Siis mitähän helvettiä. Työskentelin lähes vuoden ajan isommassa firmassa määräaikaisena (syyskuu 2012 - elokuu 2013) ja nyt jatkan siellä osittain, tehden paria vuoroa viikossa. Mitään tiettyä tuntimäärää viikkoon tai kuukauteen ei ole sovittu.
Näin ollen syyskuun alussa ilmoittauduin työnhakijaksi Työ- ja elinkeinotoimistoon, koska mulla ei ollut varmuutta onko niitä vuoroja kuukauteen yksi vai yksitoista. Näin sivuhuomautuksena täytyy myös huomauttaa, että olen ollut aikuislukion kirjoilla elokuusta 2012 lähtien. Opiskelut ovat jo loppusuoralla, ja olen niitä töiden ohessa väsäillyt. Myös näin TE-toimisto näki asian, ja kertoi edellisessä päätöksessään, että olen työssäolollani osoittanut opiskelujen olevan sivutoimisia.
Noh kuitenkin, sain tänään päätöksen TE-toimistolta:
"Hakija on 18-24 vuotias, vailla ammatillista koulutusta ja ilman pätevää syytä jättänyt hakematta lukioon tai soveltuvaan tutkintoon johtavaan ammatillisia valmiuksia antavaan koulutukseen tai on kieltäytynyt mainitusta koulutuksesta. Työttömyysetuuteen ei ole oikeutta 02.09.2013 alkaen (TTL 2 luku 13 § 2 mom)."
Koska mulla oli määräaikainen sopimus elokuun loppuun, sekä lukio (edelleen) kesken, en hakenut keväällä mihinkään kouluun. Ja muutenkin oli tarkoitus jatkaa työelämässä. Nyt ilmeisesti en ole oikeutettu työttömysetuuteen, koska en hakenut mihinkään kouluun. Siis mitä vittua? Miten tuollainen voi edes vaikuttaa tohon? Osaako joku selittää, koska mä en käsitä.
Nyt on meinaan mielenkiintoset ajat, kun säästöt on loppu, Kelalta siis tuskin tulee rahaa ja vuoroja on helvetin harvakseltaan. Siihen päälle pukkaa perintöverot jotka pitää maksaa + tietty muut menot mitä elämässä nyt on.
E: Siis kun tuota tilannetta ajattelen ja pyörittelen, niin ei käy vaan mun järkeeni. Kuvitellaan siis tilanne, jossa olisin hakenut johonkin kouluun keväällä, ja olisin päässyt sisään. Mulla olis siis tällä hetkellä satunnainen duunipaikka ja kaksi eri koulua jota pitäisi käydä, jotta olisin oikeutettu työttömyysetuuteen? Mitä vittua. Voiko tuo laitos todellakin evää nuo oikeudet sillä perusteella, etten hae kouluihin, vaikka olen ollut koulussa kirjoilla jo pitkälti toista vuotta.