Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 032 608
  • 47 224

Kissa Jansson

Jäsen
Suosikkijoukkue
We never give in
Kannattaako Helsinki City Runille mennä? Mietin tätä nyt siltä kantilta että onko se paisunut jo niin isoksi tapahtumaksi että juoksemisesta ei tule mitään vai onko meininki riittävän väljää?
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Duuni on istumatyötä + autolla ajelua tulee tehtyä kans. Niska / hartian seudut ihan saatanan kipeät, päätä kääntäminen eri suuntiin kirpaisee.
Onko järkevää tilata aika hierojalle tässä tilanteessa, vai mennä työterveydessä käymään ?
Paras vinkki mitä itse olen saanut on, että käyttää hiirtä vasurilla niin kyynärpää pysyy lähempänä vartaloa ja ei tarvii jännittää hartioita hiiren takia. Näppäimistöt kun ei ole symmetrisiä. Hiiren käytön oppii tunnissa.
Tuosta jussi_j:n kommentista innostuen laitan tähän pari vinkkiä noiden niska- ja hartialihasten ongelmiin liittyen. Olen työni puolesta ergonomia-asioiden kanssa jonkin verran ollut tekemisissä, joten hieman näkökulmaa näistä löytyy. Ergonomia on sellainen juttu, johon harva työntekijä tajuaa puuttua ennen kuin paikat oikeasti kirraa. Työpisteellä vietetään kuitenkin useita tunteja päivässä, joten pelkästään vuositasolla siitä tulee järkyttävä määrä paikallaan istumista. Staattinen asento yläkropalle ja tukirangalle sekä näyttöpäätteen aiheuttama tuike ovat omiaan rasittamaan kroppaa.

Työpöydän pitäisi olla sellainen, että näytön saa viistosti alaspäin. Sen lisäksi pöytätaso täytyy olla sillä korkeudella, että kädet voivat levätä kyynärvarsista vaakatasossa. Tällöin jännitettä yläruumiiseen ei synny. Pahimillaan pöytä on joko liian matalalla ja käsi on aukenevassa kulmassa pöydällä (olkapää on viritettynä koko ajan) tai liian korkealla, jolloin joudut pitämään hartioita "pystyssä".

Täälläkin mainittu laadukas työtuoli on itsestäänselvyys, joka työnantajan on kustannettava. Jos ei muuten niin lääkärin vaatimuksesta. Paras työtuoli löytyy kokeilemalla, joten ei muuta kuin Martelaan/Iskuun yms. koestamaan ja kustannukset "firman piikkiin".

Sitten ovat nämä it-härpäkkeet, joilla ergonomiaa voi parantaa huomattavasti. Paitsi että hiiren kätisyyttä voi vaihtaa, niin tarjolla on myös ns. rollermouse-hiiriä. Tuollaistakin oppii käyttämään todella nopeasti. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on pystyhiiri, jossa näppäimet ovat vertikaalisessa asennossa. Kädelle pystyasento on luonnollisempi, ja onkin jännä että hiiret alunperin on suunniteltu horisontaalisiksi.

Yksi hyvä mahdollisuus on tilata työpaikalle ergonomiamittaaja, joka osaa laittaa työpisteen olot miellyttäviin raameihin. Asiaa voi lähteä kysymään vaikka työpaikan työsuojeluvaltuutetulta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Duuni on istumatyötä + autolla ajelua tulee tehtyä kans. Niska / hartian seudut ihan saatanan kipeät, päätä kääntäminen eri suuntiin kirpaisee.
Onko järkevää tilata aika hierojalle tässä tilanteessa, vai mennä työterveydessä käymään ?

Hieroja on hyvä, työfysioterapeutti on parempi - saat yksilölliset jumppaohjeet kun terapeutti on ensin tutkinut liikeradat ym, ja nyrkkeily on parasta kaikesta.
Teen samanlaista duunia ja nyrkkeilyt olen kohta 13 vuotta, ei ole paikat jumissa. Jatkuvasti ohjaan treeneihin reppureita joilla paikat jumissa ja yllätys... muutama kerta viikossa, muutaman kuukauden ajan, ohjattua säkin- ja pistehanskojen hakkaamista on karkoittanut niska/hartiakivut ja jumit aika tehokkaasti. Kuntonyrkkeilyä suosittaa aika moni lääkäri ja fysioterapeuttikin.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Kannattaako Helsinki City Runille mennä? Mietin tätä nyt siltä kantilta että onko se paisunut jo niin isoksi tapahtumaksi että juoksemisesta ei tule mitään vai onko meininki riittävän väljää?
Kyllä mielestäni kannattaa. Itse olin viime vuonna mukana ja lähden tänä vuonnakin. Lähtöhän on porrastettu neljään vai viiteen lähtöryhmään, jossa on se muutama tuhat juoksijaa mukana joka ryhmässä. Alku on toki (n. ensimmäiset 200-300m) aika ahdasta, mutta nopeasti se porukka leviää ja maaliin asti pystyy juoksemaan oikein mainiosti.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos joku siirtää "vahingossa" rahaa mun tilille, niin pitääkö mun maksaa ne takaisin?

Tai toisinpäin, jos mä esimerkiksi näppäilen vahingossa väärän tilinumeron kun yritän siirtää rahaa jonkun tietyn henkilön tilille, ja nuo rahat siis menisivät toiselle, minulle tuntemattomalle henkilölle, niin saanko minä niitä rahoja myöhemmin mitenkään takaisin? Nettipankissa maksaessa kun kuitenkin tulee vielä se varmistussivu, jossa olisin hyväksynyt ne tiedot ja siis sen maksun.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jos joku siirtää "vahingossa" rahaa mun tilille, niin pitääkö mun maksaa ne takaisin?

Tai toisinpäin, jos mä esimerkiksi näppäilen vahingossa väärän tilinumeron kun yritän siirtää rahaa jonkun tietyn henkilön tilille, ja nuo rahat siis menisivät toiselle, minulle tuntemattomalle henkilölle, niin saanko minä niitä rahoja myöhemmin mitenkään takaisin? Nettipankissa maksaessa kun kuitenkin tulee vielä se varmistussivu, jossa olisin hyväksynyt ne tiedot ja siis sen maksun.

Pitää maksaa takaisin.
Tottakai.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselleni tämä ei ole ollut selvä asia. Jotenkin hieman oletin asian olevan toisin, tai oikeastaan en ole koskaan sen tarkemmin tuota edes miettinyt. Tuossa esimerkissä kun minä olisin itse vapaaehtoisesti luopunut niistä rahoista ja siis siirtänyt ne siihen itse antamaani tilinumeroon ja lopuksi "allekirjoituksella" hyväksynyt sen.

Jos livenä antaa jollekin satasen käteen, niin saako sen seuraavana päivänä takaisin, jos siis perustelee, että olikin tarkoitus antaa yhdelle toiselle jampalle...
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Otitko siis sähköt kokonaan veks siitä vekottimesta vai pelkkää verkkopiuhaa? Mulla Welhon kaista vaatii ajoittain modeemille totaalikuoleman ~vartiksi.

Pidin piuhaa irti muutaman tunnin, auttoi.

Kiitos sinulle ja Designerille, joka muuta kautta ehdotti samaa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Auto oli tuossa viikon verran pihalla ajamatta, eipä sitten halunnut lähteä käyntiin vaikkei pakkasta ollutkaan kuin -34°C. Lohkolämppäri siinä on, mutta sitä pistorasian ja lämppärin välistä johtoa ei. Katsoin, että defan kolminapainen, mutta eipä ollutkaan. No tulipa 34€ investoitua varapiuhaan emännän autoon.

Auto on -92 Caravelle. Läppärin pistoke on siis pieni kolminapainen, ei kuitenkaan siis nykyaikainen Defa. Sekalaiset kysymykset: Mikähän lämppäri voisi olla kysymyksessä? Mistähän siihen voisi piuhan löytää?

Laakkoselle yritin soittaa. "Sanele autosi rekisterinumero, niin otamme ehkä joskus yhteyttä". Vittu.

t. hanu
 

lexicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, THFC
Onko Sonera edelleen ainoa taho jonka kautta saa iPhonen?

Onko Nokia N8 paska laite?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Läppärin pistoke on siis pieni kolminapainen, ei kuitenkaan siis nykyaikainen Defa. Sekalaiset kysymykset: Mikähän lämppäri voisi olla kysymyksessä? Mistähän siihen voisi piuhan löytää?

Lienee sitten Calix, jollei Defan johto sovi. Pitäisi löytyä ainakin varaosaliikkeistä.
 

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Lienee sitten Calix, jollei Defan johto sovi. Pitäisi löytyä ainakin varaosaliikkeistä.

Jos on hyvää tuuria, niin se on Calix. Huonommalla tuurilla se on Temro, jota ei ole enään vuosiin tuotu Suomeen.

Johdon saattaa löytää joltakin käytettynä.

Tai sitten esimerkiksi Jaguarin jälleenmyyjältä suolaiseen hintaan.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Jos on hyvää tuuria, niin se on Calix. Huonommalla tuurilla se on Temro, jota ei ole enään vuosiin tuotu Suomeen.

Johdon saattaa löytää joltakin käytettynä.

Tai sitten esimerkiksi Jaguarin jälleenmyyjältä suolaiseen hintaan.

Vaikuttaisi olevat tuo pikkupäinen Temro. Mun säkällä tietysti. Mistähän helvetistä tuollaisen voisi löytää. Ilmeisesti oli yleinen lämmitin ainakin vanhoissa Saabeissa. Ei kellään pyöri nurkissa?

t. hanu
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Halvahkoa piirtopöytää etsiskelen ja tällaiseen törmäsin. Olisiko palstan ammattilaisilla antaa kommenttia ko. värkistä?
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Itselleni tämä ei ole ollut selvä asia. Jotenkin hieman oletin asian olevan toisin, tai oikeastaan en ole koskaan sen tarkemmin tuota edes miettinyt. Tuossa esimerkissä kun minä olisin itse vapaaehtoisesti luopunut niistä rahoista ja siis siirtänyt ne siihen itse antamaani tilinumeroon ja lopuksi "allekirjoituksella" hyväksynyt sen.

Jos livenä antaa jollekin satasen käteen, niin saako sen seuraavana päivänä takaisin, jos siis perustelee, että olikin tarkoitus antaa yhdelle toiselle jampalle...
Riippuu pitkälti jannusta, kelle sen satasen on erehtyt maksamaan.

Itsellä on kokemusta aiheesta, koska tuossa jokunen vuosi sitten siirsin pikkusiskolleni 50 euroa rahaa. Jonkin ajan kuluttua sisko alkoi ihmetellä, kun rahoja ei näy. Silloin selvisi, että olin näppäillyt tilinumeron väärin, ja ties kenen tilille ne olivat menneet. Ilmoitin asiasta pankille, he peruivat maksun ja rahat olivat parin päivän päästä taas tililläni.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä on kokemusta aiheesta, koska tuossa jokunen vuosi sitten siirsin pikkusiskolleni 50 euroa rahaa. Jonkin ajan kuluttua sisko alkoi ihmetellä, kun rahoja ei näy. Silloin selvisi, että olin näppäillyt tilinumeron väärin, ja ties kenen tilille ne olivat menneet. Ilmoitin asiasta pankille, he peruivat maksun ja rahat olivat parin päivän päästä taas tililläni.
Ai juu. Mä oon vaan aina tilisiirtoja tehdessäni tarkastanut pariinkin otteeseen sen tilinumeron, koska olen jotenkin kuvitellut, että se jäisi minun tappiokseni kun kerta itse sen virheen tekisin.

Yhden sukulaisen tilille kuulemma ilmestyi kerran tuntemattomalta henkilöltä pari sataa euroa (markkaa?), eikä kukaan koskaan kysellyt niitä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yhden sukulaisen tilille kuulemma ilmestyi kerran tuntemattomalta henkilöltä pari sataa euroa (markkaa?), eikä kukaan koskaan kysellyt niitä.

Sukulaisesi tulee todennäköisesti palamaan helvetissä.
 
Olen hakemassa itselleni työmarkkinatukea. Kuinka kauan menee, että hakemus käsitellään Kelalla? Esimerkiksi jos hakemuksen vie sinne toimistoon huomenna, niin koska ensimmäiset rahat ovat tililläni?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Esimerkiksi jos hakemuksen vie sinne toimistoon huomenna, niin koska ensimmäiset rahat ovat tililläni?

Kolme arkipäivää se ottaa, eli huomenna palautettu hakemus käsitellään niin, että maanantaina ovat rahat tilillä. Asian käsittelystä saattaa saada nipistettyä päivän pois, jos täyttää hakemuksen sähköisesti Kelan sivuilla. Mutta koska kyseessä mitä ilmeisimmin on ensimmäinen hakemuksesi, suosittelen vanhanaikaisen paperihakemuksen tekoa. Ja kannattaa vielä tiskiltä käydä varmistamassa, että kaikki ruksit ja raksit ovat oikeassa paikassa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen hakemassa itselleni työmarkkinatukea. Kuinka kauan menee, että hakemus käsitellään Kelalla? Esimerkiksi jos hakemuksen vie sinne toimistoon huomenna, niin koska ensimmäiset rahat ovat tililläni?
Kannattaa muuten lukea Kelan nettisivuilta tuosta tuesta ja myöskin työkkärin sivut huolella ettei tule yllätyksiä.

Itse en nyt oikein tarkkaan muista, mutta esim. tuo linkki vie Kelan sivuille ja ainakin joihinkin käsittelyaikoihin.

Sitten kun tuo on myönnetty ja kun ilmoitat (netissä kätevästi nettipankkitunnusten avulla tunnistautuen tai sitten täytät sen kotiin tulevan paperin ja postitat Kelaan) aina neljän viikon välein niitä työttömyyspäiviä tms, niin sen jälkeen menee aina se muutama pankkipäivä kunnes rahat on tilillä.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Olen hakemassa itselleni työmarkkinatukea. Kuinka kauan menee, että hakemus käsitellään Kelalla? Esimerkiksi jos hakemuksen vie sinne toimistoon huomenna, niin koska ensimmäiset rahat ovat tililläni?

Joko Jomppa_Koo on hankkinut tunnukset nettipankkiin? Et sitä kysynyt, mutta tuli vaan mieleen tässä kohtaa, kun varsinaiseen kysymykseen jo vastattiinkin. Tässä olisi kuitenkin jo ollut aikaa tehdä se.
 
Joko Jomppa_Koo on hankkinut tunnukset nettipankkiin?

En ole hankkinut.

Kävin tänään Työvoimatoimistossa ja en siis ollut kuitannut netissä jotain työnhakuinfojuttua. Netissä siis piti tutustua sellaiseen ja kuitata sitten, että on siihen tutustunut ja lukenut asiat läpi. Ei siellä toimistossa kuitenkaan mitään siitä asiasta kyselty, joten ehkä se ei sitten niin vakavaa ollutkaan ja elämä jatkuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös