Mainos

Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 111 753
  • 47 284

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Näin minä vähän arvelinkin. Tällaiselle intohimoiselle veskarivalmentajalle olisi oiva väline avuksi. Osaatko sanoa, mitä hintaluokkaa osat ovat? Minulla nimittäin ei ole pienintäkään hajua. Uskon, että tekijä löytyy kyllä, kun laite itsessään on hyvin simppeli. Jos en itse osaa, niin ehkä joku lopputyötään tekevä, tai tuttu ammattilainen tai harrastaja kun heitäkin löytyy.

Kompressori on suurin yksittäinen kuluerä. Muutaman satasen voi joutua köyhtymään (käytetystä), kaikista pienimmät timpurinkompurat taitaa jäädä köykäisiksi. Muut osat joitakin kymppejä. Ehkä satasen.

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin paljonko kyytiä lopulta tarvitsee olla, että kevyt salibandypallo jaksaa noin 100 km/h 8 metriä. Tennispallo vaatinee aika paljon enemmän, luulisin.

Painetta nekin tekee varmasti riittävästi, mutta jos palloja täytyy ampua nopealla tahdilla, jäänee kompressorin tuotto liian pieneksi. Joutuu siis aina odottelemaan että kompura puskee painetta säiliöön. Tähän toki auttaa iso säiliö, minkä minä laittaisin jokatapauksessa, oli kompura minkäkokoinen tahansa.

Minkälaisella tahdilla/syklillä palloja ammuttaisiin? Itselläni ei riitä laskupää kertomaan, että minkälaisen paineen ja ilmamäärän tuo haluttu nopeus vaatii. Ehkä @TomiP osaa laskea, kun tuntuu olevan jonkinsortin matikkanero?

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Painetta nekin tekee varmasti riittävästi, mutta jos palloja täytyy ampua nopealla tahdilla, jäänee kompressorin tuotto liian pieneksi. Joutuu siis aina odottelemaan että kompura puskee painetta säiliöön. Tähän toki auttaa iso säiliö, minkä minä laittaisin jokatapauksessa, oli kompura minkäkokoinen tahansa.

Minkälaisella tahdilla/syklillä palloja ammuttaisiin? Itselläni ei riitä laskupää kertomaan, että minkälaisen paineen ja ilmamäärän tuo haluttu nopeus vaatii. Ehkä @TomiP osaa laskea, kun tuntuu olevan jonkinsortin matikkanero?

Palloja ammuttaisiin kaiketi noin kolmen sekunnin välein ja kymmenisen kerralla. Tarkoittaa siis puolen minuutin stinttiä. Tunnin (tai itseasiassa noin 45 minuutin) aikana voisi tulla maksimissaan noin 300 laukausta. Eli noin puolentoista minuutin välein kymmenen kappaletta.

Kompressorin tulisi olla sähkökäyttöinen ja hiljainen, joka tietysti rajaa aika tavalla pois. Käsittääkseni markkinoilla on kuitenkin jonkin verran alle 60 desibelin laitteita.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Täältä kun löytyy apua pulmaan kuin pulmaan niin kokeillaas. Eli olemme pistämässä pystyyn nettikauppaa, valmispohjalle. Onko suosituksia näistä? Hyvää kuullut My Cash Flowsta jne. Mutta mielellään kuulisin kokemuksia muistakin.

Mitä tuotteita myytte, onko yhtään omaa osaamista, mitä lisäosia tarvitsette, mitä palveluita tarkoitus kytkeä, kuinka massasta eroavan kaupan haluatte?

Iso kasa kysymyksiä joihin kannattaa miettiä vastaus ja sitten funtsia alustaa. Laittele vaikka yv:lla lisemmin jos kaipailet kommentteja

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Uskoakseni EU on määritellyt kuinka paljon televisiossa saa näyttää mainoksia tunnissa. Kuinka paljon se on, reilu kymmenen minuuttia tms?

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kompressorin tulisi olla sähkökäyttöinen ja hiljainen, joka tietysti rajaa aika tavalla pois. Käsittääkseni markkinoilla on kuitenkin jonkin verran alle 60 desibelin laitteita.

Osa noista tuoreemmista kompressoreista tosiaan on erittäin hiljaisia. Ne vain on yleensä niitä kaikista pienempiä. Niiden ilmantuotto pyörii varmaan luokassa 100-200 litraa minuutissa. Jotenkin tuntuu ettei se riitä. Ymmärrän kyllä täysin, miksi kompuran tulee olla hiljainen. Voi kun joku kertoisi vastauksen tuohon kysymykseen tarvittavasta voimasta.

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Olisi seuraava kysymys pysäköinninvalvonnasta:

Ajoin kuorma-auton parkkiin erikseen kuorma-autoille/busseille merkityille paikoille. Olin ensimmäinen pysäköijä 24m pituisella "bussipysäkillä". Ajoin autoni niin eteen kuin mahdollista jotta taakseni mahtuisi vielä kaksi muutakin isoa autoa joiden kuljettajat asuvat samalla alueella ja olemme kolme "vakkaria" jotka paikkaa käyttävät. Jotta saamme kaikki autot mahtumaan on ensimmäisen varastettava lisää tilaa jalkakäytävältä, vasemman eturenkaan verran. Eilen kun ajoin autoni kuvatunlaisesti parkkiin näin parkkipirkon auton ajavan taakseni. Parkkipirkko viihtyi takanani pari minuuttia jotka minulla meni tavaroita pakatessa ja ajoi pois ennen kuin itse poistuin paikalta.

Yöllä riemastuin kun näin autoni ikkunassa sakon. Syynä jalkakäytävälle pysäköinti ja kirjoitettu max. 10min lähtöni jälkeen.

Vihdoin siihen kysymykseen. Onko pirkoilla velvollisuus kertoa jos/kun näkevät livenä tapahtuvan väärän pysäköinnin vai onko ohje toimia kuten pirkko nyt toimi? Eli palaa sakottamaan vasta kun kehveli on jo paennut paikalta.

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Osa noista tuoreemmista kompressoreista tosiaan on erittäin hiljaisia. Ne vain on yleensä niitä kaikista pienempiä. Niiden ilmantuotto pyörii varmaan luokassa 100-200 litraa minuutissa. Jotenkin tuntuu ettei se riitä. Ymmärrän kyllä täysin, miksi kompuran tulee olla hiljainen. Voi kun joku kertoisi vastauksen tuohon kysymykseen tarvittavasta voimasta.

Mites tuo salibandypallotykki reagoi siihen että pallossa on reikiä? Ei taida painetta muodosta putkeen tarpeeksi.

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mahtaisko sellanen kahdesta pyörivästä rullasta tehty pallotykki toimia paremmin salibandypallojen kanssa. Ainakin se olis hiljaisempi. Youtubesta löytyi tällainen tee se itse viritelmä tennispalloille: Tennis ball machine DIY - part 1 - YouTube

Ilman mitään pidempiä pohtimisia tulee seuraavia ajatuksia mieleen: Varmaan toimii ihan yhtä hyvin. Laitteen koonkin saisi pidettyä pienempänä. Rakentaminen toisaalta tarkempaa, monimutkaisempaa ja vaikeampaa. Kalliimpaakin todennäköisesti. Sähkömoottorilla toimivan laitteen kanssa eläminen olisi ehkä helpompaa, ei tarvitse aivan niin paljoa viritellä aina käyttöönottaessa. Töpseli seinään, palloja "lippaaseen" ja virta päälle. Kompuran kanssahan itse laite on erikseen, ja siihen kompressorista ilmaletku kiinni. Tässä taas tullaan siihen, että ehkä melusta ei tarvitsisi välittää. Ainahan voi ostaa sen verran pitkän ilmaletkun, että kompuran voi jättää "nurkan taakse". Toisaalta taas ilmatoimisessa on kaksi härveliä, joita pitää mahdollisesti raahata mukana.

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Vihdoin siihen kysymykseen. Onko pirkoilla velvollisuus kertoa jos/kun näkevät livenä tapahtuvan väärän pysäköinnin vai onko ohje toimia kuten pirkko nyt toimi? Eli palaa sakottamaan vasta kun kehveli on jo paennut paikalta.

En tiedä parkkipirkkojen säännöistä, mutta minulle parkkipirkko on kerran huutanut perään kun unohdin laittaa kiekon Rauman keskustassa. Olin ehtinyt n.30metrin päähän autosta, jolloin parkkipirkko huusi autoni luota, että unohtuiko kiekko. Näin säästyttiin 50€ huomautukselta.

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Eipä tullut mitään tuosta Pikku-Huopiksen asunnosta, joten kysynpä jälleen. Nyt toisaalta tuli tarjous Espoon Soukasta, Alakartanontieltä. Minkälaista aluetta? Onko mainettaan parempi? Mamut, spurgut? Ilmeisesti ostarin lähelle ei kannata muuttaa?

Yksi ihminen tosin kehui tuota jo hyväksi paikaksi kun kuulemma itse asuu ihan lähellä, mutta varauksella otan tuon kun on töissä firmassa, josta asuntotarjous tuli.

E: enkä löytänyt Espoo ketjua tms, joten tänne pistelin

Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eipä tullut mitään tuosta Pikku-Huopiksen asunnosta, joten kysynpä jälleen. Nyt toisaalta tuli tarjous Espoon Soukasta, Alakartanontieltä. Minkälaista aluetta? Onko mainettaan parempi? Mamut, spurgut? Ilmeisesti ostarin lähelle ei kannata muuttaa?

E: enkä löytänyt Espoo ketjua tms, joten tänne pistelin

Espoo – tuo urbaani maaseutu | Jatkoajan keskustelupalsta

Kaveri muutti juuri tuonne päin pyörämatkan päähän ostarista paritaloon. Ihan hyvää landea siellä on, mutta ostarilla on espoolaisen ostarin meno ja ei ainakaan kerrostaloihin kannata muuttaa.

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeksi muokattu:

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Meillä on tänä kesänä lähistön puihin asettunut asumaan pieni harakkaparvi. Käyvät tässä meidän ja naapurien pihassa ruokailemassa ja muuten vaan rääkymässä. Nyt on sitten terassi täynnä linnunpaskaa. Mitenkähän nuo maanvaivat saisi häädettyä pois tai otettua hengiltä?

Mitenkähän nuo maanvaivat saisi häädettyä pois tai otettua hengiltä?
Osta haukka. Tarvitset vain syntymätodistuksen, kauppakirjan, DNA-testin, CITES-todistuksen, rengastuksen, mikrosirun, ja tietenkin helvetinmoisen häkin jossa se voi lennellä. Suomeen on tuotu ainakin yksi metsästyskäyttöön tarkoitettu haukka vuonna 2011 joten nykyisten sääntöjen puitteissa sen pitäisi onnistua. Suomessa ei kai niitä ole myynnissä, ellei tämä yksi kaveri sitten myy omaansa, mutta suosittelisin ottamaan yhteyttä pienen veden toiselle puolen, Svenska Falkenerar Förbundetissa osaavat varmasti kertoa mistä voisit oman haukkasi saada. Netistä varmaan löytyy koulutusoppaita. Tai eihän sitä edes kouluttaa tartte, sillä kun rakennat haukkahäkin niin että terassi jää sisäpuolelle niin sitenhän ne harakatkin pysyy ulkopuolella.

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Osta haukka...
Kiitoksia! Tämä on hyvin mielenkiintoista ja mahdollisesti paneudun asiaan tulevaisuudessa. Toiveissa olisi silti joku hieman yksinkertaisempi ja nopeampi tapa.

Olen kaupunkilainen, joten en omista asetta. Olisiko sitten esim. rotanmyrkyllä kyllästetyt herkkupalat jokin ratkaisu? Vaarana tietysti on että jos ne kulkeutuvat vaikkapa naapuruston koirien suihin ja sitä en toivo missään nimessä. Täytyypä jatkaa asian miettimistä.

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Voithan myös esim. levittää terassille jollain tahmealla aineella "tervatun" kevytpeitteen, johon harakat takertuvat kuin kärpäspaperiin. Sitten vain peite rullalle ja roskikseen.
Sinulla sitä on sitten hyviä ideoita :) Oletkos itse jo kokeillut?

Sinulla sitä on sitten hyviä ideoita :) Oletkos itse jo kokeillut?
Minä pidän kaikista eläimistä, myös harakoista. En minä niitä tohtisi edes yrittää hävittää. Tämänkin viikon kohokohtiani ovat olleet yllättävät kohtaamiset vaivaispäästäisen, kolmen pöllönpojan ja haikaraparin kanssa.

Vittumaisin eläin -äänestyksessä tosin äänestin sitä meedian hehkuttamaa uutta superpunkkia, mutta siinäkin vittumaista on vain se tauti (en koskaan päässyt selville mikä) mitä se levittää, ei itse eläin.

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minä pidän kaikista eläimistä, myös harakoista. En minä niitä tohtisi edes yrittää hävittää. Tämänkin viikon kohokohtiani ovat olleet yllättävät kohtaamiset vaivaispäästäisen, kolmen pöllönpojan ja haikaraparin kanssa.

Vittumaisin eläin -äänestyksessä tosin äänestin sitä meedian hehkuttamaa uutta superpunkkia, mutta siinäkin vittumaista on vain se tauti (en koskaan päässyt selville mikä) mitä se levittää, ei itse eläin.
Joo ymmärrän kyllä. Tiedän itsekin että on tämä vähän hölmöä hommaa vainota viattomia luontokappaleita. Ja rehellisyyden nimissä en sitä varmaankaan edes harkitsisi, ellei rouva olisi asiasta ärähtänyt terassia siivotessaan.

Katsotaan nyt jos ilmenee jokin vaivaton keino päästä otuksista eroon. Jos moista ei löydy, niin sanon sitten vaan rouvalle että yritin ainakin :)

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Miks tukka ja parta voi kasvaa loputtomasti, mutta muna- ja kainalokarvat kasvaa vaan tiettyy mittaan ja lopettaa kasvun?

Tuli suihkussa mieleen...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy