Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 999 679
  • 47 191

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
TuleeEnnenaikaisesti kirjoitti:
C'moon, nopeasti: onko jollakulla tietoa, kuinka kauan ennen juhlia boolin voi valmistaa? Meneekö booli miksikään, jos se joutuu muhimaan vuorokauden suljetussa, hanallisessa muovikanisterissa? Kyse on siis alkoholipitoisesta boolista eikä mistään hedelmäsalaatista.

Kaikki muut ainesosat kannattaa sekoittaa pari kolmea tuntia aikaisemmin paitsi kuohuvat juomat (kuohuviini, virvoitusjuoma, vichy) ja jäät. Ei se vuorokauden seisottaminenkaan pahaa tee, paitsi että jos sinne laittaa sitä hedelmäsalaattiosastoa niin ne ehti kyllä vettymään liikaa.

Jos teet boolisi oiken jäykkään liemeen (yli 90 %) niin seisota vähintään pari päivää, koska noin vahvan etanolin ja muun nesteen sekoitumisessa menee aikaa.
 

scholl

Jäsen
Jii kirjoitti:
Kaikki muut ainesosat kannattaa sekoittaa pari kolmea tuntia aikaisemmin paitsi kuohuvat juomat (kuohuviini, virvoitusjuoma, vichy) ja jäät. Ei se vuorokauden seisottaminenkaan pahaa tee, paitsi että jos sinne laittaa sitä hedelmäsalaattiosastoa niin ne ehti kyllä vettymään liikaa.

Miten nopeasti alkoholi imeytyy hedelmiin ja kuinka paljon sitä imeytyy? Eli jos on vuorokauden hedelmät tuollaisessa marinaadissa niin onko tilanne se, että hedelmistä tulee mielettömän keittomaisia ja itse keitto on hyvin vähäalkoholista verrattuna muutaman tunnin marinointiin?
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kun aiheeseen on päästy, niin mikä olisi hyvä booli 50 vuotis synttäreille, jossa kuitenkin boolin tulisi olla sellaista, että "sopiikaikille"-tyylinen. Miten valmistus ja ainesosat?
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
puuha-pete kirjoitti:
Kun aiheeseen on päästy, niin mikä olisi hyvä booli 50 vuotis synttäreille, jossa kuitenkin boolin tulisi olla sellaista, että "sopiikaikille"-tyylinen. Miten valmistus ja ainesosat?

Boolistahan nyt on lähes mahdoton tehdä sopii kaikille -tyyppinen. Tai silloin sitä kutsutaan kossukolaksi.

Tuolta löytyy muutamia ohjeita.

Itse olen mieltynyt kenties eniten perhejuhlissamme yleensä käytettyyn seokseen, johon pistetään lakkalikööriä, kossua ja spriteä. Tämän rinnalla on yleensä käytetty jotain toista mansikkalikööripohjaista. Kun on pari erilaista (ja sahtia tietenkin) niin kaikki tuntuvat aika mukavasti löytävän jotain makuhermoihinsa sopivaa.

Ainakin omalla kohdallani tuo kolme ainesosaa alkaa olla jo riittävästi. Tarpeeksi kauan kuin sekottelee, niin pian ollaan tilanteessa, että ei sovi kenellekään.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
puuha-pete kirjoitti:
Kun aiheeseen on päästy, niin mikä olisi hyvä booli 50 vuotis synttäreille, jossa kuitenkin boolin tulisi olla sellaista, että "sopiikaikille"-tyylinen. Miten valmistus ja ainesosat?
Pitää pitää booli mahdollisimman yksinkertaisena. Kuten Ghost sanoi, mitä enemmän eri makuja, sen useampi on siitä pitämättä.

Tämä toimii, ei tule liian makeaa. Aika kesäinen mutta nythän päivä jo pitenee. Alkomahooliin osuuksia mä yleensä lisään suhteessa muuhun, en tosin tiedä kuinka railakkaat juhlat on tarkoitus pitää.

1 osa metsämansikkalikööriä
1 osa Koskenkorvaa
3 osaa Spritea (jos ei halua niin makeaa niin sokeriton Zero)
3 osaa Vichyä, itse käytän sitä missä on suolaa
mansikoita
joku muu hedelmä, esim appelsiini-viipaleita tai mustikoita (tuovat kivan lisämaun)

Jos haluat boolista makeamman niin jätä Vichy pois, korvaa Spritella ja normaalisellaisella. Itse en ainakaan pidä ällömakeasta juomasta joten tätä makeutta voi erilaisella Spritellä ja Vichyllä säädellä. Ja itse tosiaan teen tätä muuten yo tavalla mutta Spritea ja Vichya joko 2 tai 2,5 osaa.

Ja muistakaa booliin kuin booliin jäät. Itse suosin isoa jääpalaa joka sulaa hitaasti ja pitää boolin pidempään kylmänä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
scholl kirjoitti:
Miten nopeasti alkoholi imeytyy hedelmiin ja kuinka paljon sitä imeytyy? Eli jos on vuorokauden hedelmät tuollaisessa marinaadissa niin onko tilanne se, että hedelmistä tulee mielettömän keittomaisia ja itse keitto on hyvin vähäalkoholista verrattuna muutaman tunnin marinointiin?

Kohtalaisen nopeasti imeytyy. Riippuu hedelemästä tai marjasta. Mitä pehmeämpi sen nopeammin alkoholi uuttaa marjasta maun ja korvaa se omalla alkoholin maulla. Eli jos pidät mansikoita 24 h pirtussa, niin sellaista holistia ei olekaan joka syö niitä mansikoita usempia kerralla. Boolin vahvuuteen tuolla ei ole vaikutusta, mutta sattumista tulee kivoja yllätyksiä.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
hannes_ko kirjoitti:
Töllössä pyörii Volkkarin mainos, jossa vanha pariskunta istuu kutuharjulla vanhassa Golfissaan ja kuuntelee John Paul Youngin Love is in the Air-piisiä. Viereen ajaa nuoripari uutuuttaan kiilltävällä Golfilla. Jamppa ja jampatar kuuntelevat joujou-musiikkia, johon on sämplätty edellä mainittua taideteosta.

Nyt on kuulkaas sellainen muistikuva, että olen nähnyt typerästi uudessa Golfissaan ilmehtivän random jampan televisiossa aiemminkin. Olenko harhainen vai en, tunnistaako kukaan?

No niin. Mainos on norjalainen. Ohjaaja on Mathias Fürst, joka edustaa oslolaista Monster Commercialsia. Agentuuri on Bates Red Cell. Kyllä se tyypin nimikin löytyy vielä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
AaroVaalanne kirjoitti:
Onko kukaan tilannut viinikauppa.comista bischochoffenia yms.? Minkälaisilla postikuluilla ja toimitusajoilla mennään?

Tuotteet haetaan Saksasta. Eivät toimita kotiin. Tietenkin voit pirauttaa jollekin kuljetusfirmalle ja kysyä, josko heillä olisi joku kuski lähdössä Saksaan ja tilaat tavarat hänen kautta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jii kirjoitti:
Tuotteet haetaan Saksasta. Eivät toimita kotiin. Tietenkin voit pirauttaa jollekin kuljetusfirmalle ja kysyä, josko heillä olisi joku kuski lähdössä Saksaan ja tilaat tavarat hänen kautta.
Siellä taitaa olla suorat linkit huolintafirmoihin tilauksen toimittamista varten.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Nikke kirjoitti:
1 osa metsämansikkalikööriä
1 osa Koskenkorvaa
3 osaa Spritea (jos ei halua niin makeaa niin sokeriton Zero)
3 osaa Vichyä, itse käytän sitä missä on suolaa
mansikoita
joku muu hedelmä, esim appelsiini-viipaleita tai mustikoita (tuovat kivan lisämaun)

Jos haluat boolista makeamman niin jätä Vichy pois, korvaa Spritella ja normaalisellaisella. Itse en ainakaan pidä ällömakeasta juomasta joten tätä makeutta voi erilaisella Spritellä ja Vichyllä säädellä. Ja itse tosiaan teen tätä muuten yo tavalla mutta Spritea ja Vichya joko 2 tai 2,5 osaa.

.

Joo, juurikin jotain tämän suuntaista olemme itsekin pohtineet. Hyvä näin.
 

J.Petke

Jäsen
Liitänpä nyt tännekin tämän kysymyksen minkä aiemmin pistin jo tietokoneketjuun

Tilanne on tämä: Ostin sellaisen pienen kotiteatterisysteemin makuuhuoneeseen ja ajattelin liittää siihen pc:n ja digiboksin, onglema on kuitenkin se että vahvistimessa on vain yksi aux-in joten jouduin liittämään digiboksin ja pc:n samaan auxiin. Mutta kun molemmat ovat kiinni vahvarissa samaan aikaan niin digiboksin ääni kuuluu hiljaa koska ilmeisesti tietokoneesta menee koko ajan jonkinlainen äänitaajuus vahvistimeen ja se näin syö digiboksin ääntä. Kysymys kuuluukin että saako tietokoneesta tämän äänivirran jotenkin poikki jotta samaan aikaa voisi olla digiboksi ja pc kiinni vahvarissa? Ongelma poistuu kun ottaa johdon pois joka menee tietokoneen takaa vahvistimeen ja myös kun tietokoneen sammuttaa. Äänikorttina on ihan tavallinen emolevyssä kiinni oleva härpätin nimeltään soundmax(tai vastaava). Anybody?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Onko kenelläkään kokemusta verkkokaupasta nimeltään Pixmania? Olen kuullut puljusta kehuja/haukkuja ja haluaisin tietää onko mesta kokeilemisen arvoinen. Ainakin hinnoiltaan on kilpailukykyinen mm. verkkokauppa.comin kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikä ihmeen versio HIMin The Funeral of heartsista soi eilen Pietarinkadun Oilers Go Go:ssa?

Edit: Lisätty Oilers
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olisikohan ollut se bluegrass-versio? Taisi olla Jussi Syren and the (heart-jotain) se esittäjä, jos ihan ulkomuistista repäsen. On kuitenkin tehnyt levyllisen HIM-covereita vast'ikään.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
scholl kirjoitti:
Miten nopeasti alkoholi imeytyy hedelmiin ja kuinka paljon sitä imeytyy? Eli jos on vuorokauden hedelmät tuollaisessa marinaadissa niin onko tilanne se, että hedelmistä tulee mielettömän keittomaisia ja itse keitto on hyvin vähäalkoholista verrattuna muutaman tunnin marinointiin?

Sanottaisiinko näin että juuri ne hedelmät imevät itseensä todella suuren määrän alkoholia.Itsekin muistan kun joskus pikkupoikana olin jossain missä oli boolia tarjolla ja en silloin vielä saanut boolia joten päätin syödä marjat koska niistä ei tulisi humalaan.No, känniinhän siitä sitten tuli ja kyllä siinä oli faijalla sitten selittämistä että kuinka n.10 nappula voi olla aivan tinoissa.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
"Vuonna 1840 kadonneeksi ilmoitettu ranskalaisalus Rosalie ajelehti ulos kolmiosta täysin kunnossa, mutta ilman ainuttakaan elävää ihmistä aluksella."
-Wikipedia

Onko tälle porukalle todettu/arvailtu joku kuolinsyy, jos, niin mikä?
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
fågel kirjoitti:
Sanottaisiinko näin että juuri ne hedelmät imevät itseensä todella suuren määrän alkoholia.Itsekin muistan kun joskus pikkupoikana olin jossain missä oli boolia tarjolla ja en silloin vielä saanut boolia joten päätin syödä marjat koska niistä ei tulisi humalaan.No, känniinhän siitä sitten tuli ja kyllä siinä oli faijalla sitten selittämistä että kuinka n.10 nappula voi olla aivan tinoissa.

Joskus aikanaan tuli ravintoloihin paukku nimeltä "Jelly Shotti", (kirjoitin varmaan väärin) joka syötiin kämmeneltä, hyytelö joka kumottiin siis kämmenelle. Tämä ns,paukku kiellettiin mielestäni nopeasti, alkoholin hitaan imeytymisen takia joku olisi voinut kuolla syödessään tälläisiä parikymmentä. Itse kokeilimme kakun valmistamista minttu-likööristä, hyvin onnistui kun jämäytimme sen kelatiinilla eli liivakolla, pahan pakuista tököttiä, mutta känni oli karmea.

Bermundan kolmiosta kun kysäistiin, niin siitähän on kirja olemassa missä arvuutellaan moniakin erinlaisia selityksiä lentokoneiden ja kaikenlaisten alusten katoamiseen. On selitetty pysty-hurriganeja ufoja ym, lopullista syitä ei kai asian tiimoilta ole kaikilta osilta koskaan saatu. Muistaakseni yksi lentolaivuekin on alueella hävinnyt jäljettömiin, siinä olisi hyvä ketjun aihe !

veini
 

Liverpooligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Speedye kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta verkkokaupasta nimeltään Pixmania? Olen kuullut puljusta kehuja/haukkuja ja haluaisin tietää onko mesta kokeilemisen arvoinen. Ainakin hinnoiltaan on kilpailukykyinen mm. verkkokauppa.comin kanssa.
Ainakin omat kokemukset tuotteiden lähettämisessä/toimittamisessa olivat positiiviset. Eihän se tavara perillä ollut siinä mainostetussa(?) 48 tunnissa, mutta kyllä se siinä ajassa liikenteeseen lähti - meniköhän neljä arkipäivää kun tavarat Ranskasta Kuusamoon saapuivat, ei huonommin. Tavarat oli hyvin pakattu ja kaikki on toiminut moitteettomasti. Takuu-puolesta ei tosin ole kokemuksia (toivottavasti siihen ei tarvitsekaan syventyä).

Itselle jäi positiiviset kokemukset ja epäilemättä saattaa joutua tilailemaan jatkossakin jotain muutakin sieltä.
 

Rocco

Jäsen
Sv veinikretski kirjoitti:
Bermundan kolmiosta kun kysäistiin, niin siitähän on kirja olemassa missä arvuutellaan moniakin erinlaisia selityksiä lentokoneiden ja kaikenlaisten alusten katoamiseen. On selitetty pysty-hurriganeja ufoja ym, lopullista syitä ei kai asian tiimoilta ole kaikilta osilta koskaan saatu. Muistaakseni yksi lentolaivuekin on alueella hävinnyt jäljettömiin, siinä olisi hyvä ketjun aihe !
Käsittääkseni on löydetty selitys.

Bermudan kolmion salaisuus on kuulemma alueen merenpohjan metaanikaasuissa. Alueella on aika aktiivinen merenpohja maanjäristysten ja tuliperäisyyden takia, ja tämän seurauksena merenpohjasta vapautuu metaanikaasua. Kun laiva ajaa tällaisen metaanikaasun purkauman kohdalla, vesi kadottaa kannatusvoimansa ja alus voi upota kuin kivi. Samoin kaasunpurkaukset ilmassa voivat aiheuttaa lentokoneille samanlaista ongelmaa, kun kevyt metaani ei kannata konetta ilmassa kuin normaali ilma. Tämä voi myös sekoittaa mittareita. Usein tarinoissa kerrottu palava meri ei ole muuta kuin palavaa metaania, joka on syttynyt jostakin syystä.

Näitä testejä on tehty laboratorissa mm. pienoismalleilla ja kas kummaa, molemmat ovat totista totta.

EDIT: http://woodshole.er.usgs.gov/project-pages/hydrates/bermuda.html tosin kertoo että koko Bermudan kolmio on vain mystinen tarina. Kuulemma siellä ei katoa yhtään normaalia enempää aluksia.
 
Viimeksi muokattu:

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mikäköhän mahtoi olla eilisessä yhdistetyn sprinttikilpailussa Todd Lodwickin touhun syy? Mies hyppäsi muinaisessa hyppypuvussa kädet pystyssä kummulle ja tuuletteli sen jälkeen. Pubikin vaan kommentoi jotain tyyliin "ihme pelleilyä" yms. Kai tähän nyt joku syy oli?

Jäi vaan vaivaamaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös