Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 107 986
  • 47 279

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Perus T-jakaja jakaa vain signaalin kahteen eri lähtöön. Splitteri jakaa Data-signaalin kaapelimodeemille ja TV-signaalin tv-telkkarille / digiboxille.

-Tinke

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tänään lento Ouluun, mukanani vain käsimatkatavaroita. Saako siellä käsimatkatavaroissa nyt olla joku dödö, tuoksu ja hiusvaha, miten on asian laita?

edit. löytyikin hyvä sivu tuolta finavian kautta, missä jokaista esinettä voi hakea ja tsekata, että onnistuuko kuljetus. Eli vastaan omaan kysymykseeni: kyllä saa.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään lento Ouluun, mukanani vain käsimatkatavaroita. Saako siellä käsimatkatavaroissa nyt olla joku dödö, tuoksu ja hiusvaha, miten on asian laita?
Mä en ole koskaan lentänyt niin että ruumassa matkaisi laukku, paitsi joskus penskana. Kaikki tarvittava mahtuu hyvin tuollaiseen reilu 30-litraiseen reppuun.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä en ole koskaan lentänyt niin että ruumassa matkaisi laukku, paitsi joskus penskana. Kaikki tarvittava mahtuu hyvin tuollaiseen reilu 30-litraiseen reppuun.

Hiusvaha jäi muuten turvatarkastukseen, koska pakkauskoko oli 150ml, ei maksimi 100ml. Ei siinä, oma moka, tiesin rajoituksesta, mutta kun purkissa oli vain vähän jäljellä, niin ajattelin, että kokeillaan jos menisi läpi.

Hammastahnat ja partavedet sain koneeseen asti.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vasta muuten ostettiin tuollainen pyörillä varustettu lentolaukku, mikä niiden nimi nyt onkaan. No mä nyt en kehtaa noin juppimaista vetää perässä, mutta muija kehtaa. Hitto vaan kun vähän ton jälkeen huomasin että niitä vastaavia sai vitosella SportsDirectistä. Muunlaisia laukkuja ja reppuja tilasin sitten kuusi kappaletta, ihan vaan kun innostuin niin halvoista hinnoista.

Huvittaa muuten kun jotkut kehuvat reppureissaavansa, vaikka ovatkin vaan siirtäneet koko matkalaukun johonkin lähes satalitraiseen rinkkaan. Eikö se ole hemmetin kova homma kannella sitä pitkin kyliä? Ja miksi ihmeessä sitä muutenkaan raahaisi kaikkea turhaa matkassa? Jotkut urheiluvälineet ehkä ymmärtää jos jonnekin menee harrastelemaan jotain tms.

Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuli tuossa käytyä jokin aika sitten katsomassa NJ Devilsin matsia Nykin vierailun yhteydessä. Helvetin komea oli alkushow matsissa ja piti Youtubesta käydä katsomassa tuota alkushowta. Osaako kukaan kertoa, mikä on tuo oopperakappale mikä soi tuossa alkushowssa taustalla? Hemmetti että osaa vaivat kun en kyseistä kappaletta muista.

Tässä vielä linkki Youtubeen Devilsin alkushowsta: https://www.youtube.com/watch?v=5O4TNTfGJrY

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Kiinnostaisi ostaa tuollainen Bosen Soundlink-mini bluetooth-kaiutin, mutta osaako kukaan sanoa, saako tuota yhdistettyä televisioon, jossa ei ole käsittääkseni bluetooth-mahdollisuutta. Eli onko tuohon mahdollista liittää mitään kaapelia, millä saisi liitettyä televisioon? Vai onko tosiaan vain pelkän bluetoothin kautta pelittävä laite? Pitäisi joku edullinen ja laadukas ratkaisu saada television äänentoistoon ja tuota harkitsin, mutta on jäänyt vähän hämäränpeittoon onko siinä minkäänlaista muuta mahdollisuutta, kuin tuo langaton. Kertokaapa viisaammat.

Ja jos tällä ei onnistu, niin mikä olisi saman hintaluokan laitteista (alle 200e) harkinnan arvoinen tv-äänentoistoon (+ mielellään myös että saisi yhteyden läppärillä ja puhelimella kaiuttimeen).

Televisio on Finlux 32FLY168B LCD TV.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiinnostaisi ostaa tuollainen Bosen Soundlink-mini bluetooth-kaiutin, mutta osaako kukaan sanoa, saako tuota yhdistettyä televisioon, jossa ei ole käsittääkseni bluetooth-mahdollisuutta. Eli onko tuohon mahdollista liittää mitään kaapelia, millä saisi liitettyä televisioon? Vai onko tosiaan vain pelkän bluetoothin kautta pelittävä laite? Pitäisi joku edullinen ja laadukas ratkaisu saada television äänentoistoon ja tuota harkitsin, mutta on jäänyt vähän hämäränpeittoon onko siinä minkäänlaista muuta mahdollisuutta, kuin tuo langaton. Kertokaapa viisaammat.

Ja jos tällä ei onnistu, niin mikä olisi saman hintaluokan laitteista (alle 200e) harkinnan arvoinen tv-äänentoistoon (+ mielellään myös että saisi yhteyden läppärillä ja puhelimella kaiuttimeen).

Televisio on Finlux 32FLY168B LCD TV.
Bosessa on tuotetietojen mukaan 3,5 mm tuloliitäntä. Ja tossa töllössä on samoin tuotetiejoen mukaan kuulokeliitäntä. Siihen vain kaapeli väliin, niin ymmärtääkseni toimii.

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
No niin, eiköhän tuon sitten pitäisi toimia. Pitää vielä varmistaa liikkeessä ennenkuin ostaa, niin sillähän se lopullisesti selviää. Kiitokset Leon!

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Bosen tuotteissa on kuulemma paska hinta-laatusuhde. Samalla hinnalla saisi parempaa.

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ässien paidas on Silja Linen mainos. Mutta tämä firmahan on ollut jo hetken Tallink. Mikähän tässä mahtaa olla ideana? Käyttääkö firma molempia nimiä?

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ässien paidas on Silja Linen mainos. Mutta tämä firmahan on ollut jo hetken Tallink. Mikähän tässä mahtaa olla ideana? Käyttääkö firma molempia nimiä?
Silja matkaa Tukholmaan ja Tallink Tallinnaan. Pori taitaa sijaita jossain Turun suunnilla, mistä varmaan kuljetaan enemmän tonne Ruotsin suuntaan.

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Silja matkaa Tukholmaan ja Tallink Tallinnaan. Pori taitaa sijaita jossain Turun suunnilla, mistä varmaan kuljetaan enemmän tonne Ruotsin suuntaan.
Jep. Tai oikeastaan Turku on Porin suunnilla. Turusta seilaa Baltic Princess ja Galaxy, molemmat Tallinkeja. Okei, katoin firman netti sivuja ja virallinen nimi on Tallink Silja Line. Että kai mainostetaan suomalaisille tuttua brändiä.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep. Tai oikeastaan Turku on Porin suunnilla. Turusta seilaa Baltic Princess ja Galaxy, molemmat Tallinkeja. Okei, katoin firman netti sivuja ja virallinen nimi on Tallink Silja Line. Että kai mainostetaan suomalaisille tuttua brändiä.
Joo. Jotkut tuntuvat hieman moittivat noita Tallinkin laivojen juttuja, mutta en tiedä. On se Baltic Princess kyllä tosi hieno laiva.

Äsken muuten katselin ensimmäistä kertaa ikinä noita Turku-Tukholma aikatauluja. Siis tosi huonoja ovat, mutta kait se pakko on noin ne pistää. Mutta miten hitossa sitä jaksaisi noin aikaisin nousta maihin? Aivan järjetöntä. Kesällä matkasin ton välin kun Roskilde-festareilla kävin, mutta mä ajattelin että se oli joku harvinaisempi vuoro nousta maihin. Ei hitto.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Minun pitäisi päästä hieman sisään kirjanpitoon, tilinpäätöksen tekemiseen ja tilinpäätöksen analysointiin.

Otanko kiltisti lukuprojektiksi KKK:n laskentatoimen po. aiheisiin liittyvät tenttikirjat, vai tuleeko palstalaisilta ehdotuksia paremmista opuksista?

Suosikkijoukkue
Arsenal
Auttakaapas musiikki- ja audioasioissa täysin vasenkätistä kaveria.

Minun 15 vuotta vanhat stereot ovat tulleet tiensä päähän ja uudet pitäisi saada, mutta enhän minä näistä laitteista tajua yhtään mitään. Oleellista olisi, että cd:t ja cd:lle tallennetut mp3:t jne. pystyy soittamaan ja ihan oikea radio soi. Plussaa sitten siitä, että siihen saa esim. bluetoothilla heitettyä puhelimesta/tietokoneelta biisin tai kytkettyä tv:hen. Stereot tulevat isoon, avoimeen olohuoneeseen, joten mikään pikkukelloradio ei tähän kelpaa. Kotiteatteriakaan minulla ei ole, joten harkinnassa myös se, että se olisi kotiteatteri, jossa olisi radio+cd-soitin. Kotiteatteri viidellä kaiuttimella ei kuitenkaan mitenkään istu tähän olohuoneeseen.

Meidän perheen stereoiden käyttö on vähäistä, eli lähinnä taustamusiikiksi esim. kotitöitä tehdessä tai peliselostusta tulee kuunneltua. Tosin ehkä se lisääntyisi, jos välineet olisi nykyaikaiset ja toimivat. Mutta todennäköisesti ei merkittävän paljon, joten ei ole aikomusta panostaa useita satasia tähän juttuun. Mieluummin nopeasti nyt jotain pientä <200 eurolla ja jos homma toimii, hommataan parempaa ja nämä jääkööt lapsille. Mutta - antakaapa vinkkejä, mielellään suoria linkkejä laitteisiin mitkä olisivat hinta-laatusuhteeltaan ja ominaisuuksiltaan sopivat näihin tarpeisiin. Kiitos!

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Auttakaapas musiikki- ja audioasioissa täysin vasenkätistä kaveria.

Minun 15 vuotta vanhat stereot ovat tulleet tiensä päähän ja uudet pitäisi saada, mutta enhän minä näistä laitteista tajua yhtään mitään. Oleellista olisi, että cd:t ja cd:lle tallennetut mp3:t jne. pystyy soittamaan ja ihan oikea radio soi. Plussaa sitten siitä, että siihen saa esim. bluetoothilla heitettyä puhelimesta/tietokoneelta biisin tai kytkettyä tv:hen. Stereot tulevat isoon, avoimeen olohuoneeseen, joten mikään pikkukelloradio ei tähän kelpaa. Kotiteatteriakaan minulla ei ole, joten harkinnassa myös se, että se olisi kotiteatteri, jossa olisi radio+cd-soitin. Kotiteatteri viidellä kaiuttimella ei kuitenkaan mitenkään istu tähän olohuoneeseen.

Meidän perheen stereoiden käyttö on vähäistä, eli lähinnä taustamusiikiksi esim. kotitöitä tehdessä tai peliselostusta tulee kuunneltua. Tosin ehkä se lisääntyisi, jos välineet olisi nykyaikaiset ja toimivat. Mutta todennäköisesti ei merkittävän paljon, joten ei ole aikomusta panostaa useita satasia tähän juttuun. Mieluummin nopeasti nyt jotain pientä <200 eurolla ja jos homma toimii, hommataan parempaa ja nämä jääkööt lapsille. Mutta - antakaapa vinkkejä, mielellään suoria linkkejä laitteisiin mitkä olisivat hinta-laatusuhteeltaan ja ominaisuuksiltaan sopivat näihin tarpeisiin. Kiitos!
Minä lähtisin tuolla budjetilla liikkeelle minisarjoista. Esim. Verkkokauppa.com tarjoaa varsin huokeaan hintaan noita. Tsekkaa, jos täyttävät tarpeet. Mitään järjetöntä äänivallia et noilla pakettikajareilla saa, mutta kyllä niillä musaa soittaa.

Täyttä kotiteatteria n+1 kaiuttimella en kyllä suosittele kuin raskaaseen leffakäyttöön. Kaksi kajautinta riittää. Leffakäytössäkin se keskikaiutin on huomattavasti takakajareita tärkeämpi. Itellä on 2+1 leffoja varten, musaa vain kahdella (ok, subbari on kyllä kytketty, mutta ilmankin tulee mainosti toimeen, jos pääkajareissa riittää bassotoisto). Jos nyt jonkun neuvon niitä varten voisin antaa, niin katso, että tuossa vahvariyksikössä on kunnon liittimet, jos haluaa joskus vaikka päivittää kajarit parempiin.

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Kirjoitetaan nyt sama kuin tuonne Twitteriin tuli raapustettua. Olen varmasti tyhmä ja yksinkertainen, kun en tajua näitä juttuja. En hahmota tässä kokonaiskuvaa. Mitä pitäisi tehdä?

Tilanne: Hain opiskelupaikkaa viime keväänä. Täytin lomakkeen, jossa oli useampia opiskelupaikkoja. Lopulta menin yhteen pääsykokeeseen - toiseenkin oli tarkoitus mennä, mutta pistemäärä ei oikeuttanut osallistumaan. Pääsykokeiden jälkeen olisi ilmeisesti jo pitänyt ilmoittautua työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Tätä en tiennyt, koska jostain typerästä syystä kuvittelin, että ennen inttiä näitä asioita ei tarvitse miettiä - armeija kun oli edessä heti pääsykokeiden jälkeen heinäkuussa. Menen ilmeisesti huomenna työvoimatoimistoon ilmoittautumaan ja selvittämään asioita, näinkö on paras?
Sitten työmarkkinatuesta. Kai minulla on sen saamiseen oikeus? Äitini kanssa kun höpöttelin, niin hän totesi lukeneensa jostain, että noiden opiskelukuvioiden takia minä en varmaankaan tule saamaan ko. tukea? Mikä mahtaa olla syynä tähän? Ottaa aivoon, kun tämä koko homma tuntuu niin monimutkaiselta byrokratialta, ettei sitä ole pieneen tietämättömään ihmismieleen suunniteltu. Auttakaa poloista.

Huomenna joka tapauksessa käynti työkkärissä ja ilmoittautumaan? Kyllä, olen tietämätön aasi.

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä tuon voi netissäkin tehdä verkkopankkitunnuksia käyttämällä. Mutta tuosta työmarkkinatuesta, muistaakseni olit käynyt lukion joten sinun pitäisi olla 5kk työnhakijana ennen kuin saat mitään tukia, koska A) olet 18-24 vuotias ja B) ilman ammatillista koulutusta. Näistä lisäinfoa Kelan sivuilta http://www.kela.fi/tyomarkkinatuki

Jees, kiitoksia. Lueskelin tuon sivuston jo läpi, enkä (ehkä katsoin huolimattomastikin) löytänyt vastausta sille, että onko mulla oikeuksia tuohon tukeen. Siis jos olen hakenut useampaan opiskelupaikkaan, mutta osallistunut vain yhteen pääsykokeeseen. Jos siis nyt ilmoittaudun, odotan viisi kuukautta ja sitten saan tukea (jos siis ylipäänsä on oikeus) mikäli en ole saanut opiskelupaikkaa? Ja kaikenko voi hoitaa tässä mun keississä netitse, ettei tarvitse paikan päälle silmät tirrissä raahautua? Kiitokset etukäteen, jos näihin joku nokkela vastaukset minulle vielä selvittäisi.

"Selvitä elämäsi asiat kätevästi Jatkoajan kautta asioista paremmin tietäviä hyödyntäen."

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tähän eritoten kaipaisin selvyyttä. Olenko "kieltäytynyt tai jättänyt hakematta ammatilliseen koulutukseen", jos olen ollut paikalla vain yhdessä pääsykokeessa - ja hain useampaan opiskelupaikkaan? Alla lainaus Kelan sivuilta koskien työmarkkinatukea. (Kurkkasin tarkempia tietoja työ- ja elinkeinotoimistojen sivuilta, mutta eipä noita oikein mistään löydä selkokielellä.)

"Jos olet 18–24-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea työttömyysajalta vain, jos

• et ole kieltäytynyt työ- ja elinkeinotoimiston sinulle tarjoamasta työstä tai koulutuksesta
  • olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen, etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai omasta syystä erotettu tällaisesta koulutuksesta (ks. tarkemmat tiedot työ- ja elinkeinotoimistojen sivuilta).
Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen."

motamoro

Jäsen
Tähän eritoten kaipaisin selvyyttä. Olenko "kieltäytynyt tai jättänyt hakematta ammatilliseen koulutukseen", jos olen ollut paikalla vain yhdessä pääsykokeessa - ja hain useampaan opiskelupaikkaan? ."

No kyllä kaiken järjen mukaan olet oikeutettu, koska ei sinua voi syyttää siitä, ettei pisteesi oikeuttanut pääsykokeeseen. Hakeminenhan on se kriteeri, eikä siinä prosessissa varsinaisesti eteneminen. En nyt tietenkään ole 100% varma, koska Suomessa kaikki on mahdollista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy