vilperi kirjoitti:
Miten saan lykättyä autokoulun 2.vaiheen suorittamista? Entä onko tuon lykkääminen kuinka vaikeata? Eli kuinka kattavat ja perustellut lykkäämiseen täytyy olla?
Minulla on tässä asiassa kenties hallussani Suomen ennätys.
Sain I-vaiheen ajokortin vuonna 1998 ja olen uusinut sen vuosina 2000, 2002, 2004 ja 2006. Tämä tekee neljä uusimiskertaa ja viisi korttia.
Syy siihen, etten ole II-vaihetta ajanut on siinä, että minulta puuttuu pimeäajon kurssi ja kortin vanhenemisaika on elokuun alussa, jolloin ei ole tarpeeksi pimeää suorittaa tuota kurssia. Kurssi pitäisi suorittaa talven aikana, ja se vain jää tekemättä.
Viime elokuussa poliisin palvelutiskin neiti kyllä vähän heristeli ja sanoi että ajappas nyt se kakkosvaihe. Ensi vuonna tulee 10 vuotta täyteen I-vaiheen kortilla. Pallona ruotsalaisen o:n päälle minulla on edelleen hakematta viime elokuussa anomani uusi I-vaiheen kortti.
Ei siinä ole ollut muuta kuin kävellä poliisitalon palvelupuolelle, vetäistä vuoronumero, täyttää lomake ja maksaa ~70€ uudesta kortista. Passikuvakin on Setecin (?) tietokannassa, joten edes uutta passikuvaa ei tarvitse ottaa.
Uuden I-vaiheen kortin saa ainakin täällä Oulussa hyvin helposti, jos tilillä ei ole rikkomuksia. Vuonna 2004 korttia uusiessani sanottiin, että korttia saa jatkaa niin kauan kuin asiakas haluaa kunhan liikennerikkomuksia ei ole.
Mahtaa inssi ihmetellä II-vaiheen arviointiajossa, että kuskilla on yli kymmenen vuoden kokemus ja takana 150 000 kilometriä ajoja...