Onko kenelläkään insinöörillä (tai muilla) tietoa, miksi tekstiviesti katoavat bittitaivaaseen? Erään ystäväni kanssa olen ihmetelly sitä, että minun tekstiviestit tulevat kyllä hänelle, mutta hänen ei läheskään aina minulle? Onko liittymässä vika, puhelimessa? Harmittaa, kun tärkeä viestintä häiriintyy ja rahaahan siinä palaa, kun viestit eivät tule perille. Kiitos jo etukäteen!
Vika voi olla oikeastaan missä tahansa mainituista.
Jos tekstiviesti ei verkossa jostakin syystä löydä vastaanottajaa, viesti jää odottamaan sanomakeskukseen uudelleenlähetystä. Uudelleenlähetyksissä on tietty rytmi missä ajassa viestejä kokeillaan uudelleenlähettää. Jos viesti ei määräaikaan mennessä (säädettävissä puhelimesta, max 7vrk, oletusarvo 3vrk), viesti tuhoutuu. Puhelimen ruutuun tuleva ilmoitus "viesti lähetetty" on vain merkki siitä että viesti on puhelimesta onnistuneesti lähtenyt sanomakeskukseen. Välitystiedot kertovat sitten myös sen onko viesti mennyt perille vastaanottajalle asti.
Kyse voi olla myös siitä että jollakin alueella on verkossa vikaa. Onko vika ollut vain tietyllä alueella, vai onko vika yleisesti kaikkialla?
Yleinen vika on myös se, että viestiä lähetetään "vastaa"-komennon kautta. Tällöin jos alkuperäisen viestin lähettäjä on määritellyt puhelimestaan komennon "sama keskus vastattaessa" ja liittymät ovat eri operaattoreiden liittymiä, tällöin vastaa-komennolla lähetetty viesti ei onnistu. Jos siis esim. Elisan asiakkaalla on viestiasetuksissa "sama keskus vastattaessa" päällä, viesti menee Soneran asiakkaalle, Soneran asiakas ottaa "vastaa", kirjoittaa viestin ja lähettää, kyseinen viesti yrittää lähteä Elisan sanomakeskukseen eikä Soneran omaan, ja sehän ei onnistu. Tähän ei vastaaja voi tehdä muuta kuin kirjoittaa viesti ja lähettää perinteisesti kirjoittamalla numero tai hakea numero puhelimen muistista. Tuo sama ongelma on olemassa kaikilla operaattoreilla, riippumatta siitä minkä operaattorin liittymästä tai mihin operaattoriin viestiä ollaan lähettämässä.
Suosittelen kuitenkin että ota yhteyttä oman operaattorisi tekniseen palveluun, kerro ongelma, tarkista esim. kellonajat ja paikat mistä minne on viestiä lähetetty, ja molempien liittymien operaattorit ja puhelinnumerot.