Monilta unohtuu se, että Dyk on ollut tällä kaudella kaksi kertaa loukkaantuneena. Ensimmäisen kerran hän oli lokakuussa kolme viikkoa pois ja jo noinkin pitkä poissaoloaika indikoi sitä, ettei kyseessä ollut mikään täysin mitätön vaiva. Mulle on ainakin ihan selvää, että loukkaantumisen jälkeen pelituntumaan pääseminen vie aina hetken. Dykille ei myöskään ollut (tuolloinkaan) löytynyt ”omaa” vakioketjua, jolloin sopeutuminen on vielä vähän haastavampaa, kun ukot vierellä vaihtuu usein. Kun maaleja ei tule, se vaikuttaa itseluottamukseen. Silti pitää vain jaksaa painaa duunia. Ja sitä Dyk on tehnyt koko ajan. Dyk on mun mielestä tällä kaudella pelannut muutenkin ihan erilaista peliä kuin aikaisemmin ja keskittynyt ennemminkin syöttämään ketjunsa ”maalintekijälle” kuin ampumaan itse. Epäilen, että valmennus on häneltä sitä odottanutkin.
Itse muistan, miten siistiä ja energistä lätkää nelonen Åsten-Seppälä-Dyk pelasi ja taisivat tehdä maalinkin. Ainakin lähellä oli useampikin maali. Dyk siitä sitten nostettiin ketjuhierarkiassa yköspäin ja löysi Nättisen kanssa nopeasti yhteisen sävelen. Mä itse asiassa pidän paljon myös Dykin ansiona sitä, että Nättinen löysi ekan loukkaantumisensa jälkeen maalinjyvän. Tämä kaksikko pelasi todella näyttävää lätkää ja kummankin nopeus tuli oikeuksiinsa.
Kun Dyk sitten vihdoin osui itsekin tolppien väliin, hän luonnollisesti loukkaantui uudelleen. 2 kk poissaolo ison jalkavamman takia ei ole mikään mitätön pikkujuttu. Liikehän Dykillä on ollut ihan paskaa paluunsa jälkeen, mutta se oli odotettavaa, olihan hänellä jalkavamma. Ja kun häntäkin on heitelty ketjusta toiseen ja katsomoonkin, niin ei se mikään ihme ole, ettei nyt ihan parasta pöytään ole pystynyt laittamaan.
Työnmäärästä ja asenteesta ei jää kiinni ikinä. En ymmärrä vaatimuksia sopimuksen purkamisesta yhtään näissä olosuhteissa. Ilman loukkaantumisia ehkä ymmärtäisin, mutta en usko, että ilman niitä Dykin peli olisi ollut tuloksellisesti noin vaatimatonta.
Pleijareissa Dykin pitäisi ottaa Kaskimäen paikka. Olisi itse asiassa pitänyt ottaa jo. Vain typerys jättäisi katsomatta Dyk-kortin pleijareissa.