Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 022 321
  • 47 213

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uleåborgir kirjoitti:
Minulla on tässä asiassa kenties hallussani Suomen ennätys.

Sain I-vaiheen ajokortin vuonna 1998 ja olen uusinut sen vuosina 2000, 2002, 2004 ja 2006. Tämä tekee neljä uusimiskertaa ja viisi korttia.
Perkele, sä pääsit aloittamaan vuotta ennen mua. Mulla sama rumpa, mutta vasta vuodesta 1999. Tosin armeijan takia kun meni ensimmäistä kertaa umpeen, jouduin käymään inssinkin uudestaan kun siinä meni yli puoli vuotta. Nyt joulukuussa hain taas uusimman version, ja pari viikkoa sitten itse kortinkin.

Ehkä sitä pian saisi sen toisen vaiheen käytyä. Asemalla kanssa viimeksi vittuilivat jotain aiheesta, lisäksi avovaimo siitä muistaa mainita aina välillä, sekä mutsi joka on luvannut mulle sen toisen vaiheen vaikka maksaa, kunhan menen sinne. Kova vaivahan tuosta olisi, työmatkallakin kävelen jo kahden autokoulun ohi...
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kysytäänpäs nyt tätäkin, kun kysymysten makuun tässä pääsin jo...

Miten junan ykkösluokka eroaa kakkosluokasta? Onko kokeilemisen arvoinen?
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täältä kun saa yleensä vastauksen lähes kaikkeen, ja käyttäjien tietopohja on valtava, niin kysynpä erästä asiaa, joka itseäni on mietityttänyt jo useamman tunnin.

Olen tässä kotona makoillut kalsarit jalassa koneen vieressä, ja olutta lipitellen ilta kuudesta asti. Nyt alkoi kuitenkin menojalka vipattamaan, mutta kaikki kaverit ovat joko reissussa, tai muuten vain nihkeitä lähtemään tänään mihinkään. Eli kysymys kuuluukin, lähdenkö baariin, vai jatkanko tissuttelua kotona?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
spertti kirjoitti:
Olen tässä kotona makoillut kalsarit jalassa koneen vieressä, ja olutta lipitellen ilta kuudesta asti. Nyt alkoi kuitenkin menojalka vipattamaan, mutta kaikki kaverit ovat joko reissussa, tai muuten vain nihkeitä lähtemään tänään mihinkään. Eli kysymys kuuluukin, lähdenkö baariin, vai jatkanko tissuttelua kotona?
Lähdet baariin. Aina sitä jotain seuraa saa. Vaikka sitten huonoa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
spertti kirjoitti:
Eli kysymys kuuluukin, lähdenkö baariin, vai jatkanko tissuttelua kotona?

Jatkat tissuttelua kotona. Jos baarissa ei ole mahdollista oleskella Jatkoajan keskustelupalstalla.

Sitäpaitsi on parempi potea pientä katumusta siitä, ettei lähde baariin kuin potea koko huominen päivä kaameaa pääkipua siitä kuin lähti baariin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
vilperi kirjoitti:
Kysytäänpäs nyt tätäkin, kun kysymysten makuun tässä pääsin jo...

Miten junan ykkösluokka eroaa kakkosluokasta? Onko kokeilemisen arvoinen?
Siellä ei ole rahvasta :)
No oikeasti paremmat ja väljemmät penkit nyt ainakin. Muistaakseni päivän sanomalehdet oli vaunussa jne..
Tosin siitä on aikaa kun olen junalla matkustanut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
vilperi kirjoitti:
Kysytäänpäs nyt tätäkin, kun kysymysten makuun tässä pääsin jo...

Miten junan ykkösluokka eroaa kakkosluokasta? Onko kokeilemisen arvoinen?
Jos hinnassa on kovin paljon eroa etkä matkusta ruuhkaisena päivänä (paikkatilanteen voit kysyä kassalta, perjantait ovat yleensä opiskelija- tai varuskuntapaikkakunnilla suht täynnä), suosittelisin kakkosluokkaa, koska ei sitä eroa kovin paljon ole. Tosin mullakin on aikaa, kun sen ainoan kertani olen ykkösessä istunut, joten en osaa sanoa, onko mitään oleellista muutosta tapahtunut. Jos sinulla on kaveri mukana, ei ole huolta siitäkään, että joku epämääräinen kähmy tulee siihen viereen. Ja jos sun viereisellä paikalla on jo joku, eikä matkasi ole Rovaniemeltä Helsinkiin, otat väljässä vaunussa tyhjän penkkirivin.
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
vilperi kirjoitti:
Kysytäänpäs nyt tätäkin, kun kysymysten makuun tässä pääsin jo...

Miten junan ykkösluokka eroaa kakkosluokasta? Onko kokeilemisen arvoinen?

Enemmän tilaa, joskus saa ilmaisen kahvin ja päivän lehdet on yleensä tarjolla.

Ruuhka-aikaan ehdoton, varsinkin jos meinaa tehdä junassa töitä tai nukkua. Melko todennäköisesti saa istua yksin. Intercityn Business-luokassa vielä A-oikeudet kaupan päälle. Väljempinä hetkinä ykkösluokasta ei mielestäni ole lisäarvoa. Niin joo, ja Helsingissä ei tarvitse kävellä niin kauas/kaukaa, kun se ykkösluokka on yleensä eteläisin vaunu.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Footless kirjoitti:
Lähdet baariin. Aina sitä jotain seuraa saa. Vaikka sitten huonoa.
Tähän tulokseen itsekin päädyin. Menen nyt ensin ainakin tuohon lähelle, josko sitten innostuisi illemmalla vielä käymään keskustassakin. Jos vain vanhat merkit paikkansa pitävät, niin juon tuossa paikallisessa jonkun jokisian kauniiksi, ja älykkäänä miehenä raahaan vielä omille kämpilleni.

Tällä kertaa tosin humalan taso on lähtövaiheissa pienempi, kuin tuon mainitsemani tapauksen sattuessa.

Hauskaa iltaa kaikille!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Katsoin huvikseni 1. ja 2. luokkien hintaeron VR:n sivuilta. Seinäjoki-Hämeenlinna välille lippujen opiskelijahinnat olisivat 16,40 ja 24,80, tuo tietenkin tuplana, mikäli aiot matkustaa takaisin. Eli ~13 euroa tuolla esimerkkimatkalla pitäisi pulittaa enemmän, matkan pidetessä myös hintaero kasvaa.
 

Metalheart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Chris Pronger, HC '05 Banská Bystrica
Anniskelupassi?

Tilanneselostus: Minulla ei ole aiempaa kokemusta alan töistä tai ravintola-alan koulutusta ja nyt olisi suht varma kesätyöpaikka eräässä baarissa, oikeastaan ainoana esteenä on juuri tuo anniskelupassin puute.

Itse kysymys:
A) Voiko siis kuka tahansa suorittaa anniskelupassin, vai vaaditaanko siihen siihen (kuulemani, oletetun tornihuhun, mukaan) vähintään kahden vuoden kokemus alan töistä etc?
B) Onko joku täällä suorittanut annsikelupassin?

Kiitos!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
^Metalheart^ kirjoitti:
A) Voiko siis kuka tahansa suorittaa anniskelupassin, vai vaaditaanko siihen siihen (kuulemani, oletetun tornihuhun, mukaan) vähintään kahden vuoden kokemus alan töistä etc?
B) Onko joku täällä suorittanut annsikelupassin?

Kiitos!
B) Olen suorittanut. Helppo homma jos osaa suomea, osaa päätellä ja on edes hiukan perillä ravintolamaailmasta ja anniskelulainsäädännöstä. Vaihtelee kyllä kuulemma vähän riippuen missä suorittaa. Tuolta lisää tietoa ja siellä voi myös harjoitella.

A) osiltaan ratkaisevaa on se, millaisessa paikassa aiot työskennellä. Keskikaljakuppilaan riittää pelkkä anniskelupassin suorittaminen (vastaus tornariin, ei, sinulla ei tarvitse olla kahden vuoden työkokemusta), A- ja B-paikkoihin sinulla pitää olla passi ja kahden vuoden työkokemus toimiaksesi vastaavan hoitajan sijaisena. Suomeksi tuo tarkoittaa sitä, että jos henkilö aikoo työskennellä anniskeluravintolassa yksin, hänellä on oltava tuo kahden vuoden pätevyys. Jos olet jonkun kokeneemman kanssa töissä, passi riittää. Noin kokemuksen perusteella on paljonkin ihmisiä töissä joilla on passi muttei koulutasta ja/tai tarpeellista kokemusta. Passin kun käy suorittamassa, se yleensä riittää. Jos kesäksi menet, sua ei todennäköisesti merkitä mihinkään virallisiin listoihin edes vastaavan hoitajan sijaiseksi, eli sinänsäkään ei hätää.

Onnea vaan hommiin, mukava alahan tää on monella tapaa. Kysy lisää, jos tulee jotain mieleen.

edit. eipäs tuolla tietoa ollutkaan, pelkkiä harjoituskysymyksiä. No, www.sttv.fi tarjoaa paljon tietoa aiheesta.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
msg kirjoitti:
Niin ja mietin myös, että mistä niin monella julkisuudessa esiintyneellä syytetyllä on varaa Aarno Arvelaan tai muihin huippuasianajajiin?
Vetääkö ne ilmaiseksi nää jutut vai keräävätkö kaverit kolehdin?
Rikosjuristeja ei suomessa pidetä huippuasianajajina, noin yleensä (ainakaan juristipiireissä). Rikosjutuissa ei vaan raha liiku, joten huiput suuntaavat muille oikeuden aloille. Olen ymmärtänyt, että Arvela on laskutuksessaan varsin maltillinen, vaikka onkin alansa huippuja. Tehnee näitä töitä jonkinlaisesta kutsumuksesta. Eri asia on se, että rikosjuristi saattaa saada julkisuutta olemalla yksittäisessä tai useammassakin julkisuutta kiinnostavassa jutussa mukana. Julkisuus sinänsä ei tee rikosjuristista alansa huippua, vaikka maallikko saattaisi niin kuvitellakin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Dynamo kirjoitti:
Julkisuus sinänsä ei tee rikosjuristista alansa huippua, vaikka maallikko saattaisi niin kuvitellakin.

Huippujuristi oli kai väärin valittu sana. Sanotaan sitten vaikka Julkkisjuristi.
Mitenkäs esimerkiksi tämä kirkon polttaja? Saiko itse valita avustajansa? Miten tuo maksupuoli? Kuka maksaa ja kuinka paljon? Joku normi tuntitaksa ja tuntimäärät pitää olla tolkullisia? Eikös Arvela hoidellut tätä casea vai muistanko tv-kuvista väärin?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
sampio kirjoitti:
Katsoin huvikseni 1. ja 2. luokkien hintaeron VR:n sivuilta. Seinäjoki-Hämeenlinna välille lippujen opiskelijahinnat olisivat 16,40 ja 24,80, tuo tietenkin tuplana, mikäli aiot matkustaa takaisin. Eli ~13 euroa tuolla esimerkkimatkalla pitäisi pulittaa enemmän, matkan pidetessä myös hintaero kasvaa.

Joo, kyllähän tuo hintaero yksi eroista on luokkien välillä. Toisaalta se ei sinänsä haittaa sillä matkustan takaisin vasta 2,5 kuukauden kuluttua.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
msg kirjoitti:
Huippujuristi oli kai väärin valittu sana. Sanotaan sitten vaikka Julkkisjuristi.
Mitenkäs esimerkiksi tämä kirkon polttaja? Saiko itse valita avustajansa? Miten tuo maksupuoli? Kuka maksaa ja kuinka paljon? Joku normi tuntitaksa ja tuntimäärät pitää olla tolkullisia? Eikös Arvela hoidellut tätä casea vai muistanko tv-kuvista väärin?
En seurannut tätä kirkonpolttajan tapausta. Yleisen oikeusavun saaja saa valita, ottaako julkisen oikeusavun tarjoajan eli valtion oikeusaputoimiston (esim. Helsingin oikeusaputoimisto) vai asianajajan tai muun yksityisen juristin. Palkkio menee tietyn tuntitaksan mukaan, joten nimekäskään asianajaja ei näissä tapauksissa voi laskuttaa nimestään. Linkki oikeusapuun: http://www.oikeus.fi/4342.htm
Tuolta selviää vähän tarkemmin myös oikeusavun saajan omavastuuosudet.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Onko The Original Jags Jatkoajan eniten eri mittaisia pelikieltoja saanut kirjoittaja? Jatkoajan Ogie Ogilthorpe.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
vilperi kirjoitti:
Joo, kyllähän tuo hintaero yksi eroista on luokkien välillä. Toisaalta se ei sinänsä haittaa sillä matkustan takaisin vasta 2,5 kuukauden kuluttua.
Hain lähinnä sitä, ettei hintaero ole aivan mahdoton, mikäli haluat varmistaa rauhallisen matkan. Riippuu tietysti lopullisesta matkareitistäsi.
 

Jeffrey

Jäsen
Heräteltiin tuossa eilen kavereiden kanssa idea kesän roadtripistä. Vielä ei olla päätetty, että meinataanko Eurooppaa kiertää vai vaan Suomea. Sekalainen kysymys kuuluukin, että onko jossain netissä sivustoa taikka ohjelmaa jolla olisi helppo tällaista suunnitella?

Edit: niin siis toiveissa ei ole sivusto jolla näkyy pelkkä kartta, vaan jossa olisi vähän infoa esimerkiksi motelleista ja leirintä alueista ja sen sellasista...
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Jeffrey kirjoitti:
Edit: niin siis toiveissa ei ole sivusto jolla näkyy pelkkä kartta, vaan jossa olisi vähän infoa esimerkiksi motelleista ja leirintä alueista ja sen sellasista...

Osta Let's go Europe kirja. Lonely Planetin värkkäämä opus ja on muute mahdottoman hyvä. Toi oli mukana mulla ja kaverilla vuonna 05,kun ympäri eurooppaa reilattiin.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Jeffrey kirjoitti:
Heräteltiin tuossa eilen kavereiden kanssa idea kesän roadtripistä. Vielä ei olla päätetty, että meinataanko Eurooppaa kiertää vai vaan Suomea. Sekalainen kysymys kuuluukin, että onko jossain netissä sivustoa taikka ohjelmaa jolla olisi helppo tällaista suunnitella?

Edit: niin siis toiveissa ei ole sivusto jolla näkyy pelkkä kartta, vaan jossa olisi vähän infoa esimerkiksi motelleista ja leirintä alueista ja sen sellasista...
Luulisin, että www.viamichelin.com ainakin on yksi sivusto, joka kannattaa tarkistaa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi en millään löydä Jatkoajan golf-ketjua ? En tarkoita golf 2007 ketjua vaan sitä missä juteltiin omasta golfista. Perkele Hyvät Veljet, nurmi jo viheriöi!

Nimim. uudet raudat ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös