Se Suuri Joukkotappelu Stadissa

  • 62 021
  • 166

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eikä niihin ketään pakoteta osallistumaan.

Oletko todellakin niin sinisilmäinen, että arvelet, ettei sivullinen tai tappelua haluamaton porukan mukana pyörinyt tule saamaan köniinsä jos vastaavanlainen ääri-ilmiö oikein joukkoversiona tulee yleistymään? Tai saanut jo nyt.

Todella lapsellista vetää tämä jonain "pojat on poikia" -juttuna. Nakkikioskilla tappelevat yksilöt, tämmöisissä koko porukasta tulee tyhmää massaa jossa sivullisetkin kärsivät aina, ennemmin tai myöhemmin. Ilmiössä ei ole mitään hyvää eikä lätkään toivottavaa. Paremminkin sopisi "idiootit on idiootteja, ja pappa/yhteiskunta betalar hammaslääkärit".
 

scholl

Jäsen
Niin, miksi nuoret pojan klopit nyt yleensä tappelevat?. Eiköhän meistä kaikki ole nuorempana ottaneet jos minkälaista myllyä.

Ehkä sinun täytyy nimetä ne, ketkä tähän ryhmään "kaikki" kuuluvat. Ala-asteella on voinut olla nujakoita välitunnilla, ei käy kiistäminen, mutta kuka päästää ala-asteikäisiä ulos klo 24. Yläasteiässä ja sen jälkeen en minä ainakaan nujakoinneista ole kuullut ja edelleen peräänkuulutan kotiintuloaikoja. Itse olin esim. kaksi kertaa lukioaikana 80 luvun lopussa ns. luokkabailuissa ja silloin oli kotiintuloaika klo 24, mikä tarkoitti sitä, että oluen tai viinin nauttiminen piti lopettaa joskus klo 19-20, jotta olin selvinpäin, kun menin kotiin. Ei siinä jäänyt aikaa mihinkään tappeluihin lähtemiseen, tosin ei niitä silloin järjestettykään, vaan ihmiset olivat vapaa-aikana joko kotona tai harrastusten parissa. Tämä liimanhaistelu ja lorviminen on tullut vasta myöhemmin nuorten ajanvietteeksi.

edit. tuli muuten mieleeni, mitä Juha Vuorinen sanoi joku aika sitten radiossa. Hän oli ollut ostamassa pesäpallomailaa niin myyjä oli vaatinut, että ostaa myös räpylän ja pallon, koska ulkonäön takia oli profiloitunut väkivaltaiseksi skiniksi. En nyt puolustele hänen kaljupäisyyttään, mutta vituttaa, jos tilanne menee sellaiseksi, että ihmisten pitää yleisesti alkaa varoa lätkäpaita päällä liikkuvia henkilöitä, kun ovat mahdollisesti väkivaltaisia
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Pojat on poikia.

Uskomatonta läskiä!

Eikö tosiaan ole kykyä ymmärtää kokonaisuuksia, vai onko tosiaan niin, että sitä kauhaa ei ole käytetty älliä jaettaessa? Ei nyt ole rakettitiedettä tämän asiayhteyksien ymmärtäminen.

Ulkopuolisille aiheutui haittaa monella tavalla, ja ennen kaikkea lajille. Maineen menetystä ja lätkämaailman ulkopuolisen arvostuksen tippuminen on tosiasia. On ihan yksi lysti onko sinusta tai minusta asialla merkitystä, sillä on merkitystä miten ”suuri yleisö” ja media asiaan suhtautuvat. Negatiivinen julkisuus syö lopulta joukkueiden rahavirtoja ja kannattavuutta (täytyykö tämäkin avata rautalangalla? Oikeesti? vinkki, englanti ja futis 80 luvulta tähän päivään).

Mutta ehkä asia on niin, että kun teelusikalla ole annettu, ei jälkiruokalusikalla voi vaatia.

Jos sitä älliä olisi, olisi osallistuneet hattukädessä pyytämässä anteeksi (edes virtuaalisesti) , ”sori me töpättiin”.. mutta ei, kommentteina ”ei mitään merkitystä”, eli ylimielistä ja ennen kaikkea, itsensä naurettavaksi tekevää, kommentointia.

surullista.
 

Fordél

Jäsen
Kuten jo aiemmin sanoin niin tällaisia tappeluita on aina ollut ja tulee jatkossa olemaankin. Niin kauan kun ihmiset keskenään niihin vapaaehtoisesti haluaa osallistua niin menkööt tappelemaan.

Eli jos rattijuopumuksia on aina ollut niin niihin ei kannata yrittää puuttua kaikin mahdollisin keinoin?

Jotta yhteiskunnan kannattaisi sallia tällainen väkivalta, täytyisi sen tuottaa jotain hyvää. Voitko kertoa, että mikä on se hyvä tai lisäarvo, joka tästä syntyy? Mun mielestä tästä syntyy vain ja ainoastaan negatiivisa asioita niin lajin ja seurojen maineelle, yhteiskunnalle (kustannukset) kuin yksilölle (fyysiset ja henkiset vammat).

En halua mitenkään erityisesti kohdistaa näitä kysymyksiä sulle, mutta kiinnostaisi vain tietää perusteet tällaiselle ajattelulle, jossa nostetaan kädet pystyyn ja sallitaan väkivallan tapahtua.

En myöskään ymmärrä, että miksi ihmeessä sen pitää olla jeesustelua, jos ei halua hyväksyä tällaista väkivaltaa. Eikö ihan pelkkä maalaisjärki riitä toteamaan, että väkivalta ei ole hyvästä, se pitää yksiselitteisesti tuomita ja jatkossa pyrkiä siihen, että väkivalta ei toistu. Maailmassa on ihan helkkaristi vaikeita asioita (kuten tämä helkkarin palkkataulukko, jota väsään), mutta mun mielestä tämä asia on harvinaisen helppo asia käsiteltäväksi päänupissa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin, Suomen kaunein, Stadin Jokerit
Ymmärrän monien kirjoittajien esille nostamat pointit siitä, että väkivaltaa ei tulisi suvaita missään muodossa ja että uhka on että se alkaa liian pehmeän kohtelun seurauksena leviämään.

Siitä olen itsekin täysin samaa mieltä, että väkivaltaa ei tietenkään tule hyväksyä, mutta tuo uhka leviämisestä ja "kohta ihan satavarmasti sivullisetkin alkavat saamaan turpaansa." Miten niin alkavat?

Paljon huolestuttavampaa, kuin kaksi ryhmittymää, jotka sopivat keskenään, omasta tahdostaan tappelun, joka järjestetään sivullisilta syrjässä ja niiden kärsimättä, ovat juurikin sivullisiin kohdistuvat väkivallanteot. Ja niitä eivät nämä myllylarppaajat tee, vaan katkerat ja känniset, henkiset sikaniskat. Samat tyypit, jotka tekevät sitä snägärillä tai vaikka baarissa.

Palataampa kysymykseeni. Sivulliset ovat saaneet ja tulevat jatkossakin saamaan turpaansa väärän fanipaitansa tai väärän joukkueen nimen huutamisen tai maalin tuulettamisen takia. Se on todellinen ongelma, johon pitää keskittyä.

Itse olen kerran saanut kokea väkivaltaa jääkiekko-ottelussa, ja tämä tapahtui keski-ikäisen, aina niin hyvin käyttäytyvän IFK:n fanin toimesta. Tuuletin Jokerien maalia, ja tämä sankari otti minua takaa päin kiinni ja alkoi kuristamaan. Vääntäydyin pois otteesta, ja kyseinen luuseri poistettiin katsomosta suoraan poliisiasemalle. Muistinko jo mainita, että olin 13?

Ja mitä tulee kokemuksiini näistä myllyjen ihailijoista, niin niistä minulla on todennäköisesti henkilökohtaista kokemusta enemmän kuin muilla tähän topiciin kirjoittaneilla yhteensä. Aina, kun olen ilmaissut, etteivät larppitouhut kiinnosta, on minut jätetty rauhaan. Joka ikinen kerta.

Ja tullaan jatkossakin jättämään. Nämä porukat kun tappelevat niiden kanssa, jotka sitä oikeasti haluavat. Ja tulevat jatkossakin tappelemaan. Toivottavasti jossain metsässä. Sanomattakin selvää, ettei myllyjä edes ehdoteta kenellekään sivulliselle.

Ei, en ole ikinä tapellut ko. kontekstissa. Ne harvat kerrat, kun olen joutunut käyttämään väkivaltaa, ovat olleet itsepuolustusta. Toivottavasti en joutuisi edes puolustamaan itseäni enää koskaan.

Jääkiekko-ottelussa suurin väkivallan uhka tulee edelleenkin kännisistä urpoista, eivät niistä, jotka myllyttävät keskiyöllä vapaasta tahdosta jossain metsän keskellä.

Ja siihen pitäisi puuttua, ja se huomioida. Mielestäni täysin selkeästi pahin asia, mitä Talviklassikon "läheisyydessä" tapahtui, oli IFK-fanien pullojen viskominen jokerifanien kulkueeseen. Jossa oli täysin sivullisia. Jossa murto-osaa edes kiinnosti se porukka siellä Manskun toisella puolella, vähiten väkivaltaisessa mielessä.

Tästähän ei tietenkään mitään puhuta, koska se ei ole mediaseksikästä eikä silloin pääse purkamaan tunteitaan kouluttamattomia, syrjäytyneitä, liimaa haistelevia ja tulevaisuudessa rautaputkien ja käsikranaattien kanssa toisiaan tappavia ihmisiä kohtaan.

Huvittavan perspektiivin tälle antaa se, että moni tällä palstallakin kirjoittaneista toivoi jokerifanien joutuvat joukkomyllyn keskelle hakattaviksi Jyväskylän savuepisodin jälkeen. "Väkivalta on niin oksettavaa." Tekopyhää jeesustelua niiltä tietyiltä junteilta.

Summa summarum: Ei, ei ole mitään tarvetta antaa hyväksyntää ko. tappelulle ja sitä voi halutessaan paheksua jos tahtoo, ihan aiheesta, mutta tietty perspektiivi koko hommaan kannattaa pitää.

Väkivalta on perseestä, mutta tässä tapauksessa se ei aiheuttanut kenellekään, joka ei ko. tapauksessa halunnut olla mukana, mitään haittaa. Sen sijaan on olemassa tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa, ja niihin pitää puuttua rankalla kädellä.

Kyseessä ei ole mikään jokerifanien puolustuspuheenvuoro ja tämän tappelun ihannointi tai hyväksyntä, kunhan haluaisin, että tätäkin asiaa voitaisiin käsitellä sen ansaitsemalla tavalla. Eli rauhallisesti, koska mitään erikoista saatikka vakavaa ei ole tapahtunut.

Kukkahattuilua tuominta ja paheksunta ei ole, mutta...


...mutta tällainen organisoitu rikollisuus suoraan sanottuna hämmentää.


(Bussikuskin kuoliaaksi pahoinpitelemisestä) Siltikin kyse on kuitenkin pohjimmiltaan yhdestä ja samasta ongelmasta.

... tällainen asioiden uskomaton paisuttelu tekee nimenomaan hallaa itse jääkiekolle ja sen maineelle.

Minä itse vihaan väkivaltaa, mutta mielestäni kaikkein tärkeintä on varmistaa, ettei kukaan sivullinen tai henkilö, joka ei ko. toimintaan halua millään tavalla osallistua, on turvassa ja ettei hänelle/heille siitä mitään haittaa aiheudu.

Ja suurimmat uhkat sivullisille tulevat edelleenkin niistä arjen sankareista.
 
Viimeksi muokattu:

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
...tosin ei niitä silloin järjestettykään, vaan ihmiset olivat vapaa-aikana joko kotona tai harrastusten parissa. Tämä liimanhaistelu ja lorviminen on tullut vasta myöhemmin nuorten ajanvietteeksi...

Tappelut tuomitsen itsekin muuten kuin kamppailulajeissa ja sääntöjä noudattaen, mutta kyllä näitä 60- ja 70-luvuilla järjestettiin maakunnissa ihan isommassa mittakaavassa naapurikylien kesken. Bussikyydillä sovittuun tappeluun pesäpallomailat mukana.

Onneksi tämä nykyisin on harvinaisempaa ja pienemmässä mittakaavassa.
 

scholl

Jäsen
Tässä on nyt muutama selvästi kärähtänyt osalliseksi tuohon tapahtumaan, ehkäpä jopa syylliseksi. Mitäs se Pentti sanoikaan niistä housuista.
 
Sitä luetaan taas kuin piru raamattua täällä.

Tarkoitin että homma meni aika siististi tällä kertaa ja voi olla "iloinen" siitä ettei tämä tapahtunut missään manskulla ja sivullisille aiheutunut harmia. Hyvä että tappelijat sopivat aikansa ja paikkansa kauas sivullisista.

Olen syntynyt 80-luvun alussa. Näitä joukkotappeluita on aina järjestetty. Eikä ne ole ikinä ketään paljoa heilauttanut.

Ja mitä lajin maineen mustaamiseen tulee. Niin eiköhän se maine ole aina ollut samanlainen, ainakin pk-seudulla. Sillon tällön fanit nujakoivat. that´s it.

Uskooko joku oikeasti ettei talviklassikkoa järjestetä tämän takia ensi vuonna?

Ja jos se ei jollekkin mennyt vielä perille, niin en kannata tappeluja. Mutta pyrin katsomaan asioiden hyviä puolia, tapahtumissa missä sivulliset ei vahingoittuneet.
Kokeile säkin. Ei vituta niin paljoa.
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tappelut tuomitsen itsekin muuten kuin kamppailulajeissa ja sääntöjä noudattaen, mutta kyllä näitä 60- ja 70-luvuilla järjestettiin maakunnissa ihan isommassa mittakaavassa naapurikylien kesken. Bussikyydillä sovittuun tappeluun pesäpallomailat mukana.
Ja siihen aikaan saattoi saada naapurikylän pojilta turpiinsa, vaikka ei itse olisikaan ollut noissa järjestetyissä jutuissa mukana.

Tulee muutaman vuoden takaa mieleen tapaus Hollannista, jossa kaksi porukkaa sopi johonkin pellolle tappelun. Yksi vatipää oli tuonut veitsen mukanaan, ja raatohan siitä seurasi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
... tällainen asioiden uskomaton paisuttelu tekee nimenomaan hallaa itse jääkiekolle ja sen maineelle.

Minkä minä sille voin, jos sinä et näe mitään yhteyttä näiden tapahtumien ja sen kanssa, että väkivalta on arkipäiväystynyt yhteiskunnassamme. Oma suhtautumisesi kertoo nimenomaan, että et näe mitään periaatteellista väärää väkivallassa. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Joku tykkää lenkkeillä, toinen tapella, big deal. Eli vielä rautalangasta, en rinnastanut tapahtumia toisiinsa. Mutta sama perusongelma siellä takana on. Ja olen maailmaa sen verran nähnyt minäkin, että puheet näiden "fanien" korkeasta moraalista saa lähinnä hymyn suupieliin. Ilman taipumusta väkivaltaiseen käytökseen kukaan tuollaista lähde harrastamaan. Faktaa tästä ei tule koskaan, mutta pahoin pelkään, että moni joukkotappelun osallistujista on ollut ja tulee olemaan lehtien otsikoissa samoissa merkeissä jatkossakin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitä luetaan taas kuin piru raamattua täällä.

Tarkoitin että homma meni aika siististi tällä kertaa ja voi olla "iloinen" siitä ettei tämä tapahtunut missään manskulla ja sivullisille aiheutunut harmia. Hyvä että tappelijat sopivat aikansa ja paikkansa kauas sivullisista.

No mutta onhan tuo silti ihan vammaista touhua. Mahtava perustelu tuo, että jo 80-luvulta ollaan tapeltu ja mentiin syrjään tappeluun. Nyt tuo on vielä helppo joidenkin hyväksyä, mutta entäs jos joku olisi saanut pahemmin kuonoonsa tai sairaskohtauksen nyrkin iskusta ja kuollut? Ei varmasti enää ikinä järjestettäisi tuollaista ottelua, kun iltapäivälehdet jeesustelisivat, kun nytkin tuo sai noin paljon julkisuutta.

Täysin typerää touhua enkä ymmärrä kuinka jotkut edes viitsivät "puolustella" tätä tappelua yhdelläkään argumentilla.

Luulisi sen riittävän, että ne pelaajat pyörii siellä kentällä sen 60 minuuttia ja ratkaisevat kuka sillä kertaa on voittaja.

Tämän päivän yhteiskunnassa on edelleen liikaa väkivaltaa, surkeimpana esimerkkinä se bussikuskin pahoinpitely. Vituttaa ajatellakin, että kukaan ei edes viitsinyt mennä auttamaan sitä kuskia, itse ainakin menisin silläkin riskillä, että itse voi saada kuonoon jos vaihtoehtona on mahdollinen kuskin kuolema.
 

scholl

Jäsen
Minkä minä sille voin, jos sinä et näe mitään yhteyttä näiden tapahtumien ja sen kanssa, että väkivalta on arkipäiväystynyt yhteiskunnassamme.

Itse en usko välttämättä näin, mutta siitä on tullut näkyvämpää. Ennen jotkut katupojat tappelivat kaupunginosien välillä. Sjöbergin Tomppa ja kumppanit Rööperin riveissä jotain muita vastaan. Se oli yhteiskunnan pohjan reviiritaistelua. Nyt se ei ole enää tällaisten henkilöiden selviytymistaistelu kotikulmillaan, vaan ollaan ikäänkuin jengitunnusten takana ja nujakoidaan huvin vuoksi, jotta saataisiin mainetta tai vihanlietsomiseksi. En tiedä kuinka pitkälle tuossa mennään, mutta ääripää on tietysti joku Los Angelesin meininki, missä joku voi ampua henkilön ohiajavasta autosta, jos henkilöllä on vääränlainen lippis tai kaulaliina.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Väkivalta on perseestä, mutta tässä tapauksessa se ei aiheuttanut kenellekään, joka ei ko. tapauksessa halunnut olla mukana, mitään haittaa. Sen sijaan on olemassa tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa, ja niihin pitää puuttua rankalla kädellä.

Asiallisesti perusteltu kirjoitus kokonaisuudessaan kylläkin. Olen kuitenkin joistakin asioista radikaalisti eri mieltä.

Kukaan ei kärsinyt vakavia fyysisiä vammoja. Se, mikä näissä tapauksissa kuitenkin kärsii varmasti, on fanikulttuurin kehittyminen. Huligaanikortti on helvetin hyvä lappu turvallisuuspäälliköille ja muille vastaaville tahoille pelattavaksi, kun pitää kieltää jotain tai halutaan lisätä viranomais- ja muuta järjestyksenvalvontaa ottelutapahtumissa. Näiden tapahtumien riittävän usein toistuessa kannattajaryhmiä aletaan kohtelemaan, kuin rikollisjoukkioita. Näin asia lähestulkoon on täällä meilläpäin. Parhaimmillaan vieraspeleissä matsin jälkeen odotellaan mellakkapoliisien valvovan silmän alla tunti, ennen kuin pääsee katsomosta mihinkään. Tulee vähän rosvo olo ja sitä alkaa miettimään, että ollaankohan sitä nyt tämmöistä kohtelua ihan ansaittu. Siksi tätä valvontaa vastaan protestoidaan ja sitä kutsutaan repressioksi. Osittain tuo sitten provosoi lisääntyvään häiriökäyttäytymiseen ja oravanpyörä on valmis - ja siinä oravanpyörässä on yksi suuri häviäjä: fanitoiminta.

Lisäksi tappeleminen on ihan syystäkin rikollista toimintaa. Noissa sattuu joskus pahastikin - näitä tapauksia on aivan liikaa fanitappeluissakin sattunut. Päänsä kaatuessaan lyönyt ja menehtynyt Marko oli sitten keltaisessa mediassa se iloinen ja positiivinen tyyppi.

Tuo toiminta ei tosiaankaan ole yhdentekevää. Voittajia ei ole. Häviäjiä on paljonkin. Suurimpia niistä ovat ne henkilöt, jotka katsomokulttuuria haluavat kehittää.

Tiivistetysti: mitä herkemmäksi yhteiskunnalliseksi aiheeksi fanitoiminta nousee, sitä herkemmin kaikista mahdollisista - suurista ja pienistä - välikohtauksista uutisoidaan. Ja mitä enemmän välikohtauksista uutisoidaan, sitä enemmän kannattaja siirtyy suuntaan: persona non grata.

Kai olen nyt joidenkin mielestä kukkahattutäti :)
 
Viimeksi muokattu:

Hockey Story

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
kehitystyötä

Kun tuo kukkahattutäti-nimike taas pomppaa vähän väliä hiukan turhankin ärhäkästi esiin, niin pitäisikö jo kannatustoiminnan tasa-arvon takia kehittää vartavasten miehille suunnattu oma nimike asiassa?
Kukkamunakuppisetä?
 
Täysin typerää touhua enkä ymmärrä kuinka jotkut edes viitsivät "puolustella" tätä tappelua yhdelläkään argumentilla.

Olitko matsissa?

Kaikki jotka olivat ja poistuivat sieltä esim. manskulle, niin ovat varmaan samaa mieltä kanssani, että vähällä selvittiin.
Kun lähes 40 000 ihmistä vaeltaa, suurin osa humalassa, pitkin pääkaupungin vilkkainta katua, niin onhan toi nyt saatanan pieni ja mitätön välikohtaus jossain vitun metsässä kolmen tunnin päästä. Vittu.

Ainekset oli NIIN paljon pahempaankin.

Haluun nähdä sen päivän kun tappeluita ei enään ole. Siihen asti olen kiitollinen jos ne järjestetään tuolla tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin, Suomen kaunein, Stadin Jokerit
Minkä minä sille voin, jos sinä et näe mitään yhteyttä näiden tapahtumien ja sen kanssa, että väkivalta on arkipäiväystynyt yhteiskunnassamme. Oma suhtautumisesi kertoo nimenomaan, että et näe mitään periaatteellista väärää väkivallassa. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Joku tykkää lenkkeillä, toinen tapella, big deal. Eli vielä rautalangasta, en rinnastanut tapahtumia toisiinsa. Mutta sama perusongelma siellä takana on. Ja olen maailmaa sen verran nähnyt minäkin, että puheet näiden "fanien" korkeasta moraalista saa lähinnä hymyn suupieliin. Ilman taipumusta väkivaltaiseen käytökseen kukaan tuollaista lähde harrastamaan. Faktaa tästä ei tule koskaan, mutta pahoin pelkään, että moni joukkotappelun osallistujista on ollut ja tulee olemaan lehtien otsikoissa samoissa merkeissä jatkossakin.


No jos se perusongelma on ihmisen (etenkin urosten, testosteronin aiheuttama ja evoluution kehittämä mekanismi, joka on yleistä nisäkkäillä) taipumus väkivaltaan, etenkin kun harkintakyky ja estot ovat sumentuneet alkoholista, niin sitten kyllä.

Mutta millään tavalla ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä bussikuskin kuoliaaksi pahoinpitelemisen ja kahden täysin omasta tahdostaan toisiaan vastaan tappelemaan lähtevän porukan välille. Se on vain typerää paisuttelua.

Mitä tulee kommentteihisi hällä väliä -asenteestani ja väkivallan ongelmallisesta vähättelystäni, niin en jaksa edes vastata. Jos luit viestini ajatuksella, et voi olla noin pihalla ajatusmaailmastani.

Asiallisesti perusteltu kirjoitus kokonaisuudessaan kylläkin. Olen kuitenkin joistakin asioista radikaalisti eri mieltä.

Kukaan ei kärsinyt vakavia fyysisiä vammoja. Se, mikä näissä tapauksissa kuitenkin kärsii varmasti, on fanikulttuurin kehittyminen. Huligaanikortti on helvetin hyvä lappu turvallisuuspäälliköille ja muille vastaaville tahoille pelattavaksi, kun pitää kieltää jotain tai halutaan lisätä viranomais- ja muuta järjestyksenvalvontaa ottelutapahtumissa. Näiden tapahtumien riittävän usein toistuessa kannattajaryhmiä aletaan kohtelemaan, kuin rikollisjoukkioita. Näin asia lähestulkoon on täällä meilläpäin. Parhaimmillaan vieraspeleissä matsin jälkeen odotellaan mellakkapoliisien valvovan silmän alla tunti, ennen kuin pääsee katsomosta mihinkään. Tulee vähän rosvo olo ja sitä alkaa miettimään, että ollaankohan sitä nyt tämmöistä kohtelua ihan ansaittu. Siksi tätä valvontaa vastaan protestoidaan ja sitä kutsutaan repressioksi. Osittain tuo sitten provosoi lisääntyvään häiriökäyttäytymiseen ja oravanpyörä on valmis - ja siinä oravanpyörässä on yksi suuri häviäjä: fanitoiminta.

Lisäksi tappeleminen on ihan syystäkin rikollista toimintaa. Noissa sattuu joskus pahastikin - näitä tapauksia on aivan liikaa fanitappeluissakin sattunut. Päänsä kaatuessaan lyönyt ja menehtynyt Marko oli sitten keltaisessa mediassa se iloinen ja positiivinen tyyppi.

Tuo toiminta ei tosiaankaan ole yhdentekevää. Voittajia ei ole. Häviäjiä on paljonkin. Suurimpia niistä ovat ne henkilöt, jotka katsomokulttuuria haluavat kehittää.

Tiivistetysti: mitä herkemmäksi yhteiskunnalliseksi aiheeksi fanitoiminta nousee, sitä herkemmin kaikista mahdollisista - suurista ja pienistä - välikohtauksista uutisoidaan. Ja mitä enemmän välikohtauksista uutisoidaan, sitä enemmän kannattaja siirtyy suuntaan: persona non grata.

Kai olen nyt joidenkin mielestä kukkahattutäti :)

Täysin samaa mieltä siitä, että Suomessa tämä nousee keppihevoseksi ja fanikulttuuri ja sen kehittäminen kärsii. Se on valitettavaa, kun ensi kerralla saadaan taas enemmän ja enemmän paskaa niskaan. Ja se on erittäin suuri haittatekijä tulevaisuutta ajatellen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Täysin samaa mieltä siitä, että Suomessa tämä nousee keppihevoseksi ja fanikulttuuri ja sen kehittäminen kärsii. Se on valitettavaa, kun ensi kerralla saadaan taas enemmän ja enemmän paskaa niskaan. Ja se on erittäin suuri haittatekijä tulevaisuutta ajatellen.

Juuri näin. Sen verran kuitenkin vielä tarkennan, että kyse ei ole pelkästään Suomesta. Näen tasaisin väliajoin, mitä vastaavat tapahtumat aiheuttavat täällä ja pelkään, että sama odottaa tulevaisuudessa Suomessakin. Kun fanikulttuuri ei muutenkaan ole Suomessa lähellekään niin kehittynyttä, niin olosuhteet organisoidulle kannattajatoiminnalle voivat muuttua tämmöisten toistuessa jo lähes kestämättömiksi.

Puhun nyt haitoista fanitoiminnalle, mutta en hyväksy moista hölmöilyä missään tapauksessa yhteiskunnallisestikaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
No jos se perusongelma on ihmisen (etenkin urosten, testosteronin aiheuttama ja evoluution kehittämä mekanismi, joka on yleistä nisäkkäillä) taipumus väkivaltaan, etenkin kun harkintakyky ja estot ovat sumentuneet alkoholista, niin sitten kyllä.

Mutta millään tavalla ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä bussikuskin kuoliaaksi pahoinpitelemisen ja kahden täysin omasta tahdostaan toisiaan vastaan tappelemaan lähtevän porukan välille. Se on vain typerää paisuttelua.

Tässä mitään apinoita enää olla. Normaali ihminen kokee toisen ihmisen lyömisen vastenmielisenä. Pois lukien sitten tietysti tilanteet, joissa todella taistellaan oman terveyden, jopa hengen puolesta. Vai olenko mä nyt taas ihan kukkahattu(sainpas minäkin ujutettua tämän sanan mukaan)?

Yhtäläisyyttä löytyy esimerkiksi siinä, että molemmissa tapauksissa tapeltiin huvikseen. Tai bussikuskin osalta tietysti pahoinpideltiin huvikseen, sillä tappeluksi sitä ei voi kutsua. Ja todellakin pidän tätä joukkotappelua erittäin paljon vähäpätöisempänä tapauksena esimerkiksi nyt tuon vapaaehtoisuuden perusteella. Mutta edelleen, sieltä pohjalta kaivamalla löytyy yhteinen nimittäjä.

Ja jos luet kaikki kirjoitukseni tästä ketjusta, niin huomaat etten ole niinkään järkyttynyt tästä yksittäisestä tappelusta, vaan katsonut vähän laajempaa kuvaa todeten, että yleistyessään tämänkaltaiseen toimintaan on puututtava. Tarkkaa tietoa minulla ei ole, mutta voisin kuvitella, että huliganismi ilmiönä on saanut alkunsa juuri jostain tällaisesta kieltämättä harmittoman oloisesta toiminnasta. Jos jollain on tietoa, niin kuulen mielelläni. Missä se raja sitten menee, milloin harmiton puuhastelu muuttuu ongelmaksi? Vielä sitä ei todellakaan ole Suomessa ylitetty, mutta asiaan voi silti suhtautua vakavasti.
 

Rocco

Jäsen
Eli jos rattijuopumuksia on aina ollut niin niihin ei kannata yrittää puuttua kaikin mahdollisin keinoin?
Jos rattijuopot päättää yhdessä lähteä ajelemaan pellolle tai järven jäälle, menköön. Kolaroikoon keskenään niin ei sivullisille satu vahinkoja. Se että rattijuopot ajaa normaalien ihmisten keskellä ja lähes aina onnettomuuksissa tappavat ja vahingoittavat sivullisia on aivan eri juttu kuin tämä.
Jotta yhteiskunnan kannattaisi sallia tällainen väkivalta.. jne.
Jätin osan lainauksesta pois.

Mutta, se että asian olemassaolon hyväksyy, ei tarkoita mun kohdalla sitä, että se täytyisi tuomita tai olla sen puolustaja.

Kannatan vain ajatusta "out of sight, out of mind." Tapelkoot keskenään jossakin poissa ihmisten silmistä, aiheuttamatta kellekään sivulliselle vahinkoja. Jos kaksi tai viisikymmentä ihmistä keskenään sopii näin, fine. Hakatkoot toisiaan jossakin syrjäkylässä. Omilla verorahoillaan he ovat lääkäripalvelutkin maksaneet.
 

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Säälittävää toimintaa tuollainen pullistelu. Kyllä tässä fanikulttuuri on suurin häviäjä, itse en ainakaan päästäisi omaa skidiä mukaan mihinkään organisoituun fanitouhuun jos siellä on vaara päätyä tappelemaan "kun ei voi perääntyä". Ja tämä vaikka tiedän suurimman osan virallisista faneista olevan fiksua jengiä. Ei vain voi ottaa riskiä.

Ja vaikka tässä tapauksessa urpot hakkasivat toisistaan mehua ulos, niin funaan kyllä pari kertaa ennenkuin veisin pikkulapsen matsiin. Koska vaikka olen aina saanut olla rauhassa, niin näyttää siltä että huliganismi lisääntyy enkä vain voi ottaa sitä riskiä että skidille käy jotain. Mielummin katson matsin telkkarista. (Tähän välikommenttina että tiedän että lieveilmiöitä on aina ollut, mutta nykymedia on niin nopeaa ja sensaatiohakuista, että näyttää siltä että kerran kuussa tapahtuu jotain hirvittävää huliganismia. Ja sitten sitä repostellaan.)

Ajatellaan nyt vaikka sitä pullonheittoa kulkueeseen. Funasin että olisin voinut ottaa alle 1v. skidin messiin ja mennä kannattamaan omaa joukkuetta iltakävelyn lomassa. Mitä jos se pullo olisi osunut pikkuskidiin? Olisi tullut pahaa jälkeä. Vittumaista että muutaman vatipään takia joutuu skippaamaan monta hyvää juttua. Skarpatkaa nyt perkele. (Joo, ja tähän huomiona että tiedän ettei tuollainen kulkue ole oikea paikka alle 1v. skidille. Miksi näin on, onkin sitten toinen kysymys).

Täällä näyttää monella olevan kunnon Hollywood asenne tappeluita ja väkivaltaa kohtaan. Eihän nyt nyrkillä saa pahaa jälkeä aikaan, Arska ja Rambokin löi monta kertaa ja ne vaan menetti tajuntansa. Aseita tarvitaan että on vaaraa. Ihan tiedoksi että YKSI kunnolla osunut nyrkinisku saattaa saada aikaan jopa kuolettavan vamman. Nyt onneksi kukaan ei vammautunut loppuiäkseen tai kuollut. Kävi siis tsägä.

Kovaa peliä, taklauksia ja tappeluita kaukalon sisälle ja rauhaa ja rakkautta katsomoihin. Ne joukkueen kundit on siellä lootassa taistelemassa ettei meidän tarvitse. Jos on aivan totaalisen pakko tapella, niin järjestäkää kisahallissa nyrkkeilyilta, jossa jokainen halukas pääsee kehään. Lipputulot voitte vaikka lahjoittaa väkivallan uhreille. Saisi tuokin energia jotain hyvää aikaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Täällä näyttää monella olevan kunnon Hollywood asenne tappeluita ja väkivaltaa kohtaan. Eihän nyt nyrkillä saa pahaa jälkeä aikaan, Arska ja Rambokin löi monta kertaa ja ne vaan menetti tajuntansa. Aseita tarvitaan että on vaaraa. Ihan tiedoksi että YKSI kunnolla osunut nyrkinisku saattaa saada aikaan jopa kuolettavan vamman. Nyt onneksi kukaan ei vammautunut loppuiäkseen tai kuollut. Kävi siis tsägä.

Tästä tuli mieleen, että 80-90- luvuilla kiersi se yksi kaveri(en muista nimeä) Suomen yläkouluja, ja piti luentoja väkivallan seurauksista. Siinä katseli yleensä koko oppilaskunta kalpeina hiljaa kuvia "harmittomiksi" tarkoitettujen iskujen seurauksista. Paitsi tietysti ne suurimmat urpot, joiden piti sielläkin yrittää naureskella "coolia" esittäen. En tiedä, vieläkö kaveri kiertää, mutta tarvetta tällaiselle varmasti olisi edelleen. Muistaako joku muu tämän jutun, luulisin ainakin?

EDIT: Ja Timo Nuutinen siis on tämän kaverin nimi. Ikää nyt 53 ja kiertää edelleen kouluja, takana jo 25 vuotta valistustyötä. Googlettamalla löytyy paljon linkkejä miehen tekemisistä, jos kiinnostaa. Hyvää työtä, Timo.
 
Viimeksi muokattu:

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisella puolella katua erään punaisen joukkueen kannattajat heittelivät pulloilla marssijoita.

"Välikohtaus selvitettiin lopulta siten, että poliisi pisti kärhämöinnin aloittaneen HIFK-porukan marssimaan Jokerikulkueen perässä Talviklassikoksi nimettyyn otteluun Olympiastadionille"

Linkki hesarin uutiseen aiheesta

Ok, kiitos tiedosta. En osannut yhdistää tuota soihdun heittoa tuohon hässäkkään.

-S
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin, Suomen kaunein, Stadin Jokerit
Tässä mitään apinoita enää olla. Normaali ihminen kokee toisen ihmisen lyömisen vastenmielisenä. Pois lukien sitten tietysti tilanteet, joissa todella taistellaan oman terveyden, jopa hengen puolesta. Vai olenko mä nyt taas ihan kukkahattu(sainpas minäkin ujutettua tämän sanan mukaan)?

No ei tietenkään olla, mutta ei se ole mitenkään sattumaa, että miehet ovat väkivaltaisempia kuin naiset, ja että alkoholi tätä vielä korostaa. Se on biologinen fakta, että evolutiivinen kehitys määrää pitkälti myös nykyisen käyttäytymisemme.

Ja kyllä, väkivalta koetaan suurimmaksi osaksi vastenmielisenä ja sitä paheksutaan ja vältetään, koska sekin on ollut selviytymisen kannalta olennaista. Ja väkivalta koetaan kulttuurissamme yleisesti paheksuttavaksi. Muttei se silti poista sitä totuutta, että ihmiset väkivaltaa tulevat aina käyttämään, eikä se fakta tule ikinä muuksi muuttumaan. Valitettavasti.

Nyt menee jo kyllä niin ohi aiheen, että jätetään tämä biologiasta ja evoluutiopsykologisista asioista lässyttäminen tähän.

Yhtäläisyyttä löytyy esimerkiksi siinä, että molemmissa tapauksissa tapeltiin huvikseen. Tai bussikuskin osalta tietysti pahoinpideltiin huvikseen, sillä tappeluksi sitä ei voi kutsua. Ja todellakin pidän tätä joukkotappelua erittäin paljon vähäpätöisempänä tapauksena esimerkiksi nyt tuon vapaaehtoisuuden perusteella. Mutta edelleen, sieltä pohjalta kaivamalla löytyy yhteinen nimittäjä.

No niin, eli oikeastaan yhtäläisyyttä ei oikeastaan muuten ole, kuin että molemmissa käytettiin väkivaltaa. Hyvin eri asteista sellaista. Eli ei juuri siinäkään mitään yhteistä sitten ole, kun hieman ajattelee.

Ja jos luet kaikki kirjoitukseni tästä ketjusta, niin huomaat etten ole niinkään järkyttynyt tästä yksittäisestä tappelusta, vaan katsonut vähän laajempaa kuvaa todeten, että yleistyessään tämänkaltaiseen toimintaan on puututtava. Tarkkaa tietoa minulla ei ole, mutta voisin kuvitella, että huliganismi ilmiönä on saanut alkunsa juuri jostain tällaisesta kieltämättä harmittoman oloisesta toiminnasta. Jos jollain on tietoa, niin kuulen mielelläni. Missä se raja sitten menee, milloin harmiton puuhastelu muuttuu ongelmaksi? Vielä sitä ei todellakaan ole Suomessa ylitetty, mutta asiaan voi silti suhtautua vakavasti.

Toki kannattaa suhtautua asian ansaitsemalla vakavuudella, ja kyllä, tiedän ettet mitenkään syvästi ole järkyttynyt. Kunhan käyttämäsi lause, jossa viittasit, että pohjimmiltaan kaksi tässä esille tullutta tapausta olisivat toisiinsa rinnastettavissa, pisti silmään.

Tästä tuli mieleen, että 80-90- luvuilla kiersi se yksi kaveri(en muista nimeä) Suomen yläkouluja, ja piti luentoja väkivallan seurauksista. Siinä katseli yleensä koko oppilaskunta kalpeina hiljaa kuvia "harmittomiksi" tarkoitettujen iskujen seurauksista. Paitsi tietysti ne suurimmat urpot, joiden piti sielläkin yrittää naureskella "coolia" esittäen. En tiedä, vieläkö kaveri kiertää, mutta tarvetta tällaiselle varmasti olisi edelleen. Muistaako joku muu tämän jutun, luulisin ainakin?

Ainakin 2000-luvun alussa koulussamme oli esitelmä väkivallasta, jossa näytettiin todella graafisia kuvia ja kerrottiin, kuinka vakavia seurauksia harmittomaksikin koetuilla tuuppailuilla ja lyönneillä saattaa olla. Jätti kyllä suuren vaikutuksen itseeni ja moneen muuhun. Toivottavasti tätä järjestetään vielä nykyäänkin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jos rattijuopot päättää yhdessä lähteä ajelemaan pellolle tai järven jäälle, menköön. Kolaroikoon keskenään niin ei sivullisille satu vahinkoja. Se että rattijuopot ajaa normaalien ihmisten keskellä ja lähes aina onnettomuuksissa tappavat ja vahingoittavat sivullisia on aivan eri juttu kuin tämä.

---clip---

Hakatkoot toisiaan jossakin syrjäkylässä. Omilla verorahoillaan he ovat lääkäripalvelutkin maksaneet.

Tässä kohtaa kysyisin kyllä, että kuinka moni noista kahakkaan osallistuneista oli täysi-ikäisiä veronmaksajia? Ettei vain joukossa olisi kuitenkin nuorempiakin. Ja jos ei yksittäisessä tapauksessa ole, niin helposti seuraavassa sitten.

Toisekseen, nekkuunsa saanut veronmaksaja tuskin yksin maksaa koko hoitopottia.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minä en edes ymmärrä, mikä helvetin funktio tällä tappelulla oli. Peli oli pelattu, eikä tappelun lopputulos varmaan sen tulosta muuttanut.

Miksi pitää tapella toisen ihmisen kanssa sen takia, että hän kannattaa toista joukkuetta? Lopettaako hän kannattamisen, jos hivautan turpaan? Siirtyykö jopa kannattamaan omaa joukkuettani?

Mitenkäs kun itse olen lihansyöjä ja kaverini vegetaristi? Turpaanlyönti varmaan auttaa?

En vain ymmärrä?
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Slovakia vs Saksa
  • 1.95
  • 4.20
  • 3.10
Sveitsi vs Norja
  • 1.16
  • 7.50
  • 13.00
Ruotsi vs USA
  • 2.46
  • 4.40
  • 2.34
Tshekki vs Suomi
  • 2.66
  • 4.20
  • 2.36
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös