Käsittääkseni jotkin armeijan lentokoneet kykenevät nousemaan pystysuoraan ylöspäin tai ainakin niin lähelle että se vaikuttaa katsojan silmään pysytsuoralta.
Kyllä pystyvät ns. VTOL eli Vertical Take-Off and Landing-koneet pystyvät nousemaan tarvittaessa pystysuoraan (tietenkin laskeutumaankin myös). Ensimmäiset VTOL-koneet kehitetiin Kolmannen valtakunnan Saksassa 1945, mutta Bachem Ba 349:ää ei voi täysin verrata nykyaikaisiin VTOL-koneisiin vaikka se nousikin pystysuoraa.
Nykyään käytännössä kaikki käytössä olevat sotilaskoneet perustuvat englantilaiseen Harrieriin, muunnoksia on niin monta etten jaksa luetella niitä (wikipediasta kyllä löytyy kattava lista haulla Harrier). Käyttöön otettava F-35B Lightning II on ns. STOVL-kone (eli nykyaikainen VTOL-kone). Myös Neuvostoliitolla oli käytössä kaksi VTOL-konetta, Jakolev Jak-36 (koekone) ja -38 mutta ne eivät tekniikassa ja tehokkuudessa vetäneet vertoja suurimalle osalle Harrierin versioista. Jakolevin suunnittelutoimisto ehti saada valmiiksi myös maailman ensimmäisen yliääninopeudella lentävän VTOL-hävittäjän (kyky myös rynnäköintiin) eli Jak-141 mutta Neuvostoliiton hajoaminen ja sitä seurannut Venäjän taloudellinen ja sotilaallinen romahdus saivat aikaan sen ettei tämä kone päässyt koskaan sarjatuotantoon. Jakolevin suunnittelutoimisto ja Lockheed-Martin* tekivät myös yhteistyötä eräässä vaiheessa ja sanotaankin, että suunnitteluvaiheen X-35-koneessa on jonkin verran hyödynnetty Jakolevin osaamista.
Joissain lähteissä S/VTOL-koneeksi lasketaan myös V-22 Osprey, toisaalta toisissa lähteissä ennemminkin helikopterin ja lentokoneen risteytykseksi. Olipa miten tahansa niin se nousee pystysuoraan ja käännettyään ilmassa moottorit vaakatasoon, se on kuin lentokone. (englanninkielisestä wikipediasta löytyy infoa haulla: V-22 Osprey).
vlad
*: Lockheed-Martin on eräs F-35 Lightning II suunnittelevistä yhtiöistä, itseasiassa "pääsuunnittelija".