Asiaan paljon vaikuttaa se mitä varten sitä herää, toisinaan arkiaamuina kun pitää lähteä töihin niin väsymys tuntuu vähän isommalta. Viikonloppuina, joina usein herään samaan aikaan kuin arkena, herääminen on vähemmän kivuliasta. Todella mutkattomasti pystyn nousemaan ylös ja alkaa tekemään päivän askareita ilman kummempia "aamukoomailuja".
Tuosta huomaa miten uskomattoman paljon heräämisen vaikeudessa tai helppoudessa on kiinni siitä, mitä ohjelmassa on.
Esimerkkinä tänään, väsytti niin saatanasti kun kello soi alunperin seitsemältä ja sen jälkeen n. vartin välein kun siihen naputtelin lisäaikaa, enkä lopulta päässyt mitenkään ennen kuin vasta kahdeksalta ylös ja olin töissä vasta yhdeksän aikaan.
Mutta kuinka menikään edelliset aamut, kun oli viikonloppu ja vielä to sekä pe lomapäiviä? Ulkomuistista: torstaina heräsin kuuden aikaan vaikka olin valvonut kesken yötä jonkin aikaa, ja lähdin puoli kahdeksaksi salille. Perjantaina sama homma, olin nukkunut huonosti mutta silti heräsin kuuden aikaan pirteänä ja lähdin ulkojäille. Lauantaina heräsin muistaakseni 5.45 ja taas heti salille kunhan se aukesi ja sunnuntaina heräsin puoli kahdeksalta että ehtii lenkille ennen päivän muuta ohjelmaa. Sunnuntai oli ainoa, että oli kello soimassa, muut heäämiset siis ihan itsekseen.
Ja vaikkei olisi mitään treeniä tai muuta noiden vapaapäivien ohjelmassa vaan olisi tarkoitus pitää vaan lepopäivä kotona notkuen, niin aina sitä silmät aukeaa joskus kuuden-seitsemän välillä ja sitä pinkaisee samantien sängystä ylös sen kummemmin edes miettimättä.
Mutta avaapa silmät duuniaamuna samaan aikaan, niin sitä on suorastaan pakko päästä jatkamaan unia ja käpertyä sinne peiton alle nautiskelemaan.
Sama on varmasti vaikka kuinka monella, mutta tuo on ollut omalta osaltani jo niin kauan kuin muistan, eli viikonloppuisin ja lomalla ajoissa ylös ilman mitään kelloja jne. Ja kaikki tämä siitä huolimatta, etten todellakaan mene ajoissa nukkumaan ja sekin vielä että suurin osa öistä tulee vietettyä valvoen välillä parin tunnin pätkä jos toinenkin.