Mitä katsastussetä sanoo, jos molemmat (etu ja taka) sivuikkunat ovat tummennetut? Saman sävyiseksi tietenkin..
Mulla edellisvuoden katsastussetä kirjoitti rekisteriotteen taakse maininnan että "etusivuikkunoiden tummennuskalvot poistettava 10:n päivän kuluessa".
Jätin asian sikseen ja vuoden päästä menin sitten eri katsastusasemalle, tällä asemalla olikin katsastustäti, joka ensin ajeli rundin autolla, tuli takas testas kaikki loput jutut, tsiigas tuulilasin kolme halkeamaa ja sanoi: "noi ei vielä haittaa, sitäpaitsi lasit maksaa ihan liikaa muutenkin, menköön läpi". Sitten mentiin sisälle toimistoon, täti katsoi rekisteriotteen taakse, luki tekstin, hymähti ja laittoi rekisteriotteen silppuriin ja tulosti mulle uuden rekisteriotteen jossa siis ei mainintaa.
Tästä meni hetki, jouduin pysäytetyksi ja poliisisetä katteli kalvoja, (ne siis ei ole mitkään älyttömän tummat, mutta tummat kuitenkin) ja sanoi että tietääkös poika että nää on laittomat? Johon kuittasin että mulla on ne ihan samasta syystä kuin teilläkin, estämässä auringonvaloa häikimästä sekä lämmittämästä ja mahdollisen kolarin iskiessä niin eipä tule niin herkästi puruja lasista kalvon pitäessä lasin kasassa. Noh, setä oli hövelillä päällä ilmeisesti kun sanoi että näihän se on ja päästi jatkamaan.
Ilmeisesti siis kovasti paljon katsastajasta ja poliisisedästä kiinni että miten noihin suhtaudutaan.