Sebastian Aho – professori

  • 676 629
  • 1 760

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Voi vittu näitä karjalalippisjuntteja taas.

Suomi. Tuo ainoa maa, jossa ei saa edes vähän alusta hypettää omia pelaajia. Vieraita kyllä ja sitten niin pirusti. Ollaan me nuivaa porukkaa. Onko se nyt ihme jos about miljoonan laihan vuoden jälkeen menee välillä överiksi, kun meillä viimeinkin alkaa taas olla oikeita huippupelaajia?
 

Nick Neim

Jäsen
Suomi. Tuo ainoa maa, jossa ei saa edes vähän alusta hypettää omia pelaajia. Vieraita kyllä ja sitten niin pirusti. Ollaan me nuivaa porukkaa.
Olet viisas kirjoittaja. Tiedät, että oikeasti kyse ei ole tästä.

On hieman eri asia hypettää ja kehua "omia" pelaajia varsinkin kun siihen on aihetta, kuin vastavuoroisesti vetää ns. vitusti yli liioittelemalla suomalaisten saavutuksia ja vähättelemällä tarkoituksellisesti pelaajia, joiden passissa ei lue Finland.

Kuten sanottua, tuo alkuperäinen väite johon lainaamassasikin pätkässä vastattiin, ei kestä minkäänlaista tilastollista tarkastelua. Ei se ole nuivaa, että on realisti ja katsoo asioita niin kuin ne oikeasti ovat.
 

Vislami

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Varsinkin, jos Gaudreau olisi kanadalainen, niin olisi kyllä aika kova.

edit: Tai mistäpä minä karjalalippisjunttina voisin tietää niin hyvin kuin sinä mitä maata Gaudreau edustaa.

Joo todellakin tyhmä virhe.. Jotenkin aina olettanut äijän kanukiksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olet viisas kirjoittaja. Tiedät, että oikeasti kyse ei ole tästä.

On hieman eri asia hypettää ja kehua "omia" pelaajia varsinkin kun siihen on aihetta, kuin vastavuoroisesti vetää ns. vitusti yli liioittelemalla suomalaisten saavutuksia ja vähättelemällä tarkoituksellisesti pelaajia, joiden passissa ei lue Finland.

Kuten sanottua, tuo alkuperäinen väite johon lainaamassasikin pätkässä vastattiin, ei kestä minkäänlaista tilastollista tarkastelua. Ei se ole nuivaa, että on realisti ja katsoo asioita niin kuin ne oikeasti ovat.

No siis lähinnä kiinnittää huomiota se, että näihin tartutaan about nanosekunnissa, mutta sitten ulkomaalainen passi tuo jotain omalaatuista gloriaa ja hohdetta ja hype on iloisen sallittua. Jääkiekkofaniuteen kaiketi kuitenkin kuuluu innostuminen ja ylilyönnit, iloitseminen omista. Mutta täällä meidän synkissä metsissä onni pitää kätkeä ja jurputtaa vain katkerasti nurkassa, että paremminkin voisi olla ja että niillä muilla onkin. Ja anna olla kun tulee huipputurnaus ja Suomi kompuroi niin JA:n maajoukkueosio muuttuu välittömästi jonkinlaisen raivosivustoksi (usein jopa ennen ensimmäistäkään ottelua). Sitten joku Ruotsi tai Kanada vähän kompuroi eivätkä saa tyylipisteitä niin ei mitään, turnaushan ei ole edes alkanut ja ainahan ne ovat kovia. Hämmentävä kaksoisstandardi. Ehkä tämä sitten periytyy jonkinlaisena historiallisena muistina kaikilta niiltä vuosikymmeniltä, kun aina piti saada menestystä ja koskaan ei saatu. Me olemme oikeasti jääkiekon suurmaa ja meillä on oikeasti loistavia huippupelaajia. Välillä voisi koittaa ihan positiivisen kauttakin.
 

metsuri1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Toivoisin, että Aho alkaisi saada vähän enemmän näkyvyyttä myös Raleighin ulkopuolella. Omassa joukkueessaan hän on selkeä ykkösstara, toisin kuin esim. Rantanen (valitettavasti). Mutta kun markkina-alue ja menestys ovat niin vaatimattomia niin eihän sieltä laajempaan tietoisuuteen kukaan nouse. Suomalaisilla tuppaa Lainetta lukuunottamatta yleensä olemaan vähän niin, että julkinen arvostus ja näkyvyys jää ansaittua pienemmäksi, johtuneeko vaatimattomasta luonteesta vai mistä.
 

Nick Neim

Jäsen
No siis lähinnä kiinnittää huomiota se, että näihin tartutaan about nanosekunnissa, mutta sitten ulkomaalainen passi tuo jotain omalaatuista gloriaa ja hohdetta ja hype on iloisen sallittua. Jääkiekkofaniuteen kaiketi kuitenkin kuuluu innostuminen ja ylilyönnit, iloitseminen omista. Mutta täällä meidän synkissä metsissä onni pitää kätkeä ja jurputtaa vain katkerasti nurkassa, että paremminkin voisi olla ja että niillä muilla onkin. Ja anna olla kun tulee huipputurnaus ja Suomi kompuroi niin JA:n maajoukkueosio muuttuu välittömästi jonkinlaisen raivosivustoksi (usein jopa ennen ensimmäistäkään ottelua). Sitten joku Ruotsi tai Kanada vähän kompuroi eivätkä saa tyylipisteitä niin ei mitään, turnaushan ei ole edes alkanut ja ainahan ne ovat kovia. Hämmentävä kaksoisstandardi.
Majuosiota en käytännössä lue ollenkaan, joten tuo voi hyvinkin olla mahdollista. En osaa kommentoida aihetta sen pohjalta.

Sen sijaan viestisi alusta en voisi olla enempää eri mieltä. Omasta mielestäni (edelleenkin) laadukkaassa NHL-osiossa osataan hyvinkin usein antaa positiivista "palautetta" kun siihen on aihetta, eikä kukaan varsinaisesti Rantasen pistepörssivoiton mahdollisuuksiakaan tyrmännyt, vaikka sitä aikaisin jo väläyteltiinkin. Ja puhuttaisiin kuitenkin erittäin poikkeuksellisesta suorituksesta. Ahoa hehkutetaan harva se päivä, ja täysin syystäkin. Samoin useita muita suomalaispelaajia. Laineen ketju on jonkin sortin Jekyll ja Hyde, mutta niin on mielestäni itse Lainekin. On välillä jopa hämmästyttävää, miten moni puhdas ja julkisesti tunnustautuva fanikin osaa katsoa ja tulkita tilanteita sekä peliä niin objektiivisesti. Poikkeuksiakin on, mutta he ovat vähemmistö. Suomalaisia kehutaan, suomalaisia fanitetaan, varsinkin, kun siihen on nykyään aihetta. En todellakaan koe, että täällä olisi valloillaan trendi jossa jumaloidaan ulkomaalaisia, tai että kukaan kanadalainenkaan menisi esimerkiksi Ahon ohi siksi, että omistaa Kanadan passin.

On täysin eri asia lähestyä asiaa positiivisen kautta, kuin vetää heti startista niin kovalle laukalle, että ohjastajakaan ei pysy enää puikoissa. Suomella on erittäin loistavia yksilöitä, erittäin loistavia mahdollisia ketjuhahmotelmia, ja erittäin hyvä tulevaisuus, mutta on täysin typerää väittää, että siihen ei kykene vastaamaan yksikään maa. Kyllä kykenee, ainakin kaksi, ehkä jopa kolmekin. Väite on erikoinen ja provosoiva, todennäköisesti tarkoituksella.

Toisaalta pitää antaa tuolle eräälle käyttäjälle tunnustusta, koska tuollaisen noin älyttömän ja yliampuvan liioittelevan väitteen ainoa tarkoitus on olla provosoiva, ja saada keskustelu ohjautumaan sivuraiteelle. Noh, me kaksi juuri todistimme, että se on näköjään edelleen helppoa ja mahdollista.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Aho tulee olemaan tästä nuorisokaarista liigan johtavia senttereitä monia vuosia eteenpäin yhdessä McDavidin, Eichelin, Matthewsin, Barkovin, Pettersonin, Barzalin, MacKinnonin, Scheifelen yms. kanssa.

Aivan helvetin hienoa että meillä on kaksi sentteriä jotka voidaan ihan muitta mutkitta luokitella tähän kategoriaan! Ihan ennennäkemätöntä.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Aho tulee olemaan tästä nuorisokaarista liigan johtavia senttereitä monia vuosia eteenpäin yhdessä McDavidin, Eichelin, Matthewsin, Barkovin, Pettersonin, Barzalin, MacKinnonin, Scheifelen yms. kanssa.

Aivan helvetin hienoa että meillä on kaksi sentteriä jotka voidaan ihan muitta mutkitta luokitella tähän kategoriaan! Ihan ennennäkemätöntä.

Entisiä miehiä kohta kaikki.

Uutta tulee putkeen kuitenkin jatkuvasti.
 
Mikäköhän ketju tämä oikein olikaan?

Tässäkään ketjussa ei tarvitse käsitellä kansainvälisiä voimasuhteita, vaan se kuuluu ennemmin vaikka tänne: Kansainvälisen kiekon muuttuvat voimasuhteet

Eikä tänne oikeastaan kuulu myöskään suomalaisten jääkiekon seuraajien mielenmaiseman arviointikaan.

Pysykää aiheessa, jottei meidän tarvitse lähettää ketään jäähyaitioon.

- Moderaattorit
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen ollut jo jonninaikaa sitä mieltä, että kyllä Aho on Suomen ykkössena.
Laine-Aho-Rantanen on tosiaan sellainen ykkösnyrkki, ettei oikeastaan yhdelläkään toisella maalla olisi vastaavaa laittaa askiin tällä hetkellä. Ei edes Känädälla.
Siinä olisi kaksi plus sadan pisteen miestä ja kolme 35-45 maalin miestä samassa kentässä plus kaikki muut erikoisedut niin olisihan se nyt ihan täyttä murhaa.
Toki Aholla on vielä sataan pisteeseen matkaa mutta toivottavasti tulevaisuudessa löisi sata pojoa tauluun ja nousisi liigan parhaiden sentterien joukkoon. Ja saisi ympärilleen joukkueen jolla voi menestyä. Tällä kaudella kuitenkin sata pistettä taitaa vielä olla liian kaukana mutta uralla käyrä on sellaisessa nosteessa että ehkä jo ensi kaudella? Tai jos Ninon tulon myöttä syttyy todella liekkeihin niin onhan se periaatteessa mahdollista tälläkin kaudella. Loppuihin 32:n peliin 43 pojoa ei sinänsä ole mahdotonta mutta vaatii kuitenkin vielä parantamaan kun ekat 50 matsia tuotti 57 pistettä.

Nuo vertailut muihin maihin kannattaa jättää jos ei viitsi edes NHL:n pistepörssiä vilkaista. Sieltä löytyisi ne muiden maiden pistemiehet aika vaivatta.
 

metsuri1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Periaatteessa Ahollakin on tuohon sataan pisteeseen vielä mahdollisuudet. Itse joskus sanoikin että pitää sitä tavoitteena. 2000-luvulla on kausilla 2005-2006 ja 2006-2007 seitsemän miestä yltänyt 100 pisteeseen. Tällä kaudella on niin hurja pistetahti että voi yltää vaikka kymmenenkin miestä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ja saisi ympärilleen joukkueen jolla voi menestyä.

Aika kauan olen miettinyt nimenomaan tätä. Voidaan varmaan olettaa, että Aholle lyödään Carolinan puolelta pöytään pitkä sopimus sellaisella hinnalla, ettei sitä vain voi olla ottamatta, mutta saadaanko joukkuetta koskaan (s.o. sopimuskauden aikana) saamaan siihen kuntoon, että sanotaan nyt edes konferenssifinaali olisi realistista? Aho on yksi suosikkipelaajistani, ja sitä kautta toivoisin, että hänellä olisi jossain vaiheessa uraa mahdollisuus voittaa jotain suurta. Mutta toisaalta, Aholla pitäisi olla hyviä pelivuosia jäljellä niin paljon, että ehkä jossain vaiheessa natsaa :)
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika kauan olen miettinyt nimenomaan tätä. Voidaan varmaan olettaa, että Aholle lyödään Carolinan puolelta pöytään pitkä sopimus sellaisella hinnalla, ettei sitä vain voi olla ottamatta, mutta saadaanko joukkuetta koskaan (s.o. sopimuskauden aikana) saamaan siihen kuntoon, että sanotaan nyt edes konferenssifinaali olisi realistista? Aho on yksi suosikkipelaajistani, ja sitä kautta toivoisin, että hänellä olisi jossain vaiheessa uraa mahdollisuus voittaa jotain suurta. Mutta toisaalta, Aholla pitäisi olla hyviä pelivuosia jäljellä niin paljon, että ehkä jossain vaiheessa natsaa :)
Aholla on pitkä aika odottaa UFA-vuosia joten parempi toivoa että se menestys tulee Carolinassa. Aho, Teräväinen, Nino ja Svechnikov muodostavat hyvän rungon mutta heidän on myös onnistuttava ja nuorempien näistä jatkettava kehitystään. Jordan Staalin on pysyttävä ehjänä ja näytettävä että on yhä hyvä kakkossentteri. Williams saattaa myös ainakin vuoden pelailla. Pakistohan on hyvässä kunnossa surkeasta Hanifin-treidistä huolimatta. Hyökkäyksessä ei leveyttä ole liikaa mutta muutama lupaava nuori löytyy.

Joukkueen rakennuksessa huteihin ei ole varaa mutta Aho on se kaveri jonka ympärille sen coren voi kasata. Aika näyttää miten käy. Stanley Cup on kaukana mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo. Mutta poffeihin olisi kyllä pian aika mennä. Muuten se voi olla että lupaavasta rungosta kehittyy nippu leipiintyneitä häviäjiä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Joukkueen rakennuksessa huteihin ei ole varaa mutta Aho on se kaveri jonka ympärille sen coren voi kasata. Aika näyttää miten käy. Stanley Cup on kaukana mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo. Mutta poffeihin olisi kyllä pian aika mennä. Muuten se voi olla että lupaavasta rungosta kehittyy nippu leipiintyneitä häviäjiä.

Näinpä. En tiedä, mitä Aho itse ajattelee tulevasta urastaan, mutta jos tähtäimet on korkealla, niin en välttämättä haluaisi itse istua hänen housuissaan tänä keväänä. Näen aika paljon riskejä sekä Carolinan kanssa tehdyn pitkän sopimuksen että sen hylkäämisen kanssa. Itse en tahtoisi olla tilanteessa, jossa on tietyllä tavalla pakotettu ottamaan soppari ja se johtaa sitten pidemmällä tähtäimellä omien tavoitteiden hautaamiseen. Mutta en ole Aho, en tiedä, mitä hän itse ajattelee, joten voi olla, että tilanne on oikeasti helpompi :)
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Näinpä. En tiedä, mitä Aho itse ajattelee tulevasta urastaan, mutta jos tähtäimet on korkealla, niin en välttämättä haluaisi itse istua hänen housuissaan tänä keväänä. Näen aika paljon riskejä sekä Carolinan kanssa tehdyn pitkän sopimuksen että sen hylkäämisen kanssa. Itse en tahtoisi olla tilanteessa, jossa on tietyllä tavalla pakotettu ottamaan soppari ja se johtaa sitten pidemmällä tähtäimellä omien tavoitteiden hautaamiseen. Mutta en ole Aho, en tiedä, mitä hän itse ajattelee, joten voi olla, että tilanne on oikeasti helpompi :)

Jos tarkoitat että Aho siirtyisi jo nyt hakemaan urheilullista kruunua eli stanley cupia (jos ja kun olympialaisissa ei pelaa), niin uskoisin että olet todella väärässä. Noita haetaan vasta loppupuolella uraa, itseasiassa juurtuminen johonkin tiettyyn seuraan ei ole Ahon kaltaisen timantin kannalta yhtään huono juttu.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Jos tarkoitat että Aho siirtyisi jo nyt hakemaan urheilullista kruunua eli stanley cupia (jos ja kun olympialaisissa ei pelaa), niin uskoisin että olet todella väärässä. Noita haetaan vasta loppupuolella uraa, itseasiassa juurtuminen johonkin tiettyyn seuraan ei ole Ahon kaltaisen timantin kannalta yhtään huono juttu.

En tarkoittanut, että Aho lähtisi hakemaan stanley cuppia, mutta itse mietin sitä, että onko Carolinalla nyt sanotaan 10 vuoden aikajänteellä mahdollisuuksia nousta varteenotettavaksi playoffs/finaali -joukkueeksi. Ei se juurtuminen tietenkään kaikilta osiltaan paha ole, olen myös tullut miettineeksi sellaista, että koska Aholla ei ole mitään yhtä tiettyä super-vahvaa osaamisaluetta, niin ilman "juurtumista" ura saattaisi olla sitten pomppimista joukkueesta toiseen... Tavallaan oli vähän vahinko, että Carolina varasi Ahon, mutta toisaalta hyvä, koska on päässyt hyvin pelaamaan ja isolla vastuulla. Jos nyt esimerkkien kautta mietin tilannetta, niin pelkään tavallaan jompaa kumpaa ääripäätä: samankaltaista "jumiutumista" häntäpään joukkueeseen kuten Koivulle kävi Montrealin kanssa, ja taas toisaalta pompottelua joukkueiden välillä kuten vaikkapa Jokisella (Jussi). Tiedän tietysti, että Aho ei ole kumpikaan, mutta silti.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näinpä. En tiedä, mitä Aho itse ajattelee tulevasta urastaan, mutta jos tähtäimet on korkealla, niin en välttämättä haluaisi itse istua hänen housuissaan tänä keväänä. Näen aika paljon riskejä sekä Carolinan kanssa tehdyn pitkän sopimuksen että sen hylkäämisen kanssa. Itse en tahtoisi olla tilanteessa, jossa on tietyllä tavalla pakotettu ottamaan soppari ja se johtaa sitten pidemmällä tähtäimellä omien tavoitteiden hautaamiseen. Mutta en ole Aho, en tiedä, mitä hän itse ajattelee, joten voi olla, että tilanne on oikeasti helpompi :)

Näinpä. Kyllä se itseäkin pistäisi hieman pännimään jos olisi noussut hieman yli parikymppisenä yhdeksi NHL:n parhaista senttereistä ja tulossa olisi monivuotinen sopimus, joka takaisi loppuelämäksi leveän elämän. Onhan se iso riski ja saattaa johtaa omien tavoitteiden hautaamiseen. Itse lähtisin varmaan tuossa tilanteessa Kärppiin pellaileen.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kyllä se itseäkin pistäisi hieman pännimään jos olisi noussut hieman yli parikymppisenä yhdeksi NHL:n parhaista senttereistä ja tulossa olisi monivuotinen sopimus, joka takaisi loppuelämäksi leveän elämän. Onhan se iso riski ja saattaa johtaa omien tavoitteiden hautaamiseen.

Se riippuu kyllä siitä, että mitä olet uraltasi ajatellut. Joka tapauksessahan Ahon loppuelämän suht leveä eläminen on turvattu. Mutta itse mietin sitä, että Carolina saattaisi olla valmis tekemään Ahon kanssa sen verran ison sopparin, että sen jälkeen ei olisi paljoa varaa panostaa muuhun joukkueeseen. Toivottavasti tietysti ei, ja toivon mukaan sopparissa on joku järki molemmin puolin. Mutta totta kyllä, minä olen minä, enkä ole koskaan omassa elämässä pitänyt rahaa sellaisena maksimoitavana tekijänä, se on riittänyt, että sitä on ollut riittävästi.

Itse lähtisin varmaan tuossa tilanteessa Kärppiin pellaileen.

Niin tietysti minäkin :) Jos pelaisin :) Tai olisin pelannut :) Vitsit sikseen, minusta Aho tulee tekemään pitkän uran NHL:ssä, ja tulee olemaan pitkään yksi sarjan arvostetuimmista pelaajista, ja tulee todennäköisesti tienaamaan sopimuksista riippumatta sen verran paljon, että jos itse sattuisin olemaan samassa tilanteessa, niin saattaisin miettiä, että missä tilanteessa haluaisin olla 10 vuoden päästä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näinpä. Kyllä se itseäkin pistäisi hieman pännimään jos olisi noussut hieman yli parikymppisenä yhdeksi NHL:n parhaista senttereistä ja tulossa olisi monivuotinen sopimus, joka takaisi loppuelämäksi leveän elämän. Onhan se iso riski ja saattaa johtaa omien tavoitteiden hautaamiseen. Itse lähtisin varmaan tuossa tilanteessa Kärppiin pellaileen.
Ei tässä nyt ole tästäkään kyse vaan urheilullisesta kunnianhimosta. Joku on tyytyväinen jos tulee paljon liksaa ja saa viettää pitkät kesälomat. Toiset kaipaavat taistelua kannusta. Mutta NHL:n RFA-säännöt pitävät Ahon Carolinassa vielä monta vuotta. Näin muusikkona tämä raha vs. kunnianhimo on tuttu kysymys. Ja lähipiiristä näitä "voin tehdä susta (siis mainituista kavereistani, ei minusta toim. huom.) poptähden mutta se ei taida olla se mitä haluat" -tapauksia löytyy.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No eiköhän Ahon kannata tehdä maksimipituinen sopimus mahdollisimman isolla rahalla. Jos Carolinassa ei ala menestystä tulemaan, niin senkin jälkeen Aholla on vielä todennäköisesti reilusti hyviä pelivuosia jäljellä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ei tässä nyt ole tästäkään kyse vaan urheilullisesta kunnianhimosta. Joku on tyytyväinen jos tulee paljon liksaa ja saa viettää pitkät kesälomat. Toiset kaipaavat taistelua kannusta.

Nimenomaan näin. Ja usein niille, jotka tajuavat olevansa oman potentiaalinsa maksimissa, riittää se, ettei tarvitse enää yrittää yhtään enempää palkkansa eteen. Veikkaan kuitenkin, ettei Aho vielä kuulu tuohon porukkaan.

Mutta NHL:n RFA-säännöt pitävät Ahon Carolinassa vielä monta vuotta.

Se on ihan totta.

Näin muusikkona tämä raha vs. kunnianhimo on tuttu kysymys. Ja lähipiiristä näitä "voin tehdä susta (siis mainituista kavereistani, ei minusta toim. huom.) poptähden mutta se ei taida olla se mitä haluat" -tapauksia löytyy.

Näin se on, ja vaikken ole muusikko, niin kyllä itse olen elämässä tehnyt päätöksiä rahan ja omien ambitioiden välillä.

No eiköhän Ahon kannata tehdä maksimipituinen sopimus mahdollisimman isolla rahalla. Jos Carolinassa ei ala menestystä tulemaan, niin senkin jälkeen Aholla on vielä todennäköisesti reilusti hyviä pelivuosia jäljellä.

Noo... Paras yhtälö olisi varmaan se, että Aho tekee pitkän sopparin Carolinan kanssa ja menestystä alkaa tulemaan. Jos ei tule, niin... Varmaan Aholla vielä silloin on hyviä pelivuosia edessä, mutta paljonko se on syönyt sitten henkistä pääomaa, jos homma on ollut sen kymmenisen vuotta taapertamista huonossa joukkueessa ilman menestysmahdollisuuksia.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näin muusikkona tämä raha vs. kunnianhimo on tuttu kysymys. Ja lähipiiristä näitä "voin tehdä susta (siis mainituista kavereistani, ei minusta toim. huom.) poptähden mutta se ei taida olla se mitä haluat" -tapauksia löytyy.
Näin se on, ja vaikken ole muusikko, niin kyllä itse olen elämässä tehnyt päätöksiä rahan ja omien ambitioiden välillä.
Muuhun ei enää tarvitsekaan sanoa mitään mutta haluan vielä kerran muistuttaa kaikkia juuri tästä. Urheilijat, kuten kaikki muutkin ovat ihmisiä joilla on elämässä muitakin asioita kuin raha. Se on vain yksi mietinnässä oleva osa yhtälöä. Moni meistä on varmasti joissain tilanteissa nähnyt jonkun muun tekijän isompana asiana ja siksi tehnyt valinnan jossa raha ei ollutkaan se ykkösjuttu. Kun puhutaan NHL-sopimuksista keskitytään liikaa ajattelemaan rahaa. Kaikkia tekijöitä päätösten takana ei kukaan muu kuin urheilija (tai kuka tahansa joka valintansa tekee) tiedä. Mutta heilläkin on siviilielämä: puoliso/perhe, kaverit, muut kiinnostuksen kohteet, mahdolliset harrastukset jne. Harva ajattelee että nyt teen kymmenen vuotta rahaa ja sitten elän elämääni kun ura on ohi. Nämä kaverit on nuoresta saakka panostaneet unelmaansa ja monelle se on menestyä lajissaan. Sitä unelmaa ei heitetä romukoppaan sillä että saadaan diili joka turvaa loppuelämän. Mutta se työ ja ne paineet mitä on ollut taustalla on ollut kovaa ja se voi näkyä monella tapaa. Toisilla pysyy voitonhimo, toiset leipääntyvät, jotkut kyllästyvät ja nostavat sitä fyrkkaa ja monelle käy jotain muuta. Niin kun meille kaikille. Tästä haluan muistuttaa kun puhutaan Sebastian Ahosta, muista kiekkoilijoista tai urheilijoista, muusikoista, julkkiksista, poliitikoista tai kenestä tahansa. Kukaan ei tiedä täysin mitä siellä ajatellaan mutta aina on erilaisia intressejä koska kysessä on kuitenkin samalla tapaa ihminen kuin kuka tahansa meistäkin on.

Tämä ei tietenkään tarkoita ettei asioista saisi keskustella, päinvastoin...

No eiköhän Ahon kannata tehdä maksimipituinen sopimus mahdollisimman isolla rahalla. Jos Carolinassa ei ala menestystä tulemaan, niin senkin jälkeen Aholla on vielä todennäköisesti reilusti hyviä pelivuosia jäljellä.
Jos Aho tekee sen kahdeksan vuoden sopimuksen niin hän on sen päättyessä 30-vuotias. NHL on muuttumassa ja niin pitkälle ei toki tiedä kukaan mitä tapahtuu mutta eiköhän siellä vielä silloinkin ole hyviä vuosia jäljellä.
 

Chris Sharma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Suomen maajoukkue, Nationalelf
Eh, ilman noita Saku-Selänne sukupolvia ei tätä nykyistä olisi edes olemassa.

Siltä pohjalta kannattaisi vähän miettiä mitä näppikseltään ulos suoltaa.

Tähän kyllä täysin sama. Itse olen kasvanut -70 luvun alussa junnuna ja kaikki Suomen rämpimiset nähnyt. Mitään niin vaikuttavaa odotuksiin verrattuna en ole suomalaispelaajilta koskaan nähnyt kuin Lillehammerin Olympialaisten dominointi. Vaikka tulikin vain pronssia. Peli oli silmiähivelevän kaunista juuri pääasiassa Sakun veljenpoika ketjun vuoksi. Jotain mitä ei koskaan ennen oltu nähty Suomen joukkueelta.
Ei todellakaan olisi tätä sukupolvea ilman Sakuja ja Teemuja.

Ja mitä ketjuun tulee, niin onhan Sepe aivan huikea pelaaja. Omalla tavallaan vähän "väritön" mutta uskomattoman hieno jääkiekkoilija.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Aivan mahdotonta on arvioida joukkueen iskukykyä usean vuoden päähän. Edmontonin olisi kaiken järjen mukaan pitänyt jo kauan sitten nousta suosta ja alkaa taistelemaan muiden isojen poikien kanssa. Maple Leafs kynti ennen Matthewsin varaamista todella syvällä ja siitä seuraavana kautena nappasivat pleijaripaikan. Carolina voi neljän kauden päästä taistella pytystä tai sitten kyntää pohjissa. On Ahon ja muiden johtavien pelaajien tehtävä varmistaa, että neljän kauden päästä tilanne on ensin mainittu eikä viimeksi.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
On Ahon ja muiden johtavien pelaajien tehtävä varmistaa, että neljän kauden päästä tilanne on ensin mainittu eikä viimeksi.

Nimenomaan näin. Ensimmäinen vaihtoehto on tosiaan odotella, että ympärille rakennetaan menestyvä joukkue. Toinen vaihtoehto on se, että olet itse johtaja, joka näyttää esimerkkiä koko joukkueelle. Jälkimmäistä tulee voittajia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös