Minkälaista kahvia käytät siinä?
Itse olen käyttänyt mahdollisimman tummapaahtoisia papuja, jauhanut pavut espressokarkeuteen (melko hienoksi). Lokero täyteen puruja (tai no, jauhettahan se melkein on) ja sitten hyvin kevyesti kahvilusikalla painanut kekoa tasaisemmaksi. Tarkoitus siis ei ole tiivistää massaa, vaan saada se vain leviämään tasaisesti; onnistuu myös esim lusikan varrella ”lanaamalla”, mutta sotkua tulee enemmän. Sitten hitaasti keitellen. Kaasulla ja induktiolla olen pistänyt kovan alkulämmön, mutta hyvin nopeasti laskenut sen melko pienelle. Nykyisellä keraamisella en ole viitsinyt edes yrittää.
Näin tehtynä kahvi keittyy hitaammin, mutta omaan makuuni maistuu paremmalta kuin nopealla keitolla. Levyn sammutan siinä vaiheessa, kun porina alkaa. Mutteripannulla tulee mielestäni parasta kahvia, mutta yhtä lailla keittäminen on hitainta. Jos nopeampaa haluaa, niin pressopannu ajaa myös hyvin asiansa. Pikakahvi tulee sitten Jurasta. Normikeittimet ja juhlamokat kierrän mieluiten kaukaa, mutta niillekin on aikansa ja paikkansa, kuten vaikka äitin luona kyläilemässä. Hän ei jostain syystä lämpeä minun kahveilleni.