Sekalaisia kysymyksiä jääkiekosta

  • 1 986 335
  • 8 410
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga, Leijonat, U20,
Kun nuori junnu aloittaa lätkäharrastuksen niin miten tuo kätisyys eli left tai right käytännössä määräytyy? Itse olen oikeakätinen ja aina ollut mailapeleissä luonnostaan lefti niin kuin ilmeisesti valtaosa muistakin pelaajista. Olisiko minua esim. aikoinaan voinut tarkoituksella kouluttaa rightiksi vai olisiko siitä voinut olla jotain haittaa? Jossain törmäsin kommenttiin että olisi nimenomaan järkevämpää pelata vahvempi käsi alhaalla, onko tässä mitään perää?
Kyllä _yleisempi_ tapa lienee se että vahvempi käsi on yläkäsi kun mailalla pitää pelata myös yhdellä kädellä. Siksi myös rightejä on huomattavasti vähemmän niinkuin on vasenkätisiäkin. En tiedä miksi ne on pitänyt nimetä ikäänkuin päinvastoin. Toki on myös pelaajia jotka pelaavat ns. "väärältä" puolelta.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Meillä on molemmille junnuille annettu alussa suoralapa ja siitä katottu kumpaan kääntyy. Molemmista tullut rightin pelaajia. Säästyy iskän mailat mallia left
 

Glove

Jäsen
Minä käytin ihan pikkunassikkana rightia, mutta peliurani tein sitten leftinä. Mikä lie ristikytkös ollut aivoissa silloin pienenä vai johtuiko se siitä aivotärähdyksestä, jonka pienenä sain.
 

Zerotta

Jäsen
Kun nuori junnu aloittaa lätkäharrastuksen niin miten tuo kätisyys eli left tai right käytännössä määräytyy? Itse olen oikeakätinen ja aina ollut mailapeleissä luonnostaan lefti niin kuin ilmeisesti valtaosa muistakin pelaajista. Olisiko minua esim. aikoinaan voinut tarkoituksella kouluttaa rightiksi vai olisiko siitä voinut olla jotain haittaa?
Itse olen poikaani kouluttanut rightiksi, koska olen itse right. Vähän reilu 2v nassikka kyseessä ja vähän yli vuoden ikäisenä on ensimmäistä kertaa laitettu maila käteen. Mailoihin alkaa tarttumaan aina rightinä, mutta esim. lapioon tai haravaan ottaa kiinni leftillä. Jännä nähdä, miten tilanne kehittyy.
 
Kun nuori junnu aloittaa lätkäharrastuksen niin miten tuo kätisyys eli left tai right käytännössä määräytyy?

Mä ainakin opettaisin lapseni pelaamaan oikealta vaikka olisi lefti. Ihan vaan siksi, että laadukkaita rightin pelaajia arvostetaan enemmän, kun niitä on vähemmän. Toki voihan hänestä tulla vaiks perus kauppias, niin eipä sillä sit siinä oo merkitystä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta kun en nyt jaksa kaivella asiaa syvemmälti ja oma muisti on hatara, niin antakaapa vastaus:

Onko Jere Lehtisen lisäksi muita suomalaisia jääkiekkoilijoita, joilla on tripla-mestaruus, eli SM- ja MM-kultaa, sekä Stanley Cupin voitto?
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Onko Jere Lehtisen lisäksi muita suomalaisia jääkiekkoilijoita, joilla on tripla-mestaruus, eli SM- ja MM-kultaa, sekä Stanley Cupin voitto?

Ei taida olla. Raimo Summanen tosin aika lähellä:

 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Eipä ole muita suomalaispelaajia, joilla olisi edes miesten maailmanmestaruus ja Stanley Cup.

Olli Määtällä ja Leo Komarovilla vielä tänä vuonna mahdollisuudet liittyä mukaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tätä on varmaan kysytty ennenkin, mutta kun en nyt jaksa kaivella asiaa syvemmälti ja oma muisti on hatara, niin antakaapa vastaus:

Onko Jere Lehtisen lisäksi muita suomalaisia jääkiekkoilijoita, joilla on tripla-mestaruus, eli SM- ja MM-kultaa, sekä Stanley Cupin voitto?

Tämmöinen juttu tuli vastaan. Janne Pesonen oli aika likellä kultakerhoa. Ei saanut Stanley Cupia kuitenkaan Pingviineissä, kun oli ylhäällä vain seitsemän pelin verran. Mestaruuksia löytyy Suomesta(4) Ruotsista ja KHL. Ja tietysti maailmanmestaruus.
 
Turkulaiset NHL-pelaajat treenaavat Turun urheilupuistossa.

Minulla on kanadalainen jääkiekkohullu anoppi kylässä, jolle olisi elämys nähdä livenä kesätreenit.

Osaako joku sanoa ajankohtaa, koska pelaajat olisivat melko varmasti kentällä treenaamassa?

PS. Lupaan olla häiritsemättä pelaajia tai treenejä.
 

Glove

Jäsen
Turkulaiset NHL-pelaajat treenaavat Turun urheilupuistossa.

Minulla on kanadalainen jääkiekkohullu anoppi kylässä, jolle olisi elämys nähdä livenä kesätreenit.

Osaako joku sanoa ajankohtaa, koska pelaajat olisivat melko varmasti kentällä treenaamassa?

PS. Lupaan olla häiritsemättä pelaajia tai treenejä.
Eivät ainakaan ole vuoroja varanneet urheilupuistosta, mutta saattaahan ne siellä silti olla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK - Stadin kingi
Turkulaiset NHL-pelaajat treenaavat Turun urheilupuistossa.

Minulla on kanadalainen jääkiekkohullu anoppi kylässä, jolle olisi elämys nähdä livenä kesätreenit.

Osaako joku sanoa ajankohtaa, koska pelaajat olisivat melko varmasti kentällä treenaamassa?

PS. Lupaan olla häiritsemättä pelaajia tai treenejä.

Ammattipelaajat reenaavat yleensä aamupäivällä eli klo 10-12 välillä saattaisi jotain tapahtua
 

ViisasMies

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Vaikka tässä on tullut kymmeniä vuosia seurattua jääkiekkoa, niin sellainen asia ei ole selvinnyt, että jos taklaa jäähyn arvoisesti, niin tuleeko siitä taklausmerkintä tilastoihin? Niin pieni kysymys, että häivähtää aina vain hetkeksi mieleen ja unohtuu saman tien, niin ei koskaan ole tullut otettua selvää.
 

Glove

Jäsen
Vaikka tässä on tullut kymmeniä vuosia seurattua jääkiekkoa, niin sellainen asia ei ole selvinnyt, että jos taklaa jäähyn arvoisesti, niin tuleeko siitä taklausmerkintä tilastoihin? Niin pieni kysymys, että häivähtää aina vain hetkeksi mieleen ja unohtuu saman tien, niin ei koskaan ole tullut otettua selvää.
Taklaushan se on sääntöjenvastainen taklauskin. En minä toki mikään tilastonikkiri, joten en minä tätä täysin varmaksi sano.
 

Rocco

Jäsen
Kyllä _yleisempi_ tapa lienee se että vahvempi käsi on yläkäsi kun mailalla pitää pelata myös yhdellä kädellä. Siksi myös rightejä on huomattavasti vähemmän niinkuin on vasenkätisiäkin. En tiedä miksi ne on pitänyt nimetä ikäänkuin päinvastoin. Toki on myös pelaajia jotka pelaavat ns. "väärältä" puolelta.
Vastaavasti golfissa ja pesäpallossa on vahvempi käsi alempana. Vasen käsi on ikäänkuin mailan jatke, ja vahvempi käsi alempana tuo ranteen käännöllä lisää voimaa ja nopeutta pallo-osumaan. Kanadassa on sen takia rightin pelaajat isommin edustettuna, koska vahvempi käsi alhaalla tuo lisää voimaa laukaukseen. Siellä pelataan muutenkin pienemmässä kaukalossa ja yhdellä kädellä mailasta kiinnipitäminen ja muu sellainen "näpertely" on ollut aina vähemmän tärkeässä roolissa laukomiseen verrattuna.
 
(Onko meillä joku vedonlyöntiketjukin?)

Osaako joku selittää, miksi näissä pelaajakohteissa puhutaan yli/alle tietyn pisterajan absoluuttisista pisteistä, eikä pistekeskiarvoista? Loukkaantumiset tuhoavat välittömästi sen yli-puolen, mutta jos jollain Connor McDavidilla ei puhuttaisikaan 120 pisteestä vaan 1,5 pisteestä, niin eikö se olisi huomattavasti helpompaa ja reilumpaa kaikille?

Mikä tässä on se avainasia, joka minulta jää huomaamatta?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muistaako joku, yleistyikö kiekon tahallinen laidan yli vippaaminen jossain vaiheessa selvästi, ja senkö takia moinen tuli jäähyn syyksi?
Jotenkin muistelen, että menivät ne kiekot "vanhaan hyvään aikaan" usein ihan vahingossakin katsomoon.
Hyvä sääntöuudistus tämä on ollut.
 

Noma

Jäsen
(Onko meillä joku vedonlyöntiketjukin?)

Osaako joku selittää, miksi näissä pelaajakohteissa puhutaan yli/alle tietyn pisterajan absoluuttisista pisteistä, eikä pistekeskiarvoista? Loukkaantumiset tuhoavat välittömästi sen yli-puolen, mutta jos jollain Connor McDavidilla ei puhuttaisikaan 120 pisteestä vaan 1,5 pisteestä, niin eikö se olisi huomattavasti helpompaa ja reilumpaa kaikille?

Mikä tässä on se avainasia, joka minulta jää huomaamatta?

Niissä kertoimissa on otettu loukkaantumiset huomioon kyllä, tunnetut lasinilkat saavat over-kohteisiinsa aika paljon parempia kertoimia kuin muuten vastaavan tasoiset pelaajat. Ja tämä valintahan tulee toki vain siitä, että ns. suuri yleisö pitää absoluuttisia pisteitä paljon lähestyttävimpinä kuin pistekeskiarvoja.
 

axe

Jäsen
Muistaako joku, yleistyikö kiekon tahallinen laidan yli vippaaminen jossain vaiheessa selvästi, ja senkö takia moinen tuli jäähyn syyksi?
Jotenkin muistelen, että menivät ne kiekot "vanhaan hyvään aikaan" usein ihan vahingossakin katsomoon.
Hyvä sääntöuudistus tämä on ollut.

Ei mun mielestä yleistynyt tahallisuus. Ja silloinkin oli säännöissä mahdollisuus antaa jäähy pelin viivyttämisestä, jos tuomari katsoi laidan yli vippaamisen tahalliseksi. Sitä en muista, annettiinko niitä pelinviivytyksiä noista tilanteista oikein koskaan. Taisi olla vähän sama kuin nykyinen pelinviivytys aloitustilanteessa, että kerran pari talvessa napsuu kiinni.
 
Ei mun mielestä yleistynyt tahallisuus. Ja silloinkin oli säännöissä mahdollisuus antaa jäähy pelin viivyttämisestä, jos tuomari katsoi laidan yli vippaamisen tahalliseksi. Sitä en muista, annettiinko niitä pelinviivytyksiä noista tilanteista oikein koskaan. Taisi olla vähän sama kuin nykyinen pelinviivytys aloitustilanteessa, että kerran pari talvessa napsuu kiinni.

Minä assosioin tämän hyvin vahvasti siihen Columbuksen pelissä kuolleeseen pikkutyttöön joskus 2001. Siis että sen vuoksi olisi tehty tämmöinen sääntö.

Voin olla väärässä.

 

axe

Jäsen
Minä assosioin tämän hyvin vahvasti siihen Columbuksen pelissä kuolleeseen pikkutyttöön joskus 2001. Siis että sen vuoksi olisi tehty tämmöinen sääntö.

Voin olla väärässä.


Tosi vaikea muistaa oikeita vuosia tai löytää niitä edes Googlella, mutta ilmeisesti SM-liigassa kiekko katsomoon -sääntö tuli voimaan ensimmäisen kerran kaudeksi 1999-2000, pari-kolme vuotta ennen tuota NHL:n kuolintapausta. Vielä samana syksynä 1999 sitä muokattiin kun se tuotti liikaa jäähyjä, ja poistettiinko sitten jossain vaiheessa vähäksi aikaa, kun vuonna 2006 täällä Jatkoajassa on ainakin närkästytty kun sääntöä ollaan tuomassa takaisin.

Eikä tuo NHL-katsojakuolema muutenkaan oikein liittynyt näihin peruskatsomokiekkoihin, sehän oli maalintekolaukaus joka muutti suuntaa. Se toi toki sääntömuutoksen NHL:ään päätyverkkojen pakollisuudesta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Muistaako joku, yleistyikö kiekon tahallinen laidan yli vippaaminen jossain vaiheessa selvästi, ja senkö takia moinen tuli jäähyn syyksi?
Jotenkin muistelen, että menivät ne kiekot "vanhaan hyvään aikaan" usein ihan vahingossakin katsomoon.
Hyvä sääntöuudistus tämä on ollut.
Ei mun mielestä yleistynyt tahallisuus. Ja silloinkin oli säännöissä mahdollisuus antaa jäähy pelin viivyttämisestä, jos tuomari katsoi laidan yli vippaamisen tahalliseksi. Sitä en muista, annettiinko niitä pelinviivytyksiä noista tilanteista oikein koskaan. Taisi olla vähän sama kuin nykyinen pelinviivytys aloitustilanteessa, että kerran pari talvessa napsuu kiinni.
Eihän niitä jäähyjä ennen annettu kuin tosi harvoin. Kuinka paljon ennen oli tahallisuutta, kuinka paljon huolimattomuutta, vaikea arvioida. Kummasti vaan ne omalta alueelta katsomoon päätyneet kiekot on vähentyneet sen jälkeen, kun niistä jäähyjä alettiin jakamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös