujää ei kuulu enää ravintooni.
 
Viimeksi muokattu:

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kiitos kaikille vastanneille. Nyt saan itse ainakin rauhan. Tosin kolmannen kohdan vastaukset haajantuivat sen verran, että taidan jatkaa aiheesta väittelyä vielä tovin. Tosin uskaltanenko mainita hakeneeni tietoa Jatkoajasta, ts. mikä mahtaa olla palstan uskottavuuskerroin naisten silmissä..?
 
Kyllä pystyvät ns. VTOL eli Vertical Take-Off and Landing-koneet pystyvät nousemaan tarvittaessa pystysuoraan (tietenkin laskeutumaankin myös). Ensimmäiset VTOL-koneet kehitetiin Kolmannen valtakunnan Saksassa 1945, mutta Bachem Ba 349:ää ei voi täysin verrata nykyaikaisiin VTOL-koneisiin vaikka se nousikin pystysuoraa.

Nykyään käytännössä kaikki käytössä olevat sotilaskoneet perustuvat englantilaiseen Harrieriin, muunnoksia on niin monta etten jaksa luetella niitä (wikipediasta kyllä löytyy kattava lista haulla Harrier). Käyttöön otettava F-35B Lightning II on ns. STOVL-kone (eli nykyaikainen VTOL-kone). Myös Neuvostoliitolla oli käytössä kaksi VTOL-konetta, Jakolev Jak-36 (koekone) ja -38 mutta ne eivät tekniikassa ja tehokkuudessa vetäneet vertoja suurimalle osalle Harrierin versioista. Jakolevin suunnittelutoimisto ehti saada valmiiksi myös maailman ensimmäisen yliääninopeudella lentävän VTOL-hävittäjän (kyky myös rynnäköintiin) eli Jak-141 mutta Neuvostoliiton hajoaminen ja sitä seurannut Venäjän taloudellinen ja sotilaallinen romahdus saivat aikaan sen ettei tämä kone päässyt koskaan sarjatuotantoon. Jakolevin suunnittelutoimisto ja Lockheed-Martin* tekivät myös yhteistyötä eräässä vaiheessa ja sanotaankin, että suunnitteluvaiheen X-35-koneessa on jonkin verran hyödynnetty Jakolevin osaamista.

Joissain lähteissä S/VTOL-koneeksi lasketaan myös V-22 Osprey, toisaalta toisissa lähteissä ennemminkin helikopterin ja lentokoneen risteytykseksi. Olipa miten tahansa niin se nousee pystysuoraan ja käännettyään ilmassa moottorit vaakatasoon, se on kuin lentokone. (englanninkielisestä wikipediasta löytyy infoa haulla: V-22 Osprey).

vlad

*: Lockheed-Martin on eräs F-35 Lightning II suunnittelevistä yhtiöistä, itseasiassa "pääsuunnittelija".

Vladilta löytyy aina mielenkiintoista tietoa kun tulee puheeksi sotateknologia, kiitos siis tästä aina mielenkiintoista luettavaa.

Minä kuitenkin tarkoitin aivan perinteisiä Miggejä ja Hornetteja, jotka käsittääkseni kykenevät nousemaan kuin raketti, eli pystysuoraan, kunhan ensin pääsevät ilmaan. Kaukaa katsoen ilmaan nousua ei havaitse, vaan näkee ainoastaan lentokoneen, joka näyttää nousevan suoraan ylöspäin kuin raketti.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Minä kuitenkin tarkoitin aivan perinteisiä Miggejä ja Hornetteja, jotka käsittääkseni kykenevät nousemaan kuin raketti, eli pystysuoraan, kunhan ensin pääsevät ilmaan. Kaukaa katsoen ilmaan nousua ei havaitse, vaan näkee ainoastaan lentokoneen, joka näyttää nousevan suoraan ylöspäin kuin raketti.

Tässä ja tässä esim. F-22 nousee lähes 90 asteen kulmassa. Ja netti on pullollaan vastaavia, joten mahdollista on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kysymys jääkaappipakastinyhdistelmistä:
Onko tavallisissa jääkaappipakastinyhdistelmissä mahdollista pitää päällä vain pakastinta tai vain jääkaappia? Olisi tarvetta pikkupakastimelle, ja kalusteissa olisi 185cm koneelle paikka, mutta lisäjääkaappitilalle ei tällä hetkellä ole tarvetta, ja jääkaappi varmaan vie sen yhden kwh:n päivässä vaikka olisi tyhjä ja termostaatti minimissä.
 

moge

Jäsen
Problem, kun katson leffaa tietokoneella.

Kun katon jotain elokuvaa koneella, usein n. 15-30 sekunnin välein kuva jäätyy tai se hidastuu, mutta tekstitykset sekä ääni kuuluvat ja menevät normaalisti taustalla. Hidastus kestää usein n. 5 sekuntia, eikä siihen auttanut edes toinen ohjelma (Media Player Classic, BSPlayer). Toivottavasti tosta nyt jotain selkoa sai, vähän on ärsyttävä yrittää kattoa jotain tollasella.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Problem, kun katson leffaa tietokoneella.

Kun katon jotain elokuvaa koneella, usein n. 15-30 sekunnin välein kuva jäätyy tai se hidastuu, mutta tekstitykset sekä ääni kuuluvat ja menevät normaalisti taustalla. Hidastus kestää usein n. 5 sekuntia, eikä siihen auttanut edes toinen ohjelma (Media Player Classic, BSPlayer). Toivottavasti tosta nyt jotain selkoa sai, vähän on ärsyttävä yrittää kattoa jotain tollasella.

Keskusmuistin vähyys/liikaa muita prosesseita käynnissä voi vaikuttaa... myös jos on laajakaista auki ja tavaraa liikkuu..
Aina voi varauksetta suositella kaikkeen katseluun myös VLC-playeria. Soittaa kaikki formaatit.
http://www.videolan.org/vlc/
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kysymys jääkaappipakastinyhdistelmistä:
Onko tavallisissa jääkaappipakastinyhdistelmissä mahdollista pitää päällä vain pakastinta tai vain jääkaappia? Olisi tarvetta pikkupakastimelle, ja kalusteissa olisi 185cm koneelle paikka, mutta lisäjääkaappitilalle ei tällä hetkellä ole tarvetta, ja jääkaappi varmaan vie sen yhden kwh:n päivässä vaikka olisi tyhjä ja termostaatti minimissä.

Ainakin meidän 10 vuotta vanhoissa Rosenlewissä on
 

Rocco

Jäsen
Google Chrome -selain.

Aina kun klikkaan auki uuden välilehden, tähän välilehteen avautuu Chromen oma etusivu. Miten sen saa muutettua, että tähän avautuisi aina joku tietty sivu, kuten google.fi?
 

Teal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysymys jääkaappipakastinyhdistelmistä:
Onko tavallisissa jääkaappipakastinyhdistelmissä mahdollista pitää päällä vain pakastinta tai vain jääkaappia? Olisi tarvetta pikkupakastimelle, ja kalusteissa olisi 185cm koneelle paikka, mutta lisäjääkaappitilalle ei tällä hetkellä ole tarvetta, ja jääkaappi varmaan vie sen yhden kwh:n päivässä vaikka olisi tyhjä ja termostaatti minimissä.

Kyllä tämä on mahdollista, kunhan yhdistelmästä löytyy 2 kompuraa. Malleja ja hintatasoja on monia, kauppaan vaan katselemaan sopivinta omaan tilanteeseen!
 

synchro

Jäsen
Suklaakuorrutetut popcornit ja Coca-cola light

Moro!

Osaisiko joku kertoa löytyykö jostain Tampereen seudun kaupasta sellaisia suklaalla kuorrutettuja popcorneja ja cokis lightia nimenomaan lasipullossa?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Uusi yritys:

Onko kenelläkään kokemusta Vapepan eli Vapaaehtoisen Pelastuspalvelun toiminnasta? Mitä vapaaehtoisilta vaaditaan?

Nettisivuilla ei ole infoa kovin paljoa...

Vai onko tämä saitti himassa istuvia nörttejä täynnä...? ;)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Uusi yritys:

Vai onko tämä saitti himassa istuvia nörttejä täynnä...? ;)

Toimintahan on varsin laajaa. Löytyy mm yhteistoimintaa palveluskoiraliiton kanssa (pelastuskoiria, etsintää, rauniokoiria). Mutta vaikka jatkoajassa löytyy vastaus lähes kaikkeen, luulen että puhelinsoitto vapepaan olisi ehkä oikeampi osoite tässä tapauksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös