Sauli Niinistö presidenttinä 2012–2018

  • 149 104
  • 1 160

scholl

Jäsen
Kävipä tässä alle viikko sitten niin, että eräs noin kolmikymppinen homo läpsäytti minua perseelle. Siis olin selvinpäin baarissa, niin se humaltunut homo ohimennessään läpsäytti. Kyllä on tervettä olla homopelkoinen, kun tuolla tavalla perseeseen käyvät yllättäen kiinni ihan pyytämättä ja kyselemättä.

Mulle joku hinttari silitti hiuksia Düsseldorfissa. En tiedä oliko homo, mutta ainakin hinttari. Istuin parvella ja katsoin tanssilattialla. Siinä oli niinkuin baarituoleja ja sellainen kapea tiski mihin sai juomat, etteivät pudonneet alakertaan. 2-3 m selän takana oli baari, josta sai lisää juomaa. No käännyin taakse ja tilasin uuden juoman. Siinä vaiheessa kun maksoin niin oikealla oleva tyyppi yritti viedä tuolini, jolloin olin kärppänä paikalla ja vetäisin sen tuolin sen alta veke. Sen jälkeen se hinttari meni takaa ohitseni ja silitti hemmetti hiuksiani ja painui alakertaan. Totuus on se, että homoja pitää tosiaan varoa. Vajaa kymmenkunta vuotta sitten Viru-hotellin yökerhossa yks homo tuli kaveriani ja mua kopeloimaan pari kertaa, vaikka sanoin, että lyön turpaa sitä. Muut asiakkaat ravintolassa nostivat minua kohtaan metelin, eikä sitä homoa, joka kopeloi. Seksuaalinen ahdistelu menee yleensä aina sen uhrin eli minun piikkiin, enkä saa edes puolustautua.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Turha näistä on kinata. Minä olen sitä mieltä, että yhteiskunnan hyvyyttä pitää mitata siitä, kuinka se kohtelee heikoimpiaan. Lapsia, sairaita, vammaisia ja vammautuneita, vanhuksia. Aika moni on eri mieltä; pois niiltä kaikki vaan, ei ne mitään tarvitse. Pärjätkööt omillaan.

Minä olen hoitanut asiani säällisesti myös. Ennen olin asunnoton, olin pers'aukinen. Tiedän mitä nälkä on, tiedän mitä on kun ei ole varmuutta siitä pääseekö yöksi lämpimään nukkumaan. Nousin sieltä. Hankin akateemisen loppututkinnon ja tienaan nykyisin sen verran, että lyhennän lainoja ja syötän sekä vaatetan perheeni. Mihinkään ylimääräiseen ei yhtään jää. Silti olen valmis maksamaan vaikka tuplasti veroja, koska minä tiedän mitä on olla todella kusessa. Ja helvetin moni on nytkin.

Silti, nekin verorahat menisivät varmaan Fortumin pomojen optioihin, se kun on maan tapa.

Ennen kuin vaahtoat täällä kuin mikäkin tulipunainen kommari, ota selvää KETKÄ olivat esim. Fortumin optio-ohjelmien ja bonareiden takana! SDP;n ja kepulaiset ministerit. Sauli tuskin oli niitä sorvaamassa.
 

scholl

Jäsen
Mennään NATO-jäseniksi sitten, kun sotilasliittoon liittyy myös Venäjä. Lopultahan kansainvälinen tilanne vaatii niin, kun sotiminen muuttuu kokonaan isot maat vs terrorismi-sodaksi ja USA ei yksin halua olla enää maailman poliisi. Tämän on 20 vuoden visio eteenpäin, mutta eiköhän Venäjä nähdä vielä myös NATO-maana ja sitten on Suomen helppo liittyä mukaan. Jos Niinistö on presidenttinä vain vuoteen 2018, niin tuskin Suomi seuraavien kuuden vuoden aikana liittyy osaksi sotilasliitto NATOa.

Yksi näkökulma NATO -jäsenyyden vastustamiseen on se, että NATO-jäsenyys velvoittaa osallistumista sotatoimiin, sotivana osapuolena.

Ei velvoita. Saksa esim. perinteisesti ei ole osallistunut sotatoimiin johtuen maan tilanteesta 2. maailmansodan jälkeen. Viime vuosina siitä on vähän lipsuttu, mutta eivät ole silti oikeastaan osallistuneet mihinkään hyökkäysoperaatioihin, vaan se on kuitenkin ollut vähän enemmän rauhanturvaamis/rauhaanpakottamista heidän osaltaan.

Venäjää en ainakaan itse halua mihinkään mukaan. Nyt taas nähtiin YK:n turvallisuusneuvostossa, millaisia toimijoita Venäjä ja Kiina ovat. Heidän kanssaan ei kannata olla liian tiiviissä yhteistyössä, kun heidän arvonsa poikkeavat länsimaisista demokratioista. Sama se on EU:ssakin, on liikaa jäsenmaita. Mikäli jäseninä ei olisi lainkaan slaavilaisia maita, vaan se olisi edelleen länsi-euroopan talousunioni niin maat olisivat hieman enemmän homogeenisia, jolloin yhteistyö olisi helpompaa. Vielä vaikeammaksi kaikki menee, mikäli muslimimaita kuten Turkki tulisi mukaan.

Nato ei ole tällä hetkellä ajankohtainen, se olisi ollut ajankohtaisempi 90-luvulla. Se ei silti tarkoita, etteikö asiasta pitäisi keskustella ja asiaa valmistella. Tilanne on nimittäin se, että me olemme tietyissä asioissa jo sitoutuneet Nato-yhteistyöhön, mutta emme ole asioista päättämässä. Toisaalta tilanne on myöskin se, että säästöt tulevat ajamaan meitä lähemmäksi Natoa. Tosin täydellistä hyötyä Nato-jäsenyydestä emme saisi, jos Ruotsi pysyisi ulkopuolella. Jos Ruotsikin liittyisi niin silloin tämä pohjoinen puolustus pystyttäisiin hoitamaan alhaisemmilla kustannuksilla.
 

scholl

Jäsen
Ennen kuin vaahtoat täällä kuin mikäkin tulipunainen kommari, ota selvää KETKÄ olivat esim. Fortumin optio-ohjelmien ja bonareiden takana! SDP;n ja kepulaiset ministerit. Sauli tuskin oli niitä sorvaamassa.

Fortumin optiot ovat yksi lysti isossa kuvassa. Se, miksi niissä tapahtui ylilyöntejä, johtuu pääosin osaamattomuudesta. Oli kysymys uudesta asiasta ja kun entiset valtion yhtiötkin halusivat kilpailla muiden firmojen kanssa niin rakennettiin kannustinjärjestelmä, johon jäi jonkinlainen suunnitteluvika. Kävi hillitön munkki sen suhteen, että osakekurssi nousi niin paljon hyvin pitkälti johtajien aikaansaannoksista riippumattomista syistä. Siitä on siis osakkeenomistajilla ollut aikanaan oikeus ja mahdollisuus esittää protesteja, mutta niin vain on käynyt, että osakkeenomistajat ovat ne ratkaisut hyväksyneet ja jälkikäteen on turha mussuttaa. Uusissa asioissa tapahtuu muutenkin herkemmin virheitä kuin sellaisissa, jotka ovat tuttuja ja täytyy sanoa, että nuo ovat kuitenkin aika pienen luokan virheitä, jos verrataan muihin mokiin kuten Soneran UMTS-seikkailuihin, joita valtio joutui paikkailemaan miljardeilla. Ja on sitä ennenkin osattu. Kalevi Sorsa yritti saada koko elektroniikkateollisuuden valtion käsiin ja uhkasi SDP:n lähtevän hallituksesta, mikäli valtion kuvaputkitehdasta ei perusteta. Siitä tehtaasta koitui 800 miljoonan markan tappiot, joka oli siihen aikaan todella iso raha ja silti Sorsa sai yhä vain muodostaa uusiakin hallituksia ja toimia pääministerinä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Turha näistä on kinata. Minä olen sitä mieltä, että yhteiskunnan hyvyyttä pitää mitata siitä, kuinka se kohtelee heikoimpiaan. Lapsia, sairaita, vammaisia ja vammautuneita, vanhuksia. Aika moni on eri mieltä; pois niiltä kaikki vaan, ei ne mitään tarvitse. Pärjätkööt omillaan.
Tuskin hyvin kohtelemiselle kattoa löytyykään. Sanopa kuitenkin missä perspektiivissä Suomessa ei nykyisin kohdella heikompia hyvin? Jos katsotaan historiaa taaksepäin tai verrataan Suomen tilannetta kansainvälisesti, niin väitän että huono-osaisen kannattaa mieluummin elää Suomessa kuin lähes tulkoon missä tahansa muussa massa, puhumattakaan että olisi syntynyt väärälle vuosisadalle.

Jos katsoo hallituksia joissa vasemmistopuolueita on ollut mukana, niin miltä osin hallituksen vasemmistolaisuusaste on vaikuttanut köyhimpien asemaan sanotaanko 70-luvun jälkeisessä Suomessa?

Hyvinvoinnin lisääminen ja levittäminen koko yhteiskuntaan on tärkeä asia, siinä olen samaa mieltä. Keskustelu vain lähtee väärästä päästä liikkeelle. Omasta mielestäni yritysten ja osaavien yksityishenkilöiden pitää päästä tekemään laillisin keinoin kasvavaa liiketoimintaa. Vain tätä kautta syntyy taloudellista kasvua ja vaurstumista, joka on kaiken sosiaalisenkin hyvinvoinnin lisäämisen edellytys. Nyt kiinnitetään aivan tolkuttomasti huomiota kasvaviin tuloeroihin. Samoin siihen, että punajengi näkee jossakin liian kannattavaa bisnestä jota pitäisi verottaa ja kampittaa, ettei synny liikaa varakkuutta. Ihan hölmöä. Tottakai yrittämisellä pitää olla joku insentiivi. Ei kai kukaan ole niin dorka että ottaa pari miljoonaa lainaa yrityksen perustamiseksi, jotta voisi sitten (mahdollisesti) menestyessään jakaa voitot pois ja tienata sen mikä on sopivaa ettei vaan syntyisi tuloeroja.

Silti, nekin verorahat menisivät varmaan Fortumin pomojen optioihin, se kun on maan tapa.
Jos asiaa katsoo palkalla elävän tavallisen ihmisen näkökulmasta, niin saattaapa tuo luoda ihmetystä ja kateuttakin kun yritys jakaa säädyttömän suuria optioita ja bonuksia johtajilleen tuloksen tekemisestä.

Sen sijaan jos asiaa tarkastellaan yrityksen omistajien näkökulmasta, niin asia on aivat toinen. Yritys on valmis maksamaan osaavalle johdolle hyvän siivun jos menestystä tulee, koska johdolla on menestyksen saavuttamiseen tai saavuttamatta jättämiseen lähes poikkeuksetta keskeisin vaikutus. Yrityksen kiistatta kannattaa varmistaa rahalla, että osaavat johtajat pysyvät talossa. Myös parhaat asiantuntijat ja keskijohto pääsevät nauttimaan usein menestyksestä, mutta johdon avainpaikoille on erityisen vaikeaa saada todellisia huippuosaajia. Fortumiin en sinänsä ota kantaa paitsi että optiojärjestelmä mitoitettiin aikanaan väärin, josta seurasi aivan poskettomien hillojen jakaminen.

Fortumin tapaus on kyllä vähän paradoksaalinen. Yritys sanelee osassa maata suht vapaasti osan hinnoittelustaan, mikä on asiakkaan kannalta arveluttavaa. Itsekin joudun maksamaan Fortumille sähkön siirrosta ok-talooni eikä vaihtoehtoja ole. Sähkön ostan kilpailutettuna mistä milloinkin, mutta Fortumin liekanarusta en pääse irti siirtomaksujen takia. Vaan tietyllä tavalla olemme Fortumin kanssa sujut. Silloin joskus kun rahaa oli, niin ostin mm. Fortumin osakkeita pienen erän. Niistä kertyi kivat osingot ja myydessä nettosin lähes tuplat ostohintaan nähden. Sitten möin osakkeet kun piti ostaa talo perheelle, ja ryhdyin maksamaan voittojani takaisin Fortumille...

Yritysten palkitsemispolitiikka ja monopolien karsiminen eivät tietenkään kuulu presidentin tehtävin. Jälkimmäisen kohdalla sanoisin, että maan poliittisten vaikuttajien tulisi luoda käytäntöjä jotka purkavat mono-/oligopoleja eivätkä pönkitä niitä. Voisivat aloittaa vaikkapa S-ryhmän edustajistopaikoista ja vastaavista sidoksista.

Niinistön osalta toivon myös kauppapoliittista myötävaikuttamista, kuten jo edellä mainitsinkin. Presidentin valtaoikeuksien kapeneminen tarkoittaa sitä, että ulko- ta turvallisuuspoliittisena toimijana presidentin on mahdollisuus ottaa tällaisissa kysymyksissä entistä enemmän roolia. Toki päätös on presidentistä kiinni edistääkö suomalaisyritysten asiaa maailmalla ja tätä kautta kotimaisen hyvinvoinnin kohentumista, vaiko laittaa nimmareita Ottawan sopimuksen tapaisiin papereihin että ulkkarit saavat naureskella suomalaisten sinisilmäisyydelle.
 

scholl

Jäsen
Tuskin hyvin kohtelemiselle kattoa löytyykään. Sanopa kuitenkin missä perspektiivissä Suomessa ei nykyisin kohdella heikompia hyvin? Jos katsotaan historiaa taaksepäin tai verrataan Suomen tilannetta kansainvälisesti, niin väitän että huono-osaisen kannattaa mieluummin elää Suomessa kuin lähes tulkoon missä tahansa muussa massa, puhumattakaan että olisi syntynyt väärälle vuosisadalle.

Miksi huono-osaisia pitää kohdella noin hyvin? Ei se meidän vika, että jollain menee huonosti. Tai siis jollain voi mennä väliaikaisesti huonosti ja ymmärrän, että silloin pitää tukea, mutta sitä en hyväksy, että menee jatkuvasti huonosti. Ja mitä tulee esim. vammaisiin niin niihin on aivan turha satsata noin paljon rahaa mitä nyt tehdään. Se tulee aivan liian kalliiksi koko touhu. Ei heistä mitään nobelpalkinnon saajia saada tehtyä, vaikka miljardeja laitettaisiin rahaa. Jos ihminen on rikki niin se on rikki, eikä siinä auta mikään.

Yritysten palkitsemispolitiikka ja monopolien karsiminen eivät tietenkään kuulu presidentin tehtävin. Jälkimmäisen kohdalla sanoisin, että maan poliittisten vaikuttajien tulisi luoda käytäntöjä jotka purkavat mono-/oligopoleja eivätkä pönkitä niitä. Voisivat aloittaa vaikkapa S-ryhmän edustajistopaikoista ja vastaavista sidoksista.

Ei vaan SOK ja Kesko pitäisi pilkkoa. Ovat saaneet määräävän markkina-aseman poliittisilla kytköksillä ja ainoa tapa reagoida tuohon on enää pilkkoa ne pienemmiksi firmoiksi kuten AT&T ja Standard Oil pilkottiin jenkeissä. Ruoan hintahan nousee täällä koko ajan sen takia, kun keskusliikkeet ja kauppaporras ylipäätänsä ottavat koko ajan isomman siivun välistä. Keski-Euroopassa tilanne on toinen. Toinen vähäosaisia koskettava asia on asumisen hinta. Mielestäni yksiöiden ja kaksioiden hinnat pitää saada puolitettua. Eli helvettiin sellaiset määräykset, että taloissa pitää olla keskimäärin 75m2 asuntoja. Pitää rakentaa 100000 pientä kämppää tosihalvalla. Siis samalla tavalla kuin Kallio esim. on aikanaan rakennettu. Ei vähäosaisen tarvitse asua luxusasunnossa ja asumistuet pitää kieltää pk-seudulta. Jos haluaa tukea niin voi asua vähän kauempana vaikka Keravalla ja kulkea junalla. Samoin työttömät ja pakolaiset voisivat muuttaa sinne, missä on kämppiä tyhjänä ja halvat vuokra-asunnot kuten vaikkapa Poriin. Ei tarvitse maksaa tukia ainakaan niin paljon, jos tyhjäntoimittajia ei laiteta Helsinkiin asumaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Yritysten palkitsemispolitiikka ja monopolien karsiminen eivät tietenkään kuulu presidentin tehtävin. Jälkimmäisen kohdalla sanoisin, että maan poliittisten vaikuttajien tulisi luoda käytäntöjä jotka purkavat mono-/oligopoleja eivätkä pönkitä niitä. Voisivat aloittaa vaikkapa S-ryhmän edustajistopaikoista ja vastaavista sidoksista.
Ei, vaan ensimmäiseksi pitäisi lakkauttaa kaikkien valtio-omisteisten yhtiöiden hallintoneuvostot. Ne on kansoitettu kansanedustajilla, joista valtaosalla kiinnostus tai osaaminen liiketoimintaan rajoittuu lähinnä kokouspalkkioiden keräämiseen. Yrityksille riittää toimiva johto ja hallitus.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Taidan astua provokatiiviseen henkilömiinaan, mutta menköön.

Miksi huono-osaisia pitää kohdella noin hyvin? Ei se meidän vika, että jollain menee huonosti.

Siksi että;
- Ihminen on eläintä korkeammalla tasolla kehityksessään ja psyykkisesti terve ihminen pystyy kokemaan sympatiaa vähempiosaisia kohtaan
- Raamattu ja tietääkseni kaikki valtauskonnot kehottavat huolehtimaan lähimmäisistään. Vaikka en ole uskovainen, niin silti näiden oppien arvoa ei voi mielestäni kiistää
- Huonosti meneminen ei aina ole myöskään niiden vika, joilla menee huonosti. Joskus sitä vaan saa huonommat kortit tai pelaa ne itse väärin.

Ja mitä tulee esim. vammaisiin niin niihin on aivan turha satsata noin paljon rahaa mitä nyt tehdään. Se tulee aivan liian kalliiksi koko touhu. Ei heistä mitään nobelpalkinnon saajia saada tehtyä, vaikka miljardeja laitettaisiin rahaa. Jos ihminen on rikki niin se on rikki, eikä siinä auta mikään.

- Tarkoitatko kehitys- vai liikuntavammaisia?
- Mitä mielestäsi kuuluisi tehdä lapselle, joko kaikista kokeista huolimatta syntyy kehitysvammaisena synnytyksessä olleiden ongelmien takia?
- Jos ravintolassa joku homo lääppii sinua, teille tulee riitaa ja homo osaakin lyödä, saat neliraajahalvauksen ja istut loppuelämäsi täysin tajuissaan, mutta kuitenkin muiden hoidettavana ja valtion kustannuksella, mitä sinulle tulisi tehdä?
 

scholl

Jäsen
- Ihminen on eläintä korkeammalla tasolla kehityksessään ja psyykkisesti terve ihminen pystyy kokemaan sympatiaa vähempiosaisia kohtaan
- Huonosti meneminen ei aina ole myöskään niiden vika, joilla menee huonosti. Joskus sitä vaan saa huonommat kortit tai pelaa ne itse väärin.

Muistutan nyt siitä, että vähän aikaa sitten oli telkkarissa juttua siitä, että joku jossain määrin kehitysvammainen asuu yksin kotona ja häntä käy katsomassa joku hoitaja kerran päivässä ja homma maksaa 4000 euroa kuussa. Kenen muun eläminen maksaa valtiolle tai kunnalle neljä tonnia kuussa? Tuo ei ole millään tavalla perusteltua.

- Tarkoitatko kehitys- vai liikuntavammaisia?

Kehitysvammaisia.

- Mitä mielestäsi kuuluisi tehdä lapselle, joko kaikista kokeista huolimatta syntyy kehitysvammaisena synnytyksessä olleiden ongelmien takia?

En viitsi kommentoida. Itseasiassa aivan sama kunhan se ei tule yhteiskunnalle kalliiksi. Jos löytyy halpa ratkaisu eli esim. 400e/kk niin mikä tahansa sijoituspaikka käy.

- Jos ravintolassa joku homo lääppii sinua, teille tulee riitaa ja homo osaakin lyödä, saat neliraajahalvauksen ja istut loppuelämäsi täysin tajuissaan, mutta kuitenkin muiden hoidettavana ja valtion kustannuksella, mitä sinulle tulisi tehdä?

tappaa minut eutanasialla. Isoäitini teki itsemurhan, kun joutui pyörätuoliin ja oli menettänyt puhe- ja osin liikuntakyvyn, piilottamalla lääkkeet, jolloin tuli veritulppa, johon hän kuoli. Saman tekisin itse. Ei se ole mitään provokaatiota, jos en hyväksy sitä, että olisin esim. vammainen. Kaikkeen ei tarvitse suostua, eikä kaikkea tarvitse hyväksyä. Joku raja suvaitsevaisuudessakin on.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
- Ihminen on eläintä korkeammalla tasolla kehityksessään ja psyykkisesti terve ihminen pystyy kokemaan sympatiaa vähempiosaisia kohtaan
- Raamattu ja tietääkseni kaikki valtauskonnot kehottavat huolehtimaan lähimmäisistään. Vaikka en ole uskovainen, niin silti näiden oppien arvoa ei voi mielestäni kiistää
- Huonosti meneminen ei aina ole myöskään niiden vika, joilla menee huonosti. Joskus sitä vaan saa huonommat kortit tai pelaa ne itse väärin.

Lisään tähän vielä sellaisen, että joillain ihmisillä huonosti meneminen saattaa olla tilapäinen olotila. Esimerkiksi työttömyys voi tulla eteen melkein kellä tahansa. On minusta erittäin tärkeää, että tukijärjestelmä mahdollistaa ihmisille riittävän toimeentulon sille ajalle kun uutta työtä haetaan.

On valitettavaa, että myös tukien väärinkäyttö on mahdollista. Väärinkäytön mahdollisuuden pienentäminen tehokkaammalla seurannalla ja sopivilla kannustimilla olisikin tarpeen.

edit: Scholl olikin ottanut viestissään tämän näkövinkkelin huomioon. Ei siis ollutkaan mitään lisättävää.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei, vaan ensimmäiseksi pitäisi lakkauttaa kaikkien valtio-omisteisten yhtiöiden hallintoneuvostot. Ne on kansoitettu kansanedustajilla, joista valtaosalla kiinnostus tai osaaminen liiketoimintaan rajoittuu lähinnä kokouspalkkioiden keräämiseen. Yrityksille riittää toimiva johto ja hallitus.
Täysin samaa mieltä. Menee edellä kirjoittamassani otsikon "vastaavat sidokset" alle.

Valtion omistajaohjauksen nimissä tuokin on tietysti jonkinlaista toimintaa. Vaan uskooko joku vakavissaan, että parin valtionyhtiön hallintoneuvostoon nimitetty kansanedustaja ymmärtää niissä kokouksissa mitään omistajaohjauksen roolia harjoittaa - jos nyt yleensä vaivautuu kokouksiin paikalle? Riippuu tietysti kansaedustajan kyvyistä ja intresseistä. Valtionyhtiöiden hallintoneuvostoissa tapaa kylläkin istua kansanedustajia, jotka voivat olla siviiliammatiltaan esim. maanviljelijöitä, hitsareita, luokanopettajia tai sairaanhoitajia. Mitenkään kyseisiä ammattiryhmiä halveeraamatta, joskus tulee mieleen mitä annettavaa tällaisilla henkilöillä on yhtäältä yhtiölle ja toisaalta omistajaohjauksen puolelta valtiolle ja veronmaksajille.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Meikäläistä on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt tämän asian jatkuva esillä pitäminen. Onko Suomessa tosiaankin seksuaalisilla vähemmistöillä asiat niin huonosti, että aiheesta pitää paasata 24/7? Eläkeläisten, nuorten, yksinhuoltajien ja työttömien ongelmat ovat itselleni paljon tärkeämpiä kuin seksuaalisten vähemmistöjen. Kait minä sitten olen homofoobikko.

Erittäin hyvin sanottu, allekirjoitan ja olen myös puhunut itse täällä samasta aiheesta paljon. Naiset on myös tällainen "vähemmistö", joka oikeasti on enemmistö ja heillä on ihan järkyttävä mielipidevalta Suomessa, tällä hetkellä naiset määrittelee mediassa ja muualla, mistä saa keskustella ja mistä ei sekä varsinkin miten saa keskustella. Määrittelyn tekevät myös tämä muu "suvaitsevaisto" ja varsinkin suomalaisen miehen sanomiset sekä mielipiteet ovat lähes rikollisia, ellei kuulu joukkoon "suvaitsevaiset" ja puhu "suvaitsevaisten" tavoin.

Olen kritisoinut Stubbia ihan aiheestakin, mutta nosti jälleen arvoaan minun silmissä vaalien tuloslähetyksessä, jossa kiteytti hienosti tämän "suvaitsevaisuuden" ja puhui oikeilla sanoilla sen merkityksestä ilman lässytyksiä. Kiviniemi vähän peesaili asiassa, mutta hänen suustaan tuli enintäänkin hieman peesailevaa mutinaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Koska olen homofoobikkorasistinatsisuvaitsematon niin olen sitä mieltä että suurimmat säästöt saataisiin aikaiseksi ( pitkällä aikavälillä ) sillä että nuoriso töihin tai opiskelemaan, kaikki tuet pois mikäli et kumpaakaan tee. Ja nämä elämäntapatyöttömät risusavottaan keräämään talteen energiaksi kelpaavaa materiaalia metsistä + kaivaamaan sähköyhtiöille sitä surullisen kuuluissa kaapelia maan alle jotta ei tarvitse jokaista pikku myräkkää pelätä. Siinä saisivat raitista ilmaa, fyysistä työtä ja mielikin toimisi paremmin kuin että sossu jakaa fyrkkaa viinaan ja huumeisiin jotta voidaan kapakassa tai himassa dokata ja tapella. Sitäpaitsi terve ruumis, terve sielu. Näin se menee. Ja näiden omien pummien lisäksi ei tarvitse raahata ulkomailta lisää elätettäviä kuten somaleita tänne. Meillä on jo mannet jotka laittaisin Ruotsiin ilman palautusoikeutta. Sinnehän kelpaa kaikki muutenkin.

Kummasti jäisi rahaa hoitaa OIKEASTI apua tarvitsevia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Katselen tässä A-studion lähetystä ja tuntuu, että nyt on jämäkkä ote, toisin kuin viimeiset kuusi vuotta.
Mulle tulee tästä ihan etsimättä mieleen vitsi:

Kaksi äskettäin kuollutta miestä saivat valita, viettäisivätkö he ikuisuuden ylä- vai alakerrassa. He pyysivät saada katsella ympäriinsä hetken aikaa. Yllättävää kyllä, se onnistui. Ensin he menivät Taivaaseen. Kaikki kunnolliset ihmiset olivat siellä valkoisiin pukeutuneina ja pilven reunalla harppua soitellen. "Aika tylsä paikka", ajattelivat miehet. "Mennään katsomaan Helvettiä", he päättivät.

Helvetti näytti olevan täysin erilainen paikka. Baareja, kasinoja ja huvipuistoja. Ilmaisia drinkkejä kaikille ja paljon ihmisiä pitämässä hauskaa.
Pian tuli kuitenkin aika valita missä viettää iäisyys. Molemmat valitsivat Helvetin.

Kun miehet palasivat Helvettiin, heidät tungettiin välittömästi pimeään, ahtaaseen vaunuun ja pitkän matkan päästä miehet huomasivat olevansa hiilikaivoksessa. Heille annettiin lapiot ja käskettiin alkaa tekemään töitä.
"Mitä tämä oikein tarkoittaa? Viimeksi kun me olimme täällä, tämä paikka näytti aivan erilaiselta!"
"Niin, silloin te olitte turisteja. Nyt te asutte täällä."

Tai sitten urbaanihko legenda pizza-mainoksesta:
Joo! Meil o tos ikkuna al yhde irakilaise äijä kebabpitseria. Sil oli siin puadi edes mainos, et tarjoupitsa 5,50. Yks pikkupoika meni ostama sen äijä tarjouspitsa hinta 5,50. Äijä otti tilaus vasta ja sanos 7,50.
Pikkupoika sano, et tos mainokses luke 5,50. Äijä sanos siihe, et älä välittä! Se ole vain mainos!

Voihan siinä käydä niin, että Sauli on sanojensa mittainen mies (on muuten aika lyhyenläntä kaveri) ja ryhtyy myös tekoihin. Minun veikkaukseni on, että kuuden vuoden päästä todetaan, ettei Sauli ole tehnyt kautensa aikana virheen virhettä. Tekemättömälle ei satu.
 

profiler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Silti, nekin verorahat menisivät varmaan Fortumin pomojen optioihin, se kun on maan tapa.

Tätä on jo aiemmilla sivuilla kommentoitu, mutta mainittakoon kun kerran valtionyhtiö Fortumin johtajien optiot aina mainitaan esimerkkinä epäoikeudenmukaisuudesta, jossa valtio maksaa omistaan(?) köyhien sijasta rikkaille.

- Suomen valtio omistaa Fortumista 50.8% (31.12.2011)
- Optiotulot verotetaan Suomessa ansiotulona
- Optiotulot ovat tulonsiirtoa yhtiön omistajien kesken, eivätkä vaikuta yhtiön tulokseen = ei voi vähentää kuluina, kuten palkkoja
- Ylimmän ansiotuloluokan marginaalivero on kunnallisveroineen ja kirkollsveroineen (kunnon porvarihan kuuluu Rotareiden ja Leijonien lisäksi kirkkoon) n. 50% (30.5% + 18.5% + 1.0%)
= Suomen valtio Fortumin omistajana maksaa 50.8% johtajiensa optiotuloista, mutta vastaavasti saa itselleen ja tukemilleen instituutioille (kunnat + kirkko) 50% tulosta takaisin verotulona.

Vastaavasti johtajien palkkatulot pienentävät yhtiön tulosta ja sitä myöten valtion saamia yhteisöverotuloja, jolloin tulonsiirtojen kokonaisvaikutus valtiolle on huonompi kuin optiotulojen tapauksessa. Puhtaasti tulonsiirtojen näkökulmasta Suomen Valtion kannattaisi siis ajaa Fortumin johtajien palkitsemista ainoastaan optio-ohjelmin.

Niin joo Niinistö-ketju...
Toivotaan talousmiehen tuovan julkiseen talouskeskusteluun faktoja ja lukuja sekä edistävän uskottavana keskustelijana maamme yritysten vientiponnisteluja maailmalla. Maamme tuotannon luomasta lisäarvosta hyötyy yhtälailla rikkaat ja köyhät sekä suuri keskiluokka. Muut voi sitten tapella kakun "oikeudenmukaisesta" jakamisesta, kunhan se on ensin leivottu. Presidentti jääköön päivänpolitiikan ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kävipä tässä alle viikko sitten niin, että eräs noin kolmikymppinen homo läpsäytti minua perseelle. Siis olin selvinpäin baarissa, niin se humaltunut homo ohimennessään läpsäytti. Kyllä on tervettä olla homopelkoinen, kun tuolla tavalla perseeseen käyvät yllättäen kiinni ihan pyytämättä ja kyselemättä. Olisi siinä saattanut joku tempoa turpiin sitä homoa vaan minä en jaksanut, kun se on niin tylsää hakata ketään. Puhuttelun olisi voinut pitää vaan en jaksanut sitäkään, kun oli mielenkiintoisempaa tekemistä kuin lätistä känniselle homolle. Jos ei pikku hiljaa ala kaikilta homoilta tulla anteeksipyyntöä tuon episodin johdosta, niin mieleni syvästi pahoitan ja pidän kaikkia homoja ihan homoina. Voisi edes - vaikka hetero onkin - Sauli Niinistö ensimmäisessä uudenvuodenpuheessaan ottaa kantaa homojen päällekäyvään käytökseen.

Mulle joku hinttari silitti hiuksia Düsseldorfissa. En tiedä oliko homo, mutta ainakin hinttari. Istuin parvella ja katsoin tanssilattialla. Siinä oli niinkuin baarituoleja ja sellainen kapea tiski mihin sai juomat, etteivät pudonneet alakertaan. 2-3 m selän takana oli baari, josta sai lisää juomaa. No käännyin taakse ja tilasin uuden juoman. Siinä vaiheessa kun maksoin niin oikealla oleva tyyppi yritti viedä tuolini, jolloin olin kärppänä paikalla ja vetäisin sen tuolin sen alta veke. Sen jälkeen se hinttari meni takaa ohitseni ja silitti hemmetti hiuksiani ja painui alakertaan. Totuus on se, että homoja pitää tosiaan varoa. Vajaa kymmenkunta vuotta sitten Viru-hotellin yökerhossa yks homo tuli kaveriani ja mua kopeloimaan pari kertaa, vaikka sanoin, että lyön turpaa sitä. Muut asiakkaat ravintolassa nostivat minua kohtaan metelin, eikä sitä homoa, joka kopeloi. Seksuaalinen ahdistelu menee yleensä aina sen uhrin eli minun piikkiin, enkä saa edes puolustautua.

Muutamia kertoja tässä muutaman vuoden sisään joku porvari on yrittänyt meikäläiselle tulla ravintolassa jotain urputtamaan pikku skumppahiprakassa, siis sellaisia peruskoksupukupellejä. Seuraavalla kerralla vedän vittu kunnolla turpaan, pitäähän sitä ihmisen saada olla rauhassa. Jos tämä uusi kikurapää presidentti ei puutu tähän mussuttamiseen, niin onhan se perseestä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eli allekirjoitat että Fortumin optio-ohjelmat ja bonukset ovat demareiden ja ennenkaikkea kepulaisten aikaansaannoksia?
Olkoot vaikka Pihtiputaan mummon aikaansaannoksia, ihan sama. Tuollainen mällääminen on yksiselitteisesti kohtuutonta ja väärin.

Sanopa kuitenkin missä perspektiivissä Suomessa ei nykyisin kohdella heikompia hyvin?
No vaikkapa vanhusten hoitokotien tilanne on aika hyvin dokumentoitu mediassa. Rahaa ei ole, joten ihmisistä huolehditaan silloin kun ehditään tai viitsitään.

Yksinhuoltajat, vaikkapa lesket. Perheen elättäjä kuolee, talo lähtee alta, velkaa jää. Asumisen jälkeen jää ruokaan pari kymppiä kuussa per nenä, ja neniä on monta.

Mielenterveystyö. Tuonne niitä laitoshoitoa tarvitsevia tumpataan kaduille, ja sitten ne puukottelee koripallotyttöjä että pääsisivät talveksi lämpimään.

En väitä, että vasemmistolaisetkaan olisivat sen enempää tehneet. En ole vasemmistolainen, en oikeistolainen enkä varsinkaan keskustalainen. Olen äärisitoutumaton, ja ennen kaikkea inhimillinen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No vaikkapa vanhusten hoitokotien tilanne on aika hyvin dokumentoitu mediassa. Rahaa ei ole, joten ihmisistä huolehditaan silloin kun ehditään tai viitsitään.

Yksinhuoltajat, vaikkapa lesket. Perheen elättäjä kuolee, talo lähtee alta, velkaa jää. Asumisen jälkeen jää ruokaan pari kymppiä kuussa per nenä, ja neniä on monta.

Mielenterveystyö. Tuonne niitä laitoshoitoa tarvitsevia tumpataan kaduille, ja sitten ne puukottelee koripallotyttöjä että pääsisivät talveksi lämpimään.
Näiden esimerkkien ohella koko julkisen terveydenhuollon rahoitustilanne noin yleisesti ottaen on syytä nostaa esille. Miten hyvinvointipalvelut rahoitetaan jatkossa? Mistä otetaan rahat siihen että edes nykyinen palvelutaso saadaan säilytettyä?

Huoltosuhde on tulevaisuudessa vain heikkenemään päin kuten monelta näppäimistöltä on tännekin kirjoiteltu. Kysymys ei monen päättäjän puolelta ole kiinni tahdosta vaan yksiselitteisesti rahasta. Mitä keinoksi? Vastaukseksi ei kovin kauaa kelpaa perinteisin vasemmistoratkaisu oli verojen nostaminen, koska tätä tietä ei voi kulkea maailman tappiin saakka. Toisekseen verotuksen yliruuvaaminen vie veroa maksavilta kansalaisilta ja yrityksiltä motivaation kääriä lisää täpäkkää jota voisi sitten verottaa. Pitäisi paremminkin miettiä pää kuumana miten saadaan talous kasvamaan ja sitä kautta kehitettyä jotakin josta saa lisää verotuottoa. Viime aikoina tällaisen tavoitteleminen on ollut talouden edellytyksistä johtuen erityisen hankalaa, mutta josko se tästä lähtisi kohenemaan.

Terveydenhuollossa ja varsinkin ikäihmisten hoidossa ollaan ennen pitkää vakavien kysymysten äärellä. Ihmisen elämän viimeiset 1-2 vuotta ovat koko elinkaarelle mitoitettuna ylivoimaisesti kalleimmat. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä nimetessään käytettävissä olevat konstit joilla tätä viimeisten parin vuoden julmettua kulunkipiikkiä voisi leikata, kun rahaa ei yksinkertaisesti ole. Kirjailija Kaari Utrio muotoili tämän tunnetussa sitaatissaan lopetuspillerin muotoon, vaikkakin hänen lähtökohtansa eivät olleet ainakaan yksinomaan kustannuskysymyksissä.

Nämä eivät tietysti ole Sauli Niinistön keskisimpiä vastuualueita tulevassa virassaan. Asia on kuitenkin kokonaisuudessaan niin mittava ja koko kansakuntaa koskeva, että tähän joudutaan väkisinkin puuttumaan ennen pitkää.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Koska olen homofoobikkorasistinatsisuvaitsematon niin olen sitä mieltä että suurimmat säästöt saataisiin aikaiseksi ( pitkällä aikavälillä ) sillä että nuoriso töihin tai opiskelemaan, kaikki tuet pois mikäli et kumpaakaan tee.

Ystäväni on tanskalainen ja siellä (Tanskassa siis) on ollut käytäntönä se, että työtön, joka kieltäytyy annetusta työstä menettää työttömyyskorvauksen. Vaikka aiemmin olen ollut hiukka vastaan näin rajuja toimenpiteitä, alkaa hiljalleen tuntua siltä, että kenties Suomessakin on syytä siirtyä vastaavaan käytäntöön. Alkuun tällaista systeemiä voisi kenties soveltaa pitkäaikaistyöttömiin, työttömiin joiden ansiosidonnainen on päättynyt ja siitä edetä nuoriin työttömiin - sellaisiin, jotka eivät ole hakeneet säännöllisesti opiskelupaikkaa vaikkapa vuoden/kahden aikana. Nuoriksi työttömiksi voitaisi laskea vaikkapa alle 25-vuotiaat.

vlad.
 

kovalev

Jäsen
En viitsi kommentoida. Itseasiassa aivan sama kunhan se ei tule yhteiskunnalle kalliiksi. Jos löytyy halpa ratkaisu eli esim. 400e/kk niin mikä tahansa sijoituspaikka käy.
No, Valtakunnassa 30-luvulla oli ratkaisu, joka ei taatusti tullut noinkaan kalliiksi.
Sellaista se on, kun Euroopan keskeisimmällä paikalla on valtava perseenreikä
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sauli - jämäkkä kaveri

Aijai, muistelen tässä juuri niitä palstalla näkemiäni, suomalaisen jalkapalloilun "ystäviksi" naamioituneiden viherhippien viestejä, joissa kommentoitiin, että on Palloliiton kannalta hyvä, että saadaan nyt tilalle taas "oikea pj"..

Vaikka itse Saulin kannattaja olenkin - ja muutenkin kunnon kansalainen - niin itselleni tuli lievänä yllätyksenä äsken Urheiluruudussa kuulemani faktat:

Saulin jäljiltä Palloliiton talous on paremmassa kunnossa kuin koskaan. Sauli oli jämäkästi ollut virtaviivaistamassa toimintaa ja leikkaamassa turhia kuluja, kuinkan muuten.:) Tulevaisuuden ongelmat liittyvät lähinnä siihen, miten hyvää taloustilannetta tulisi käyttää hyväksi (toki myös stadikan nurmea murehdittiin)
Kirsikkana kakun päällä reportaasissa muistutettiin futiksen siirtyneen takaisin maksuttomille YLEn kanaville, koko kansan nähtäville.

Odotan jo innolla, milloin joku punikki tulee vähättelemään Saulin saavutuksia. Näin siksi, että jos taloustilanne olisi Palloliitossa nyt ennätyksellisen huono, syytettäisiin Saulia varmasti kaikesta.

On se hieno mies. Toivottavasti tuo lisää jämäkkyyttä ja arvojohtajuutta muutenkin Suomen velliperseilevään yhteiskuntaan, jossa jokaista tyhjäntoimittajaa pitäisi tukea rahallisesti ja "suvaita".
 

kovalev

Jäsen
Ei ole miehestä mihinkään ellei noilla näytöillä lopeta linnanjuhlia. Voiko turhempaa rahareikää olla. Ei taida pankinjohtajasta olla niin ryhdikkäisiin tekoihin. Vaikka tekoja olisi presidentinkin tehtävä.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Ei ole miehestä mihinkään ellei noilla näytöillä lopeta linnanjuhlia. Voiko turhempaa rahareikää olla. Ei taida pankinjohtajasta olla niin ryhdikkäisiin tekoihin. Vaikka tekoja olisi presidentinkin tehtävä.

Eiköhän noi bileiden kustannukset saada katettua jo sillä että Sauli laittaa jonkun Tarjan nimittämän kaverinsa pihalle suojatyöpaikastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös