Sekalaisia kysymyksiä jääkiekosta

• 2 026 375
  • 8 432

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Näinkö oikein, että Pierre-Édouard Bellemare kaapi aloituksia leftin mailalla käyttäen sitä rightin otteella? Onko tällainen kovinkin yleistä jääkiekossa nykyään? Olisi ehkä auttanut omissa peleissäni. Täytyy kokeilla, jos joskus tulee vielä pelattua.

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näinkö oikein, että Pierre-Édouard Bellemare kaapi aloituksia leftin mailalla käyttäen sitä rightin otteella? Onko tällainen kovinkin yleistä jääkiekossa nykyään? Olisi ehkä auttanut omissa peleissäni. Täytyy kokeilla, jos joskus tulee vielä pelattua.
Olli Jokinen teki samaa ainakin uran loppupuolella. Ei kai mitenkään yleistä, kun ei toista esimerkkiä tule mieleen.

Suosikkijoukkue
Ässät, Kraken
Onko olemassa jotakin sääntöä miten uusi maila tulee antaa pelaajalle, joka on menettänyt mailansa pelin tuoksinnassa?
Voisiko huoltaja viskata sen esimerkiksi keihäänheittotyyliin suoraan pelaajan käsiin B- pisteen tuntumaan?

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko olemassa jotakin sääntöä miten uusi maila tulee antaa pelaajalle, joka on menettänyt mailansa pelin tuoksinnassa?
Voisiko huoltaja viskata sen esimerkiksi keihäänheittotyyliin suoraan pelaajan käsiin B- pisteen tuntumaan?
On. Ei voisi. Maila täytyy antaa kädestä käteen, sitä ei saa heittää mitenkään.

Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger

Pitää antaa kädestä käteen. Mainitsemassasi tapauksessa huoltaja komennettaisiin pelistä ulos ja lisäksi tuomittaisiin joukkuerangaistus.

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

On.

"Pelaaja, jonka maila on rikkoutunut, pudonnut tai hylättyei saa vastaanottaapelaajapenkiltä eikä katsomosta jäälle heitettyä mailaa. Hänen täytyy saada mailapelaajapenkiltä kädestä käteen annettuna. Kanssapelaajalle, joka heittää tai ampuumailanhänelle, tuomitaanasianmukainen rangaistus–pieni rangaistustairangaistuslaukaus (katso myös Sääntö 165).Tunnistamattomalle kanssapelaajalle,joka heittää tai ampuu mailan hänelle,tuomitaan asianmukainen rangaistus–joukkuerangaistus tai rangaistuslaukaus (katso myös Sääntö 165).Mailanvastaanottavaa pelaajaa ei rangaista"

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Mites säännöt sanoo kun ainakin Crosbystä ja Matthewsista on videot missä ne omilla mailoillaan "heittää" pelikaverin pudonneen mailan niille takaisin. Sallittua?

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mites säännöt sanoo kun ainakin Crosbystä ja Matthewsista on videot missä ne omilla mailoillaan "heittää" pelikaverin pudonneen mailan niille takaisin. Sallittua?
Nyt ei puhuttu NHL:n säännöistä ja käytännöistä tähtipelaajien kohdalla.

Ak13Ze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit, Ässät
Jossain päin jatkista (taisi olla tuolla jossain Liigan oman keskustelun puolella) oli maininta että tuo sääntö on myös muuttunut Liigassa. Nykyään mailan saa ampua tai vierittää joukkuekaverille mikäli se ei häiritse peliä. Toki vaihtopenkiltä ei saa mailaa heittää, mutta kentälle pudonneen mailan saa siis nykyään kaiketi ampua.

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jossain päin jatkista (taisi olla tuolla jossain Liigan oman keskustelun puolella) oli maininta että tuo sääntö on myös muuttunut Liigassa. Nykyään mailan saa ampua tai vierittää joukkuekaverille mikäli se ei häiritse peliä. Toki vaihtopenkiltä ei saa mailaa heittää, mutta kentälle pudonneen mailan saa siis nykyään kaiketi ampua.
Ampua ehkä vähän huono termi, mutta mailan saa liu'uttaa jäätä pitkin kanssapelaajalle, kunhan sitä ei tee kiekon tai pelitilanteen lähellä tai peliä häiritsevästi. Tuossa oli jokunen kausi, kun liu'uttaminen oli kielletty ja siitä annettiin jäähyjä tilanteissa, missä mailan liu'utus ei mitenkään häirinnyt peliä. Onneksi ei enää ole noin tiukkaa tuon säännön kanssa.

Tuo koskee siis kentällä tapahtuvaa mailan siirtoa pelaajalta toiselle. Vaihtoaitiosta ei saa heittää, liu'uttaa tai mitään muutakaan kuin ojentamalla kädestä käteen sen mailan antaa.

hoseeee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei usko maaliodottamaan
Kun nuori junnu aloittaa lätkäharrastuksen niin miten tuo kätisyys eli left tai right käytännössä määräytyy? Itse olen oikeakätinen ja aina ollut mailapeleissä luonnostaan lefti niin kuin ilmeisesti valtaosa muistakin pelaajista. Olisiko minua esim. aikoinaan voinut tarkoituksella kouluttaa rightiksi vai olisiko siitä voinut olla jotain haittaa? Jossain törmäsin kommenttiin että olisi nimenomaan järkevämpää pelata vahvempi käsi alhaalla, onko tässä mitään perää?

Suosikkijoukkue
NHL, Liiga, Leijonat, U20,
Kun nuori junnu aloittaa lätkäharrastuksen niin miten tuo kätisyys eli left tai right käytännössä määräytyy? Itse olen oikeakätinen ja aina ollut mailapeleissä luonnostaan lefti niin kuin ilmeisesti valtaosa muistakin pelaajista. Olisiko minua esim. aikoinaan voinut tarkoituksella kouluttaa rightiksi vai olisiko siitä voinut olla jotain haittaa? Jossain törmäsin kommenttiin että olisi nimenomaan järkevämpää pelata vahvempi käsi alhaalla, onko tässä mitään perää?
Kyllä _yleisempi_ tapa lienee se että vahvempi käsi on yläkäsi kun mailalla pitää pelata myös yhdellä kädellä. Siksi myös rightejä on huomattavasti vähemmän niinkuin on vasenkätisiäkin. En tiedä miksi ne on pitänyt nimetä ikäänkuin päinvastoin. Toki on myös pelaajia jotka pelaavat ns. "väärältä" puolelta.

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Meillä on molemmille junnuille annettu alussa suoralapa ja siitä katottu kumpaan kääntyy. Molemmista tullut rightin pelaajia. Säästyy iskän mailat mallia left

Glove

Jäsen
Minä käytin ihan pikkunassikkana rightia, mutta peliurani tein sitten leftinä. Mikä lie ristikytkös ollut aivoissa silloin pienenä vai johtuiko se siitä aivotärähdyksestä, jonka pienenä sain.

Zerotta

Jäsen
Kun nuori junnu aloittaa lätkäharrastuksen niin miten tuo kätisyys eli left tai right käytännössä määräytyy? Itse olen oikeakätinen ja aina ollut mailapeleissä luonnostaan lefti niin kuin ilmeisesti valtaosa muistakin pelaajista. Olisiko minua esim. aikoinaan voinut tarkoituksella kouluttaa rightiksi vai olisiko siitä voinut olla jotain haittaa?
Itse olen poikaani kouluttanut rightiksi, koska olen itse right. Vähän reilu 2v nassikka kyseessä ja vähän yli vuoden ikäisenä on ensimmäistä kertaa laitettu maila käteen. Mailoihin alkaa tarttumaan aina rightinä, mutta esim. lapioon tai haravaan ottaa kiinni leftillä. Jännä nähdä, miten tilanne kehittyy.

Kun nuori junnu aloittaa lätkäharrastuksen niin miten tuo kätisyys eli left tai right käytännössä määräytyy?

Mä ainakin opettaisin lapseni pelaamaan oikealta vaikka olisi lefti. Ihan vaan siksi, että laadukkaita rightin pelaajia arvostetaan enemmän, kun niitä on vähemmän. Toki voihan hänestä tulla vaiks perus kauppias, niin eipä sillä sit siinä oo merkitystä.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta kun en nyt jaksa kaivella asiaa syvemmälti ja oma muisti on hatara, niin antakaapa vastaus:

Onko Jere Lehtisen lisäksi muita suomalaisia jääkiekkoilijoita, joilla on tripla-mestaruus, eli SM- ja MM-kultaa, sekä Stanley Cupin voitto?

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Onko Jere Lehtisen lisäksi muita suomalaisia jääkiekkoilijoita, joilla on tripla-mestaruus, eli SM- ja MM-kultaa, sekä Stanley Cupin voitto?

Ei taida olla. Raimo Summanen tosin aika lähellä:

Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Eipä ole muita suomalaispelaajia, joilla olisi edes miesten maailmanmestaruus ja Stanley Cup.

Olli Määtällä ja Leo Komarovilla vielä tänä vuonna mahdollisuudet liittyä mukaan.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta kun en nyt jaksa kaivella asiaa syvemmälti ja oma muisti on hatara, niin antakaapa vastaus:

Tämmöinen juttu tuli vastaan. Janne Pesonen oli aika likellä kultakerhoa. Ei saanut Stanley Cupia kuitenkaan Pingviineissä, kun oli ylhäällä vain seitsemän pelin verran. Mestaruuksia löytyy Suomesta(4) Ruotsista ja KHL. Ja tietysti maailmanmestaruus.

Turkulaiset NHL-pelaajat treenaavat Turun urheilupuistossa.

Minulla on kanadalainen jääkiekkohullu anoppi kylässä, jolle olisi elämys nähdä livenä kesätreenit.

Osaako joku sanoa ajankohtaa, koska pelaajat olisivat melko varmasti kentällä treenaamassa?

PS. Lupaan olla häiritsemättä pelaajia tai treenejä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy