Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 023 953
  • 47 213

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Vieläkö nykyjään R-kioskilta saa ostettua cnal+ "tutustumis" kortteja? ...ja jos saa, niin toimivatko välittömästi? Entä löytyykö jatkoajasta lakiasioihin perehtynyttä ketjua? En haulla löytänyt, enkä avaa semmosta, jos semmonen on olemassa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
www.speedtest.net on hyvä sivu. Näkee sekä uloslähtevän että sisääntulevan nopeuden.
Ainakin näyttävä... Mun 12/3 liittymä antoi nopeudeksi noin 10/1. Ihmetyttää vähän tuo lähtevän liikenteen heikko nopeus.


Vesuri kirjoitti:
Hyväksi havaittu tapa seurata sisään tulevan liikenteen nopeutta on ladata tästä linkistä testitiedosto ja seurata latausikkunasta sisään tulevan datan määrää. Ulos lähtevää liikennettä tuolla ei voi tietenkään tarkkailla.
Mitenkäs tuota nyt sitten pitäisi tulkita? Näytti nopeudeksi 1,3 Mt/s.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Latausikkunassa näkyy nopeus kt/s tiedostoa ladatessa. Mitään muita latauksia ei luonnollisesti voi olla käynnissä.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
www.speedtest.net on hyvä sivu. Näkee sekä uloslähtevän että sisääntulevan nopeuden.

Kiitoksia.
Mitäs tämä nyt tarkoittaa kun mittarit näyttää seuraavaa: download 1699 kb/s ja upload 431 kb/s? Eli meillä pitäisi olla 2megan liittymä, mutta enhän mä näistä asioista oikeasti mitään tajua.

Oli muuten huikean näköinen sivu, mittareita ja kaikkea:)
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Latausikkunassa näkyy nopeus kt/s tiedostoa ladatessa. Mitään muita latauksia ei luonnollisesti voi olla käynnissä.
Ainakin mun Firefox näyttää että 1,3 Mt/s. Se nyt ei ollut pointti, vaan se että miten tuota nyt tulkitaan sitten koko liittymän nopeutta ajatellen?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ainakin mun Firefox näyttää että 1,3 Mt/s. Se nyt ei ollut pointti, vaan se että miten tuota nyt tulkitaan sitten koko liittymän nopeutta ajatellen?
Muuta verkkoliikennettäkö ei ole käynnissä samaan aikaan? Tuon tiedoston pitäisi olla palvelimella, josta sen saa ladattua ilman mitään ylimääräisiä solmuja ja välikäsiä. Latauksen pitäisi näyttää todellinen datan määrä, joka yhteydelläsi saadaan koneellesi ladattua. Erinomainen varsinkin nopeiden yhteyksien kautta.
 
Mitenkäs tuota nyt sitten pitäisi tulkita? Näytti nopeudeksi 1,3 Mt/s.

Sinulle tuli tietoa 1,3 megatavua sekunnissa. Suhteutettuna sinun liittymäsi teoreettiseen latausnopeuteen tuo on ihan kohtalainen arvo. Teoreettinen maksimi on sinun tapauksessasi 12Mbps/8=1,5Mt/s, missä numero 8 on suhdeluku Mbps:n ja Mt/s:n välillä.

Tässä vielä Wikipedian tarina Mbp:n ja Mt:n suhteesta ja eroista: http://en.wikipedia.org/wiki/Mbit/s#megabit_per_second

Yhteenvetona voidaan todeta, että liittymien nopeudet ilmoitetaan bitteinä sekunnissa. Sinun kovalevysi koko taas ilmoitetaan tavuina. Yksi tavu koostuu biteistä ja niiden suhdeluku on tuo edellä mainittu 8. Mb=Megabitti ja Mt=Megatavu, taas ovat miljoona bittiä ja miljoona tavua. Pieni p lyhenteessä Mbps tarkoittaa per ja pieni s tarkoittaa sekuntia.

Toivottavasti tästä oli apua.
 
Viimeksi muokattu:

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Irtokirjaimia

Thänks, täytyy toi eka ainakin tsekata paremmalla ajalla. Jälkimmäisessä oli koot loppu.
- -

Sitten taas kysymysten pariin. Eli mistä saa tarrairtokirjaimia ostettua/tilattua/hankittua? Ja sellaisia ääriviivanmyötäisiä, ettei olisi sellaista laatikkoa taustalla jossa kirjain on... Olisiko Turussa joku tarrapaino tms. jossa saisi oikein itse suunnitella tarransa..? En tosin tarvi kuin about 3-5 puolikkaan nyrkin kokoista kirjainta, joten hinta sopisi olla kohtuullinen myöskin...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Mb=Megabitti ja Mt=Megatavu, taas ovat miljoona bittiä ja miljoona tavua.....

Osapuilleen noin, mutta kun puhutaan biteistä ja tavuista ei kilo olekaan tuhat vaan 2^10 eli 1024. Mega taasen on 2^20 ja giga 2^30 .... Erohan ei nyt varsinaisesti ole merkittävä, mutta antaa mahdollisuuden pätemiseen.

Mikäli yhteyden teoreettinen ilmoitettu nopeus on 12Mbit/s, voisi kuvitella siis, että maksimi latausnopeus olisi 1,5 Mt/s, mutta osa liikenteestä menee TCT/IP protokollan tarpeisiin. Normaalisti voi olettaa, että sellaiset 20% liikenteestä menee itse liikenteen ohjaamiseen, joten 12 megasen liittymän voisi olettaa siirtävän tiedostoa nopeudella 12Mt*0,8/8bit=1,2Mt/s. 1,3Mt/s on siis erittäin hyvä saavutus, eikä aihetta valittamiseen ole.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Vieläkö nykyjään R-kioskilta saa ostettua cnal+ "tutustumis" kortteja? ...ja jos saa, niin toimivatko välittömästi?

Saahan noita. Toimi ainakin meikäläisellä suht nopsaan. 29 ekiä maksoi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Entä muuttuuko vastaus jos välineenä on ampuma-aseen sijasta jousipyssy?

Niin, alkuperäinen kysymys kulmasta on hieman hankalampi, loppupeleissä toleranssi varmaan on aste tai pari, mutta epäilisin jo yli viittä astetta. Pitänee katsoa tuo MB-jakso läpi, josko siinä ampuivat myös "melkein" suoraan ylöspäin ja millaisilla kulmilla, vai onnistuiko "suoraan ylöspäin" ampuminen suuremmitta viilauksitta, mikä indikoisi että toleranssia on sen verran mitä nyt ylipäätänsä ihminen pystyy asettamaan jonkin asian "kohtisuoraan" maan pintaa vasten.

Nuolen tippumisnopeus ja asento kyllä tekevät siitä luultavasti tappavan joka tapauksessa, koska tyypillisesti kai muutenkin jousien lähtönopeudet ovat merkittävästi nykyaikaisia ruutiaseita matalammat ja nuolet ovat massaltaan, aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan jne. suunniteltu tappamaan pienemmällä nopeudella. Varmaa vastausta en pysty antamaan kun en tiedä asettuuko nuoli varmasti "terä edellä suorana" asentoon vapaassa pudotuksessa, vaikka luulisin että näin on kaikkien ohjaussulkien yms. takia.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä käytännössä tarkoittaa "Helsinki-hallin klubi-istuin"? Epätäsmällinen ilmaisu johtuu suht sekavasta tiedonlähteestä. Ja mikä näiden kauppahinta mahtaa jälkimarkkinoilla olla sekä paras myyntikanava?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Nuolen tippumisnopeus ja asento kyllä tekevät siitä luultavasti tappavan joka tapauksessa, koska tyypillisesti kai muutenkin jousien lähtönopeudet ovat merkittävästi nykyaikaisia ruutiaseita matalammat ja nuolet ovat massaltaan, aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan jne. suunniteltu tappamaan pienemmällä nopeudella. Varmaa vastausta en pysty antamaan kun en tiedä asettuuko nuoli varmasti "terä edellä suorana" asentoon vapaassa pudotuksessa, vaikka luulisin että näin on kaikkien ohjaussulkien yms. takia.

Massahan se on tässä joka ratkaisee. Mitä raskaampi nuoli niin sitä tappavampi. Suoraan ylöspäin ammuttuna luodin massa ei riitä aiheuttamaan juuri mitään vahinkoa pudotessaan maahan, mutta jousipyssyn nuolen massalla vahinkoa kyllä syntyy jo aika helposti.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Mutta ballistisen luodin kanssa tilanne on toisin.
Lähimenneisyydessä, ehkä 10-15 vuotta sitten, Suomessakin raportoitiin tapaus, jossa metsästäjä oli ampunut .308:lla metson puun latvasta. Luoti oli lävistänyt linnun, jatkanut matkaansa ja muutaman kilometrin päässä tappanut miehen veljen.

Olenkin aina hieman kummeksunut latvalinnustusta, jossa siis ammutaan ylös luotiaseella. Haulikko on sitten ihan eri juttu. Tosin, melko peijoonimainen flaksihan tuossa saa käydä kun kuitenkin "tyhjässä" erämaassa liikutaan.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Massahan se on tässä joka ratkaisee. Mitä raskaampi nuoli niin sitä tappavampi. Suoraan ylöspäin ammuttuna luodin massa ei riitä aiheuttamaan juuri mitään vahinkoa pudotessaan maahan, mutta jousipyssyn nuolen massalla vahinkoa kyllä syntyy jo aika helposti.
Merkittävä tekijä on myös loppunopeus, johon vaikuttaa massan lisäksi projektiilin aerodynaamiset ominaisuudet. Nämä on luonnollisesti täytynyt nuolessa optimoida luotia paremmin, johtuen jousiaseen alhaisemmasta lähtönopeudesta. Sitten tulee tietenkin vielä huomioida projektiilin kyky tunkeutua materiaan. Tämäkin on luonnollisesti parempi leikkaavalla terällä varustetussa metsästysnuolessa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Merkittävä tekijä on myös loppunopeus, johon vaikuttaa massan lisäksi projektiilin aerodynaamiset ominaisuudet. Nämä on luonnollisesti täytynyt nuolessa optimoida luotia paremmin, johtuen jousiaseen alhaisemmasta lähtönopeudesta. Sitten tulee tietenkin vielä huomioida projektiilin kyky tunkeutua materiaan. Tämäkin on luonnollisesti parempi leikkaavalla terällä varustetussa metsästysnuolessa.

Huvittelin koulupoikana ilmakiväärilläni (BSA Meteor) ammuskellen kesämökin laiturilla seisten suoraan ylös yrittäen saada luodin putoamaan mahdollisimman lähelle. Yleensä tupsahtelivat veteen n. 5-20 metrin päähän (luoti viipyi ilmassa 16 sekuntia).

Tätä muutaman kesän ja ehkä 300-500 kertaa kokeiltuani onnistuin lopulta osumaan itseäni kantapäähän (!!!), jolloin totesin, että sen tarkempaan suoritukseen en enää pysty ja jätin harrastuksen. Kantapäähän tuli pieni harmiton verinaarmu.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Eilen kuulin, että joillain paikkakunnilla abit pukeutuvat abiasuihin (=naamiaisasut), ja että tämä olisi yleisempääkin, itse olen ollut aina siinä luulossa, että valkoset tyvekit (abihaalarit) on ollu se minkä jokainen pukee yllensä..

Missä päin porukka pukeutuu abihaalareihin (pk-seutu?) ja missä päin on käytössä nämä abiasut?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Eilen kuulin, että joillain paikkakunnilla abit pukeutuvat abiasuihin (=naamiaisasut), ja että tämä olisi yleisempääkin, itse olen ollut aina siinä luulossa, että valkoset tyvekit (abihaalarit) on ollu se minkä jokainen pukee yllensä..

Missä päin porukka pukeutuu abihaalareihin (pk-seutu?) ja missä päin on käytössä nämä abiasut?

Meillä koillisessa varsinais-Suomessa oli ainakin naamiaisasut. 30 leningrad cowboysia ja yksi venäläinen armeijan kuorolainen. Ei siellä kukaan mitään tyvekkiä päälle laittanut.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Eilen kuulin, että joillain paikkakunnilla abit pukeutuvat abiasuihin (=naamiaisasut), ja että tämä olisi yleisempääkin, itse olen ollut aina siinä luulossa, että valkoset tyvekit (abihaalarit) on ollu se minkä jokainen pukee yllensä..

Missä päin porukka pukeutuu abihaalareihin (pk-seutu?) ja missä päin on käytössä nämä abiasut?

Enpä ole koskaan kuullutkaan mistään abihaalareista - no tulipa paikattua tämäkin aukko sivistyksessäni.

Lpr:n ja Kaakkois-Suomen alueella taidetaan yleisesti pukeutua naamiaisasuihin penkkareissa, ja mikäli oikein muistan niin näin tehdään myös pk-seudulla.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eilen kuulin, että joillain paikkakunnilla abit pukeutuvat abiasuihin (=naamiaisasut), ja että tämä olisi yleisempääkin, itse olen ollut aina siinä luulossa, että valkoset tyvekit (abihaalarit) on ollu se minkä jokainen pukee yllensä..

Missä päin porukka pukeutuu abihaalareihin (pk-seutu?) ja missä päin on käytössä nämä abiasut?
Minä en ole mistään abihaalareista kuullut koskaan, mutta tänään taas Lohjalla näkyi kaikenmaailman ampiaista, tarzania ja velhoa autojen lavoilla. Samoin aikoinaan ah ihanassa Savossa pukeuduimme erinäisiin kostyymeihin penkkaripäivänä.

On mulla kysymyskin, lainaan sen tänne sellaisenaan.
Tilasin jenkeistä paitoja, ja paketti jäi tulliin. En tullin sivuilta saanut nopeasti tolkkua, joten kysäisen täältä, notta onko pakettia mahdollista saada kertarykäyksellä mukaansa Hki-Vantaalta, ja onko se ylipäätään säilytyspaikka odottaville paketeille? Olisi ajoa siitä ohitse alkuviikosta ja säästäisi samalla sen parikymppiä, minkä Postin huolinta nappaa palveluksistaan.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Enpä ole koskaan kuullutkaan mistään abihaalareista - no tulipa paikattua tämäkin aukko sivistyksessäni.

Lpr:n ja Kaakkois-Suomen alueella taidetaan yleisesti pukeutua naamiaisasuihin penkkareissa, ja mikäli oikein muistan niin näin tehdään myös pk-seudulla.

vlad.

Tässä helsingin abiriehaa (HS.fi), moni näyttäis olevan haalareissa, mutta joillakin oli myös asuja. viime vuonna Espoossa kaikki abit (mitä nyt muita rekan kyydistä näin) oltiin haalareissa.
 

Niksuli_

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja Dallas Stars.
Onko muilla ongelmia jatkoajan foorumin graafisen ulkoasun kanssa? Minulla tämä näkyy päin honkia firefoxin versiolla 3.0.6. Ärsyttävää, kertokaapa miten saisi toimimaan normaalisti? Ja esimerkiksi Operalla toimii aivan normaalisti.

Tässäpä vielä printscreen miltä tuo minulla näyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös