Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 025 808
  • 47 213

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Silja matkaa Tukholmaan ja Tallink Tallinnaan. Pori taitaa sijaita jossain Turun suunnilla, mistä varmaan kuljetaan enemmän tonne Ruotsin suuntaan.
Jep. Tai oikeastaan Turku on Porin suunnilla. Turusta seilaa Baltic Princess ja Galaxy, molemmat Tallinkeja. Okei, katoin firman netti sivuja ja virallinen nimi on Tallink Silja Line. Että kai mainostetaan suomalaisille tuttua brändiä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep. Tai oikeastaan Turku on Porin suunnilla. Turusta seilaa Baltic Princess ja Galaxy, molemmat Tallinkeja. Okei, katoin firman netti sivuja ja virallinen nimi on Tallink Silja Line. Että kai mainostetaan suomalaisille tuttua brändiä.
Joo. Jotkut tuntuvat hieman moittivat noita Tallinkin laivojen juttuja, mutta en tiedä. On se Baltic Princess kyllä tosi hieno laiva.

Äsken muuten katselin ensimmäistä kertaa ikinä noita Turku-Tukholma aikatauluja. Siis tosi huonoja ovat, mutta kait se pakko on noin ne pistää. Mutta miten hitossa sitä jaksaisi noin aikaisin nousta maihin? Aivan järjetöntä. Kesällä matkasin ton välin kun Roskilde-festareilla kävin, mutta mä ajattelin että se oli joku harvinaisempi vuoro nousta maihin. Ei hitto.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Minun pitäisi päästä hieman sisään kirjanpitoon, tilinpäätöksen tekemiseen ja tilinpäätöksen analysointiin.

Otanko kiltisti lukuprojektiksi KKK:n laskentatoimen po. aiheisiin liittyvät tenttikirjat, vai tuleeko palstalaisilta ehdotuksia paremmista opuksista?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Auttakaapas musiikki- ja audioasioissa täysin vasenkätistä kaveria.

Minun 15 vuotta vanhat stereot ovat tulleet tiensä päähän ja uudet pitäisi saada, mutta enhän minä näistä laitteista tajua yhtään mitään. Oleellista olisi, että cd:t ja cd:lle tallennetut mp3:t jne. pystyy soittamaan ja ihan oikea radio soi. Plussaa sitten siitä, että siihen saa esim. bluetoothilla heitettyä puhelimesta/tietokoneelta biisin tai kytkettyä tv:hen. Stereot tulevat isoon, avoimeen olohuoneeseen, joten mikään pikkukelloradio ei tähän kelpaa. Kotiteatteriakaan minulla ei ole, joten harkinnassa myös se, että se olisi kotiteatteri, jossa olisi radio+cd-soitin. Kotiteatteri viidellä kaiuttimella ei kuitenkaan mitenkään istu tähän olohuoneeseen.

Meidän perheen stereoiden käyttö on vähäistä, eli lähinnä taustamusiikiksi esim. kotitöitä tehdessä tai peliselostusta tulee kuunneltua. Tosin ehkä se lisääntyisi, jos välineet olisi nykyaikaiset ja toimivat. Mutta todennäköisesti ei merkittävän paljon, joten ei ole aikomusta panostaa useita satasia tähän juttuun. Mieluummin nopeasti nyt jotain pientä <200 eurolla ja jos homma toimii, hommataan parempaa ja nämä jääkööt lapsille. Mutta - antakaapa vinkkejä, mielellään suoria linkkejä laitteisiin mitkä olisivat hinta-laatusuhteeltaan ja ominaisuuksiltaan sopivat näihin tarpeisiin. Kiitos!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Auttakaapas musiikki- ja audioasioissa täysin vasenkätistä kaveria.

Minun 15 vuotta vanhat stereot ovat tulleet tiensä päähän ja uudet pitäisi saada, mutta enhän minä näistä laitteista tajua yhtään mitään. Oleellista olisi, että cd:t ja cd:lle tallennetut mp3:t jne. pystyy soittamaan ja ihan oikea radio soi. Plussaa sitten siitä, että siihen saa esim. bluetoothilla heitettyä puhelimesta/tietokoneelta biisin tai kytkettyä tv:hen. Stereot tulevat isoon, avoimeen olohuoneeseen, joten mikään pikkukelloradio ei tähän kelpaa. Kotiteatteriakaan minulla ei ole, joten harkinnassa myös se, että se olisi kotiteatteri, jossa olisi radio+cd-soitin. Kotiteatteri viidellä kaiuttimella ei kuitenkaan mitenkään istu tähän olohuoneeseen.

Meidän perheen stereoiden käyttö on vähäistä, eli lähinnä taustamusiikiksi esim. kotitöitä tehdessä tai peliselostusta tulee kuunneltua. Tosin ehkä se lisääntyisi, jos välineet olisi nykyaikaiset ja toimivat. Mutta todennäköisesti ei merkittävän paljon, joten ei ole aikomusta panostaa useita satasia tähän juttuun. Mieluummin nopeasti nyt jotain pientä <200 eurolla ja jos homma toimii, hommataan parempaa ja nämä jääkööt lapsille. Mutta - antakaapa vinkkejä, mielellään suoria linkkejä laitteisiin mitkä olisivat hinta-laatusuhteeltaan ja ominaisuuksiltaan sopivat näihin tarpeisiin. Kiitos!
Minä lähtisin tuolla budjetilla liikkeelle minisarjoista. Esim. Verkkokauppa.com tarjoaa varsin huokeaan hintaan noita. Tsekkaa, jos täyttävät tarpeet. Mitään järjetöntä äänivallia et noilla pakettikajareilla saa, mutta kyllä niillä musaa soittaa.

Täyttä kotiteatteria n+1 kaiuttimella en kyllä suosittele kuin raskaaseen leffakäyttöön. Kaksi kajautinta riittää. Leffakäytössäkin se keskikaiutin on huomattavasti takakajareita tärkeämpi. Itellä on 2+1 leffoja varten, musaa vain kahdella (ok, subbari on kyllä kytketty, mutta ilmankin tulee mainosti toimeen, jos pääkajareissa riittää bassotoisto). Jos nyt jonkun neuvon niitä varten voisin antaa, niin katso, että tuossa vahvariyksikössä on kunnon liittimet, jos haluaa joskus vaikka päivittää kajarit parempiin.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Kirjoitetaan nyt sama kuin tuonne Twitteriin tuli raapustettua. Olen varmasti tyhmä ja yksinkertainen, kun en tajua näitä juttuja. En hahmota tässä kokonaiskuvaa. Mitä pitäisi tehdä?

Tilanne: Hain opiskelupaikkaa viime keväänä. Täytin lomakkeen, jossa oli useampia opiskelupaikkoja. Lopulta menin yhteen pääsykokeeseen - toiseenkin oli tarkoitus mennä, mutta pistemäärä ei oikeuttanut osallistumaan. Pääsykokeiden jälkeen olisi ilmeisesti jo pitänyt ilmoittautua työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Tätä en tiennyt, koska jostain typerästä syystä kuvittelin, että ennen inttiä näitä asioita ei tarvitse miettiä - armeija kun oli edessä heti pääsykokeiden jälkeen heinäkuussa. Menen ilmeisesti huomenna työvoimatoimistoon ilmoittautumaan ja selvittämään asioita, näinkö on paras?
Sitten työmarkkinatuesta. Kai minulla on sen saamiseen oikeus? Äitini kanssa kun höpöttelin, niin hän totesi lukeneensa jostain, että noiden opiskelukuvioiden takia minä en varmaankaan tule saamaan ko. tukea? Mikä mahtaa olla syynä tähän? Ottaa aivoon, kun tämä koko homma tuntuu niin monimutkaiselta byrokratialta, ettei sitä ole pieneen tietämättömään ihmismieleen suunniteltu. Auttakaa poloista.

Huomenna joka tapauksessa käynti työkkärissä ja ilmoittautumaan? Kyllä, olen tietämätön aasi.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Kyllä tuon voi netissäkin tehdä verkkopankkitunnuksia käyttämällä. Mutta tuosta työmarkkinatuesta, muistaakseni olit käynyt lukion joten sinun pitäisi olla 5kk työnhakijana ennen kuin saat mitään tukia, koska A) olet 18-24 vuotias ja B) ilman ammatillista koulutusta. Näistä lisäinfoa Kelan sivuilta http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki

Jees, kiitoksia. Lueskelin tuon sivuston jo läpi, enkä (ehkä katsoin huolimattomastikin) löytänyt vastausta sille, että onko mulla oikeuksia tuohon tukeen. Siis jos olen hakenut useampaan opiskelupaikkaan, mutta osallistunut vain yhteen pääsykokeeseen. Jos siis nyt ilmoittaudun, odotan viisi kuukautta ja sitten saan tukea (jos siis ylipäänsä on oikeus) mikäli en ole saanut opiskelupaikkaa? Ja kaikenko voi hoitaa tässä mun keississä netitse, ettei tarvitse paikan päälle silmät tirrissä raahautua? Kiitokset etukäteen, jos näihin joku nokkela vastaukset minulle vielä selvittäisi.

"Selvitä elämäsi asiat kätevästi Jatkoajan kautta asioista paremmin tietäviä hyödyntäen."
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tähän eritoten kaipaisin selvyyttä. Olenko "kieltäytynyt tai jättänyt hakematta ammatilliseen koulutukseen", jos olen ollut paikalla vain yhdessä pääsykokeessa - ja hain useampaan opiskelupaikkaan? Alla lainaus Kelan sivuilta koskien työmarkkinatukea. (Kurkkasin tarkempia tietoja työ- ja elinkeinotoimistojen sivuilta, mutta eipä noita oikein mistään löydä selkokielellä.)

"Jos olet 18–24-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea työttömyysajalta vain, jos


  • et ole kieltäytynyt työ- ja elinkeinotoimiston sinulle tarjoamasta työstä tai koulutuksesta
  • olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta (ks. tarkemmat tiedot työ- ja elinkeinotoimistojen sivuilta).
Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen."
 

motamoro

Jäsen
Tähän eritoten kaipaisin selvyyttä. Olenko "kieltäytynyt tai jättänyt hakematta ammatilliseen koulutukseen", jos olen ollut paikalla vain yhdessä pääsykokeessa - ja hain useampaan opiskelupaikkaan? ."

No kyllä kaiken järjen mukaan olet oikeutettu, koska ei sinua voi syyttää siitä, ettei pisteesi oikeuttanut pääsykokeeseen. Hakeminenhan on se kriteeri, eikä siinä prosessissa varsinaisesti eteneminen. En nyt tietenkään ole 100% varma, koska Suomessa kaikki on mahdollista.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
No kyllä kaiken järjen mukaan olet oikeutettu, koska ei sinua voi syyttää siitä, ettei pisteesi oikeuttanut pääsykokeeseen. Hakeminenhan on se kriteeri, eikä siinä prosessissa varsinaisesti eteneminen. En nyt tietenkään ole 100% varma, koska Suomessa kaikki on mahdollista.

Mutta siis periaatteessa muihin pääsykokeisiin olisin voinut päästä, en vain mennyt. Tarkoituksena oli käydä tuossa, johon en sitten lopulta päässyt. Nyt täyttelen ilmoittautumislomaketta netissä. Etenee...
 

motamoro

Jäsen
Mutta siis periaatteessa muihin pääsykokeisiin olisin voinut päästä, en vain mennyt. Tarkoituksena oli käydä tuossa, johon en sitten lopulta päässyt. Nyt täyttelen ilmoittautumislomaketta netissä. Etenee...

Ahaa, käsitin että kävit yhdessä ja muihin koetilaisuuksiin pisteet eivät riittäneet (moneenko edes saa nykyään maksimissaan hakea per yhteishaku?) Hyvä, että homma etenee ja kannattaa varmaan soittaa vielä varmistus tuosta asiasta jompaan kumpaan virastoon. Mutta toisaalta juuri kun odotusaikasi päättyisi niin kaltaisesi reipas nuorukainen on todennäköisesti sopivasti aloittamassa kesätöitä toukokuun lopulla.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos @Jaws et ole oikeutettu työmarkkinatukeen eikä työpaikkaa löydy niin kannattaa ehkä harkita harjoittelua työmarkkinatuella. Itse aikanani menin intin jälkeen työmarkkinatukiharjoitteluun päivittäistavarakauppaan: viisi kuuden tunnin työpäivää viikossa ja sain työmarkkinatuen. Jouduin tietysti tekemään vähän enemmän hommia tuon työmarkkinatuen eteen, mutta toisaalta tammi-huhtikuun harjoittelu poiki sitten ihan oikean työsopimuksen toukokuusta alkaen. Aiempaa mainittavaa työkokemusta minulla ei ollut, joten (kesä)työpaikan löytyminen olisi varmasti ollut hankalampaa, jos olisin kevään löhöillyt vanhempieni helmoissa enkä ollut hankkimassa työkokemusta harjoittelun kautta.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@Jaws

Minusta ei näytä kovin hyvältä, että olet hakenut useampaankin koulutukseen, mutta et lopulta mennyt yhteenkään pääsykokeeseen. Yhteen ilmeisesti, koska et päässyt, ja muihin, koska ei kiinnostanut. Veikkaan, että näissä ollaan aika tiukkaa viranomaista.

En kyllä näistä työmarkkinatukikuvioista juuri mitään tiedä.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Minusta ei näytä kovin hyvältä, että olet hakenut useampaankin koulutukseen, mutta et lopulta mennyt yhteenkään pääsykokeeseen.

Kahteen oli tietääkseni pakko ainakin hakea - osallistumisesta en tiedä mitään. Ajattelin hakea kahteen tosissani. Kävin toisen pääsykokeessa, eikä onnannut. Sitten odotin tietoa koskien viimeistä pääsykoetta (johon aioin hakea tosissani). Se oli kevään viimeinen pääsykoe, mutta sieltä tuli kirje, että ei asiaa kokeeseen näillä pisteillä. Olin yhtäkkiä tilanteessa, jossa olin käynyt vain yhdessä pääsykokeessa, vaikka tarkoitus oli kahteen mennä. Muut hakukohteeni olivat ns. varahakuja, koska en todellakaan tiennyt, mitä haluan opiskella. Ko. kevät oli lähinnä ns. kokeilua omalta osaltani. Listassa oli hakukohteina jo ihan sitäkin varten, että jos mieleni muuttuisi kevään aikana ja nuo kiinnostaisivat. Päätökset piti tehdä suhteellisen ajoissa.

Minusta tällaisessa tapauksessa joidenkin tukien menettäminen on jokseenkin kohtuutonta, kun tahattomasti "kieltäytyy". Selkeän informaation puute ja ylimääräinen turha byrokratia valitettavasti haistattavat pitkän kaavan kautta, mutta minkä sille mahtaa.
 

Whist

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KooKoo
@Jaws

"Työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä:
• Alle 25-vuotiaan nuoren, joka ei ole suorittanut peruskoulun tai lukion jälkeistä tutkintoon johtavaa, ammatillisia valmiuksia antavaa koulutusta, tulee hakea vähintään 2 opiskelupaikkaa."

Eli tärkeintä on hakea vähintään kahteen mikä on siis tapauksessasi täyttynyt, mutta...

"Koulutusta vailla olevalla nuorella ei ole oikeutta työttömyyden perusteella maksettavaan työttömyysetuuteen syyslukukauden alkaessa 1.9., mikäli hän on:
• jättänyt hakematta opiskelupaikkaa ilman pätevää syytä
• omalla menettelyllään aiheuttanut, ettei tule valituksi opiskelupaikkaan tai
• muulla tavalla kieltäytynyt tarkoitetusta opiskelupaikasta."

Eli jos olisit päässyt pääsykokeisiin mutta et mennyt niin taitaa tuo oma menettely koitua kohtaloksesi. Ja jos TE-toimisto toteaa, että olet laiminlyönyt koulutukseen hakeutumisen niin menetät oikeuden työttömyysetuuteen kunnes täytät 25 vuotta, suoritat ammatillisen koulutuksen tai olet 21 viikkoa työssäoloehdon täyttävässä työssä, työvoimakoulutuksessa, TE-toimiston kanssa sovitussa toimenpiteessä, päätoimisesti opiskelemassa tai toimit yrittäjänä.

Joka tapauksessa sinulle tulee vain lukion käyneenä vastaan työttömyysetuuden kanssa viiden kuukauden odotusaika, jonka aikana etuutta ei makseta. Odotusajan aikana etuutta voi kuitenkin saada jos osallistuu esim. työkokeiluun tai työvoimakoulutukseen.

Asiat selvenee kun käyt TE-toimistossa tai kun sieltä päin soitellaan sinulle nyt kun ilmoittauduit verkon kautta.

Terveisin "iso" ja "paha" TE-hallinnon virkamies..
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Terveisin "iso" ja "paha" TE-hallinnon virkamies..

Kiitos tiedosta. Vielä kun joku kertoisi, miksi näin monimutkaista ja typerää byrokratiaa toteutetaan 2000-luvun Suomessa ja miksi sitä sovelletaan heikosti informoituihin nuoriin opiskelijoihin. Ma en ummarra.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
^ Koska halutaan, että yhteiskunnan tuen vastikkeeksi yritätte työllistyä.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
^ Koska halutaan, että yhteiskunnan tuen vastikkeeksi yritätte työllistyä.

Sen voi toki tehdä selkeämmällä informaatiolla - itsetarkoituksellista ei liene, että esimerkiksi minä saan tietää asioista vasta nyt, kun on jo myöhäistä. Sama se, asiaa on paha nyt lähteä muuttamaan. On mikä on.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Toisena näkökantana on, että kävit selvittämään asiaa vasta nyt, kun paskat ovat jo housussa. Varsin yleistä suomalaisen byrokratian asiakkaille.
 

Nick Neim

Jäsen
Jawsin tapaukseen kommentoiden:

Nuo Kelan ja TE-toimiston kanssa asioinnit ovat kyllä todella sekavaa paskaa, ja mistään ei todellakaan mitään kerrota, ainakaan selkeästi. Kun yksi vaatimus täyttyy, on tilalle tullut kaksi lisää.

Oma tilannehan oli se, että kävin aikuislukiota työni ohessa, ja en ollut siis hakenut mihinkään kouluun. Työssäoloehto täyttyi, TE-toimiston mielestä olin myös sivutoiminen opiskelija, ja työssäoloaikani perusteella olin päätoiminen työnhakija. Olin jo lukiossa, joten enhän mä voi lukioon tai vastaavaan silloin voi hakea, tai mun ymmärtääkseni sellainen ei ole edes mahdollista. Kaiken järjen mukaan olin oikeutettu työttömyysetuuteen, puhuttuani joidenkin virkailijoidenkin kanssa. Liityin siis liittoon, maksoin jäsenmaksut ja ajattelin etten työttömyyden koittaessa jäisi täysin puille paljaille.

Tarkemmin selailtuani vanhoja viestejäni, olen palstalle tästä kirjoittanut aikaisemminkin.

08.10.2013
Kari Runk kirjoitti:
Siis mitähän helvettiä. Työskentelin lähes vuoden ajan isommassa firmassa määräaikaisena (syyskuu 2012 - elokuu 2013) ja nyt jatkan siellä osittain, tehden paria vuoroa viikossa. Mitään tiettyä tuntimäärää viikkoon tai kuukauteen ei ole sovittu.

Näin ollen syyskuun alussa ilmoittauduin työnhakijaksi Työ- ja elinkeinotoimistoon, koska mulla ei ollut varmuutta onko niitä vuoroja kuukauteen yksi vai yksitoista. Näin sivuhuomautuksena täytyy myös huomauttaa, että olen ollut aikuislukion kirjoilla elokuusta 2012 lähtien. Opiskelut ovat jo loppusuoralla, ja olen niitä töiden ohessa väsäillyt. Myös näin TE-toimisto näki asian, ja kertoi edellisessä päätöksessään, että olen työssäolollani osoittanut opiskelujen olevan sivutoimisia.

Noh kuitenkin, sain tänään päätöksen TE-toimistolta:

"Hakija on 18-24 vuotias, vailla ammatillista koulutusta ja ilman pätevää syytä jättänyt hakematta lukioon tai soveltuvaan tutkintoon johtavaan ammatillisia valmiuksia antavaan koulutukseen tai on kieltäytynyt mainitusta koulutuksesta. Työttömyysetuuteen ei ole oikeutta 02.09.2013 alkaen (TTL 2 luku 13 § 2 mom)."

Koska mulla oli määräaikainen sopimus elokuun loppuun, sekä lukio (edelleen) kesken, en hakenut keväällä mihinkään kouluun. Ja muutenkin oli tarkoitus jatkaa työelämässä. Nyt ilmeisesti en ole oikeutettu työttömysetuuteen, koska en hakenut mihinkään kouluun. Siis mitä vittua? Miten tuollainen voi edes vaikuttaa tohon? Osaako joku selittää, koska mä en käsitä.

Nyt on meinaan mielenkiintoset ajat, kun säästöt on loppu, Kelalta siis tuskin tulee rahaa ja vuoroja on helvetin harvakseltaan. Siihen päälle pukkaa perintöverot jotka pitää maksaa + tietty muut menot mitä elämässä nyt on.

E: Siis kun tuota tilannetta ajattelen ja pyörittelen, niin ei käy vaan mun järkeeni. Kuvitellaan siis tilanne, jossa olisin hakenut johonkin kouluun keväällä, ja olisin päässyt sisään. Mulla olis siis tällä hetkellä satunnainen duunipaikka ja kaksi eri koulua jota pitäisi käydä, jotta olisin oikeutettu työttömyysetuuteen? Mitä vittua. Voiko tuo laitos todellakin evää nuo oikeudet sillä perusteella, etten hae kouluihin, vaikka olen ollut koulussa kirjoilla jo pitkälti toista vuotta.

16.01.2014


Kari Runk kirjoitti:
Suurimman vitutuksen aiheen kuitenkin nosti tänään TE-toimisto, jossa mulla oli tänään sellainen virkailija jota en ollut ennen tavannut. Oli aika hämillään tosta päätöksestä, kun hänellä on ollut kuulemma useampiakin aikuiskoulutuksessa olevia asiakkaita, jotka ovat olleet oikeutettuja peruspäivärahaan ilman mitään kouluunhakuja. Aikuislukio olisi hänen mukaan riittävä syy jättää hakematta kouluun, esimerkiksi lukioon joka annetussa päätöksessä mainittiin. Alkuperäisestä päätöksestä olisi ollut myös mahdollista tehdä oikaisu - josta luonnollisesti mulle se edellinen virkailija ei maininnut mitään, vaan käski tehdä valituksen. Valituksen, joka hylättiin ja joka lähti TE-toimistolta eteenpäin. Ja sehän tietenkin kestää. Mahdollinen oikaisu kyseiseen päätökseen olisi virkailijan mukaan ollut huomattavasti nopeampaa toimintaa.

Paras uutinenhan toki oli se, että liityin liittoon 18.04.2013. Aikani jäsenenä tuli täyteen, ja ajattelin jos Kelalta jää rahat saamatta, niin liitolta rupeaa tulemaan euroja. Eikä vittu muuten tule. Jos en ole oikeutettu Kelan peruspäivärahaan, en saa myöskään liitolta euron euroa. Vaikka maksaisin jäsenmaksun, täyttäisin työssäoloehdot, jäsenehdot, kaikki vitun ehdot, niin laki on kuulemma muuttunut viime vuonna. Maksan siis täysin tyhjästä, mikäli tuolta vitun paskasta tulee kielteinen päätös ja en ole oikeutettu Kelan peruspäivärahaan. Uuden hakemuksen voin laittaa kuulemma helmikuun alussa (johon mennessä se vanha on toivottavasti jo päätetty, heh) vireille. En tiedä oliko tuo tämänpäiväinen virkailija vitun kujalla, vai oliko kenties se edellinen. Paskalaitos se silti on.

Loppujen lopuksihan asia ratkesi muistaakseni jossain tämän vuoden maaliskuussa, ja viime vuoden syyskuussa pistin tuon asian vireille. Kielteinen päätöshän sieltä tuli, ja tämä mahdollisesti yhden saatanan ammattitaidottoman ämmän takia. Ja jos se ensimmäinen ämmä ei ollut ammattitaidoton, niin silloin tämä toinen virkailija oli ammattitaidoton ja puhui täyttä paskaa. Pari muutakin viestiä tästä aiheesta olin kirjoittanut, mutta oleellinen pointti tulee selväksi jo tuosta.

@Jaws :lle annan sellaisen vinkin, että jos joudut asioimaan noiden laitosten kanssa, niin ole helvetin tarkkana kaikista vaatimuksista ja tarpeista, ja kysy tarvittaessa vaikka kaksi tai jopa kolme kertaa. Tuntuu välillä, että siellä ne ei itsekään tiedä miten asiat oikeasti menevät, ja eri virkailijat puhuivat asioista hieman eri tavalla.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Toisena näkökantana on, että kävit selvittämään asiaa vasta nyt, kun paskat ovat jo housussa. Varsin yleistä suomalaisen byrokratian asiakkaille.

Minunko pitäisi 17-18-vuotiaana olla perillä työmarkkinatuen ehdoista kesken ylioppilaskirjoitusten? Ehei, kyllä se on valtion tehtävä informoida minua, eikä olettaa, että tiedän kaikki mahdolliset klausuulit. Johan tuossa palstaveli Kari Runk toi esille systeemin järjettömyyden ansiokkaasti.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Et kai ole tosissasi?

Mistä kaikesta valtion pitää sinua informoida?

Huono sanavalinta. Sanotaan nyt niin, että jonkun olisi pitänyt minua asiasta jollakin tapaa informoida. Ei voi olla näin, että tuo asia on piilotettu internetiin monien klikkausten taakse. Olin tunteja netissä, enkä löytänyt tuota kyseistä kohtaa, jonka Whist toi esille. Olin yksinkertaisesti täysin tietämätön asiasta tähän päivään asti. Kaikki kaverini ovat uskoakseni ihan yhtä pihalla. Ei kukaan näistä tiedä miten nämä menevät. Liian monimutkaista, yksinkertaistaa voisi. Se kai kuitenkin tästä, kun homma saatiin selväksi.
 
Mistä saisin Helsingissä mustan kauluspaidan, joka olisi:

- kestävä
- joustava
- rypyttymätön
- hengittävää materiaalia

Työkäyttöön tulee. Nykyinen on joku Dressmannin perusmalli, siihen tuli rypyt jo matkalla kaupasta kotiin ja on siis ihan roskiskamaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös