Ymmärrän monien kirjoittajien esille nostamat pointit siitä, että väkivaltaa ei tulisi suvaita missään muodossa ja että uhka on että se alkaa liian pehmeän kohtelun seurauksena leviämään.
Siitä olen itsekin täysin samaa mieltä, että väkivaltaa ei tietenkään tule hyväksyä, mutta tuo uhka leviämisestä ja "kohta ihan satavarmasti sivullisetkin alkavat saamaan turpaansa." Miten niin alkavat?
Paljon huolestuttavampaa, kuin kaksi ryhmittymää, jotka sopivat keskenään, omasta tahdostaan tappelun, joka järjestetään sivullisilta syrjässä ja niiden kärsimättä, ovat juurikin sivullisiin kohdistuvat väkivallanteot. Ja niitä eivät nämä myllylarppaajat tee, vaan katkerat ja känniset, henkiset sikaniskat. Samat tyypit, jotka tekevät sitä snägärillä tai vaikka baarissa.
Palataampa kysymykseeni. Sivulliset ovat saaneet ja tulevat jatkossakin saamaan turpaansa väärän fanipaitansa tai väärän joukkueen nimen huutamisen tai maalin tuulettamisen takia. Se on todellinen ongelma, johon pitää keskittyä.
Itse olen kerran saanut kokea väkivaltaa jääkiekko-ottelussa, ja tämä tapahtui keski-ikäisen, aina niin hyvin käyttäytyvän IFK:n fanin toimesta. Tuuletin Jokerien maalia, ja tämä sankari otti minua takaa päin kiinni ja alkoi kuristamaan. Vääntäydyin pois otteesta, ja kyseinen luuseri poistettiin katsomosta suoraan poliisiasemalle. Muistinko jo mainita, että olin 13?
Ja mitä tulee kokemuksiini näistä myllyjen ihailijoista, niin niistä minulla on todennäköisesti henkilökohtaista kokemusta enemmän kuin muilla tähän topiciin kirjoittaneilla yhteensä. Aina, kun olen ilmaissut, etteivät larppitouhut kiinnosta, on minut jätetty rauhaan.
Joka ikinen kerta.
Ja tullaan jatkossakin jättämään. Nämä porukat kun tappelevat niiden kanssa, jotka sitä oikeasti haluavat. Ja tulevat jatkossakin tappelemaan. Toivottavasti jossain metsässä. Sanomattakin selvää, ettei myllyjä edes ehdoteta kenellekään sivulliselle.
Ei, en ole ikinä tapellut ko. kontekstissa. Ne harvat kerrat, kun olen joutunut käyttämään väkivaltaa, ovat olleet itsepuolustusta. Toivottavasti en joutuisi edes puolustamaan itseäni enää koskaan.
Jääkiekko-ottelussa suurin väkivallan uhka tulee edelleenkin kännisistä urpoista, eivät niistä, jotka myllyttävät keskiyöllä vapaasta tahdosta jossain metsän keskellä.
Ja siihen pitäisi puuttua, ja se huomioida. Mielestäni täysin selkeästi pahin asia, mitä Talviklassikon "läheisyydessä" tapahtui, oli IFK-fanien pullojen viskominen jokerifanien kulkueeseen. Jossa oli täysin sivullisia. Jossa murto-osaa edes kiinnosti se porukka siellä Manskun toisella puolella, vähiten väkivaltaisessa mielessä.
Tästähän ei tietenkään mitään puhuta, koska se ei ole mediaseksikästä eikä silloin pääse purkamaan tunteitaan kouluttamattomia, syrjäytyneitä, liimaa haistelevia ja tulevaisuudessa rautaputkien ja käsikranaattien kanssa toisiaan tappavia ihmisiä kohtaan.
Huvittavan perspektiivin tälle antaa se, että moni tällä palstallakin kirjoittaneista toivoi jokerifanien joutuvat joukkomyllyn keskelle hakattaviksi Jyväskylän savuepisodin jälkeen. "Väkivalta on niin oksettavaa." Tekopyhää jeesustelua niiltä tietyiltä junteilta.
Summa summarum: Ei, ei ole mitään tarvetta antaa hyväksyntää ko. tappelulle ja sitä voi halutessaan paheksua jos tahtoo, ihan aiheesta, mutta tietty perspektiivi koko hommaan kannattaa pitää.
Väkivalta on perseestä, mutta tässä tapauksessa se ei aiheuttanut kenellekään, joka ei ko. tapauksessa halunnut olla mukana, mitään haittaa. Sen sijaan on olemassa tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa, ja niihin pitää puuttua rankalla kädellä.
Kyseessä ei ole mikään jokerifanien puolustuspuheenvuoro ja tämän tappelun ihannointi tai hyväksyntä, kunhan haluaisin, että tätäkin asiaa voitaisiin käsitellä sen ansaitsemalla tavalla. Eli rauhallisesti, koska mitään erikoista saatikka vakavaa ei ole tapahtunut.
Kukkahattuilua tuominta ja paheksunta ei ole, mutta...
...mutta tällainen organisoitu rikollisuus suoraan sanottuna hämmentää.
(Bussikuskin kuoliaaksi pahoinpitelemisestä) Siltikin kyse on kuitenkin pohjimmiltaan yhdestä ja samasta ongelmasta.
... tällainen asioiden uskomaton paisuttelu tekee nimenomaan hallaa itse jääkiekolle ja sen maineelle.
Minä itse vihaan väkivaltaa, mutta mielestäni kaikkein tärkeintä on varmistaa, ettei kukaan sivullinen tai henkilö, joka ei ko. toimintaan halua millään tavalla osallistua, on turvassa ja ettei hänelle/heille siitä mitään haittaa aiheudu.
Ja suurimmat uhkat sivullisille tulevat edelleenkin niistä arjen sankareista.