Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 108 093
  • 47 279

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Mikä hemmetti sen chromen pluginin nimi oli, jolla sai näppärästi huijattua maata, jos ei joku streami esim. jostain syystä tahdo näyttää ohjelmaa juuri kohdemaassani?

Siitä oli vasta taannoin juttua jossain otteluketjussa streameista puhuttaessa.

Nick Neim

Jäsen
Mikä hemmetti sen chromen pluginin nimi oli, jolla sai näppärästi huijattua maata, jos ei joku streami esim. jostain syystä tahdo näyttää ohjelmaa juuri kohdemaassani?

Siitä oli vasta taannoin juttua jossain otteluketjussa streameista puhuttaessa.

Mahdatkohan tarkoittaa Holaa? Ainakin tuolla se onnistuu, jos ei juuri tästä ohjelmasta ollut aikaisemmin puhe.

Tuamas

Jäsen
A) Yksityinen sosiaali- ja terveysala
B) 11v G21 pelkkää yötä
C) Siis alkaen 1.4.2015 käytettäviä olisi 30+3+6 - jos nyt irtisanoutuisin 5pv
D) Itse irtisanoutuisin ja vaihtaisin töitä (mitä nyt kuitenkaan entodennäköisesti olekaan tekemässä, vaikka houkutus on suuri)

En nyt osaa ottaa kantaa noihin lisiin, mutta tuolla alalla irtisanomisen yhteydessä maksettava lomakorvaus+lomaraha maksetaan työsuhteen päättymishetken kkliksan perusteella.

Lomapäiväthän kertyvät periaatteessa aivan normaalisti lomanmääräytymiskauden loppuun asti. Eli jos nyt oletetaan että irtisanoutuminen astuisi voimaan helmikuussa, niin tuosta jäisi kuukauden lomapäivät saamatta, käytetään siis sitä. Noiden lisäpäivien menettämisestä en nopealla vilkaisulla löytänyt TESsistä mainintoja.

Eli otetaan tällainen raaka laskenta:
KK-palkka laskelmassa 3500 €
Lomapalkkaa saa sitten 39-2,5 päivää eli 36,5/25*kkpalkka 3500 * lisien kerroin, tämä on tehty ilman erillistä lisien laskemista (koska kk-palkka laskettu kokonaisvuosiliksasta) = 5110 €
Tähän päälle tulee sitten vielä lomaraha joka on puolet tuosta eli 2555 € sekä vielä päälle irtisanomisajan palkka, joka siis sinulla on 1 kk, koska olet ollut niin pitkään duunissa.

Eli sanoisin että lopputili asettuisi sinne 10-11k€ paikkeille brutto, kuitenkin siten, että siitä 3500 € on irtisanomiskuukauden normaalia palkkaa.

Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
^Miksi lomaraha maksetaan?

Koska TES sanoo niin, toki sillä edellytyksellä että työntekijä noudattaa irtisanomisaikaa ja kysyjällä on toistaiseksi voimassaoleva työsuhde.

Tuosta vielä Superin UKK:sta selkokielellä:

"Irtisanon itseni. Onko minulla oikeus saada lomaraha?

Irtisanoessasi itsesi sinulla on oikeus saada pitämättömistä lomista lomakorvausta. Työehtosopimuksen mukaan lomarahaa maksetaan myös tästä lomakorvauksesta tietyin edellytyksin. Ensimmäinen edellytys on se, että työsuhde on jatkunut yhtäjaksoisesti vähintään neljä kuukautta. Lisäksi edellytys on se, että toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa työntekijä on noudattanut irtisanomisaikaa. Määräaikaisissa työsuhteissa on huomattava se, että työntekijällä ei ole oikeutta lomarahaan, jos hän päättää työsuhteen työsopimuslain vastaisesti. Yleisin tilanne on se, että työntekijä haluaa purkaa tai irtisanoa määräaikaisen työsopimuksen. Mikäli purkuperustetta ei ole tai irtisanomisesta ei ole sovittu erikseen työsopimuksessa, työntekijällä ei ole tällöin oikeutta lomarahaan lomakorvauksesta."

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vaan seuraava juttu onkin jo aivan toisen ketjun asiaa: missähän mahtaa olla vitsin isä eli herra U-burger?

Kysymys Mille naurat juuri nyt -ketjusta. Kiitos kysymästä.

Itsekkäänä ja vähemmän itsekkäänä miehenä suvaitsen viitsiä tällä tavalla kysyä toisen ihmisen kysymyksen omassa viestissäni. Vieläpä niin, että kysymys koskee minua. No minähän olen juuri oikea henkilö vastaamaan parhaan Ixun kyssäriin, ehhehe.

Olen paininut voimakkaiden tietotekniikkaongelmien kanssa muudannet viime kuukaudet. Ongelmat alkoivat varsinaisesti vyöryä, kun palstalla tapahtui uudistus. Sattumaako? NIinpä. Nyt minulla on uusi laite, jonka avulla voin suoltaa eritoten tänne kaikenlaista törkyä.

Mainittava myös, että olen alkanut saada ikänäöstä johtuvia probleemeja mitä tulee lähinäkemiseen. Pitäisi kai käydä optikolla, mutta maksaahan sellainen, eikä rahaa ole tuhlata terveyteen, kun on pysyttävä alkoholissa, kahvissa ja tupakissa.

Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kysymys Mille naurat juuri nyt -ketjusta. Kiitos kysymästä.

Itsekkäänä ja vähemmän itsekkäänä miehenä suvaitsen viitsiä tällä tavalla kysyä toisen ihmisen kysymyksen omassa viestissäni. Vieläpä niin, että kysymys koskee minua. No minähän olen juuri oikea henkilö vastaamaan parhaan Ixun kyssäriin, ehhehe.
Tätä tietoa tervehdin suurella ilolla! Retkikunnan lähettäminen Toripolliisin kiertoradalle selvittämään tilannetta oli nimittäin jo harkinnassa.

Yhtä kaikki: varsin ikävä kuulla, että ATK-järjestelmäkysymykset ynnä fysiologisen optisen systeemin seikat ovat aiheuttaneet valitettavia probleemeja, mutta onneksi olet niihin jo puoliksi vastannut uudella tietoteknisellä laitteistolla; eritoten täällä on aina osuvan sanailun viestejäsi odotettukin - kaikenlaisesta törkystä puhumattakaan!

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Kysymys teille kaikille julkisen sektorin suojatyöpaikkalaisille.

Kuinka määräytyy henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva palkanosa? Onko se käytännössä jokin kiinteä prosentti?

Nimimerkki: virkamieheksikö?

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
En nyt osaa ottaa kantaa noihin lisiin, mutta tuolla alalla irtisanomisen yhteydessä maksettava lomakorvaus+lomaraha maksetaan työsuhteen päättymishetken kkliksan perusteella.

Lomapäiväthän kertyvät periaatteessa aivan normaalisti lomanmääräytymiskauden loppuun asti. Eli jos nyt oletetaan että irtisanoutuminen astuisi voimaan helmikuussa, niin tuosta jäisi kuukauden lomapäivät saamatta, käytetään siis sitä. Noiden lisäpäivien menettämisestä en nopealla vilkaisulla löytänyt TESsistä mainintoja.

Eli otetaan tällainen raaka laskenta:
KK-palkka laskelmassa 3500 €
Lomapalkkaa saa sitten 39-2,5 päivää eli 36,5/25*kkpalkka 3500 * lisien kerroin, tämä on tehty ilman erillistä lisien laskemista (koska kk-palkka laskettu kokonaisvuosiliksasta) = 5110 €
Tähän päälle tulee sitten vielä lomaraha joka on puolet tuosta eli 2555 € sekä vielä päälle irtisanomisajan palkka, joka siis sinulla on 1 kk, koska olet ollut niin pitkään duunissa.

Eli sanoisin että lopputili asettuisi sinne 10-11k€ paikkeille brutto, kuitenkin siten, että siitä 3500 € on irtisanomiskuukauden normaalia palkkaa.
Kiitoksia tästä tiedosta ja kutakuinkin samaan pääsin omissa laskelmissa, mutta en tahtonut millään uskoa. Eli auton jos möisi vaikka tappiolla ja irtisanoutuisin, niin olisin velaton mies ja jäisi jotain myös sukan varteen. Pistää jopa miettimään...

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kysymys teille kaikille julkisen sektorin suojatyöpaikkalaisille.

Kuinka määräytyy henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva palkanosa? Onko se käytännössä jokin kiinteä prosentti?

Nimimerkki: virkamieheksikö?

On. Ainakin meillä.

Käyn kerran vuodessa esimieheni kanssa tuloskeskustelun. Kyseisessä tapahtumassa käydään läpi lomake jossa annetaan erilaisille osa-alueillle arvosanat 0-5. Osa-alueita taitaa olla 5-7. (En muista tarkkaa lukua ja minulla ei ole tässä kotona niitä papereita. Ei tosin ole töissäkään. Laitan silppuriin saman tien.)

Osa-alueet on jotain ammattiosaaminen, työvälinenosaaminen (ohjelmistot), monitaitoisuus, asiakaspalveluosaaminen, ahkeruus, tunnollisuus jne.

Noista sitten annetaan pisteet, lasketaan painotettu keskiarvo (osa-alueilla on eri painoarvot) ja katsotaan prosentti taulukosta. Meillä vaihteluväli taitaa olla jotain 10-50 prosenttia. (Uudelle työntekijälle alkuun joku pohjaprossa ja huippuosaajalle jotain 40-50%)

Alkuun varmaan lähdetään jostain pohjaprosentista tai jos sinulla on jotain kaivattua erityisosaamista niin voi olla että saat paremman lähdön. Jos olet menossa hommaan jossa on pulaa hyvistä työntekijöistä ja hinnoittelet itsesi rekryneuvotteluissa "hyvin" niin vaativuusryhmä + henkilökohtainen palkanosa -kombolla voivat säätää liksan ns. kohdalleen jo lähdössä. Eli tarvittaessa kovemmaksi kuin tulevat (osaamattomat) kollegasi tällä hetkellä tienaavat.

Yllä olevassa esimerkissä on siis kyseessä siis valtion asiantuntijaorganisaatio, ei hallintovirasto tai kuntasektori. Näissä on varmaan eroja.

Joka tapauksessa, jos päätät ryhtyä tänne "jalat pöydällä, eläkettä odotellessa" -sektorille niin jatkossa kannattaa sitten muistaa seuraavat asiat (pätee toki yksityisellä sektorillakin):

1) Tuloskeskustelussa muista valehdella osaamisestasi esimiehellesi niin paljon kuin kehtaat. Mitä enemmän kehtaat, sitä enemmän liksaa.
2) Kehu itseäsi ja osaamistasi joka käänteessä muutenkin. Käytävillä, ruokalassa, pikkujouluissa ja kaikissa muissa tilaisuuksissa.
3) Piinaa kollegoitasi viikkopalavereissa loputtomilla esitelmillä erikoisalastasi ja huippuosaamisestasi ko. alalla.
4) Kieli ruskeana joka käänteessä!

Onnea matkaan.

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Aiemmin kyselin tuosta Bosen Soundlink minin ja television (tässä tapauksessa edelleen Finlux 32FLY168B LCD TV) yhdistämisestä. Ostin tuon kaiuttimen ja omasta mielestäni oikean kaapelin, mutta meniköhän nyt kuitenkin pieleen, kun kuulokeliitännän kautta en saa ääneä kuitenkaan ulos. Eli tällaisen kaapelin ostin. (linkki vie verkkokauppa.comin sivuille). Mikä meni pieleen, vai enkö vain osaa? :)

Edit: Korjataan sen verran, että kyllä tuolta ääntä tulee, mutta ei normaalisti. Esimerkiksi nyt kun tuossa pyörii Kaikki rakastavat Raymondia, niin yleisön nauru kuuluu, mutta itse ohjelman puhe kuuluu vain vaimeana taustalla. Piuha väärä vai jotkut asetukset perseellään?

Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aiemmin kyselin tuosta Bosen Soundlink minin ja television (tässä tapauksessa edelleen Finlux 32FLY168B LCD TV) yhdistämisestä. Ostin tuon kaiuttimen ja omasta mielestäni oikean kaapelin, mutta meniköhän nyt kuitenkin pieleen, kun kuulokeliitännän kautta en saa ääneä kuitenkaan ulos. Eli tällaisen kaapelin ostin. (linkki vie verkkokauppa.comin sivuille). Mikä meni pieleen, vai enkö vain osaa? :)

Edit: Korjataan sen verran, että kyllä tuolta ääntä tulee, mutta ei normaalisti. Esimerkiksi nyt kun tuossa pyörii Kaikki rakastavat Raymondia, niin yleisön nauru kuuluu, mutta itse ohjelman puhe kuuluu vain vaimeana taustalla. Piuha väärä vai jotkut asetukset perseellään?
Tuo kuulostaa ihan siltä, kuin piuha olisi huonosti kiinni. Jos sulla on samaan liitäntään sopivat kuulokkeet, testaa ääntä niillä.

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuo kuulostaa ihan siltä, kuin piuha olisi huonosti kiinni. Jos sulla on samaan liitäntään sopivat kuulokkeet, testaa ääntä niillä.

Kuulokkeilla äänet kuuluu normaalisti tuosta liitännästä. Piuhankin pitäisi olla hyvin kiinni, kun useamman kerran testasin. Mystinen ongelma on tämä.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuulokkeilla äänet kuuluu normaalisti tuosta liitännästä. Piuhankin pitäisi olla hyvin kiinni, kun useamman kerran testasin. Mystinen ongelma on tämä.
No seuraavaksi, testaa tuota kajaria samalla piuhalla toisen äänilähteen kanssa.

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä se vaan taisi olla huonosti kiinni tuo johto tuossa kaiuttimen päässä, kun nyt pelittää joka äänilähteessä normaalisti. Tuntui aiemmilla kerroilla, että meni jo kunnolla paikoilleen, mutta näemmä sitä sai työntää vähän enemmänkin että oli kunnolla kiinni. Taas nähtiin miten pienikin asia voi mennä pieleen :D Kiusallista. No, kiitoksia jälleen, Leon.

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Moro. Löysin tuossa naisen Tampereelta ja olis tarkoitus lähteä sinne tässä piakkoin. Kertokaapas nyt, että kumpaan matsiin kannttaa meikeläisen mennä Tapparan vai Ilveksen? En ole kummankaan seuran fani, mutta voisi huvikseen käydä kattomassa, elämän toisen liigamatsin, kun sinne menen. Lähinnä kumman ottelussa on parempi tunnelma? Miten lippujen hinnat? Kaljat? yms. Kai se nainen pitää roudata mukaan sinne halliin, vaikka sitä ei tunnu tuo jääkiekko kiinnostavan.

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Moro. Löysin tuossa naisen Tampereelta ja olis tarkoitus lähteä sinne tässä piakkoin. Kertokaapas nyt, että kumpaan matsiin kannttaa meikeläisen mennä Tapparan vai Ilveksen?

Molempien? Paikallispeli Tappara - Ilves olisi keskiviikkona 14.1. Keskimääräisesti Ilveksen peleissä tunnelma on kyllä parempi, ainakin nyt kun toisella joukkueella homma kulkee ja toisella ei. Lippujen hinnoissa ei taida hirveästi eroja olla. Muistaakseni Tapparalla on hieman halvemmat, jos ostaa hallilta. Ja onnittelut naisesta!

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
Molempien? Paikallispeli Tappara - Ilves olisi keskiviikkona 14.1. Keskimääräisesti Ilveksen peleissä tunnelma on kyllä parempi, ainakin nyt kun toisella joukkueella homma kulkee ja toisella ei. Lippujen hinnoissa ei taida hirveästi eroja olla. Muistaakseni Tapparalla on hieman halvemmat, jos ostaa hallilta. Ja onnittelut naisesta!

No ehdottomasti tuohon matsiin se on kammettava, jos vaan toisella osapuoella sattuu työvuorot kohilleen. Vissiin nuo tahtoo olla aina loppuunmyytyjä otteluita? No katellaan mihin matsiin pääsee toinenkin puolisko mukaan. Juu kiitoskia vaan onnitteluista! Alussahan tässä vielä ollaan ja tuo välimatka tuo oman haasteensa, mutta kyllä siitä toivottavasti selvitään.

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
No ehdottomasti tuohon matsiin se on kammettava, jos vaan toisella osapuoella sattuu työvuorot kohilleen. Vissiin nuo tahtoo olla aina loppuunmyytyjä otteluita?

Paikallispeleistä 1/3 on tällä kaudella ollut loppuunmyytyjä, joten voi olla, että halliltakin vielä saa lippuja. Jos työvuorot selviää ajoissa, niin kannattaa kuitenkin lippupalvelusta hommata liput etukäteen. Tällä hetkellä on vielä useampi tuhat paikkaa vapaana. Toki, paikallispeli on hieman normiottelua kalliimpi, mutta kannattaa tulla tsekkaamaan!

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
En ole kummankaan seuran fani, mutta voisi huvikseen käydä kattomassa, elämän toisen liigamatsin, kun sinne menen.
- - -
Kai se nainen pitää roudata mukaan sinne halliin, vaikka sitä ei tunnu tuo jääkiekko kiinnostavan.
Todella sekalainen kysymys, mutta: MIKSI???

Stalkkasin hieman profiiliasi (boldaus oma):
Todella mahtava kokki, sekä naistenmies. No, jos ollaan rehellisiä, niin en oikeastaan osaa kauhean hyvin ruokaa tehdä, mutta todella innokas oppimaan uusia asijoita. Aivan mahtava olen pelaamaan xboxilla Nhl:ää. Rauhallinen ja jämerä mies. Parisuhteista en rupea tässä kertomaan.
Vie nyt vittu se naaras ennemmin pariksi tunniksi vaikka romanttiselle kävelylle johonkin Pispalanharjulle tai Näsijärven rantaan kuin "puoliväkisin" johonkin lätkämatsiin (joka ei suuremmin ilmeisesti kiinnosta kumpaakaan)! Kyllä sä ehdit sitä lätkää katsoa Tampereella myöhemminkin, jos/kun alat siellä enemmänkin tosissasi hyppiä.

Mä olen kohtuullisen satavarma, että Jatkoajan naisjaosto (@TQoFE & @BOL johdolla) on kanssani asiasta samaa mieltä. Erityisesti jos/kun tiedät jo etukäteen, että "naista ei tunnu tuo jääkiekko kiinnostavan".
No ehdottomasti tuohon matsiin se on kammettava, jos vaan toisella osapuoella sattuu työvuorot kohilleen.
- - -
Alussahan tässä vielä ollaan ja tuo välimatka tuo oman haasteensa, mutta kyllä siitä toivottavasti selvitään.
Mä en tiedä mistä päin Suomea (Joensuu?) sä olet Tampereelle matkustamassa, mutta ilmeisesti puhutaan kuitenkin maksimissaan muutamista sadoista kilometreistä!

Mä olen kerran lentänyt ~2.000km ihan huvikseni vapaa-ajallani Turusta Berniin - TKU-RIX-ZRH-BRN (OK, viimeinen stintti junalla) - ja takaisin "vain" tapaamaan yhtä naista. Mulla ei ollut mitään hotellivarauksia tai mitään - vain paluulento samaa reittiä 10 päivän päästä. En edes ZRH-BRN -junassa ollut tuolloin varma onko mua ketään vastassa Bernin Hauptbahnhofilla. Mä halusin helvetisti tuolloin nähdä Sveitsin NLA:n sekä erityisesti SCB:n matsin (matseja) ja esim. Petteri Nummelinin ja Kimmo Rintasen pelaavan vielä kerran livenä. Totta kai mä kyttäsin silmä (-kin) kovana tuolloin SCB:n sarjaohjelmaa ja yritin sovittaa käyntini siihen. Ensimmäisen kymmenen päivän vierailuni aikana Sveitsissä mä en edes ajatellutkaan lätkää. Niiden vuoro tuli vasta toisella 16 päivän visiitilläni - SCB-HCL ja SCB-ZSC. Tässäkin tapauksessa pitää tosin muistaa se, että kyseinen nainen oli ollut (ja on) SCB:n kannattaja sekä käynyt hallilla jo 8-vuotiaasta saakka.

Siinä kun neljä tuntia odottelin (asiakkaana) jatkolentoa Riikan lentokentällä ilman röökiä, niin ehdin pohtia TODELLA monenlaisia asioita (mitä VITTUA mä olen taas tekemässä?)!

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mä olen kohtuullisen satavarma, että Jatkoajan naisjaosto (@TQoFE & @BOL johdolla) on kanssani asiasta samaa mieltä. Erityisesti jos/kun tiedät jo etukäteen, että "naista ei tunnu tuo jääkiekko kiinnostavan".

Ehdottaisin, että naiselta ihan kysyttäisiin, haluaisiko hän lähteä katsomaan jääkiekkoa vai onko ajatus täysin poissuljettu. Etäsuhteissa yhteistä aikaa tapaa olla kovin vähän, joten mieluummin sen ajan käyttää molempia miellyttävällä tavalla ja menee katsomaan kiekkoa joskus muulloin. Toisaalta oikein ihanan miehen takia voisin itse lähteä katsomaan vaikka koripalloa, olkoonkin ettei laji itsessään kiinnosta tippaakaan.

Mutta älä nyt Sim_Sam ainakaan osta lippuja molemmille yhtään kyselemättä ja oleta, että nainen riemastuu järjestämästäsi "romanttisesta yllätyksestä".

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Sattuuko joku tietämään, mistä Suomesta saisi kotikeittiöön pakastekatkarapuja ja paneroituja mustekalarinkuloita hiukan eksoottisempia meren eläväisiä? Haussa olisi kaiken maailman squidit, scallopit ja muut merten oliot, joilla tuli jokunen vuosi sitten herkuteltua Azoreilla. Iski yhtäkkiä hirvittävä himo näitä kumisia mustekalan paloja imaillessa ja olisihan niissä illanistujaisiinkin kivasti yllätystä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy