Rationaalinen ihminen voisi ajatella jopa niin, että onnettomuudessa ollut laiva on jopa turvallisempi kuin sellainen, joka ei ole ollut onnettomuudessa. On tuo onnettomuus sitten johtunut virheestä tai viasta, niin todennäköisesti asiaan on puututtu onnettomuuden jälkeen, eikä kyseiselle laivalle ehkä käy enää samalla tavalla. Sen sijaan muista laivoista kyseistä kohtaa ei välttämättä ole korjattu.
Tosin eipä tämä mikään aukoton päättelyketju ole tämäkään. Esimerkiksi
M/S Antares tai sen miehistö ei tainnut oppia mistään. Liekö jopa yksi historian eniten uutismainintoja keränneistä rahtibotskeista?
1991 - ajoi karille Rauman edustalla ja valutti öljyä mereen
1994 - oli yksi Estonian lähellä olleista laivoista, eli luultavasti osallistui pelastustöihin
2001 - pelastusvene putosi Uudenkaupungin satamassa ja yksi perämiehistä hukkui
2003 - kuljetti USA:n armeijan sotatarvikkeita Turkkiin
2005 - Greenpeace valtasi laivan (ja esti myöhemmin sen tulon satamaan) Kemissä
2007 - ajoi karille Airistolla