Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 608 633
  • 5 631

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä, kyse on normaalista sopimuksen päälle tulevasta kertakorvauksesta

No, nyt olemme siis päätyneet jo siihen, että Paatero ei valehdellut kertoessaan, että HUS maksaa ylimääräisen lisän jouluna työhön tuleville.

Olemmeko seuraavaksi samaa mieltä siitä, että Tehyn puheenjohtaja Rytkönen valehtelee väittäessään, että mitään ekstraa ei hoitajille korvata, eikä HUS näköjään tule korvaamaan hoitajille senttiäkään ylimääräistä?
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Olemmeko seuraavaksi samaa mieltä siitä, että Tehyn puheenjohtaja Rytkönen valehtelee väittäessään, että mitään ekstraa ei hoitajille korvata, eikä HUS näköjään tule korvaamaan hoitajille senttiäkään ylimääräistä?
Jos valmiuslainkäyttöönottoon siirrytään niin tämä tulee olemaan totta, joten tehyn puheenjohtaja ei valehtele kertoessaan asiasta. Lisäksi joululistalla kyse on niin yvp päivistä. Eli käytännössä vaikka hoitaja tulisi ylitöihin niin korvaus olisi tunti tunnista, eikä +50 tai +100 % arkipäivänä. Pyhänä tietenkin eriasia.

Myös kun ottaa huomioon miten muissa sairaanhoitopiireissä homma on hoidettu, voidaan pitää tuota Rytkösen ryöpytystä oikeutettuna.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
No, nyt olemme siis päätyneet jo siihen, että Paatero ei valehdellut kertoessaan, että HUS maksaa ylimääräisen lisän jouluna työhön tuleville.
Ja siis Hus ei maksa ylimääräistä lisää jouluna töihin tuleville. HUS maksaa hälyrahan jouluna YLITÖIHIN tuleville hoitajille.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
* Ongelma 8: digijärjestelmät maksaa liikaa. Miksi joka pienellä sairaalalla pitää olla oma järjestelmä? Ainakin potilasdata järjestelmä pitäisi olla koko suomen laajuinen, johon sitten käyttöliittymää voi tehdä päälle jos haluaa. 5miljoonaa ihmistä ei ole niin paljoa ettei niiden tiedot saisi käsiteltyä samalla järjestelmällä.

Tähän on olemassa hyvin yksinkertainen syy, nämä lukuisat erilaiset järjestelmät ovat jäänne lainasäädännöstä, jolla rajoitettiin erilaisten alustojen kokoa, jonka seurauksia nämä tuhannet erilaiset järjestelmät ovat, joista merkittävä osa ei edes "kommunikoi" keskenään ts. ole millään muotoa yhteensopivia. Vasta kanta tulo sai aikaan muutoksen, mutta koskapa järjestelmät maksavat (voidaan perustellusti kysyä, että onko Apotti satojen miljoonien arvoinen) muutos tapahtuu hitaasti, koska... No, miksi uusia järjestelmiä, kun ne voivat maksaa jopa miljoonia ja tämän kustannuksen hyötyä voi olla hankala selvittää maksajille/ sijoittajille. Lisäkustannuksia tulee helposti jo siitä, jos näihin järjestelmiin hankitaan jotain ekstraa, kuten vaikkapa "muistuttajan", joka ilmoittaa, mikäli jokin hoitoprosessin vaihe jää tekemättä, tai jos jatkohoitoa ei järjestetä jne.

Näinä aikoina ei ehkäpä kannata lähteä intomielin rakentamaan todella suuria yhtenäisiä potilastiedostoja, tarkoitan sellaisia, joissa hyvin yksinkertaisin menetelmin hoitohenkilön A on mahdollista päästä tutkimaan potilaan/ asiakkaan/ kansalaisen X tietoja. Jos oikein tarkkoja ollaan, niin Kantakin on hanurista ja itse en haluaisi, että sinne tallennetaan mitään minusta.

Voin helposti kuvitella hyvin ikäviä mahdollisuuksia, jos potilasdataa ryhdytään keräämään siten, että sen saavutettavuus on helppo. Ketjussa on liian monta heikkoa lenkkiä, alkaen hoitohenkilökunnasta. Mutta tämä nyt on sitten ihan eri keskustelun aihe, joten paree tyytyä tähän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Zeic

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos valmiuslainkäyttöönottoon siirrytään niin tämä tulee olemaan totta, joten tehyn puheenjohtaja ei valehtele kertoessaan asiasta. Lisäksi joululistalla kyse on niin yvp päivistä. Eli käytännössä vaikka hoitaja tulisi ylitöihin niin korvaus olisi tunti tunnista, eikä +50 tai +100 % arkipäivänä. Pyhänä tietenkin eriasia.

Myös kun ottaa huomioon miten muissa sairaanhoitopiireissä homma on hoidettu, voidaan pitää tuota Rytkösen ryöpytystä oikeutettuna.

Olen alusta asti sanonut, että HUS:n näkemykset valmiuslaista ovat virheellisiä. En siksi niitä viitsi kommentoida, kuin nyt viimeisen kerran.

Rytkönen hyökkäsi aggressiivisesti HUS:n johtoa eli maksajien edustajia kohtaan siinä, että he eivät ole valmiita taipumaan Tehyn kiristykseen ja maksamaa lisää. Tämä taipumattomuus on ehdottomasti oikein, koska jos taivutaan, seuraavaksi on 100 muuta ammattikuntaa vaatimassa itselleen enemmän kuin sopimuksessa on määrätty. Kokoomus, Vihreät ja RKP ymmätävät hyvin sen, että koska HUS:n nykyinenkin alijäämä joudutaan kuittaamaan lisävelalla, lisävelkaa ei tule ottaa ja ei missään nimessä yhden työntekijäryhmän palkitsemiseksi.

Vastuullinen työntekijäliitto - kuten 99 prosenttia tässä tapauksessa taitaa olla - ei lähde rakentamaan ongelmia itselleen ja muille. HUS toimii velkarahalla, ja velkaa otetaan muutenkin jo lisää tuleviin ja taas tuleviin palkankorotuksiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
@Cobol olemme yhtämieltä valmiuslaista kyllä. Se miksi pidän sitä esillä on edelleen se, että se on aika olennainen keino työvoiman riittävyydessä, jos se käyttöön otetaan.

Mutta tuohon haluaisin lisätietoja, että millä tavoin Tehy on kiristänyt HUSia? Mun tietääkseni mitään työtaistelutoimia ei ole tässä tilanteessa edes väläytelty.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol olemme yhtämieltä valmiuslaista kyllä. Se miksi pidän sitä esillä on edelleen se, että se on aika olennainen keino työvoiman riittävyydessä, jos se käyttöön otetaan.

Mutta tuohon haluaisin lisätietoja, että millä tavoin Tehy on kiristänyt HUSia? Mun tietääkseni mitään työtaistelutoimia ei ole tässä tilanteessa edes väläytelty.

Kiristäminen on kielikuva. Käytit samasta asiasta sanaa "ryöpytys", ja itse taas pidän aina kiristyksenä sellaista, jossa vaaditaan tehdyn työsopimuksen ja saadun extran päälle vielä jotain haukkumalla julkisuudessa pystyyn työnantajien päätösvaltaiset edustajat.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kiristäminen on kielikuva. Käytit samasta asiasta sanaa "ryöpytys", ja itse taas pidän aina kiristyksenä sellaista, jossa vaaditaan tehdyn työsopimuksen ja saadun extran päälle vielä jotain haukkumalla julkisuudessa pystyyn työnantajien päätösvaltaiset edustajat.
Niin käytin. Mutta altaisiinko sitten vaikka siitä yhtämieltä, että Mäkijärvi vois lopettaa huutelun työvoimapulasta tai sit vaihtoehtoisesti antaa sellaisen varallo-olo bonuksen, että sitä työvoimaa on tarjolla jos tarve on. Ja jossei halua oo antaa varallaolo bonusta, niin sitten ei itkettäisi valmiuslainkaan perään. Antaa niiden hoitajien tehdä jouluna työnsä kellä jouluna siihen työvuoro on osoitettu ja muut saa olla perheidensä parissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin käytin. Mutta altaisiinko sitten vaikka siitä yhtämieltä, että Mäkijärvi vois lopettaa huutelun työvoimapulasta tai sit vaihtoehtoisesti antaa sellaisen varallo-olo bonuksen, että sitä työvoimaa on tarjolla jos tarve on. Ja jossei halua oo antaa varallaolo bonusta, niin sitten ei itkettäisi valmiuslainkaan perään. Antaa niiden hoitajien tehdä jouluna työnsä kellä jouluna siihen työvuoro on osoitettu ja muut saa olla perheidensä parissa.

Juuri näin. Ja lisään sen, että Mäkijärvi ei ole täysin tehtäviensä tasalla, mitä tulee työsopimuksiin. Ikävä tilanne, kun Tehyn osalta on samoja ongelmia. Mäkijärvi tosin myönsi virheensä jokin aika sitten.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikö höpinä valmiuslaista ole hivenen ylimitoitettua ja turhaa pelkäämistä asian suhteen kun tällä tasolla tartuntojen pysyessä sitä ei ole tulossa. Jouluksi sitä ei ole varmuudella tulossa.

HUS voi vaatia vaikka Vapaavuorta strippaamaan joulujuhlassa mutta todennäköisesti tuon toteutumisessa on useampikin muuttuja.
 

BaronFIN

Jäsen
Jos terveydenhuollon kuluja pitäisi leikata, niin tällöin on pakko puhua myös hoitojen priorisoinnista. On siis yksinkertaisesti tehtävä lista asioista jotka hoidetaan ja mitä ei hoideta.

Nyt kun täällä tuntuu kovasti kovan linjan asiantuntijoita paikalla, niin haluisin rehellisesti kysyä, että kenen tämän priorisoinnin tulisi tehdä? Tätä voisi nyt peilata koronatilanteen kautta. Laitetaanko yli 90 vuotiaita tehohoitoon? Eikö? Entäs yli 85v? Eikö niitäkään? Entäs sitten 80v? 79v? 78v? Vaikuttaako aiemmat perussairaudet? Jatketaan tätä ajatusleikkiä syöpähoitojen, mielenterveys- ja yms. muiden erikoisalojen kautta. Kuuluuko suun terveydessä terveyden ylläpito yhteiseen palveluun? Entäs hampaiden paikkaus? Protetiikka? Implanttihoidot?

Eli kuka on se pyöveli, joka viime kädessä päättää yksilön oikeudesta terveyteen?

Itse en ole täysi-ikäiseksi tulon jälkeen rasittanut julkista terveydenhuoltoa yhden yhdellä yhteydenotollakaan. Onko minulla henkilökohtaista ”terveysbudjettia” enemmän jäljellä kuin palveluiden suurkuluttajilla?

Eli ratkaisuja. Pitää priorisoida. Kenen toimesta ja millä perusteilla.

edit: itselläni on kyllä ajatuksia priorisoinneista, mutta asiat ovat harvoin niin yksinkertaisia, että niitä kannattaisi lähteä toteuttamaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos terveydenhuollon kuluja pitäisi leikata, niin tällöin on pakko puhua myös hoitojen priorisoinnista. On siis yksinkertaisesti tehtävä lista asioista jotka hoidetaan ja mitä ei hoideta.

Nyt kun täällä tuntuu kovasti kovan linjan asiantuntijoita paikalla, niin haluisin rehellisesti kysyä, että kenen tämän priorisoinnin tulisi tehdä? Tätä voisi nyt peilata koronatilanteen kautta. Laitetaanko yli 90 vuotiaita tehohoitoon? Eikö? Entäs yli 85v? Eikö niitäkään? Entäs sitten 80v? 79v? 78v? Vaikuttaako aiemmat perussairaudet? Jatketaan tätä ajatusleikkiä syöpähoitojen, mielenterveys- ja yms. muiden erikoisalojen kautta. Kuuluuko suun terveydessä terveyden ylläpito yhteiseen palveluun? Entäs hampaiden paikkaus? Protetiikka? Implanttihoidot?

Eli kuka on se pyöveli, joka viime kädessä päättää yksilön oikeudesta terveyteen?

Itse en ole täysi-ikäiseksi tulon jälkeen rasittanut julkista terveydenhuoltoa yhden yhdellä yhteydenotollakaan. Onko minulla henkilökohtaista ”terveysbudjettia” enemmän jäljellä kuin palveluiden suurkuluttajilla?

Eli ratkaisuja. Pitää priorisoida. Kenen toimesta ja millä perusteilla.
Jos mää sitten aloitan.
En tule tässä lopullista ratkaisua tarjoamaan, en myöskään esitä olevani asiantuntija, vaan jättäisin käypähoitosuosituksen tekemisestä tutkijoille ja hahmottelen tässä vain suuntaviivoja ja matalalla roikkuvia hedelmiä. Ensinnäkin avainsanan päätöksenteossa tulee olla elämänlaatu. 95v voi olla vielä ihan soiva peli, mutta kyllähän viimeiset vuodet ovat usein kalliita ja surkeita. Olen joitain prosenttimääriäkin kuullut, että miten osa kustannuksista aiheutetaan parin viimeisen vuoden aikana ja iso se oli, mutta en tarkemmin muista,
Vihanneksena sängyn pohjalla makailu ei ole mitään ihmisarvoista elämää ja sellaisen kidutus pitäisi lopettaa alkuunsa. Myönnän että luotan, että näin pääsääntöisesti jo toimitaan eli tämä ei mikään magic bullet ole. Vihannekseen rinnaistaisin myös alzheimer tms potilaat, jotka eivät enää ole tässä maailmassa välilläkään ja joiden tila on parantumaton.
Katsoin joku päivä netflixiä ja siinä käsiteltiin elintenluovuttamisesta. Meidän pitäisi kääntää nykyinen ajatusmalli ylösalaisin. Jokainen joka ei ole erikseen kieltänyt elintensä luovuttamista olisi oletuksena luovuttaja. Tämäkin btw toisi säästöä dialyyseistä kun ihmiset saisivat munuaisia ja yms tarvitsemaansa. Samoin nämä hoitotahtotestamentit pitäisi kääntää niinpäin, että jos vuodepotilas ei ole aktivisesti ilmoittanut että haluaa elvytystä tehtävän, niin sitä ei tehtäisi. Kun sanon vuodepotilas, niin näsäviisaille kerrottakoon, että kriteerinä on vanhuuden tai rinnastettavan seikan takia vuoteeseen joutunut henkilö, ei esim jalkansa katkaissut teini tai vastasyntynyt.

Riitääkö alkuun? Tällä palstalla on vuodelta 2002 ketju aiheesta, jota en hieman yllätyksekseni ollutkaan itse avannut enkä sieltä valmista vastausta kysymykseen myöskään löytänyt kuten kuvittelin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Katsoin joku päivä netflixiä ja siinä käsiteltiin elintenluovuttamisesta. Meidän pitäisi kääntää nykyinen ajatusmalli ylösalaisin. Jokainen joka ei ole erikseen kieltänyt elintensä luovuttamista olisi oletuksena luovuttaja. Tämäkin btw toisi säästöä dialyyseistä kun ihmiset saisivat munuaisia ja yms tarvitsemaansa. Samoin nämä hoitotahtotestamentit pitäisi kääntää niinpäin, että jos vuodepotilas ei ole aktivisesti ilmoittanut että haluaa elvytystä tehtävän, niin sitä ei tehtäisi. Kun sanon vuodepotilas, niin näsäviisaille kerrottakoon, että kriteerinä on vanhuuden tai rinnastettavan seikan takia vuoteeseen joutunut henkilö, ei esim jalkansa katkaissut teini tai vastasyntynyt.
Tämä on ihan loistava ehdotus. Suurin osa luovutuskorttia tekemättömistä ei ole vain viitsinyt, mitään heillä ei olisi luovutusta vastaan.

Kieltäkööt, jotka jonkun typerän syyn perusteella haluavat, mutta silkkaa idiotismia, että kielto on perusoletus.
 
K

kiwipilot

Niin, tuota priorisointiahan tehdään ihan jatkuvasti: ambulanssissa, päivystyksessä, teholla ja osastoilla. Lähes aina syy on se, että iäkäs ja monisairas potilas ei hyödy enää hoidosta. Järkevät iäkkäät ihmiset - niin potilaat kuin omaisetkin - ilmaisevat hoitotahdon: ei tehohoitoa, ei tarpeettomia sairaalasiirtoja hoitolaitoksista sekä tietenkin DNR jos potilas ei niistä enää hyödy. Ei joku 80+ ikäinen henkilö kestä esim. elvytystä. Ja jos tuollainen nyt sattuisi käyntiin lähtemään niin lopputulos on vain kärsimyksen pitkittyminen: aivojen hapenpuute alkaa olla ikäihmisellä niin radikaalia että tuloksena on käytännössä aivokuollut potilas.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katsoin joku päivä netflixiä ja siinä käsiteltiin elintenluovuttamisesta. Meidän pitäisi kääntää nykyinen ajatusmalli ylösalaisin. Jokainen joka ei ole erikseen kieltänyt elintensä luovuttamista olisi oletuksena luovuttaja. Tämäkin btw toisi säästöä dialyyseistä kun ihmiset saisivat munuaisia ja yms tarvitsemaansa.

Tämä on jo nykyään näin. Jokainen kenestä ei ole erikseen syytä olettaa, että vastustaisi, katsotaan elintenluovuttajaksi. Tiedän tämän koska kävin erikseen omakannassa täppäämään hyväksyntäni elintenluovutukseen. Tästä huolimatta siis kaikkien oletetaan olevan elintenluovuttajia, ellei omaiset erikseen osaa sanoa että henkilö on tätä vastustanut.
 

BaronFIN

Jäsen
Käypähoitosuosituksia tehdään koko ajan, mutta se ei ole yhtä kuin viime kädessä tehtävä päätös. Lääkärit tekevät koko ajan päätöksiä potilaan siirtymisestä palleatiiviseen hoitoon kun keinot alkavat olla loppu. Säästöjen pitäisi tule kk kauan aikaa ennen tätä. Myös elvytyskieltoja tehdään, joskaan aktiivista eutanasiaa ei tehdä. Näistä ei ole kustannusleikkuriksi. Edes eutanasiasta.

Eli edelleen; terveydenhuollon ihmiset eivät ole hoitojen porttivahteja ja itse ainakin haluaisin selkeästi linjauksia vaikka siitä, että alle 40v varhaiseläkeläis-moniongelmaisille päihteidenkäyttäjille pitäisi avata kirjaimellisesti avoin yhteiskunnan piikki kaiken mahdollisen kaman käyttämiseen jotta nämä saadaan luonnollisen poistuman kautta siivottua pois yhteiskunnan menopuolelta niin terveys-, sosiaali- kuin eläkerekisteristä. Tässä alkaa löytyä jo pitkän aikavälin investointihyötyä ja kunnon businesscase.

Me voisimme olla todella kylmiä ja laskelmoivia vain siitä miten yhteiskunta hyötyy yksilöstä ja yhteiskunnan tulisi tehdä kaikkensa vain niiden yksilöiden hyväksi joista on mahdollisesti vielä tuottavuushyötyä yhteiskunnalle. Sitten nämä rikat ja yhteiskunnalle suoritteensa tehneet voi kärrätä tunkiolle rasittamasta taseita.


Itse en kuitenkaan haaveille sadan vuoden takaisten arvojen perään olkoonkin, että meillä ei myöskään ole varaa olla menopiikki täysin auki.

Itse haluaisin kuitenkin uskoa, että kykenisimme pitämään myös huolen niistä jotka eivät siihen itse pysty. Ja joka on tästä aidosti eri mieltä, niin haluan nähdä sen priorisointilistan mikä laskee ihmisen hyötyarvon. Vaivaistalojen aikaan emme oikeasti enää halua kuitenkaan.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
3 Hussille tänä ei riitä vaan he haluavat valmiuslailla määräysvallan itselleen ketä ja kuinka monta hoitajaa he voivat kutsua töihin normaalikorvauksin.

Tähän haluaisin tarkennuksen. Eli siis tarkoittaako normaalikorvauksin siis kuitenkin kaikkineen hätä/hälytys/ylityökorvauksineen vai että perusliksalla ilman erillisistä korvausta noiden päälle?

Tämä on siis kohta mikä minua on mediassa ja täällä mietityttänyt. Eli onko normaalikorvaus = kaikki lisät (esim. pyhä/hälytys/ylityökorvaus/mitä tämä voi sisältää), vai onko se normaalikorvaus = perustuntipalkka.

Vai onko se jotain muuta?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä onko tämä juttu jonka luin joskus, mutta tämän mukaan viimeisten elinvuosien kustannukset saattavat olla satojatuhansia euroja:

Tiedämme että julkisella puolella hoivakodissa vanhusten vuorokausi maksaa 175e / vrk eli 5250e vuorokaudessa.
Tiedämme myös, että suomalaisten mediaanipalkka on 2500e eli siitä veroja maksetaan noin 500e. Eli yhden vanhuksen hoito maksaa samanverran kun kymmenen perusjamppaa maksaa veroja yhteensä. Tämän lisäksi pitäisi hoitaa koulut, päiväkodit, poliisit, maanpuolustukset, kepulle tukiaisia ja monta muutakin menoreikää.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tässä vielä siis lyhykäisyydessään HUS VS HOITAJAT case, mistä täälläkin on tänään pitkään keskusteltu .

 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ja se on juuri näin miten sen laitoitkin eli tessin mukaiset lisät pitää maksaa myös poikkeuslain aikaan.
Näin minustakin.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin palkkauksen vaikutettaisiin Valtioneuvoston päätöksen kautta, jolloin palkkaukseen voitaisiin vaikuttaa työehtosopimuksesta sivuuttaen.

Toivottavasti tähän ei lähdetä mahdollisen valmiuslain kautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös