Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 973 371
  • 47 167

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olikohan se nyt ala-asteen ensimmäisillä luokilla vai milloinka kun hoettiin sitä "ärrän kierrän ympäri orren, ässän pistään taskuuni" -värssyä. Noh, tossa yks päivä toi tuli jostain syystä puheeksi muijan kanssa, joka sanoi, että se menikin "orren ympäri", eikä siis "ympäri orren". Tietenkin se voi olla niin, että tota on hoettu kahdellakin eri tapaa, eikä tämä nyt mitenkään tärkeä asia ole, mutta jäipähän vaan hieman mietityttämään.

Edit.
Kun kirjoitin tuon googleen, niin enemmistö näyttää olevan sitä mieltä, että toi menee "ympäri orren", kuten siis itse olen tuon tottunut. Mutta huomasin myös sen, että useimmiten toi päättyikin sanaan "taskuun", eikä siis "taskuuni". Noh.

"Ympäri orren" on minullekin tuttu sanajärjestys. Mutta onhan sekin mahdollista, että samasta värssystä on kiertänyt eri versioita.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
iPod

IPodini ei soita enää kappaleita. Valikot kyllä toimivat jne. Kun painaa "enteriä" kappaleen kohdalla niin kappale ei ala enää soida ollenkaan. Onkohan laitteeni jo paskana? Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?

Ootko kokeillut viime aikoina? Joskus laitteet korjaantuu itsestään ihan mystisesti. Meillä kävi niin ainakin justiinsa vanhalle iPadille, joka ei enää yhdistänyt nettiin, vaikka mitä teki. Viikkoihin ei varmaan edes kokeiltu, mutta kai sinne oli sitten joku päivitys tullut, kun eilen yllättäen toimikin taas.

Mutta jos ei toimi vieläkään, niin tsekkaa olisiko näistä ohjeista apua: Why won't my iPod make any sound? Why won't my iPod play a particular song? Why does my iPod hang or freeze while playing songs?: EveryiPod.com
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
"Ympäri orren" on minullekin tuttu sanajärjestys. Mutta onhan sekin mahdollista, että samasta värssystä on kiertänyt eri versioita.
Olen varma, että ole tähän kysymyksen vastannut ja ollut samaa mieltä sanajärjestyksestä, vaan en kyllä pikaisella haulla löytänyt, että olisin vastannut tuohon, ellei sitä ole uusittu joskus ja olen silloin vastaillut.
 
Viimeksi muokattu:

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
"Ympäri orren" on minullekin tuttu sanajärjestys. Mutta onhan sekin mahdollista, että samasta värssystä on kiertänyt eri versioita.
Samoin minulle. Tuota toista versiota en ole koskaan kuullutkaan. Tuon värssyn muistan varmasti kuolemaani asti, koska jouduin hokemaan sitä satoja kertoja, kun lievähköä puhevikaani yritettiin 80-luvun alussa heikolla menestyksellä parantaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
"Ympäri orren" on minullekin tuttu sanajärjestys. Mutta onhan sekin mahdollista, että samasta värssystä on kiertänyt eri versioita.
Olen nähnyt molempia, mutta enemmän ympäri orren.
Vekkuli ärrätreeni on "jyrkkä penkere". Sitä kun hokee, niin varsin äkkiä sieltä hyökkää se jynkkä perk...
T. Vesihiisi sihisi Mississipissä kera vesisisiliskojen
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
"Laitteelle suunniteltu pesuaine" kuulostaa aina silkalta rahastukselta. Tosin tässä tapauksessa kusetus on jäänyt vähän puolitiehen, kun Phillips ei ole kerran saanut hyväkatteista saippualiuostaan kaupan hyllyille.

Onko tuo pesuri siis konetta itseään varten, eikä kasvojen pesuun parranajon jälkeen? Jos koneen pesuun, niin itse lähtisin ihan kylmästi vaan fairy-vedellä liikenteeseen. Laimea käsitiskiaine ei varmasti vaurioita laitetta, eikä ärsytä ihoakaan, vaikka jäisi jäämiä koneeseen.

Hengitystä olen pidätellyt reilun 13 vuotta, että joku ratkaisisi tämän, heh.

Kyseinen pesuri oli itse konetta varten ja en koskaan omaa ainetta löytänyt. Kokeilin jotain muuta pesuainetta sitten ja se ei toiminut odotetulla tavalla ja piti vedellä pestä pesuaineet koneesta pois. Pesuri löysi paikkansa pian tuon jälkeen elektroniikkakierrätyksestä ja itse konekin on hävitetty noin kymmenen vuotta sitten pian sen jälkeen, kun vaihdos päivittäisestä parranajosta pidempään versioon tapahtui.
 

Harri2001

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos ei ole vieläkään pulputus loppunut ja asut edelleen samassa kämpässä, niin turha vaivata isännöitsijää. Olet jo itse tottunut meluun, eikä selvästikään johdu mistään kovin vakavasta asiasta.

Noin muuten reagoisin ainakin vuokralaisena melko nopeasti asiaan. Pulputus voi olla ihan harmitonta ja hetkellistä, mutta parempi pelata ennemmin varman päälle. Kyllä ei nimittäin ollut kiva huomata, kuinka meille aikoinaan alkoi puskea ns. ruskiaa tavaraa kerrostaloasunnon vessan lattiakaivosta.
Kiitos vastauksesta! Alkuperäisen viestin jälkeen olen vaihtanut sekä osoitetta, että sittemmin myös asuinkuntaa. En valitettavasti muista, että kuinka tilanne korjaantui, mutta oletan, että jotenkin tilanne ratkaistiin.

Jos sama ongelma ilmenee uudelleen, niin palaan asiaan!
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mitä tapahtuu Helsingissä? I-juna paukkasi perkeleesti ala-aste ikäsiä ihmisiä Pasilasta ja samoin 72:ssa oli varmasti luokallinen, jos ei kahta, kun Pukinmäessä siihen hyppäsin. Eihän nyt mitään messuja ole, kun on se ETYJ-kokous, mutta mitä kakarat tekevät siellä? Onko jollain tarkempaa käsitystä tästä.
Oletan kuitenkin, että se porukka joka oli junassa ja se porukka, joka oli bussissa ovat tulossa samasta paikasta. Nimittäin Messarista. Ei Pasilassa nyt luulisi mitään muutakaan olevan mistä ne olivat tulossa.

4.12.2008 Helsingissä järjestettiin ETYJ-kokouksen lisäksi ainakin Kansainvälinen Oral History and Ethics -symposiumi, Ahava ja Jouset -jazzkonsertti, Suomen Automaatioseuran teemapäivä, Historiallisen yhdistyksen luento "Top secret – salaista poliititoimintaa Suomessa", Fernando Longon "Koivu ja oliivipuu: avoimet kirjat" -näyttelyn avajaiset, Suomen estetiikkaseuran seminaaria aiheesta "Media", näyttämöteos "Sota – absurdi tragedia" sekä räp-keikka (esiintyjinä Hannibal, Tykopaatti ja OG Ikonen), käräjillä käsiteltiin "liikemiesten kokaiinijuttua".

Että onhan siinä ollut valinnanvaraa kaikista kivoista kohteista, mihin lapsukaiset voivat luokkaretkelleen lähteä. Vai oisivatko sitten olleet liehuttelemassa lippuja tien varsilla, kun ministerien audit suhaavat ohi?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
A) Voiko "puoliviralliseen" itsenäisyyspäivän juhlaan mennä tummissa farkuissa ja pikkutakissa?

Jos juhlan emäntä ei osaa sanoa ävvää, ja kyseinen emäntä itse näyttää paisutetulta muumilta? Miksei voisi?

B) Mikäli voi, onko pikkutakin alla oltava ehdottomasti kauluspaita, vai passaako yksivärinen T-paita?

Paidan värillä ei liene väliä, kunhan housut on muistettu jättää kotiin!.

Itse en ole etikettitietoinen yhtään. Hautajaisiin koitan pukeutua niin, etten kenenkään mieltä pahoittaisi, mutta muuten olen onnistunut välttelemään liian virallisia tilaisuuksia tai sitten jäänyt jälkikäteenkin tietämättömäksi jos olen muiden mielestä mokannut. Mutta kai a ja o on se, että mitä tilaisuuden järjestejä odottaa (kuinka virallinen tämä puolivirallinen tapahtuma on, tai onko kutsussa annettu jotain ohjeita) ja miten muut vieraat tulevat pukeutumaan. Jos muut on viimeisen päälle, niin voihan se olla vähän noloa olla ihan resupekkana paikalla. Tosin tummat farkut ja pikkutakki ainakin minun mielestäni riittää jo asialliseksi ja juhlalliseksi pukeutumiseksi.

Itselle nousee kyllä tästä viestistä mieleen lisäkysymyksiä. Miksi ylipäätään menisi sellaisiin juhliin, joiden järjestäjästä on tuota mieltä?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mistä voin tietää, mistä meetvurstini sianliha on kotoisin? Lihan lähtöperämaata ei ole mainittu, eikä Googlekaan osannut kertoa mitään. Pitääkö tässä soittaa valmistajalle vai löytyykö muita keinoja?

Siasta se on kotoisin (ainakin toivottavasti).

Suomessa tuli 2016 pakolliseksi ilmoittaa Suomessa valmistettujen elintarvikkeiden ainesosana käytetyn lihan sekä maidon ja maitotuotteiden ainesosana käytetyn maidon alkuperämaa. Vuonna 2020 siirryttiin käyttämään vielä tiukempaakin EU-asetusta ainesosien alkuperämaan ilmoittamisen suhteen.

Tällainen oleellinen tarkennus muuten vielä:

Jos pääainesosan alkuperämaa on sama kuin elintarvikkeella, ei pääainesosan alkuperämaata tarvitse erikseen ilmoittaa. Jos esimerkiksi Suomessa suomalaisesta rukiista valmistetusta ruisjauhosta leivotun leivän alkuperämaaksi on ilmoitettu Suomi, ei pääainesosana käytetyn rukiin alkuperämaata tarvitse erikseen ilmoittaa.

Mutta että miten tilanne oli vuonna 2008? Ei pienintäkään haisua. Yhden nopean googletuloksen mukaan tuolloin olisi lihan osalta ollut mahdollisesti voimassa tilanne, jossa riitti että ilmoitetaan jompi kumpi vaihtoehdoista "alkuperämaa EU" tai "muu kuin EU".
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mistä voisi ostaa uusia vanhoja iPodeja? Kiinnostaisi esim. 3rd gen iPod Nano, mutta nyt näyttää kaikkialla olevan jo tuota neljättä generaatioo.

Ebaysta näyttäisi löytyvän sekä käytettyjä että ihan avaamattomissa tehtaan paketeissa olevia keräilykappaleitakin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eli ensinnäkin miten tuo näon tarkkuus edes menee? Mikä on esim. näontarkkuus 0,05? En minä tiedä muuta kuin diopterit, ja eikö niitäkin ole kahta erilaista merkintätapaa. Ja pystyykö liitetiedostossa olevista luvuista päätellä mitään? Vaikuttaako hajataitto? Mikä on normaali näkökenttä?

Vai menenkö suoraan lääkäriketjuun?

Vaikeita kysymyksiä, jotka ajokortistasi päättänyt lääkäri toivottavasti osasi ratkaista oikein. Sokeat- tai edes puolisokeat rekkakuskit on ainakin mun mielestä vähän sellainen epäreilu muuttuva tekijä muille tienkäyttäjille.
 

Glove

Jäsen
Itse en ole etikettitietoinen yhtään. Hautajaisiin koitan pukeutua niin, etten kenenkään mieltä pahoittaisi, mutta muuten olen onnistunut välttelemään liian virallisia tilaisuuksia tai sitten jäänyt jälkikäteenkin tietämättömäksi jos olen muiden mielestä mokannut. Mutta kai a ja o on se, että mitä tilaisuuden järjestejä odottaa (kuinka virallinen tämä puolivirallinen tapahtuma on, tai onko kutsussa annettu jotain ohjeita) ja miten muut vieraat tulevat pukeutumaan. Jos muut on viimeisen päälle, niin voihan se olla vähän noloa olla ihan resupekkana paikalla. Tosin tummat farkut ja pikkutakki ainakin minun mielestäni riittää jo asialliseksi ja juhlalliseksi pukeutumiseksi.

Itselle nousee kyllä tästä viestistä mieleen lisäkysymyksiä. Miksi ylipäätään menisi sellaisiin juhliin, joiden järjestäjästä on tuota mieltä?
Ex-vaimo kutsuttiin joskus muinoin maaherran juhlavastaanotolle ja minä tietysti avecina mukana. Kyllä silloin vedettiin päälle parasta mitä kaapista löytyi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mikäs helvetti MTV3:n nettisivuja vaivaa, kun ei sinne pääse ollenkaan? Kaikki muut sivustot tuntuis pelaavan, mutta Maikkarin palvelin tökkii.

Hups, mulla oli näköjään jäänyt yksi rasti väärään ruutuun. Nyt toimii taas.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen menossa huhtikuussa katsomaan AC/DC:tä Lontoon O2 areenalle, ja siitä kysymys.

Onko kellään palstalaisella mitään käsitystä mihin aikaan keikat suunnilleen tuolla loppuvat. Esiintymispäivä on tiistai, jos sillä jotain merkitystä asian kanssa on.

Pitäsi vaan tuumailla että ottaako sitä vielä yöksi hotellin, vai lorvaileeko ytimen kautta Gatwickille ja odottelee lennon lähtö tuoppi kourassa..

Oliko mitään tietoa konsertin alkamisajasta? Jos showtime on ilmoitettu, niin isommalla stadionkeikalla sellainen 2,5-3 tuntia voisi olla odotettavissa olevan tapahtumankesto (sisältäen jonottelun poistumisvaiheessa).
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tietääkö kukaan olisiko mahdollista saada mp3-tiedostona tai vastaavana sitä keltaisen ruusun mainosta joka pyörii suomipopilla? "Marjukka päästä pukki.. jne"? Älkää kysykö miksi.

Jos joku on tallentanut sellaisen ja laittanut jakoon, niin miksei. Mutta älkää kysykö miksi joku muukin kuin LeXaMan olisi ollut kyseisestä mainoksesta kiinnostunut.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Lentäen Helsinki Vantaa - Orio Al Serio

Pääseekö enää nykyään mitenkään järkevästi Helsingistä Orio al Serio lentokentälle Bergamoon? Tuntuu nopeasti vilkuilemalla lähes kaikki (paitsi ryanair) lentävän Malpensaan, valitettavasti myös pitämäni Air Berlin on vaihtanut tänne. Myös fiksuin aikatauluin toimivat jatkolento vaihtoehdot otetaan vastaan (fiksu aikataulu = ehtii oikeasti tsekata uudelle lennolle kun nuo (halpa-)lentoyhtiöt eivät kauheasti jousta nykyisin).

13 vuodessa olet varmaan ehtinyt vaikka kontaamalla Malpensan kentältä Orio al Serioon. Jollain buukkaussivustolla väitettiin SAS:n ja Lufthansan lentävän suoraan Helsingistä Orio al Serioon, mutta suhtaudun tähän tietoon pienellä epäilyksellä etenkin vallitsevan tilanteen huomioiden.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Huomasin tuossa juuri, että ajokorttini on ollut nyt pari vuotta ja tämä perkeleen väliaikainen korttihan umpeutuu huomenna.

No ongelma on se, että olen Kuopiossa ja kortti Ylivieskassa. Kauanko ne säilyttävät oikeaa ajokorttia Ylivieskassa ennen kuin lähettävät takaisin hevon kuuseen?

Hävitön mies, ajanut 13 vuotta ilman korttia. Mulukku.

Postikortilla olet ajellut. Senkin äitis lähetti sairaalasta, sekin kippee ihminen.




EDIT: upotus ei näemmä toimi. Youtubesta voi katsoa yllä siteeratun suomiviihteen kulmakiviin kuuluvan klassikkosketsin kokonaisuudessaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
GPS -reittitallennin?

Onko kenelläkään kokemuksia Nokian Sports Trackerista, myLoggerista tai vastaavista laitteista, joilla saisi tallennettua kuljetun reitin, korkeuserot ja nopeudet sekä siirrettyä nämä tietokoneella karttapohjalle?

Haussa olisi laite, jossa olisi tallennuskapasiteettia n. 20-30h, eli jolla saisi esim. ulkomaanreissussa tallennettua kuljetut reitit vaikkapa laskettelurinteessä. Olen vähän yrittänyt selvittää laitteista, mutta ongelmana joissakin näyttäisi olevan pieni tallennuskapasiteetti, jolloin tietokone tulisi olla mukana.

Onko kenelläkään kokemuksia esim. Nokia 6210 Navigatorista yhdessä Nokian oman palikan kanssa? Riittääkö noissa yhdessä tuo tallennuskapasiteetti (datan siirto GPS-palikasta puhelimeen aina tarvittaessa)? Mitä muita laitteita on, jotka voisivat sopia tarkoitukseeni?

Älypuhelin ja varmaan joku appi tallentaa suoraan omaan pilvipalveluunsa nuo tarvittaessa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi Cadillacin Escaladet myydään Suomessa Truck-Master -merkkisinä?

Tämähän onkin ollut ilmeisesti aika mielenkiintoinen kuvio ja koskenut joitain muitakin jenkkiautoja kuin Cadillac Escaladea.

Syystä tai toisesta valmistaja ei ole halunnut/voinut toimittaa Suomeen sellaisia versioita, jotka täyttäisivät määräykset, eikä ole myöskään halunnut että nimeään käytetään sellaisissa yksilöissä, jotka on tuunattu täyttämään nämä määräykset. Siinä kohtaa kuvioihin on sitten astunut kanadalainen Truckmaster-yhtiö, joka on ilmeisesti käynnistänyt kyseisen toiminnan Kanadassa olleiden vastaavien vaatimuksien johdosta. He ovat sitten repineet kaikki autoista kaikki maininnat GM:stä pois ja brändänneet ne omalla tuotemerkillään. Näitä Truckmastereita ovat sitten voineet myydä sellaisetkin maahantuojat, joilla ei ole ollut sopimusta GM:n autojen edustuksista.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko sairauskassan perimä jäsenmaksu vähennyskelpoinen jäsenen verotuksessa?

Kiitän jo etukäteen vastauksesta..

Ei kuulema ole veroviraston tädin suusta kuultuna.

Ei myöskään googlen mukaan, eli useammankin sairauskassan sivuilla ilmoitetaan suoraan "Jäsenmaksu ei ole vähennyskelpoista verotuksessa".
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minkä takia bussilinjoista ei tehdä samanlaista linjakarttaa kuin metroista? Siitä nykyisestä kartasta on helvetin vaikea selvittää miten ko. pysäkiltä pääsee paikkaan B. Onko bussilinjoja ja -pysäkkejä vaan liian paljon?

Luultavasti reittejä ja pysäkkejä on ihan liikaa, että kartasta saisi selkeän. Lisäksi reitit voivat vaihtua huomattavasti helpommin kuin metrojen reitit...

Tai sitten ketään ei ole vaan napannut tehdä duunia.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kirjataanko korot taseeseen? Kummalle puolelle, vastaavaa vai vastattavaa?

Jos varaston arvo pyritään pudottamaan 15 000 eurosta 10 000 euroon, niin näkyykö tuo muutos taseessa vastattavaa-puolella? Vastaavaa puolellehan on merkitty 10 000 uudeksi varaston arvoksi.

Kirjataanko edellisen vuoden taseessa ilmoitettu pääoma tämän vuoden budjetteihin (rahoitus- tai tulosbudjettiin)?
-----
Näkyykö yksityisotot rahoitusbudjetissa kuluina?

Eiköhän se verottaja ole nämä asiat jo sinulle ehtinyt selittää ihan kovemman käden kautta verotarkastuksessa... Itse jättäisin tämmöiset kyllä suosiolla kirjanpitäjän ratkottaviksi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Euribori laski tossa jonkin aikaa sitten ja pitäs tarkistuttaa lainan korkoja. Ohimennen kuulin tossa uutisista, että EKP olis laskemassa uudelleen ohjauskorkoa lähitulevaisuudessa, joten tietääkö joku asiasta? Lähinnä mietin lainan korkojen tarkistuttamishetkeä. Kannattaako venaa esim kk, jos korot tippuu edelleen, vai ...
Niin, ja ilmeisesti tuo 3kk euribori taitaa olla edullisin tällähetkellä?

Joo, Jatkoajan sekalaisten kysymysten ketjuunhan kirjoittaa luonnollisesti tukku henkilöitä, jotka tietävät etukäteen mihin suuntaan korot jatkossa tulee menemään ja kertovatkin sen vielä kaikelle kansalle. Tai niin no, ehkä siinä on justiinsa syy, että et saanut vastausta. Siellä keskuspankkiirien sormet syyhysivät kuumeisesti, että pääsisivät vastaamaan Buddhalle, mutta malttoivat sitten lopulta kuitenkin mielensä.

Mutta jälkiviisasteltuna: olisi kannattanut venata. 3kk euribor pyöri joulukuun 2008 lopussa noin 3% paikkeilla, mutta laskusuunta jatkui vielä pitkään. Toukokuussa 2009 oltiin alimmillaan lukemissa 1,25% ja 2009-2010 oltiin jo lukemissa 0,6-0,7% ennen kuin käyrät taas lähti nousuun.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hmm...Päivitin Firefox kolmoseen ja ongelma on, että kun kirjoittaa tuonne nettiosoitepalkkiin esim ''ja'' niin ennen tuli normaalisti ''ja'' sanalla jatkoaika.com. Nyt siihen tulee lukemaan esim. sää ja ympäristö ''ja'' sanalla eli siis se etsii niitä sanoja niistä ositteista. Onko paluuta vanhaan?

"Aika entinen ei koskaan enää palaa,
muistot lohtua vain nykyisyyteen valaa"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös