Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 099 586
  • 47 277

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten toi työttömyystukihässäkkä menee?

Kun valmistun nyt 20.päivä tätä kuuta ja joudun joksikin aikaa ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin niin pystynkö enää yhtä helposti tekemään tällöin noita ekstrausvuoroja työpaikassa jossa olen opiskelujen aikana töitä paiskinut?

Meinaat siis alkaa työttömäks, mut menet aina välillä töihin? Luulen ettei toi taida oikeen kauheen hyvin onnistua, mut mene kelaan juttelemaan tosta, kyllä ne neuvoo, kunhan ensin täytät about 10 lomaketta.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Meinaat siis alkaa työttömäks, mut menet aina välillä töihin?

Korostan sanaa väliaikaisesti.

Ensisijallahan tässä tietty on vakiduuni jostain, mutta jos ei muuta niin ainakin jotain duunia on kiva tehdä. Itse hieman vaan pelkään myös ettei tämä tuen nosto ja väliaikaduuni oikein sovi yhteen. Täytyy perehtyä aiheeseen, kiinnostaa vaan niin vitusti.

Saisi vaan sen vakityöpaikan mahdollisimman nopeasti.

Huilumestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten toi työttömyystukihässäkkä menee?

Kun valmistun nyt 20.päivä tätä kuuta ja joudun joksikin aikaa ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin niin pystynkö enää yhtä helposti tekemään tällöin noita ekstrausvuoroja työpaikassa jossa olen opiskelujen aikana töitä paiskinut?
Tulot vaikuttavat tukeen. Kelan sivuilla on laskuri jolla voit kikkailla. Ensin pitää selvittää täyttyykö sinun työssäoloehtosi. Muistaakseni 43viikkoa viimeisen 28kuukauden aikana. Ja viikossa tulee olla 18tuntia töissä jotta se lasketaan työviikoksi.

Jos siis työssäoloehto täytyy niin saat peruspäivärahaa, jos ei niin saat työmarkkinatukea. Nämä kaikki lukevat kelan/työkkärin sivuilla.

Miksu00 kirjoitti:
Luulen ettei toi taida oikeen kauheen hyvin onnistua, mut mene kelaan juttelemaan tosta, kyllä ne neuvoo, kunhan ensin täytät about 10 lomaketta.
Kyllä moni tekee osa-aikatöitä työttömänä. Ja ihan yhtä monella kaavakeen täytöllä se onnistuu. Liitteeksi tosin pitää laittaa palkkakuitti tms. Työnteko kannattaa aina!

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Jääkiekko aiheena, keräilykortit tarkennuksena.

Onko kellään tietoa, onko näillä korteilla enää mitään arvoa, sattui löytymään vanhempieni nurkista:

-Classic prospects (tai jotain sellaista): Cammie Granato (ylälaidassa teksti - The women of pro hockey)

-samaa Classicin sarjaa, Aki Bergin 1995 draft prospects (numeroitu dp2, kinky), alalaidassa ilmeisesti painosmäärä ja kortin numero 5277 of 6000.

-Toppsin Pat Lafontainen kortti, Marquee men, hologrammitaustalla. Vuodelta 1995.

-Terry Sawchukin 1961-62 kaudelta (luulisin) oleva kortti, takapuolella on kaksi piirroshahmoa tilastojen ohella. Ja teksti: "for punch line, rub under cartoon with penny"

-Denis Potvinin 83-84 kaudelta oleva O-Pee-Cheen lappu.

-Jaromir Jagrin O-Pee-Chee-lappu, kaudelta '91-92

Lisäksi tuosta Classicin sarjasta löytyy Jere Lehtisen (1994) ja Ville Peltosen (1994) kortit, ja Upper Deckin junnu-MM-kisoista Saku Koivun (1994) kortit.

Ja noita McDonaldsin kortteja pari, Mario Lemieux, Eric Lindros ja Felix Potvin.

Ja Brett Hullin kortteja 101 kappaletta.

Mut jos edes jotain osviittaa siihen, mitä nuo laput ovat. Kuitenkin aikaa korttien keräilystä on jo melkein 15 vuotta...

Lähinnä nuo Sawchukin ja Potvinin laput herättivät ihmetystä. Ja se Bergin kortti, ku niitä niin vähän on painettu.

Korttialaa tuntevat, kertokaa.

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Onko kuinkakin yleistä että kun tuollaisesta spottivalaisimesta (4 spottia kattolampussa) palaa lamppu, se räjähtää kovaäänisesti ja sen suojalasi hajoaa tuusanpäreiksi lampun alle/ympärille ja samalla polttaa valaisimien sulakkeen sulakeboksista? Vai johtuuko kyseinen vika kenties vaikkapa muutamista Hong Kongista ostetuista huomattavasti halvemmista irtolampuista..? Kestoiässä en ole kuitenkaan huomannut eroa, näyttävä lopetus?

Muutaman-kolme kertaa nyt tehnyt tuon..

nimim. "ilotulitus olohuoneessa"

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kuinkakin yleistä että kun tuollaisesta spottivalaisimesta (4 spottia kattolampussa) palaa lamppu, se räjähtää kovaäänisesti ja sen suojalasi hajoaa tuusanpäreiksi lampun alle/ympärille ja samalla polttaa valaisimien sulakkeen sulakeboksista?
Puolitutulle, jolla on terraario, on ne terraarion spotit tehneet samoin muutaman kerran. Aina tapahtunut käynnistyksen yhteydessä. Ja aina se on esitellyt verisiä käsiään kun hölmönä on niitä muruja sieltä hakkeen seasta käsin etsinyt.

Jos tosin tekee samasta mestasta ostetut lamput järjestelmällisesti noin, niin kannattanee ottaa yhteyttä myyjään ja vähän torua.

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Onko suosituksia aa-kokoisista akuista? Tulisivat digikamerakäyttöön. Vai lieneekö sama mitkä puikot ostan?

TML

Jäsen
Olisi kysymys koskien jalkapallo-fanituotteita. Elikkä joku sukulaistenava täyttää 5 vuotta tuossa parin viikon kuluttua ja täytyisi jotain Manu-tuotetta viedä hänelle lähjaksi.
Serkkuni toi 4-vuotisjuhliin Lontoosta Chealsean paidan, mutta koska penska on vasta 4-vuotias ei pahaa vahinkoa ehtinyt vielä tapahtumaan ja näin ollen nyt pitää nopeasti saada penska oikeille raiteille viemällä joku Manun fanituote hänelle. Elikkäs mistä Suomesta(Tampereella) voi ostaa jalkapallo fanikrääsää.

Millanen lafka tämä supportersplace on? Eli millasia kulunkeja, toimitusaikoja, laatua kyseinen firma toteuttaa?

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
...ja täytyisi jotain Manu-tuotetta viedä hänelle lähjaksi....

Melkein kaikista urheiluliikkeistä. Itse kiersin viimeviikolla urheiluliikkeitä läpi, ostaakseni pojalleni Poolin peliasua ja eipä ollut; vain Manun ja Interin paitoja. Sekä lasten, että aikuisten kokoja.
Poolin tuotteita muuten löytyi Ruotsista halvemmalla, kuin mistään. Peliasu ( paita ja shortsit )n. 40e, kun Briteissä se oli noin 80e...

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Millanen lafka tämä supportersplace on? Eli millasia kulunkeja, toimitusaikoja, laatua kyseinen firma toteuttaa?

Itse olen tilannut tuolta muutaman aidon Liverpoolin fanipaidan nimellä ja numerolla. Laatu ok, paketti on tullut aina viikon sisällä tilauksesta ja kulut 8€ paikkeilla.

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Itse olen tilannut tuolta muutaman aidon Liverpoolin fanipaidan nimellä ja numerolla...

Kokeileppa seuraavan kerran sellaista, kuin samdodds.com. Tai ainakin vertaile hintoja ja vedä johtopäätös... Siis Poolin tuotteiden kohdalla.

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko suosituksia aa-kokoisista akuista? Tulisivat digikamerakäyttöön. Vai lieneekö sama mitkä puikot ostan?
Itse akuilla ei ole yhtä paljon merkitystä kuin laturilla. Kannattaa siis sijoittaa erityisesti laturiin (Sony esimerkiksi tekee laadukkaita), AA:t sitten peruslaadukasta vaan suoraan hyllystä. Huonot laturit lataa akut vain vajaiksi hiljalleen ne tappaen.

Suosikkijoukkue
HIFK
Kysytty varmaan ennenkin, mutta onko Jatkoajassa nimimerkkejä, joiden takaa löytyy joku julkisuuden henkilö, kuten kiekkoilija ? Petteri Sihvonen on ainut kenet tiedän varmuudella.

Suosikkijoukkue
Turun Palloseura

Osta jotkut laatumerkkiä olevat akut (Energizer, Panasonic, Varta jne) ja jätä Hamat sun muut Biltema-merkit suosiolla rauhaan vaikka houkuttelevan halpoja ovatkin. Ne ovat lyhytikäisiä, kaiken lisäksi niissä on hirvittäviä yksilöllisiä eroja (jopa koossa - toisia akkuja saan omaan digikameraani tunkea puoliväkisin, osa putoaa itsestään akkupesään) ja muuten vaan paskoja. Hyvää ja halpaa ei ole tälläkään saralla olemassa.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osta jotkut laatumerkkiä olevat akut (Energizer, Panasonic, Varta jne) ja jätä Hamat sun muut Biltema-merkit suosiolla rauhaan vaikka houkuttelevan halpoja ovatkin.

No jaa. Noista Biltema-akuista ja muista halpiksista olen kyllä ihan samaa mieltä mutta itselläni on kokemuksia Haman akuista useamman vuoden ajalta ja ei ole kyllä mitään valittamista. Sen sijaan esim. Vartan akuista loppui mehut aika nopeasti. Paritkin Vartan akut olleet ja molemmat setit on olleet aika köykäisiä esityksiä. Omien kokemusteni perusteella sanoisin että Haman akuissa on hinta-laatusuhde aika kohdallaan.

Mutta kuten joku tuossa ylempänä sanoikin niin suurin ero tulee laturista. Eli siihen kannattaa kyllä panostaa eikä ostaa ihan halvinta.

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Kysytty varmaan ennenkin, mutta onko Jatkoajassa nimimerkkejä, joiden takaa löytyy joku julkisuuden henkilö, kuten kiekkoilija ? Petteri Sihvonen on ainut kenet tiedän varmuudella.

Eiköhän täältä löydä väkeä joka lähtöön. Mutta kai muistat että nimimerkin ja oikean henkilöllisyyden yhdistäminen on Jatkoajan sääntöjen mukaan kiellettyä, joten asiasta keskustelu ei pysty oikein ottamaan tulta alleen.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Osaisikohan joku kertoa, että paljonko suunnilleen tulee maksamaan kahden sormuksen sulattaminen ja niiden valu uudeksi yhdeksi kantasormukseksi?

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osaisikohan joku kertoa, että paljonko suunnilleen tulee maksamaan kahden sormuksen sulattaminen ja niiden valu uudeksi yhdeksi kantasormukseksi?

Isäukko teetti minulle viime syksynä tuollaisen kantasormuksen ja taisi mainita että rapiat sata euroa jäi maksettavaa. Tähän minun rinkulaan meni tosin kahden sormuksen lisäksi jotain muutakin "romukultaa". En muista yhtään mikä oli se firma mikä sen teki mutta olisikohan ollut jossain Hämeenlinnan lähistöllä?

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Hei antakaapa vinkkiä Jyväskyläläisistä hierontapaikoista. (Ihan urheiluhieronta siis...) Opiskelijahinnat toki ja vieläpä lahjakorttimahdollisuus pitäisi olla.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä olin paikallislehden katugallupissa vuonna 1987. Ettekstetiedäkukamäoon?!?!?!

Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olin paikallislehden katugallupissa vuonna 1987. Ettekstetiedäkukamäoon?!?!?!
Ai sä oot just se ?! hehe.
Joo unohdin tosiaan, että eihän sitä nimimerkin takana olevaa henkilöä saa paljastaa, kun foorumilla ollaan. Hyvä niin, koska en kyllä itsekään haluaisi, että joku tuttu tietäisi nimimerkkini ja kävisi bongaamassa näitä jorinoita.

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Kilometrikorvauksista ja päivärahoista olisi kysyttävää:
Verohallintohan on päättänyt tämän vuoden kilometrikorvauksista ja päivärahoista. Lainaus vero.fi sivulta:
"Palkansaajan omistamallaan tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä työmatkasta suoritettavien matkustamiskustannusten korvausten enimmäismäärät ovat:"

Eli onko kyse nimenomaan enimmäismäärästä, jota työnantaja voi laskea alaspäin mielensä mukaan? Vai miten homma menee? Kun nyt km-korvaus vuodelle 2009 on 0,45 euroa/km ja mikäli toinen henkilö kyydissä, korvausten enimmäismäärä 3 senttiä/km. Lisäksi päivärahat: osapäiväraha 16 euroa, kokopäiväraha 35 euroa.

Vero.fi sivuilla puhutaan koko ajan enimmäismääristä, joten onko työnantajalla tosiaan oikeus määrätä itse sopivaksi katsomansa korvaukset, vai onko työntekijällä joku oikeus vaatia noita verohallinnon ilmoittamia summia?

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla on sellainen käsitys että tuo kilometrikorvaus on työnantajan ja työntekijän sovittavissa mikäli siitä ei ole erikseen työehtosopimuksessa mainittu. Nuo Verohallinnon ilmoittamat korvaukset ovat tosiaan niitä enimmäismääriä jotka verottaja hyväksyy, mutta käsittääkseni työnantajan ei ole pakko tuota enimmäismäärää maksaa.

Itse olen aina laittanut korvaushakemukset tuolla enimmäismäärällä työnantajalle ja läpi on kaikki menneet.

EDIT: Tarkemmin kun vilkaisin niin meillä lukeekin työehtosopimuksessa että työnantajan kuuluu maksaa tuon enimmäismäärän mukaan. Vilkaisepa varsin mitä teidän sopimuksessa lukee.

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kilometrikorvauksista ja päivärahoista olisi kysyttävää:
Verohallintohan on päättänyt tämän vuoden kilometrikorvauksista ja päivärahoista. Lainaus vero.fi sivulta:
"Palkansaajan omistamallaan tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä työmatkasta suoritettavien matkustamiskustannusten korvausten enimmäismäärät ovat:"

Eli onko kyse nimenomaan enimmäismäärästä, jota työnantaja voi laskea alaspäin mielensä mukaan? Vai miten homma menee? Kun nyt km-korvaus vuodelle 2009 on 0,45 euroa/km ja mikäli toinen henkilö kyydissä, korvausten enimmäismäärä 3 senttiä/km. Lisäksi päivärahat: osapäiväraha 16 euroa, kokopäiväraha 35 euroa.

Vero.fi sivuilla puhutaan koko ajan enimmäismääristä, joten onko työnantajalla tosiaan oikeus määrätä itse sopivaksi katsomansa korvaukset, vai onko työntekijällä joku oikeus vaatia noita verohallinnon ilmoittamia summia?
TES määrää paljonko työnantajan on maksettava vähimmillään. Enimmäismäärä tarkoittaa suurinta summaa, jonka verottaja hyväksyy verottomana kulukorvauksena. Enimmäismäärän ylimenevä osa katsotaan verotettavaksi tuloksi. Toisin sanoen työnantaja ei voi maksaa esimerkiksi satasta päivässä verotonta päivärahaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy