Duuni on istumatyötä + autolla ajelua tulee tehtyä kans. Niska / hartian seudut ihan saatanan kipeät, päätä kääntäminen eri suuntiin kirpaisee.
Onko järkevää tilata aika hierojalle tässä tilanteessa, vai mennä työterveydessä käymään ?
Paras vinkki mitä itse olen saanut on, että käyttää hiirtä vasurilla niin kyynärpää pysyy lähempänä vartaloa ja ei tarvii jännittää hartioita hiiren takia. Näppäimistöt kun ei ole symmetrisiä. Hiiren käytön oppii tunnissa.
Tuosta jussi_j:n kommentista innostuen laitan tähän pari vinkkiä noiden niska- ja hartialihasten ongelmiin liittyen. Olen työni puolesta ergonomia-asioiden kanssa jonkin verran ollut tekemisissä, joten hieman näkökulmaa näistä löytyy. Ergonomia on sellainen juttu, johon harva työntekijä tajuaa puuttua ennen kuin paikat oikeasti kirraa. Työpisteellä vietetään kuitenkin useita tunteja päivässä, joten pelkästään vuositasolla siitä tulee järkyttävä määrä paikallaan istumista. Staattinen asento yläkropalle ja tukirangalle sekä näyttöpäätteen aiheuttama tuike ovat omiaan rasittamaan kroppaa.
Työpöydän pitäisi olla sellainen, että näytön saa viistosti alaspäin. Sen lisäksi pöytätaso täytyy olla sillä korkeudella, että kädet voivat levätä kyynärvarsista vaakatasossa. Tällöin jännitettä yläruumiiseen ei synny. Pahimillaan pöytä on joko liian matalalla ja käsi on aukenevassa kulmassa pöydällä (olkapää on viritettynä koko ajan) tai liian korkealla, jolloin joudut pitämään hartioita "pystyssä".
Täälläkin mainittu laadukas
työtuoli on itsestäänselvyys, joka työnantajan on kustannettava. Jos ei muuten niin lääkärin vaatimuksesta. Paras työtuoli löytyy kokeilemalla, joten ei muuta kuin Martelaan/Iskuun yms. koestamaan ja kustannukset "firman piikkiin".
Sitten ovat nämä it-härpäkkeet, joilla ergonomiaa voi parantaa huomattavasti. Paitsi että hiiren kätisyyttä voi vaihtaa, niin tarjolla on myös ns.
rollermouse-hiiriä. Tuollaistakin oppii käyttämään todella nopeasti. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on
pystyhiiri, jossa näppäimet ovat vertikaalisessa asennossa. Kädelle pystyasento on luonnollisempi, ja onkin jännä että hiiret alunperin on suunniteltu horisontaalisiksi.
Yksi hyvä mahdollisuus on tilata työpaikalle
ergonomiamittaaja, joka osaa laittaa työpisteen olot miellyttäviin raameihin. Asiaa voi lähteä kysymään vaikka työpaikan työsuojeluvaltuutetulta.